MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۱۷ مطلب در مهر ۱۴۰۴ ثبت شده است

🔴 چند نکته مهم زبان بدن برای موفقیت در کسب و کار
@bazaryabimodern1987
1️⃣ از روش های تماس چشمی و گوش سپاری فعالانه استفاده کنید:
با داشتن تماس چشمی مداوم با دیگران در زمانی که صحبت می کنند، تکان دادن سر به صورت گاه گاه و استفاده از دیگر نشانه های توجه مشتاقانه شما به عنوان یک فرد حرفه-ای به همکاران دیگرتان احترام می گذارید
2️⃣ کف دستانتان را به سمت پایین نگه دارید
این کار باعث می شود همگی در مورد شما یک نظر مشترک داشته باشند. زمانی که افراد کف هر دو دستشان را بر روی میز، جایگاه ویژه و یا پیشخوان قرار می دهند احساس قدرت و رهبری را نمایش می دهند.
3️⃣ به صورت هماهنگ عمل کنید
تقلید کردن یا منعکس کردن زبان بدن دیگران نشان می دهد که شما از نظر فلسفی با آنان هماهنگ هستید.
4️⃣ جایگاه وسیعی داشته باشید
اگر در زمان صحبت با دیگران یا در برابر آنها جایگاه وسیعی داشته باشید باعث می شود دیافراگم شما منبسط شود و صدای شما را به طور موثری منعکس می کند.
5️⃣ زبان بدنتان را باز نگه دارید و محدودیت های ممکن را حذف کنید
افراد از طرف صحبتشان سرنخ های احساسی دریافت می کنند. بنابراین، اگر خمیده باشید، دست به سینه بایستید یا به هر طریقی در برابر دیگران بسته به نظر برسید شنونده به همان صورت به شما پاسخ می دهد. زبان بدنتان باید آرام باشد و دستانتان در دوطرف آویزان باشند تا نشان دهد در برابر کسانی که با آنها در حال تعاملید باز هستید.
6️⃣خالصانه لبخند بزنید
7️⃣ حرکاتتان را کاهش دهید:
حرف زدن با حرکات بیش از اندازه دست وصورت نیز باعث می شود طرف مقابل از نکات مهم پرت شود.
8️⃣ با دیگران محکم دست دهید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۴ ، ۱۰:۲۲
دکتر حسن سبک روح

👈برای تقویت مهارت گوش دادن باید این نکات را رعایت کنیم:
@bazaryabimodern1987
1️⃣وقتی با کسی صحبت می‌کنیم، حتماً ارتباط چشمی‌مان را با او حفظ کنیم، چون در غیر این صورت، طرف مقابل تصور می‌کند ما به حرف‌های او گوش نمی‌دهیم
2️⃣باید با چهره و تکان دادن سر و دست‌هایمان، به حرف‌های طرف مقابل واکنش نشان بدهیم تا اولاً متوجه شود به حرف‌هایش گوش می‌دهیم و ثانیاً تشویق شود بیشتر حرف بزند
3️⃣موقع گوش دادن به حرف‌های دیگران نباید کاری کنیم که حواس‌مان پرت شود. مثلاً نباید به ساعت‌مان نگاه کنیم، کاغذهای جلوی‌مان را مرتب کنیم یا به موضوع دیگری فکر کنیم
4️⃣هر از گاهی باید دربارۀ چیزی که می‌شنویم، سوال کنیم تا هم طرف مقابل متوجه شود که به حرف‌هایش گوش می‌دهیم و هم خودمان مطمئن شویم که حرف‌های او را خوب درک کرده‌ایم
5️⃣برای افزایش تعامل با طرف مقابل‌مان باید جمله‌هایی که می‌شنویم را برای او بازگو کنیم. مثلاً بگوییم «اگر درست متوجه شده باشم، منظورتان این است که ...». با این کار، به طرف مقابل‌مان بازخورد می‌دهیم تا در صورت لزوم، حرف‌هایش را اصلاح کند
6️⃣قبل از شروع به حرف زدن و پاسخ دادن، باید صبر کنیم تا گفته‌های طرف مقابل‌مان به پایان برسد. در این مدت، نباید ادامۀ حرف‌های طرف مقابل‌مان را حدس بزنیم و از قبل دربارۀ آنها قضاوت کنیم
7️⃣اگر چه برای خیلی‌ها حرف زدن جذاب است و تحمل سکوت دشوار، اما به یاد داشته باشیم که نمی‌توانیم هم‌زمان هم حرف بزنیم و هم خوب گوش بدهیم. برای همین، تا جایی که می‌توانیم باید سکوت کردن و کم‌ حرف زدن را تمرین کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۴ ، ۱۰:۲۱
دکتر حسن سبک روح

▫️بهترین مذاکره کنندگان دارای این ۳ خصوصیت هستند:
@bazaryabimodern1987
▪️آن‌ها سوالات خوبی می‌پرسند تا دریابند شما دقیقا چه نیاز دارید.
▪️آن‌ها صبورند.
▪️به خوبی آمادگی پیدا کرده‌اند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۴ ، ۱۰:۲۰
دکتر حسن سبک روح

💢ما مشاوره مشتریان‌مان هستیم، نه یک فروشنده
@bazaryabimodern1987
👈فروشندگان حرفه‌ای هیچ وقت تصور نمی‌کنند که یک فروشنده هستند، بلکه خودشان را مشاور ارشد مشتریان‌شان می‌دانند
👈اگر این گونه فکر نکنیم، نمی‌توانیم در برابر فشارهای شدید شغل فروشندگی دوام بیاوریم و خیلی زود خسته می‌شویم و این شغل را رها می‌کنیم
👈همین چند سال پیش بود که خود برای جذب یک مشتری جدید حسابی به مشکل خوردم و هر کاری می‌کردم، نمی‌توانستم آن مشتری را جذب کنم
👈برای همین، در یکی از جلسات فروش به مشتری مدنظرم گفتم: تصمیم گرفته‌ام خدمات آموزشی‌مان را به شما نفروشم و فقط می‌خواهم یک سری از چالش‌های پیش‌روی شرکت‌تان را برای‌تان فهرست کنم و نظرم را دربارۀ شیوۀ غلبه بر آنها بگویم
👈بعد از طرح این موضوع، برای هفتۀ بعد قرار ملاقات گذاشتیم و من فهرستی از چالش‌های اصلی آن شرکت به همراه ایده‌هایم برای غلبه بر آن چالش‌ها را با مدیران شرکت در میان گذاشتم، بدون آن که اشاره‌ای به خریدن خدمات آموزشی موسسه‌ام بکنم
👈بعد از آن جلسۀ طولانی و پرچالش، دیگر با مشتری تماس نگرفتم، ولی چند روز بعد از جلسه، مشتری زنگ زد و گفت: ما دربارۀ ایده‌های جذاب شما خیلی صحبت کردیم و متوجه شدیم که برای اجرای این ایده‌ها اول باید کارمندان‌مان را به خوبی آموزش بدهیم. برای همین، از شما می‌خواهم تا پیش‌نویس قرار را برای‌مان بفرستید
👈آنجا بود که یک بار دیگر به اهمیت این جملۀ مشهور در فروش حرفه‌ای بیشتر پی بردم: ما فروشنده نیستیم، ما حلّال مشکلات مشتریان‌مان هستیم، حتی اگر آن مشکلات به ما ربطی نداشته باشند
👈بنابراین، اگر می‌خواهیم در فروش موفق شویم، همواره باید خودمان را جای مشتری قرار بدهیم و به این موضوع فکر کنیم که: مشکلات مشتری، مشکلات ماست و باید برای حل آنها راهکارهای خلاقانه‌ای را پیدا کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۴ ، ۱۰:۲۰
دکتر حسن سبک روح

💢برای هر مشتری به اندازۀ کافی وقت بگذاریم
@bazaryabimodern1987
👈یکی از اشتباهات رایج در بین فروشندگان این است که تصور می‌کنند می‌توانند به تمام مشتریان بالقوه بفروشند. این دسته از فروشندگان یک شعار جالب اما اشتباه دارند: «اگر مشتری را ببینم، حتماً می‌توانم به او بفروشم»
👈در مقابل، فروشندگان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که همۀ مشتریان بالقوه، یکسان نیستند و در نتیجه نمی‌توانند به همۀ آنها بفروشند. برای همین، روی همۀ مشتریان بالقوه به طور یکسان وقت بگذارند
👈برای همین، فروشندگان حرفه‌ای برای آن که بیش از حد برای جذب یک مشتری وقت نگذارند، به این سوالات فکر می‌کنند:
1️⃣آیا بیش از حد برای جذب این مشتری وقت نگذاشته‌ایم؟
2️⃣چقدر احتمال دارد با وقت گذاشتن بیشتر بتوانیم این مشتری را جذب کنیم؟
3️⃣این مشتری چقدر برای خریدن عجله دارد؟ اگر عجله ندارد، آیا وقت گذاشتن برای جذب او فایده دارد؟
4️⃣چرا این مشتری به پیشنهادات ما پاسخ مثبت نمی‌دهد؟ چقدر احتمال می‌دهیم با گذشت زمان، پاسخ مشتری از منفی به مثبت تبدیل شود؟
5️⃣آیا فشاری که با پیگیری مستمر در طول زمان به مشتری می‌آوریم، معقول است؟ آیا این فشار مشتری را ترغیب می‌کند از ما بخرد؟
6️⃣آیا اعتماد مشتری در طول زمان به ما بیشتر می‌شود یا کمتر؟
7️⃣چقدر احتمال دارد نیاز مشتری در طول زمان تغییر کند؟ اگر این گونه است، آیا وقتی که برای مشتری می‌گذاریم، توجیه دارد؟
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۴ ، ۱۰:۱۹
دکتر حسن سبک روح
شنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۴، ۱۰:۱۸ ق.ظ

💢3 اصل اساسی در فروش

💢3 اصل اساسی در فروش
@bazaryabimodern1987
1️⃣محصولات و خدمات خریداری نمی‌شوند، بلکه فروخته می‌شوند
در بازارهای رقابتی امروزی، با مشتریان مواجه‌ایم که اولاً سرشان بسیار شلوغ است و ثانیاً گزینه‌ها متعددی را در اختیار دارند. برای همین، هر چقدر هم که محصول یا خدمت‌مان خوب باشد، مشتری سراغ آن نمی‌آید و این ما هستیم که باید سراغ مشتری برویم و محصول یا خدمت‌مان را به او بفروشیم
2️⃣باید از مشتریان بخواهید که بخرند
هر چقدر هم که یک مشتری، ما و محصول و خدمت‌مان را دوست داشته باشد، همیشه در لحظۀ خرید دچار تردید می‌شود. برای همین، اگر نتوانیم به مشتری کمک کنیم بر شک و دودلی‌اش غلبه کند، هیچ وقت در فروشندگی موفق نمی‌شویم
3️⃣هشتاد درصد فروش‌ها پس از پنجمین پیگیری به ثمر می‌رسند
در فروش‌های پیچیده که بیش از یک تصمیم‌گیرنده وجود دارد، غلب تصمیم‌های فروش پس از پنجمین مرتبۀ پیگیری اخذ می‌شوند. بنابراین، برای موفقیت در فروش نباید از پیگیری و حفظ ارتباط با مشتریان خسته شویم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۴ ، ۱۰:۱۸
دکتر حسن سبک روح
شنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۴، ۱۰:۱۷ ق.ظ

💢اصول طلایی انتخاب نام کسب و کار

💢اصول طلایی انتخاب نام کسب و کار
 @bazaryabimodern1987
1. نام یک  کسب و کار  باید منحصر به فرد و به یاد ماندنی باشد.
2. نام یک  کسب و کار باید معنی مثبت داشته باشد. ( یعنی به طرف احساس مثبتی بدهد.)
3. نام یک کسب و کار باید شامل اطلاعاتی درباره کسب و کار شما باشد.
4. نام یک  کسب و کار باید نسبتا کوتاه باشد.
5. نامی را انتخاب نکنید که خیلی مشابه نام رقابتی باشد.
6. نامی را انتخاب کنید که مردم می توانند تلفظ کنند.
7. نام یک کسب و کار باید معنی دار باشد.
8. نامی را انتخاب نکنید که عملکرد شما را محدود می کند.
9. نام کسب و کار شما باید هویت شما را بازتاب دهد.
10. نامی را  انتخاب کنید که در رادیو، تلفن، سربرگ و وب سایت شما جذاب به نظر می رسد.
11. با شئونات دولتی ایران منافات نداشته باشد.
12. دارای ریشه فارسی باشد و لاتین نباشد.
13. تکراری نباشد.
14. عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.
15. از عنوان های شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
16. نام یک کسب و کار باید اسم خاص باشد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۴ ، ۱۰:۱۷
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۹ مهر ۱۴۰۴، ۰۷:۳۹ ب.ظ

فروشتان را با سرعت نور افزایش دهید

🔴▪️فروش‌تان را با سرعت نور افزایش دهید
@bazaryabimodern1987
1️⃣ روش‌های قدیمی فروش دیگر کارایی ندارد
2️⃣مشتری باید از آنچه درباره‌ی شما روی اینترنت می‌بیند و همچنین خود شما، خوشش بیاید
3️⃣ فقط ایجاد ارتباط مهم نیست، کیفیت مهم‌تر است
4️⃣در دنیای امروز خرید و فروش، این که شما چه کسی را می‌شناسید اهمیت ندارد
5️⃣وقت برای مشتری طلاست
6️⃣ خود را با چیزی غیر از قیمت، از رقبایتان متمایز کنید
7️⃣ اگر می‌خواهید واقعا از رقبایتان متمایز باشید، به این نکته توجه کنید:توانایی شما در ارائه اطلاعاتی، که به مشتری کمک می‌کند تا کیفیت، شرایط کار و زندگی‌اش را ارتقا دهد.
8️⃣ همه را حیرت‌زده کنید
9️⃣ برای اینکه دیگران انگشت حیرت به دهان بگیرند، باید خلاق باشید
🔟 ترتیبی بدهید که هر وقت مشتری اراده کند بتواند با شما ارتباط برقرار کند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۰۴ ، ۱۹:۳۹
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۹ مهر ۱۴۰۴، ۰۷:۳۸ ب.ظ

دو برداشت نادرست از بازاریابی

💢دو برداشت نادرست از بازاریابی
@bazaryabimodern1987
👈یکی از مشکلات بسیاری از مدیران بازاریابی، استناد آنها به این دو برداشت نادرست ولی رایج از بازاریابی است:
1️⃣بازاریابی برابر است با فروش
👈یادمان باشد، هر چند فروش، بخشی از مدیریت بازاریابی است، ولی بازاریابی مفهومی بس گسترده‌تر از فروش است. برای همین است که پیتر دِراکِر، پدر مدیریت مدرن، معتقد است: هدف بازاریابی، از بین بردن فروش است
👈منظور دِراکِر این است که باید با کشف نیازهای برآوردۀ نشدۀ مشتریان، محصول یا خدمتی را طراحی کنیم که آن قدر جذاب باشد که خودش بتواند خودش را بفروشد
👈بنابراین، بازاریابی برخلاف فروش، قبل از طراحی و عرضۀ محصول آغاز می‌شود و با فروختن آن به مشتری هم تمام نمی‌شود بلکه با تمرکز بر حفظ رابطه با مشتریان، ادامه می‌یابد
2️⃣بازاریابی یک واحد اداری مثل بقیۀ واحدهاست
👈درست است که بیشتر فعالیت‌های بازاریابی در واحدی به نام بازاریابی متمرکزند، ولی چنان چه بازاریابی را به یک واحد اداری محدود کنیم، شرکت‌مان صدمۀ جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شود
👈برای همین است که دیوید پاکارد، هم‌بنیانگذار شرکت اِچ‌پی، معتقد بود: بازاریابی چنان با اهمیت است که نمی‌توان آن را به یک واحد سازمانی واگذار کرد
👈منظور پاکارد این بود که همۀ واحدهای شرکت می‌توانند روی موفقیت یا شکست بازاریابی و به ویژه روی رضایت یا نارضایتی مشتریان شرکت اثر بگذارند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۰۴ ، ۱۹:۳۸
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۴، ۰۶:۲۷ ق.ظ

استراتژی برای افزایش فروش

👈  استراتژی ثابت شده برای افزایش فروش محصولاتتان
@bazaryabimodern1987
 - امتیاز رقابتی خود را ایجاد کنید.
شما امتیاز رقابتی خود را تعریف می‌کنید.
▫️دلیل خرید محصولات و خدماتتان را ازنقطه‌نظر فواید، نتایج یا پیامدهایی که مشتری با خرید محصول یا خدماتتان از آن لذت می‌برد و با خرید از رقیبتان آن مزایا را به دست نمی‌آورد.
▫️روی فوایدی تمرکز کنید که محصولتان را بهتر از دیگران می‌سازد.
 - از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و همچنین بازاریابی محتوایی به نفع خود استفاده کنید
نسبت به گذشته، بسیاری راه‌های دیگر برای رساندن محصولاتتان به مشتری وجود دارند.
▫️بهترین بخش آن کدام است؟ تمامی‌شان رایگان هستند.
▫️شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی به نفع خود استفاده کنید.
▫️با ایجاد ارتباط با مشتریان از طریق این کانال‌ها می‌توانید بیش از پیش به افراد دسترسی داشته باشید.
▫️برخی مزایای بازاریابی محتوایی شامل موارد زیر است:
▪️دسترسی بیشتر به راهنمایان شایسته.
▪️کانال‌های بیشتر برای فروش محصولاتتان.
▪️هزینه‌های پایین‌تر برای کسب مشتری.
 - گاهی مجبور به برقراری تماس سرد هستید.
پتانسیل مشتریان تماس سرد ممکن است ناامید کننده و مشکل باشد.
▫️چه این کار را حضوری یا از طریق تلفن انجام دهید، آماده‌سازی مشتری احتمالی وظیفه شماست شاید مجبور باشید که با تماس با مشتری، در آنان علاقه ایجاد کنید.
- وقتی که فروش را آغاز می‌کنید، از روش ۱۰۰ تماس استفاده کنید.
این روشی است که وقتی فروش را به منظور غلبه بر ترس عدم پذیرش آغاز کردم، انجام دادم. به سرعت هر چه تمام‌تر به ۱۰۰ مشتری دسترسی بیابید.
▫️توجهی به نتایج فروش خود نداشته باشید، تنها به تعداد افرادی که با آن‌ها تماس می‌گیرید، توجه کنید.
▫️وقتی محصول خود را می‌فروشید، ترستان از بین می‌رود.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۰۶:۲۷
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۴، ۰۶:۲۵ ق.ظ

فقط چیزی را می بینیم که در پی آن هستیم

💢فقط چیزی را می‌بینیم که در پی آن هستیم
@bazaryabimodern1987
👈در مطالعاتی که جِروم گروپمَن، متخصص علوم روانشناختی پزشکی، در مورد نحوۀ اندیشیدن پزشکان انجام داد، مشخص شد که اکثر پزشکان در دقایق نخستین معاینۀ بیمار، یکی از دو یا سه نوع بیماری رایج را تشخیص می‌دهند
👈در حقیقت، پزشک بر اساس تجربه‌ها و پیش‌فرض‌های خودش، بیماری فرد را تشخیص می‌دهد، نه بر اساس شرایط بیمار
👈ما در تصمیم‌گیری به چنین پدیده‌ای اصطلاحاً «تمایل به استفاده از شواهد در دسترس» می‌گوییم که بیان می‌کند: ذهن انسان‌ها تمایل دارد شرایطی که در حال حاضر در آن قرار دارد را به تجربه‌ها، مثال‌ها و اطلاعاتی که قبلاً به دست آورده، مرتبط کند
👈برای درک بهتر «تمایل به استفاده از شواهد در دسترس»، فرض کنید می‌خواهید یک کسب و کار جدید راه بیاندازید
👈در همان زمان متوجه می‌شوید که سه نفر از دوستان‌تان در ماه‌های اخیر کسب و کار جدیدی را راه انداخته اما شکست خورده‌اند
👈در چنین شرایطی، ذهن شما ریسک راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را بیش از میزان واقعی آن برآورد می‌کند، زیرا در ارزیابی‌اش از شرایط کنونی، به تجربۀ آن سه دوست‌تان نگاه می‌کند
👈برای همین است که یکی از هنرهای اصلی افراد ماهر در تصمیم‌گیری، دوری کردن از خطای «تمایل به استفاده از شواهد در دسترس» است
👈برای این منظور، باید به یک سوال مهم پاسخ بدهیم: وقتی می‌خواهیم در مورد موضوع مشخصی تصمیم بگیریم، اگر هیچ یک از تجربه‌ها و اطلاعات کنونی‌مان را نداشتیم، چگونه تصمیم می‌گرفتیم؟
👈به بیان دیگر، خیلی وقت‌ها برای موفقیت در تصمیم‌گیری، باید تجربه‌ها، دانش و اطلاعات گذشته‌مان را کنار بگذاریم، چون این موارد مربوط به شرایط گذشته هستند، نه شرایط جدیدی که در آن قرار داریم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۰۶:۲۵
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۴، ۰۶:۲۲ ق.ظ

چند قانون برای داشتن فروش موفق

🔴چند قانون برای داشتن فروش موفق
@bazaryabimodern1987
▪️تشخیص مشتریان واقعی برای کسب و کار
▪️ایجاد صمیمیت و اعتماد در مشتریان
▪️تشخیص دقیق نیازهای مشتریان
▪️ارائه متقاعد‌کننده
▪️پاسخ‌گویی مؤثر به اعتراضات مشتران
▪️تکرار فروش و جذب مشتریان جدید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۰۶:۲۲
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۴، ۰۶:۱۹ ق.ظ

فروش مخفی

👈فروش مخفی (Backdoor Selling) بیانگر دو مفهوم زیر است:
@bazaryabimodern1987
1️⃣روشی که در آن فروشنده سعی می‌کند با دور زدن بروکراسی حاکم بر شرکت مشتری، به تصمیم‌گیران اصلی وصل شود و محصول را به آنها معرفی کند و بفروشد
2️⃣تلاش فروشنده برای گرفتن اطلاعاتی از خریدار که سایر رقبا به آن اطلاعات دسترسی ندارند
👈برای وصل شدن به تصمیم‌گیران اصلی، باید دو مساله مهم زیر را بررسی کنیم:
1️⃣آیا فردی که الان با او در حال مذاکره هستیم، قدرت تصمیم‌گیری را دارد؟ اگر ندارد، چه کسی تصمیم‌گیر اصلی است؟
2️⃣چگونه می‌توانم بدون این که منشی‌ها، کارشناسان و غیره شرکت مشتری متوجه شوند، با تصمیم‌گیر اصلی مرتبط شوم؟
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۰۶:۱۹
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۴، ۰۶:۱۹ ق.ظ

کاربردهای جدید محصولمان را پیدا کنیم

💢کاربردهای جدیدی برای محصول‌مان پیدا کنیم
@bazaryabimodern1987
👈یکی از سخت‌ترین موقعیت‌های فروش، معرفی محصول یا خدمت به مشتری کاملاً جدیدی است که هیچ تجربه‌ای از محصول یا خدمت مدنظرمان ندارد
👈در این شرایط، فروشنده‌ای برنده است که بتواند «انعطاف‌پذیر» باشد و کاربردهای محصول یا خدمتش را به گونه‌ای معرفی کند که مشتری عاشق آنها بشود
👈به همین علت، فروشندگان موفق، فروشندگانی هستند که مرتب کاربردهای جدیدی را برای محصول یا خدمت‌شان کشف می‌کنند
👈این کار به آنها کمک می‌کند تا وقتی با مشتریانی با نیازها و شرایط متفاوت مواجه می‌شوند، روی کاربردی دست بگذارند که با شرایط آن مشتری هم‌خوانی دارد
👈برای درک بهتر این عامل موفقیت در فروشندگی، فرض کنید فروشندۀ کلیپ کاغذ هستیم. در نگاه اول، کلیپ کاغذ، یک قطعۀ فلزی کوچک با روکش پلاستیکی رنگارنگ است که کاربرد آن صرفاً نگه داشتن چند کاغذ روی یکدیگر است
👈اما اگر کمی بیشتر به این محصول ساده دقت کنیم، متوجه می‌شویم که کلیپ کاغذ کاربردهای متعددی دارد که بسیار جذاب‌تر از نگه داشتن چند کاغذ هستند
👈برای مثال، بعضی از کارمندان از کلیپ کاغذ برای تمیز کردن فضای بین دکمه‌های کیبوردشان استفاده می‌کنند
👈بعضی دیگر از کارمندان، موقعی که بیکارند یا اعصاب‌شان خورد است، از کلیپ‌ها برای ساختن کاردستی‌های خلاقانه استفاده می‌کنند
👈پس متوجه شدید که حتی برای محصول ساده‌ای مثل کلیپ کاغذی می‌توان کاربردهای جدیدی را پیدا کرد و هنگام معرفی محصول از آن کاربردها کمک گرفت
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۰۶:۱۹
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۴، ۰۶:۱۶ ق.ظ

چگونه به یک سخنران حرفه ای تبدیل شویم

چگونه به یک سخنران حرفه‌ای تبدیل شویم؟
@bazaryabimodern1987
​تبدیل شدن به یک سخنران حرفه‌ای و تأثیرگذار، نیازمند رعایت نکاتی کلیدی است که فراتر از محتوای سخنرانی شماست. اینفوگرافی بالا، راهنمای بسیار خوبی برای این مسیر است. در ادامه به توضیح کامل‌تر هر یک از این موارد می‌پردازیم.
​۱. به‌جای حفظ کردن، نکات اصلی را به خاطر بسپارید
​به جای اینکه تمام متن سخنرانی خود را کلمه به کلمه حفظ کنید، روی نقاط کلیدی و مفاهیم اصلی تمرکز کنید. حفظ کردن کامل متن می‌تواند باعث شود سخنرانی شما غیرطبیعی و خشک به نظر برسد و اگر یک کلمه را فراموش کنید، ممکن است رشته کلام از دستتان خارج شود. با یادگیری نکات اصلی، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنید و انعطاف‌پذیری بیشتری در بیان مطالب داشته باشید.
​۲. از روی متن نخوانید
​خواندن مستقیم از روی متن، ارتباط شما را با مخاطب قطع می‌کند. یک سخنرانی خوب به برقراری ارتباط چشمی و تعامل با مخاطب وابسته است. اگر به جای مخاطبان به کاغذ یا صفحه نمایش نگاه کنید، آن‌ها احساس خواهند کرد که به آن‌ها توجه نمی‌کنید. بهتر است از اسلایدها یا کارت‌های کوچک حاوی نکات اصلی به عنوان راهنما استفاده کنید تا بتوانید تمرکز خود را روی مخاطب نگه دارید.
​۳. استرس خود را مدیریت کنید
​کنترل استرس یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای هر سخنران است. تنفس عمیق قبل و در حین سخنرانی می‌تواند به آرامش شما کمک کند. همچنین، مصرف بیش از حد کافئین قبل از سخنرانی می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد و استرس را بیشتر کند. بهتر است از نوشیدنی‌های آرام‌بخش استفاده کنید.
​۴. محدودیت زمانی را جدی بگیرید
​احترام به وقت مخاطبان، نشانه حرفه‌ای بودن شماست. سخنرانی که به خوبی زمان‌بندی شده باشد، مخاطب را خسته نمی‌کند و پیام شما را به صورت مؤثرتری منتقل می‌کند. قبل از سخنرانی، زمان‌بندی را تمرین کنید تا مطمئن شوید که در وقت تعیین شده به پایان می‌رسد.
​۵. از نقاط قوت خود بهره ببرید
​هر فردی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. شاید شما در شوخ‌طبعی، داستان‌گویی یا استفاده از مثال‌های جذاب مهارت دارید. از این توانایی‌ها برای جذاب‌تر کردن سخنرانی خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود سخنرانی شما از دیگران متمایز شود و در ذهن مخاطب ماندگار شود.
​۶. با اعتماد به نفس شروع کنید
​در ابتدای سخنرانی از کلماتی مانند "عذرخواهی می‌کنم" یا "متاسفم اگر unprepared هستم" استفاده نکنید. این کار می‌تواند اعتبار شما را در همان ابتدا زیر سوال ببرد. با قدرت و اعتماد به نفس شروع کنید تا مخاطب از همان لحظه اول به شما به عنوان یک فرد آگاه و مسلط اعتماد کند.
​۷. مخاطب خود را به خوبی بشناسید
​محتوای سخنرانی شما باید برای مخاطبان شما ارزشمند باشد. قبل از سخنرانی، درباره مخاطبان خود تحقیق کنید. بدانید که به چه موضوعاتی علاقه دارند، سطح دانش آن‌ها در مورد موضوع چیست و چه انتظاراتی از سخنرانی شما دارند. شناخت مخاطب به شما کمک می‌کند تا محتوای سخنرانی خود را بر اساس نیازهای آن‌ها تنظیم کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۰۶:۱۶
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۴، ۰۶:۱۱ ق.ظ

مشتری را درست ارزیابی کنیم

💢مشتری را درست ارزیابی کنیم
@bazaryabimodern1987
1️⃣قبل از سرمایه‌گذاری روی مشتری بالقوه، به خوبی دربارۀ نیازهای او تحقیق کنیم
2️⃣علاوه بر نیازهای مشتری، دربارۀ مناسب بودن زمان تماس با مشتری فکر کنیم
3️⃣اگر متوجه شدیم مشتری به محصول‌مان نیاز دارد و زمان مناسبی برای تماس با مشتری است، دربارۀ منابع مالی مشتری بالقوه تحقیق کنیم
4️⃣قبل از شروع تماس با مشتری، دربارۀ بهترین استراتژی برای تاثیرگذاری روی مشتری فکر کنیم
5️⃣اگر بعد از شروع تماس با مشتری بالقوه متوجه شدیم ارزیابی اولیه‌مان از مشتری اشتباه است، روی ادامۀ سرمایه‌گذاری برای جذب مشتری تجدیدنظر کنیم
6️⃣هنگام تعامل با مشتری بالقوه تلاش کنیم با افراد تاثیرگذار ملاقات و مذاکره کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۰۶:۱۱
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۴، ۰۶:۰۵ ق.ظ

تکنیک فروش

در دنیای بازاریابی و فروش، تکنیک‌ها و قوانین متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا مشتریان را جذب کنید، فروش را افزایش دهید و کسب‌وکار خود را بهینه مدیریت کنید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های فروش و قوانین بازاریابی را بررسی می‌کنیم:

@bazaryabimodern1987
### ۱. تکنیک‌های کلیدی فروش
#### الف. تکنیک SPIN (تحلیل نیاز مشتری)
- Situation (موقعیت): درک وضعیت فعلی مشتری.
- Problem (مشکل): شناسایی دردها و چالش‌های مشتری.
- Implication (تأثیر): نشان دادن عواقب عدم حل مشکل.
- Need-Payoff (نیاز-حل): ارائه راه‌حل و مزایای محصول/خدمت شما.
#### ب. تکنیک AIDA (جذب توجه تا اقدام)
- Attention (توجه): جلب توجه مشتری (مثلاً با عنوان جذاب).
- Interest (علاقه): ایجاد علاقه با توضیح مزایا.
- Desire (میل): تحریک میل مشتری با نشان دادن ارزش.
- Action (اقدام): دعوت به اقدام (خرید، ثبت‌نام و...).

#### ج. تکنیک FAB (ویژگی‌ها، مزایا، منافع)
- Feature (ویژگی): مشخصات فنی محصول.
- Advantage (مزیت): تفاوت آن با رقبا.
- Benefit (منفعت): چگونه زندگی/کسب‌وکار مشتری را بهبود می‌بخشد.
#### د. تکنیک "پیش‌فرض فروش"
- فرض کنید مشتری می‌خواهد بخرد و گفتگو را حول "چگونه استفاده کند" پیش ببرید، نه "آیا می‌خواهد بخرد".
### ۲. قوانین طلایی بازاریابی
#### الف. قانون ۸۰/۲۰ (پارتو)
- ۸۰٪ فروش شما از ۲۰٪ مشتریان می‌آید. روی مشتریان وفادار و پرپتانسیل تمرکز کنید.

#### ب. قانون ۴۰-۳۰-۲۰-۱۰ (مدیریت زمان فروش)
- ۴۰٪ زمان: جستجوی مشتریان جدید.
- ۳۰٪ زمان: ارائه و مذاکره.
- ۲۰٪ زمان: پیگیری مشتریان قبلی.
- ۱۰٪ زمان: تحلیل و بهبود استراتژی.

#### ج. قانون ۷ تماس (Rule of 7)
- مشتری معمولاً پس از ۷ بار تعامل با برند شما (مثلاً ایمیل، تماس، تبلیغات) اقدام به خرید می‌کند.

#### د. قانون USP (مزیت منحصربه‌فرد)
- همیشه یک ویژگی خاص که شما را از رقبا متمایز می‌کند، پررنگ کنید (مثلاً قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش).
### ۳. تکنیک‌های مدیریت فروش
#### الف. سیستم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)
- استفاده از ابزارهایی مثل HubSpot یا Zoho CRM برای ردیابی تعاملات و افزایش نرخ نگهداری مشتری.
## ب. تحلیل داده‌های فروش
- بررسی معیارهایی مثل نرخ تبدیل، ارزش طول عمر مشتری (LTV) و هزینه جذب مشتری (CAC).
## ج. آموزش تیم فروش
- دوره‌های منظم برای بهبود مهارت‌های مذاکره، ارتباطات و محصول‌شناسی.
# ۴. روانشناسی فروش
- اثر لنگر (Anchoring): ابتدا قیمت بالاتر نشان دهید تا قیمت اصلی جذاب‌تر به نظر برسد.
- اصل کمبود (Scarcity): محدودیت زمان یا تعداد محصول را اعلام کنید (مثلاً "فقط ۳ عدد باقی مانده!").
- تایید اجتماعی (Social Proof): استفاده از نظرات مشتریان و مطالعه موردی (Case Studies).
# ۵. بازاریابی محتوایی و دیجیتال
- قانون ۴P بازاریابی: Product, Price, Place, Promotion.
- سئو و محتوای ارزشمند: جذب مشتریان از طریق محتوای آموزشی و کاربردی.
- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: استفاده از پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام یا لینکدین برای تعامل مستقیم.
### نتیجه‌گیری
ترکیب این تکنیک‌ها و قوانین با تحلیل رفتار مشتری و بازخورد بازار، به شما کمک می‌کند تا فروش را افزایش داده و مدیریت بهینه‌تری داشته باشید. کلید موفقیت، انعطاف‌پذیری و تست مداوم استراتژی‌ها است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۰۶:۰۵
دکتر حسن سبک روح