MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۲۹ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

✴️ 9 جمله کلیدی مهم در برابر مشتری
@bazaryabimodern1987
➖چطور به شما می توانم کمک کنم؟
➖از کی می توانیم شروع کنیم؟
➖ اگر امروز خرید داشته باشید مزیت هایی نیز به همراه خرید خواهید داشت.
➖ تشکر از خرید شما
➖ در پاسخ به سوال شما باید بگویم
➖دنبال دقیقا چه چیزی می گردید؟
➖از این موارد در خرید در حذر باشید..
➖ همه نیاز ها و احتیاجات شما در این خرید را مد نظر داریم...
➖اگر خرید اشتباهی داشته باشید ما هم ناراحت می شویم. شاید بتوانم با توضیحاتم از بروز مشکلات اساسی جلوگیری کنم.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۱۶
دکتر حسن سبک روح

💢راه‌های ایجاد عزت نفس
@bazaryabimodern1987
👈رهبران حرفه‌ای معمولا اعتماد به نفس بالا و تصویر شخصی مطلوبی از خودشان دارند. به این معنا که خودشان را دوست دارند، به خودشان احترام می‌گذارند، احساس خوبی نسبت به خودشان دارند و تصور می‌کنند اثر ارزشمندی بر سازمان‌شان دارند
👈این قبیل رهبران، ویژگی‌هایی گوناگونی دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1️⃣رهبرانی که عزت نفس پایینی دارند، به احساسات اطرافیان‌شان اهمیت نمی‌دهند، اما رهبران با عزت نفس بالا، نه تنها نسبت به احساسات اطرافیان‌شان حساس هستند و آنها را به خوبی درک می‌کنند، بلکه می‌توانند روی احساسات آنها اثر بگذارند
2️⃣رهبرانی که عزت نفس بالایی دارند، خودآگاهی بالایی نیز دارند به این معنا که شرایط روحی‌شان را درک می‌کنند و می‌دانند که چطور می‌توانند روحیه‌ و انگیزه‌شان را بهبود بدهند و اصطلاحا حال‌شان را خوب کنند
3️⃣رهبرانی که عزت نفس بالایی دارند، واقع‌گرا هستند به این معنا که نقاط قوت و ضعف‌شان را به خوبی می‌شناسند و برای تقویت نقاط قوت‌شان و کاهش نقاط ضعف‌شان تلاش می‌کنند
4️⃣رهبران با عزت نفس بالا، صرفا روی انجام فعالیت‌هایی تمرکز می‌کنند که مطمئن هستند می‌توانند آن کارها را به نحو احسن انجام بدهند. این رهبران برای انجام بقیه کارهایی که توانایی بالایی در انجام آنها ندارند، از کمک دیگران استفاده می‌کنند
5️⃣رهبرانی که عزت نفس خوبی دارند، مهارت بالایی در خودانگیزه‌بخشی دارند، یعنی می‌توانند در سخت‌ترین شرایط هم انگیزه‌شان را حفظ کنند و دلسرد و ناامید نشوند
6️⃣رهبران با عزت نفس بالا، با خودشان و دیگران صادق و روراست هستند و واقعیت‌ها را بدون تعارف بیان می‌کنند. این رهبران، فرق بین روراست بودن و گستاخ بودن را می‌دانند و واقعیت مدنظرشان را با رعایت ادب و نزاکت بیان می‌کنند
7️⃣رهبرانی که عزت نفس بالایی دارند، هیچ وقت از شرایط کنونی راضی نیستند و همیشه از خودشان و اطرافیان‌شان می‌پرسند: «آیا شرایطی که در آن قرار داریم، راضی‌کننده است؟ آیا واقعا نمی‌توانیم شرایط بهتری را به وجود بیاوریم؟»
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۱۴
دکتر حسن سبک روح

💢شغل مدنظرتان را بیش از حد بزرگ نکنید
@bazaryabimodern1987
👈خیلی وقت‌ها با داوطلبان زیادی مصاحبه کرده‌اید، ولی هنوز کسی را برای شغل مدنظرتان پیدا نکرده‌اید. در نتیجه، خسته و درمانده شده‌اید. برای همین، آرزو می‌کنید ای کاش یک فرد مناسب برای استخدام پیدا می‌کردید
👈در این شرایط، به رزومه‌ای برخورد می‌کنید که بسیار خوب به نظر می‌رسد چون تجربیات و تحصیلات او مناسب است. برای همین، پیش خودتان فکر می‌کنید: عالیه، این همان کسی است که دنبالش هستیم و باید او را جذب کنیم
👈اما به ناگهان یادتان می‌آید آخرین داوطلب خوبی که دنبال جذب او بودید، به خاطر شرایط کاری و حقوق و مزایای شرکت‌تان، پیشنهادتان را نپذیرفت
👈در این فکر هستید که ناگهان به ذهن‌تان می‌رسد برای راضی کردن فرد مدنظرتان، می‌توانید کمی اغراق کنید و شغل پیشنهادی را بهتر و بزرگ‌تر از آن چه که هست، نشان بدهید و مثلا در مورد جذابیت شغل، کسب تجربه بیشتر بعد از پذیرفتن آن شغل، امکان رشد و ترقی و غیره اغراق کنید
👈در حقیقت، پیش خودتان فکر می‌کنید اگر بتوانید این داوطلب مستعد و خوب را جذب کنید، چه اشکالی دارد کمی دروغ بگویید؟
👈اما اگر بتوانید فرد مورد نظرتان را با دروغ‌گویی و اغراق جذب کنید، وقتی او را استخدام کردید و متوجه شد که آن چه در مصاحبه به او گفته‌اید، با واقعیت‌ها مطابقت ندارد، بسیار دلسرد و ناراحت می‌شود و به احتمال زیاد یا استعفا می‌دهد یا بهره‌وری‌اش را به شدت پایین می‌آورد
👈به همین دلیل، بعد از مدتی از یک کارمند خوب و مستعد که آرزوی جذب آن را داشتید، به یک کارمند بهانه‌جو و ناراضی تبدیل می‌شود و روحیه همکاران دیگرش را هم خراب می‌کند
👈پس تحت هیچ شرایطی، درباره وضعیت شرکت‌تان دروغ نگویید و اغراق نکنید. چون با این کار، شاید یک مشکل‌تان را حل کنید، ولی در آینده با چند مشکل بزرگ‌تر مواجه می‌شوید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۷
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️یکی از اصول سخنرانی عالی، درک مخاطب است. برای این کار باید ویژگی‌های زیر را در مخاطب‌ خود در نظر بگیرید:
@bazaryabimodern1987
1⃣مشخصات: مخاطبان چه کسانی هستند؟ چه عامل مشترکی آن‌ها را دور هم جمع کرده است؟
2⃣نیازها: چرا در این ارائه شرکت کرده‌اند؟‌ پس از ارائه‌ی شما، آن‌ها باید چه چیزی بدانند؟
3⃣خواسته‌ها: از ارائه چه می‌خواهند؟ ‌آیا هدف‌شان افزایش دانش، یادگیری موضوعی خاص یا سرگرمی است؟ چطور می‌توانید پیام خود را با علایق آن‌ها مرتبط سازید؟
4⃣انتظارات: در مورد محتوا و مدت ارائه چه انتظاری دارند؟
5⃣دانش کنونی: تا چه حد توضیحات باید فراهم کنید؟ چه پیش‌فرض‌هایی می‌توانید داشته باشید؟
🔹تنها زمانی می‌توانید محتوای مطلوبی آماده کنید که مخاطب‌تان را به‌خوبی بشناسید. اگر از این مرحله سرسری بگذرید، ممکن است ارائه‌ای با محتوای غنی اما بی‌ارتباط داشته باشید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۲
دکتر حسن سبک روح

💢دلیل پرحرفی فروشندگان را می‌توان در نیازهای روانی زیر جستجو کرد
@bazaryabimodern1987
1️⃣نیاز به اهمیت
اکثر انسان‌ها دوست دارند نشان بدهند فرد مهم، مطلع، باهوش و زرنگی هستند. به همین دلیل است که وقتی مشتری در حال صحبت کردن است، فروشنده، احساس بااهمیت بودن نمی‌کند و در نتیجه، حرف مشتری را قطع می‌کند تا با پرحرفی به او نشان بدهد چقدر مطلع و باهوش است
2️⃣ترس از ناشناخته‌ها
چون فروشندگان نمی‌دانند مشتری ممکن است درباره چه موضوعی صحبت کند، بر گفتگو سوار می‌شوند تا احساس امنیت کنند
3️⃣نیاز به کنترل
اکثر فروشندگان به غلط بر این باورند که برای کنترل فرایند فروش، باید مدام صحبت کنند و کمتر به مشتری اجازه بدهند صحبت کند
4️⃣دوست نداشتن سکوت
خیلی وقت‌ها مشتری در حال فکر کردن است و در نتیجه ساکت می‌ماند. به طور کلی، هر زمانی که سکوت حکمفرماست، فروشنده احساس ترس می‌کند و اذیت می‌شود و در نتیجه تلاش می‌کند سکوت را با حرف‌های بیهوده و پرحرفی بشکند
5️⃣بی‌صبری
بیشتر مشتریان، به خصوص مشتریانی که بار اول است با فروشنده ملاقات می‌کنند، به سوالات و حرف‌های او پاسخ‌های کوتاه و خلاصه می‌دهند یا سرعت پاسخگویی‌شان بسیار پایین است. به همین دلیل، فروشنده احساس می‌کند فضای گفتگو و مذاکره مثبت نیست و در نتیجه دلسرد می‌شود و تلاش می‌کند با پرحرفی، به تصور خودش، فضا را مثبت کند
👈اما یادمان باشد، صحبت مداوم و طولانی فروشنده، از نظر مشتری بسیار رنج‌آور، خسته‌کننده و آزاردهنده است و برای همین، بیشتر مشتریان به دنبال راه فرار می‌گردند تا از شر فروشنده پرحرف خودشان را نجات بدهند
👈پس به جای تلاش برای رفع پنج نیازی که باعث پرحرفی‌مان می‌شود، باید تلاش کنیم تکنیک‌ها و روش‌هایی را فرابگیریم که مشتری را به حرف بیاوریم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۲۴
دکتر حسن سبک روح

💢استفاده مسئولانه از قدرت در مذاکره
@bazaryabimodern1987
👈استفاده از قدرت در مذاکره، به معنای بکارگیری فشارهای روانی، رفتاری و فیزیکی در مواجهه با طرف مقابل است
👈برای مثال، وقتی به طرف مقابل‌مان می‌گوییم «من دیگر به شما اعتماد نمی‌کنم» از فشار روانی علیه او استفاده می‌کنیم
👈یا وقتی به او می‌گوییم «الان می‌روم و تمام حساب مشترک‌مان را خالی می کنم»، به او فشار رفتاری می‌آوریم
👈یا زمانی که مشت‌مان را به سمت طرف مقابل گره می‌کنیم و سر او فریاد می‌زنیم یا چیزی را به طرف او پرتاب می‌کنیم، قدرت فیزیکی‌مان را به رخ او می‌کشیم
👈تنها انگیزه‌ای که استفاده از قدرت را در مذاکره توجیه می‌کند، خارج کردن طرف مقابل‌ از یک موقعیت و موضع غیرمنطقی است
👈به عنوان مثال، ممکن است وقتی احساس می‌کنیم که روند یک مذاکره، بسیار طولانی و فرسایشی شده، چمدان خود را جمع می‌کنیم و در حالی که وانمود می‌کنیم می‌خواهیم از هتل محل اقامت‌مان خارج شویم، به طرف مقابل می‌گوییم: پیشنهادی که به شما دادیم، آخرین پیشنهاد ماست و چون آن را نپذیرفتید، پس معامله‌ای هم در کار نیست
👈چنین حرکتی، در واقع مثالی از بکارگیری قدرت در مذاکره است و معمولا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از اثربخشی همه ابزارهای دیگر در مذاکره ناامید شده‌ایم
👈هر چند استفاده از قدرت در مذاکره، یک امر کاملا رایج است، اما باید از قدرت به صورت مسئولانه‌ و به ندرت استفاده کنیم
👈دلیل این امر آن است که پس از بکارگیری ابزارهای قدرت، احتمال بکارگیری ابزارهای مشابه از سوی طرف مقابل را دو برابر می‌کنیم
👈در حقیقت، استفاده از ابزارهای قدرت در مذاکره، مثل غول چراغ هستند که به سادگی از چراغ جادو بیرون می‌آیند، اما برگرداندن آنها به چراغ و بازگشت به شرایط عادی، مهارتی به مراتب سخت‌تر می‌طلبد
👈نکته آخر این که انسان‌ها پس از تسلیم شدن در برابر دیگری، احساس شرمندگی، از دست دادن آبرو و شکست خوردن می‌کنند
👈برای جبران این احساسات، زمانی که طرف مقابل در برابر بکارگیری قدرت توسط ما، تسلیم شد، باید از ابزارهای حفظ و بازیابی آبرو استفاده کنیم و اعتبار طرف مقابل را مجددا برای وی احیاء کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۱
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️بارها و بارها شنیده ایم که فروشندگی یک مهارت اکتسابی است.
@bazaryabimodern1987
⭕️ ولی اینکه چه اندازه  مهارت دارید و حرفه ای هستید ، بستگی به این دارد که چقدر بارها و بارها فروشندگی را تمرین کرده باشید .
⬅️اغلب فروشنده ها وقتی با جمله لطفا تخفیف بدهید مشتری مواجه می شوند معمولا  می گویند که قیمتمون مقطوعه ، یا میگن بخدا نمیصرفه ، یا میگن باشه و از سودشون کم میکنند یا قیمت رو میبرن بالا و بعد کمی تخفیف می دهند !
❌این روش ها کاملا منسوخ شده و سنتی هستند که یا باعث می‌شود مشتری ناراضی شود، یا اینکه از سودتون کم خواهد شد، بنابراین فلسفه تخفیف دادن حرفه ای این هست که روی چیزهای جانبی تخفیف بدهید نه روی خود محصول ( مثلا اگه موبایل میفروشید قاب موبایل رو با تخفیف بدهید ) و حتما باید اگر یک امتیاز به مشتری می دهید یک امتیاز هم از او بگیرید .
✅در کار فروش قرار نیست که کسی ضرر بکند یا برنده باشد . بلکه هدف از فروش خدمت کردن به مشتریان است و در این بین بابت خدمت خوب و ارزشی که ارائه می کنیم از مشتری خودمان پول خواهیم گرفت.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۱
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️برای فروش بیشتر از مشتری بپرسید.
@bazaryabimodern1987
🔸به دیدن نحوه استفاده از محصول خود بروید.
🔸پرسش هایی درباره معایب و مزایای آن بپرسید.
🔸بپرسید چه چیزی را بیشتر دوست دارند.
🔸بپرسید چه چیزی را کمتر دوست دارند.
🔸بپرسید چه چیز را باید تغییر دهند و چگونه باید تغییر دهند.
🔸درباره خدمات پس از فروشی که دریافت کرده اید، بپرسید.
🔸اقدامات انجام شده به وسیله هر فرد مرتبط را مشاهده کنید.    
🔸بپرسید که آیا دوباره همان را می خرند؟
🔸بپرسید که آیا آن را به واحد تجرای دیگری پیشنهاد میدهند؟
🔸تمام چیزهایی را که می گویند ثبت و ضبط کنید.
🔸دیدن محصول در عمل و پرسش درباره ان دیدگاه جدیدی از نحوه فروش آن ارائه می دهد.
✅ اگر این مرحله را انجام دهید، نه تنها فرصتی برای یادگیری، بلکه فرصتی برای فروش نیز مهیا می شود.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۱۳
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️رفتار خود را تغییر دهید، لازم نیست احساسات خود را تغییر دهید.
@bazaryabimodern1987
⭕️این کاملا طبیعی است که نسبت به کسی، احساس ناراحتی یا نفرت داشته باشید. لااقل فعلا تلاش نکنید که آن احساس را تغییر دهید. در عوض بکوشید رفتار خود را تغییر دهید.
✅ به برخی از این کارها فکر کنید:
🔸شاید بتوانید در دفتر او توقفی کوتاه داشته و در کنار هم چای بنوشید.
🔸شاید بتوانید برای کارمند آن شخص، یک ایمیل بفرستید و از یکی از رفتارهای تحسین برانگیز او تشکر کنید.
🔸شاید بتوانید با رییس آن شخص صحبت کرده و از خوبیهای او بگویید.
🔸یک بار می توانید بدون هدف کاری و صرفا با هدف دیدار یکدیگر، او را به یک نهار یا شام دعوت کنید.
🔸فیلم یا کتابی که فکر میکنید موردعلاقه اش است را برایش ارسال کنید.
حتی میتوانید یک گام بیشتر در مسیر مسئولیت پذیری بردارید: دفعه بعد که با آن شخص صحبت میکنید، با او در مورد اینکه چطور می توان روابط موجود را بهتر کرد، صحبت کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۰۳ ، ۲۱:۳۰
دکتر حسن سبک روح

💢روی مشتریان فراموش شده تمرکز کنید
@bazaryabimodern1987
👈یکی از تفکرات رایج در بین اکثر مدیران بازاریابی این است که سراغ جذاب‌ترین گروه‌های مشتریان و بازارها می‌روند و آنها را هدف می‌گیرند
👈در حقیقت، اکثر مدیران بازاریابی تصور می‌کنند که مشتریان ثروتمند یا بازارهای بزرگ، برای مدت طولانی‌تری مشتری آنها خواهند بود و در نتیجه، می‌توانند فروش بیشتری از محل هدف گرفتن آن مشتریان یا بازارها به دست بیاورند
👈مشکل این رویکرد این است که شرکت‌های دیگر هم معمولا همین مشتریان و بازارها را هدف می‌گیرند و اینجاست که رقابت شدیدی میان شرکت‌ها به وجود می‌آید که باعث می‌شود فروش و سودشان کاهش یابد
👈به همین دلیل، شرکت‌ها و مدیران بازاریابی هوشمند تلاش می‌کنند مشتریان و بازاریابی را پیدا کنند که بقیه شرکت‌ها نسبت به آنها بی‌توجه‌اند
👈برای مثال، باشگاه‌ ورزشی زنجیره‌ای ساگا که در آمریکای شمالی فعال است، در تحقیقات بازار خود متوجه شد که اکثر باشگاه‌های ورزشی روی مشتریان جوان و نهایتا میانسال تمرکز و بقیه مشتریان یعنی افراد مسن را فراموش کرده‌اند
👈به همین دلیل، ساگا تصمیم گرفت روی افراد بالای 60 سال تمرکز کند. شرکت برای این منظور، برنامه‌های ورزشی و تمرینات خاصی را طراحی کرد که برای افراد مسن مناسب هستند
👈بعد از مدتی، ساگا متوجه شد بسیاری از این افراد تمایل دارند با نوه‌های خود به باشگاه بیایند. به همین دلیل، ساگا تصمیم گرفت اتاقک‌های خصوصی در باشگاه‌هایش ایجاد کند تا افراد مسن بتوانند با نوه‌هایشان بازی و ورزش کنند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۲
دکتر حسن سبک روح

⭕️کار تیمی شاهکار می‌کند!
@bazaryabimodern1987
▪️تیم‌‌‌های موفق در انجام وظایف، بسیار پربازده‌‌‌تر و موثرتر از پروژه‌‌‌های انفرادی هستند
▪️کار گروهی فرصتی را برای ارائه دیدگاه‌‌‌های مختلف فراهم می‌کند تا راه‌‌‌حل‌‌‌هایی برای مشکلات پیدا شود که مدبرانه‌‌‌تر و کارآمدترند.
▪️تیم می‌تواند از منابعی که هر عضو برای مقابله با چالش‌‌‌های جدید فراهم می‌کند استفاده کند.
▪️وقتی افراد با هم کار می‌کنند، فرصتی برای یادگیری و رشد هر یک از اعضای تیم فراهم می‌شود.
▪️وقتی افراد با هم و در راستای یک هدف مشترک در محیطی تشویق‌‌‌کننده و حمایت‌‌‌کننده کار می‌کنند، پیوندشان عمیق‌‌‌تر می‌شود.
▪️افراد یک تیم استرس کمتری را تجربه می‌کنند، زیرا به تنهایی با مشکلات مواجه نمی‌‌‌شوند.
◀️ چگونگی پرورش کار تیمی خوب
🔺تعریف هدف:
ماموریت و هدف تیم می‌تواند با هم‌‌‌تیمی‌‌‌های شما تعیین شود، زیرا اعضای تیم زمانی که نقشی در انتخاب اهدافی داشته باشند که برایشان معنادار است، احتمالا بیشتر خریدار آن هستند.
🔺ارائه و دریافت مرتب بازخورد:
بررسی امور با اعضای تیم، بهترین راه برای اعمال تغییرات موردنیاز است. این امر نباید در یک فرآیند رسمی انجام شود. در عوض، بحث در بستری باز در مورد حس اعضای تیم نسبت به موضوع می‌تواند به عنوان بخشی از فرهنگ تیم نهادینه شود.
🔺حفظ شفافیت:
شفاف باشید، نه فقط در مورد هدف تیم، بلکه در مورد تعهدات و وظایف کوچک‌تر. این به افراد کمک می‌کند بفهمند چگونه هر شغل و آیتم‌‌‌های شرح شغلی، به ماموریت کلی سازمان کمک می‌کند.
🔺تبدیل یادگیری به یک اولویت مستمر:
آموزش‌‌‌ها، مطالب خواندنی و منابع را به اعضای تیم پیشنهاد دهید. افراد را برای تدریس در مورد موضوعات جدید دخیل کنید و میزبان رویدادهایی باشید که در آن اعضا می‌توانند اطلاعات و علایق جدید را با هم‌‌‌تیمی‌‌‌های خود به اشتراک بگذارند.
🔺به رسمیت شناختن دستاوردها:
از اعضای تیم به خاطر کاری که به خوبی انجام شده ستایش کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۶
دکتر حسن سبک روح

پنج گام توسعه مهارت نرم
@bazaryabimodern1987
کارکنان و مدیران، مهمترین بعد تحول سازمان هستند و توجه به ارتقای شایستگی‌های آنها برای موفقیت در عصر دیجیتال، از مهمترین عوامل موفقیت هر سازمانی است.
برای این کار لازم است تا گام‌های مختلفی را دنبال کرد.
گام اول - هشیاری
فرد به وجود شایستگی مورد نیاز یا مهارتی که به دنبال آن است آگاه می‌شود و ایده کلیدی‌ «من گوش می‌دهم» را دنبال می‌کند.
گام دوم - فهمیدن
 فرد با گوش دادن موثر و تامل کافی، درک مناسبی کسب کرده و به اهمیت مهارت پی می‌برد. در این مرحله فرد با خود می‌گوید: «می‌فهمم و آن را درک می‌کنم».
گام سوم – پذیرش
عزم تغییر شکل می‌گیرد و فرد آماده اجرای اقداماتی برای تغییر می‌شود و با خود می‌گوید : «با آن موافقم».
گام چهارم – تطبیق
 زمانی است که فرد دست به کار می‌شود و برای کسب شایستگی لازم، جایی در انبوه فعالیت‌های خود تعریف می‌کند و ذهنیت «انجامش می‌دهم» را دنبال می‌کند.
گام پنجم – مهارسازی
در این مرحله، فرد شایستگی مورد نظر را به صورت پیوسته و پایدار تمرین می‌کند. در این مرحله باید موانع تغییر رفع شود، مهارت‌ها توسعه یابد و روش‌های جدید کاری شکل گیرد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۳۱
دکتر حسن سبک روح

💢اثر لنگر
@bazaryabimodern1987
👈اثر لنگر (Anchoring effect)، به این نکته مهم اشاره دارد که انسان‌ها برای قضاوت درباره یک پدیده، آن را با پدیده‌ها و تجربیات قبلی‌شان مقایسه می‌کنند
👈برای مثال، وقتی به یک مشتری محصول جدیدی را پیشنهاد می‌دهیم، او آن محصول جدید را بر اساس تجربیات قبلی‌اش، مثل خرید محصولات جدید رقبا یا خرید محصولات کنونی‌مان در گذشته، ارزیابی می‌کند
👈برای همین، هنگامی که مشتری پیشنهاد یا محصول یا شرایط‌مان را قضاوت می‌کند، حتما باید متوجه شویم ما را با چه کسی مقایسه می‌کند
👈مثلا ممکن است مشتری به ما بگوید «محصول‌تان گران است». در این حالت، به جای توضیح دلایل گران بودن محصول یا منافع آن، ابتدا باید ببینیم مشتری بر اساس مقایسه محصول ما با چه محصولی به این نتیجه رسیده است که محصول‌مان گران است
👈وقتی چارچوب مرجع مشتری را بشناسیم، راحت‌تر می‌توانیم قضاوت او را اصلاح یا رد کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۱۲
دکتر حسن سبک روح

💢بیشتر، بهتر نیست
@bazaryabimodern1987
👈نام‌های کامارو، کاپریس، شِوی، کانکورز، کوروت، ایمپالا، مونت کارلو، مونزا و وُگا، چه مفهومی برای شما دارند و شما را یاد چه چیزی می‌اندازند؟
👈باورتان می‌شود تمامی این اسامی که گفتم، مدل‌های مختلف شورولت هستند؟
👈از طرف دیگر، آیا باورتان می‌شود هیچ برندی در دنیا به اندازه شورولت تبلیغ نمی‌شود؟ در چند سال اخیر، جنرال موتورز، مالک برند شورولت، سالانه بیش از 260 میلیون دلار برای تبلیغ این برند فقط در آمریکا هزینه کرده که معادل 630 هزار دلار در روز و بیش از 26 هزار دلار در ساعت است
👈اما وقتی جنرال موتورز در تحقیقات بازارش این سوال را می‌پرسد که در مورد مدل‌های مختلف شورولت چه می‌دانید؟ با چند مدل آن آشنا هستید؟ و آیا تفاوت بین این مدل‌ها را می‌دانید؟ پاسخ‌های افراد باعث شگفت‌زده شدن مدیران جنرال موتورز می‌شود چون می‌بینند علی‌رغم این همه تبلیغ، کسی با مدل‌های مختلف شورولت آشنا نیست
👈بسیاری از برندهای دیگر هم مثل شورولت فکر می‌کنند چون باور دارند هر چقدر برندشان زیرمجموعه‌های بیشتری داشته باشد یا بیشتر تبلیغ شود، باعث تقویت برندشان می‌شوند
👈اما واقعیت این است که در برندینگ، بزرگ و بیشتر بودن به هیچ عنوان به معنای بهتر و قوی بودن نیست
👈برای اثبات این حرف بیاید نگاهی به عملکرد شورولت در 2022 بیاندازیم. با وجود این همه تبلیغات، فروش این برند 17 درصد کاهش یافت، 3 درصد دیگر از سهم بازارش را از دست داد و به جایگاه سوم بازار سقوط کرد و بعد از تویوتا و هوندا قرار گرفت
👈پس یادتان باشد، برخلاف تصور عامیانه، برندی که بیشتر تبلیغ می‌شود، لزوما فروش بیشتر و جایگاه بهتری در بازار ندارد، بلکه برعکس، فروش و جایگاهش را در بازار به مرور از دست می‌دهد
👈دلیل این واقعیت آن است که وقتی برندتان را بیش از حد گسترش می‌دهید و آن را تبلیغ می‌کنید، برعکس تصورتان، جایگاه آن در ذهن مشتریان، تنزل پیدا می‌کند و وقتی این اتفاق می‌افتد، هم فروش‌تان کمتر می‌شود و هم جایگاه‌تان را در بازار از دست می‌دهید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۲۴
دکتر حسن سبک روح

چگونه کارمندان در جهت اهداف شما کار کنند و نه بر علیه شما!
@bazaryabimodern1987
تئوری‌های بسیاری برای بهبود مشارکت و تعهد کارمندان وجود دارد که هیچ‌کدام راه‌حل مشخصی را به شما ارائه نمی‌کنند. تجربه نشان می‌دهد که غالباً ساده‌ترین الگوها کارایی بیشتری دارند. چهارچوب مشارکت و تعاملی که در ادامه‌ی مطلب شرح می‌دهیم، شامل ۳ دامنه‌ی اصلی برای عمق بخشیدن و بهبود تعهد کاری کارمندان و ارتقای عملکرد سازمانی است.
☑️ مشارکت- ارتباط واقعی
اگر می‌خواهید با صحبت‌های مفید و مؤثر، کارمندانتان راهنمایی و هدایت کنید، در درجه‌ی اول باید ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنید. درواقع اولین وظیفه‌ی یک رهبر واقعی این است که با اطرافیانش تعاملات خوبی داشته باشد. این امر مستلزم آن است که مدیر یا رهبر، از دفتر کارش بیرون بیاید و به میان کارمندانش برود، در سالنی که آن‌ها ساکن هستند تردد کند و زندگی روزمره‌ی کاری آن‌ها را حس کند. کارمندان باید به‌راحتی به مدیرشان دسترسی داشته باشند و در قدرت او سهیم شوند. برگزاری جلسات آزاد بحث و گفتگو، به کارمندان فرصت می‌دهد خودشان را ابراز کنند، از انتقاد کردن نترسند و سؤالاتشان را هرچند سخت، مطرح کنند.
☑️ الهام بخشی- گسترش زمینه
رهبران باید شرایط، هدف و ارزش‌ها را به‌خوبی برای کارمندان توضیح دهند و به آن‌ها کمک کنند که از افق دید بالاتری اهمیت نقش خود را در تیم و شرکت ببینند. این عمل باعث می‌شود کارمندان متوجه شوند در مسیر مأموریت شرکت حرکت می‌کنند و در درجه‌ی بالاتر، به تأثیر نقش خود در خدمت به جهان پی ببرند. رهبری که الهام‌بخش کارمندانش نباشد، مثل رودخانه‌ی بدون آب است. رهبری که نمی‌تواند  به‌وضوح و روشنی برای کارمندانش توضیح دهد که چرا آن‌ها یک نقش یا وظیفه را به عهده‌دارند، باعث تضعیف روحیه‌ی تیمش می‌شود.
☑️ گسترش فرهنگ شجاعت و جسارت
با توجه به‌سرعت تغییرات دنیای کسب‌وکار، حالا به رهبرانی نیاز داریم که کارمندان را تشویق کنند از منطقه‌ی امنشان بیرون آیند و به اقدامات جسورانه‌تری دست بزنند. با این حال اکثر مردم زمانی به‌طرف ریسک قدم برمی‌دارند که اطمینان داشته باشند خطری برای شخص آن‌ها ندارد. رهبران باید فرهنگ شجاعت را در شرکت خود پرورش دهند، یعنی فرهنگی که از ایده‌های نوآورانه حمایت می‌کند و یک شبکه‌ی امن برای کارکنان فراهم می‌کند که در آن ریسک کردن، اشتباهات هوشمند و بازخوردهای مستقیم مجاز است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۲۱
دکتر حسن سبک روح

📌مدیریت تضاد (تعارض) در سازمان
@bazaryabimodern1987
در جهان در حال توسعه، بیش از ۵۰ درصد از وقت مدیران، صرف حل تضاد می شود. در حالت کلی، دو نوع تضاد وجود دارد:
📌تضاد منطقی (Functional Conflict) :
تضاد منطقی، اختلاف سالم و سازنده بین دو یا چند نفر است. مطالعات انجام شده اخیر روی ۲۰ شرکت نشان داد که تعداد کمی از مدیران درک می کنند که چگونه تضاد ممکن است برای سازمان مفید باشد.
تضاد منطقی باعث ایجاد ایده های جدید می شود و یادگیری و رشد افراد را به همراه دارد. زمانی که افراد در تضادهای سازنده درگیر می شوند، آگاهی و توجهشان به خود و دیگران بیشتر می شود.
📌تضاد مخرب (Dysfunctional Conflict) :
تضاد مخرب، پایه ی احساساتی و رفتاری دارد. تضاد مخرب نوعی عدم تفاهم و بیماری است که بین دو یا چند نفر پدید می آید. خطر این تضاد آنست که کانون توجه را از کاری که باید انجام شود، گرفته و به خود تضاد و طرفین درگیر در آن معطوف می نماید. تضاد مخرب زمانی که بیش از حد افزایش یابد، انرژی را کاهش می دهد که در غیر اینصورت می توانست برای افزایش بهره وری مورد استفاده قرار گیرد.
👈  برای مدیریت مؤثر آن باید از یکی از پنج تکنیک زیر استفاده کرد:
◾️ اهداف عالیه (Super-Ordinate Goals): یک هدف سازمانی که برای دو طرف تضاد، مهمتر از اهداف فردی آنهاست. رسیدن به این اهداف، تعاون و همکاری هر دو طرف را می خواهد و تمرکز را روی تشابهات می برد.
◾️ تغییر پرسنل (Changing Personnel): در زمان هایی که تضاد، طولانی و جدی شده و تلاش ها برای حل آن به شکست می خورد، انتقال یا اخراج فرد می تواند تنها راه حل باشد.
◾️ توسعه ی منابع (Expanding Resources): اگر منبع تضاد، مشترک و یا از منابع کمیاب باشد، این تکنیک می تواند مؤثر باشد.
◾️ تغییر ساختار (Changing Structure): می توان با ایجاد نقش رابط که یک فرد ثالث بی طرف است، بین دو طرف ارتباط ایجاد کرد، همینطور استفاده از تیم هایی با کارکردهای مختلف و مرتبط.
◾️ مقابله و مذاکره (Confronting & Negotiating): شامل بحث باز بر روی راه حل های مسئله می باشد و نتیجه معمولاً تبادلی است که در آن، هر دو طرف برای رسیدن به یک راه حل سودآور دوطرفه از چیزی صرف نظر کرده اند.
یکی از اشتباهات سازمان ها در زمان مواجه شدن با تضادهای پیچیده این است که آنها را به عنوان یک سیر طبیعی تلقی کرده و از حل آنها خودداری می کنند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۲۰
دکتر حسن سبک روح

💢برندینگ موثر با نام خوب آغاز می‌شود
@bazaryabimodern1987
👈همه متخصصان برندسازی معتقدند برندینگ خوب با نام‌گذاری آغاز می‌شود، چون جایگاه‌یابی، ‌تصویرذهنی،‌ مفاهیم مرتبط و تجارب ناشی از یک برند همه می‌توانند از خلال یک نام منتقل شوند
👈نام برند مانند یک قلاب ذهنی برای برند اعتبار و ارتباط صید می‌کند. به همین دلیل است که متخصصان برندینگ با تجربه‌ معمولاً  توصیه می‌کنند که نام برند باید کوتاه، به یاد ماندنی و خاص باشد
👈من به شخصه معتقدم خود اسم باید به ماهیت برند شما جان بدهد. در حقیقت، خود نام باید این درک را ایجاد کند که محصول شما در چه زمینه‌ای است و یا چه کسانی مخاطبین آن هستند
👈برای مثال، افرادی هیچ وقت مجبور نیستند برای دریافتن این واقعیت ‌که دستمال کاغذی‌های براونی چه ‌قدر نرم هستند، یک تبلیغ ببینید، چون نام براونی که از نوعی شیرینی نرم و ترد گرفته شده، این واقعیت را به مشتریان برند القاء می‌کند
👈یا به عنوان مثالی دیگر، شما برای توضیح این‌ که مزیت اصلی محصولات غذایی Fit N Trim برای سگ‌ها چیست؟ به خواندن یک بروشور نیاز ندارید، چون هر دو کلمۀ فیت و تریم به تناسب و کاهش چربی اضافه در بدن اشاره می‌کنند
👈با این حال، برندهای معروفی نیز هستند که نام‌شان به خودی خود حامل معنای محصول‌شان نیست. مثلاً به نام‌هایی مثل مک‌دونالد، مرسدس بنز، اَپل و رولکس دقت کنید که هیچ معنا و مفهوم خاصی را به مشتری القاء نمی‌کنند
👈اما یادمان باشد، معنا و ارزش برند چنین نام‌هایی در طی سالیان سال و از خلال تبلیغات و کمپین‌های گران قیمت و گسترده به وجود آمده است؛ کاری که از عهده بسیاری از برندهای کوچک ساخته نیست
👈به همین دلیل است که تاکید می‌کنم یک نام با معنای ذاتی و آشکار، یک ابزار الزامی برای ساختن یک برند موفق نیست، اما استفاده از این نوع اسامی، کار برندسازی را راحت‌تر می‌کند، به خصوص برای برندهایی که بودجه کافی برای تبلیغات و کمپین ندارند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۱۱
دکتر حسن سبک روح

📌 ۳ مسیر منتهی به موفقیت جمعی کدامند؟
@bazaryabimodern1987
1⃣ مربیگریِ مبتنی بر مشکل
با مشکلات و چالش‌ها به عنوان فرصت‌هایی برای توسعه تیم برخورد کنید. به جای اینکه در هنگام بروز مشکل وارد عمل شوید و مسئولیت را بر عهده بگیرید، تیم خود را تشویق کنید تا با در دسترس بودنتان و حمایت شما، برای حل آن با یکدیگر همکاری کنند. این رویکرد منجر به یادگیری سریع، افزایش اعتماد به نفس و سرمایه‌گذاری جمعی در کار خواهد شد.
2⃣ مربیگریِ مبتنی بر بحث
رویکرد سقراطی را برای بحث‌های تیمی در نظر بگیرید، پرسش‌های عالی بپرسید و به تیم خود فضایی بدهید تا به روش خود آنها را حل کنند و با هم هم‌فکری کنند. با این رویکرد، بینشی در مورد اینکه اعضای تیم چقدر کار را خوب می‌فهمند و کجا ممکن است به پشتیبانی اضافی نیاز باشد، به دست خواهید آورد.
3⃣ مربیگریِ بدون سرزنش
مواجهه با هر دو مفهوم موفقیت و شکست به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری، به تیم شما این امکان را می‌دهد که تمایل بیشتری برای به چالش کشیدن مفروضات، اعتراف کردن زمانی که چیزی درست کار نمی‌کند و دور شدن از اشتباهات داشته باشد – که به نوبه خود باعث شکست زودگذرتر و ارزان‌تر و پیشرفت‌های بزرگ‌تر خواهد شد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۱۰
دکتر حسن سبک روح

📌 ارزشیابی و مدیریت نتیجه محور؛ مدیرانی که به‌دنبال بهترین نتیجه هستند بخوانند
@bazaryabimodern1987
ارزشیابی و مدیریت نتیجه محور اصطلاحی است که به ارزیابی پروژه به وسیله بررسی نتایج به دست آمده اشاره دارد. ارزیابی مبتنی بر نتایج در مقابل ارزیابی فرایند محور قرار میگیرد که به دنبال بررسی انجام فرایند و مراحل کار است. در واقع اغلب اوقات به صورت ناخودآگاه از این روش ارزیابی استفاده می شود. ارزیابی پیشرفت دانش آموزان به وسیله نمرات پایان ترم یکی از ساده ترین و بارزترین نمونه ها برای ارزشیابی و مدیریت نتیجه محور است.
یکی از چیزهایی که این شیوه ارزشیابی و مدیریت را محبوب می کند، تمایل طبیعی افراد به قضاوت نتایج است. مثلا بسیاری از ما در جایگاه مصرف کننده محصولات یا خدمات مختلف، تمایل و فرصت چندانی برای بررسی فرایند خلق محصول یا خدمت نداریم. ما به کیفیت نهایی محصول یا خدمت مدنظر توجه می کنیم. نمونه بارز این مسئله، رقابت های ورزشی است. در بیشتر این رقابت ها هواداران به نتایج می نگرند و پیروزی برایشان از هر چیز دیگری مهم تر است. نیاز به کسب بهترین نتیجه، زمینه ساز توجه سازمان ها و کسب وکارها به ارزشیابی نتیجه محور و تمرکز روی ارائه بهترین کیفیت نهایی است. این مسئله می تواند یک مزیت رقابتی مهم باشد چراکه مشتریان بیشتری را جذب می کند.
✅ مزایای ارزشیابی و مدیریت نتیجه محور
۱. ارتقای عملکرد
یکی از چیزهایی که مدیریت نتیجه محور همیشه دنبالش است، افزایش کیفیت عملکرد افراد و فرایندها برای تضمین بهترین نتیجه است. در محیطی کاری که بر مبنای ارائه بهترین نتیجه هدف گذاری شده، هر کسی آماده است عملکرد خود و گروهش را ارتقا بدهد.
۲. افزایش رضایت کارکنان
در نظام مدیریت نتیجه محور نتیجه کار مهم است، پس کارکنان آزادی عملی بیشتری برای پیشبرد کارهایشان دارند.
۳. گسترش همکاری، هماهنگی و ارتباط
هیچ موفقیتی در سازمان رخ نمی دهد مگر آنکه ارتباط و همکاری مؤثری بین اجزای مختلف آن سازمان ایجاد شود. نظام مدیریت نتیجه محور به اهداف نهایی می اندیشد، پس همه بخش ها را به گونه ای هماهنگ می کند که در خدمتِ دستیابی به اهداف با یکدیگر همکاری کنند.
۴. سازگاری بیشتر
سازمان نتیجه گرا برای حفظ برتری و حیات خود باید توانایی سازگارشدن با تحولات را داشته باشد. همه چیز باید در راستای کسب بهترین نتیجه باشد، پس هرگونه تغییر و تحول باید در همین راستا قرار بگیرد.
۵. استفاده بهینه از منابع و امکانات
بهره وری مهم ترین مسئله است، پس استفاده بهینه از منابع برای کسب بهترین نتیجه (بهترین بهره وری) یکی از عناصر ضروری مدیریت نتیجه محور است. در نظام مدیریتی نتیجه محور، همه می دانند که اهداف چیست و چه چیزهایی برای رسیدن به آن لازم است.
۶. کاهش احتمال فساد و هدررفت منابع
تمرکز روی نتایج و اینکه با صرف چه منابعی این نتایج حاصل شده است، امکان بروز فساد و هدررفت منابع را کاهش می دهد. در نظام مدیریت نتیجه محور، برنامه ریزی صرفا برای انجام یک کار صورت نمی گیرد، بلکه برای کسب نتیجه انجام می شود. از این رو اگر برنامه ای نتیجه ای در بر نداشته باشد، کنار گذاشته خواهد شد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۹
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️یک توصیه برای مذاکره
@bazaryabimodern1987
🔅"دیپاک مالهوترا " که از چهره‌های شناخته شده مذاکره است یک توصیه کاربردی مطرح می‌کند:
به جای "چه" از "چرا" استفاده کنید.
🔺تمرکز روی "آن‌چه" طرف دیگر مذاکره تقاضا دارد می‌تواند کار را به بن بست برساند، به جای آن پرداختن به "چرایی" تقاضاهای وی می تواند کارسازتر باشد. با فهمیدن دلیل اصلی خواسته‌ها می‌توان بیشتر به موفقیت مذاکره امید داشت.
🔻برای مثال، وقتی طرف مقابل تقاضای زمان بیشتری می‌کند و شما تمایل به بستن سریع‌تر قرارداد دارید، با شناسایی دلیل این تاخیر(مثلا نبود منابع مالی و نه عدم تمایل به خرید) می‌توانید امکان رسیدن به توافق را بیشتر کنید. گاهی به جای "چه می‌خواهی" استفاده از "چرا می‌خواهی" مناسب‌تر است
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۲۳
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️چطور سر صحبت را باز کنیم؟
@bazaryabimodern1987
⭕️شاید سر صحبت را باز کردن برای شما ترسناک باشد، شاید هم خیلی با آن راحت باشید. در هر حالت، این مهارتی است که می‌توانید یاد بگیرید و در آن پیشرفت کنید.
🔶رای تقویت مهارت‌تان در باز کردن سر صحبت، سه قدم در پیش‌رو دارید: خودتان را آماده کنید، شروع کنید به حرف زدن، دوباره انجامش دهید!
1️⃣خودتان را آماده کنید: کمی تمرین، برای‌تان منافع بی‌پایانی به همراه می‌آورد و به شما اعتماد‌ به نفس می‌دهد تا سر صحبت را باز کنید. اگر چند تا موضوع آماده در چنته داشته باشید،اطمینان بیشتری خواهید داشت.
2️⃣شروع کنید به حرف زدن: وقتی که احساس کردید آماده‌ی خطر کردن هستید، جلو بروید و صحبت را شروع کنید! می‌توانید خودتان صحبت را شروع کنید یا وارد گفتگوی جمعی شوید که قبل از شما صحبت را شروع کرده‌اند.
3️⃣دوباره انجامش دهید!: هرچقدر بیشتر سر صحبت را با بقیه باز کنید، می‌بینید که کار برای‌تان راحت‌تر می‌شود. هر فرصتی برای حرف زدن با همکاران، دوستان، خانواده و حتی افراد کاملا غریبه را غنیمت بشمارید تا مهارت‌هایتان تقویت شود.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۶:۵۷
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️اصول کاری یک فروشنده موفق
@bazaryabimodern1987
1⃣تا حد ممکن کمتر صحبت کنید و با طرح سوالات مناسب خریدار را ترغیب به صحبت کنید.
2⃣به لباس و سر و وضع خود اهمیت بدهید. لباس رسمی ذهنیت بهتری ایجاد می‌کند.
3⃣هیچگاه حرف خریدار را قطع نکنید یا نگویید متوجه منظورتان شدم، بگذارید خریدار جملاتش را تمام کند.
4⃣نام خریدار را بپرسید و مرتب در صحبت‌‌هایتان از نامش استفاده کنید.
5⃣برای خریدار یک مشاور واقعی باشید، حتی گاهی پیشنهاد کنید از شما خرید نکند چون محصول شما مناسب او نیست.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۶
دکتر حسن سبک روح

📌 6 عادت بد در مکالمات چیست؟ چگونه این عادات بد را رفع کنیم؟
@bazaryabimodern1987
شاید متعجب شوید که در مورد بسیاری از افراد، گفته های آنها نیست که آنها را عقب نگاه می دارد، بلکه کارهایی است که انجام می دهند. در اینجا به 6 عادت بد می پردازیم که به ارتباطات شخصی صدمه می زنند:
1. قطع کردن صحبت دیگران
2. از این شاخه به آن شاخه پریدن
3. تکرار مداوم یک سری حرف های تکراری در طول مکالمه
4. ناتمام گذاشتن حرفهای طرف مقابل
5. وراجی کردن و بحث در طول مکالمه
6. نگاه کردن به گوشی در طول مکالمات
گرچه این شش عادتِ مخرب، اَشکال متفاوتی دارند، ولی همگی آنها نتیجۀ یک چیز هستند: گوش ندادن!
بسیار خوب، راه حل غلبه بر این شش عادت بد در مکالمات چیست؟
🔹درخصوص نحوۀ تعاملاتتان صادق باشید
اگر شما شخصی کلامی هستید، به اشخاص درونگراتر توضیح دهید که پیش از مشخص کردن موضعتان درخصوص یک موضوع نیاز دارید که آن را به طور کامل مورد بحث قرار دهید. اگر ترجیح می دهید که افراد توضیحات خود را به جای شرح مبسوط در قالب نکات کلیدی مطرح کنند، این را به آنها یادآوری کنید.
🔹 به مکالمه متعهد باشید
گوشی موبایل خود را از روی میز و از دسترستان دور سازید. در طول مدت زمان مکالمه، تماس چشمی خود را حفظ کرده و نسبت به بدن زبان، تون صدا، و کلمات ادا شده توسط گوینده حساسیت نشان دهید.
🔹 مکث کردن را تمرین کنید
اگر عادت دارید صحبت دیگران را پیش از پایان قطع کنید، سعی کنید با شمردن تا 5، پیش از هر گونه واکنش، خود را به چالش بکشید. این کار به شما اطمینان می دهد که شخص مقابلتان بازگو کردن افکار خود را تمام کرده و شما می توانید عقاید خود را مطرح کنید.
🔹 مطالب شنیده شده را خلاصه کرده و سپس سؤالاتی را مطرح سازید
با تکرار کردن سخنان طرف مقابل، وی را متوجه سازید که حرف هایش را فهمیده اید. «چیزی که من از صحبت های شما متوجه شدم، x,y,z است. آیا درست متوجه شده ام؟» آنگاه منتظر تأیید یا حرکت سر باشید. سؤالات برای نشان دادن حضور شما در مکالمه بسیار مفید هستند.
🔹افکار خود را منسجم سازید
از مکث کردن برای سازماندهی افکارتان استفاده کنید تا بتوانید موجز و روشن صحبت کنید. به صحبت های خود گوش دهید و وقتی متوجه تکراری بودن حرف هایتان شدید، افکارتان را مهار سازید.
🔹از نشانه های بصری بهره بجویید
شیئی را به عنوان نماد هدف خود برای تبدیل شدن به یک شنوندۀ مؤثر بر روی میزتان قرار دهید تا هدفتان را به شما یادآوری کند. من به شخصه یک کریستال صورتی با برش های بسیار را روی میزم قرار داده ام. هر بار که آن را می بینم به خاطر می آورم که باید به وجوه مختلف صحبت های طرف مقابلم گوش دهم.
🔹 اجازه دهید دیگران اول صحبت کنند
اگر از دسته کسانی هستید که تمام زمان مکالمه را اشغال می کنید، به دیگران اجازه دهید اول برنامه هایشان را مطرح کنند و سپس به سراغ ایده های خود بروید. همچنین می توانید مدت زمان صحبتتان در طول جلسات را مدنظر داشته باشید تا بدین ترتیب پیشرفت خود در واگذار کردن زمین به طرف مقابل را اندازه بگیرید.
زمانیکه فرآیند بهبود عمدی تعاملات بین شخصی خود را آغاز می کنید، از اعضای تیمتان بپرسید که آیا تغییری را در نحوۀ رفتار شما متوجه شده اند یا خیر. پرسیدن این سؤال این علامت را به دیگران می دهد که شما در حال بهبود عادات ارتباطی خود هستید و همچنین باعث می شود در مورد تغییرات مثبت در شما نیز اندیشه کنند.

@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۶:۵۹
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ندانستن‌تان را فریاد بزنید.
@bazaryabimodern1987
🔅وقتی با صدای بلند بگوییم که نمی‌دانیم، این احتمال افزایش می‌یابد فردی که می‌داند به ما کمک کند. مهم‌ترین درسی که تا الان در زندگی خود آموخته‌ام این است که مجبور نیستم جواب تمام سوالات را بدانم و وقتی هم که نمی‌دانم مجبور نیستم تظاهر کنم که می‌دانم. هیچ‌کس تمام جواب‌ها را نمی‌داند و هیچ‌کس دارای نظم و ترتیب کامل نیست. این درس را به‌سختی آموختم.
🔺به‌محض این‌که این شهامت یافتم آن‌چه که نمی‌دانم یا درک نمی‌کنم را بیان کنم یا از دیگران درخواست کمک کرده و یا پیشنهاد کمک دیگران را بپذیرم، کارم به‌ طور کامل تغییر کرد. همیشه افرادی بودند که می‌خواستند کمک کنند، فقط نمی‌دانستند که من به آن‌ها نیاز دارم.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۱۹
دکتر حسن سبک روح

💢انگیزه‌بخشی به کارمندان
@bazaryabimodern1987
1️⃣ایجاد اشتیاق در کارمندان
یک رهبر حرفه‌ای با تمرکز مستمر بر اهمیت و جایگاه شغل و وظایف محوله به کارمندان، اشتیاق آنها برای سخت‌تر کار کردن را افزایش می‌دهد. ضمن آن که، چنین رهبری به خوبی می‌داند اگر خودش اشتیاق زیادی برای کار کردن داشته باشد، این اشتیاق ناخودآگاه به زیردستانش نیز سرایت می‌کند
2️⃣ایجاد تعهد در کارمندان
یک رهبر حرفه‌ای به گونه‌ای با کارمندانش رفتار می‌کند که خودشان به کسب نتایج بهتر متعهد می‌شوند، حتی اگر شرکت هیچ انگیزه‌ای به آنها ندهد. چنین رهبری چون تعهد بالایی به کار دارد و دنبال منافع شخصی نیست، در نتیجه می‌تواند تعهد به کار را در زیردستانش افزایش بدهد
3️⃣سپردن وظایف بیشتر به کارمندان
یک رهبر حرفه‌ای به خوبی می‌داند سپردن وظایف، مسئولیت‌ها و اختیارات بیشتر به کارمندان، بهترین راه برای افزایش انگیزه آنهاست. در حقیقت، چنین رهبری با پرهیز از دخالت کردن در جزئیات کارها و سپردن مسئولیت کارها به کارمندان، انگیزه آنها را افزایش می‌دهد
4️⃣قدردانی مستمر از کارمندان
یک رهبر حرفه‌ای به خوبی آگاه است که قدردانی از کارمندان، یکی دیگر از روش‌های عالی برای افزایش انگیزه آنهاست، حتی اگر این قدردانی در حد تشکر کلامی باشد. بر همین اساس، یک رهبر حرفه‌ای حواسش به تمام تلاش‌ها و خلاقیت‌های کارمندانش هست و از آنها بابت این موضوعات تشکر می‌کند، حتی اگر کارمند مورد نظر به هدف تعیین شده دست پیدا نکند
5️⃣مشارکت دادن کارمندان
یک رهبر حرفه‌ای زمینه را برای مشارکت کارمندان در هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، ارزیابی و غیره فراهم می‌کند، چون به خوبی می‌داند وقتی مشارکت کارمندان در این قبیل موارد افزایش می‌یابد، انگیزه آنها نیز خود به خود بیشتر می‌شود
6️⃣توانمندسازی کارمندان
یک رهبر حرفه‌ای، رهبری است که تمام توانش را برای افزایش دانش، مهارت و تجربه کارمندانش به‌کار می‌گیرد و زمینه را برای رشد بیشتر آنها فراهم می‌کند
7️⃣اعتماد به کارمندان
یک رهبر حرفه‌ای به خوبی می‌داند میزان انگیزه کارمندان به ایمان و اعتماد رهبرشان به آنها بستگی دارد. به همین دلیل، همواره به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که کارمندان متوجه می‌شوند به آنها اعتماد و ایمان کامل دارد
8️⃣وفاداری به کارمندان
یک رهبر حرفه‌ای به شدت به زیردستانش وفادار است و هیچ وقت پشت آنها را خالی نمی‌کند، بلکه در هر حالتی حامی و پشتیبان آنهاست
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۱۱
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️«قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه می‌آورد»
@bazaryabimodern1987
🔅این جمله حقیقت دارد. اما نسخه بهتری از آن وجود دارد؛ نسخه‌ای که حقیقتا عمیق است و تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که اسم‌ها را جا‌به‌جا کنید:
«مسئولیت زیاد قدرت زیاد به همراه می‌آورد.»
🔺هرچه بیشتر تصمیم بگیریم که در زندگی‌مان مسئولیت‌پذیرتر باشیم، تسلطمان بر زندگی بیشتر می‌شود. پس پذیرش مسئولیت اولین قدم برای حل مشکلاتمان است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۴۱
دکتر حسن سبک روح

💢پنج سوال پنهان مشتریان
@bazaryabimodern1987
👈در هر مکالمه فروش و در حقیقت، طی فرایند فروش، این پنج سوال در ذهن مشتریان به وجود می‌آید ولی هیچ کدام آنها را از ما به عنوان فروشنده نمی‌پرسند:
1️⃣آیا از شما و شرکت‌تان خوشم می‌آید؟ و به محصول پیشنهادی‌تان نیاز دارم؟
2️⃣آیا به شما، شرکت و محصول‌تان اعتماد و باور دارم؟
3️⃣آیا به حرف‌های من گوش می‌کنید؟
4️⃣آیا احساس مهم بودن به من می‌دهید؟
5️⃣آیا من و مشکلاتم را می‌فهمید؟
👈اینها پنج سوالی است که بیشترین اهمیت را در مذاکره فروش دارند و به همین دلیل، فروشندگان باهوش، در طول فرایند فروش تلاش می‌کنند به این پنج سوال پاسخ بدهند
👈در حقیقت، چگونگی پاسخ ما به این سوالات است که تعیین می‌کند مشتری از ما می‌خرد یا نه. بر این اساس، هر چقدر به این پنج سوال، دقیق‌تر و خلاقانه‌تر پاسخ بدهیم، احتمال موفقیت‌مان در فروش، بیشتر و بیشتر می‌شود
👈در مقابل، اگر به این سوالات پاسخ ندهیم، هر چقدر هم که محصول جذاب و قیمت خوبی داشته باشیم، باز هم نمی‌توانیم روی مشتری اثر بگذاریم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۷:۰۶
دکتر حسن سبک روح

💢رفتارهای تحریک‌آمیز در مذاکره
@bazaryabimodern1987
👈بسیاری از مذاکره‌کنندگان مثل دونالد ترامپ، به استفاده از رفتارهای تحریک‌آمیز و تهاجمی بر سر میز مذاکره مشهورند
👈برای مثال، پرتاب کردن کاغذها، فریاد زدن، تهدیدهای کلامی و غیره نمونه‌هایی از این نوع رفتارهای تحریک‌کننده محسوب می‌شوند که طرف مقابل‌مان در مذاکره، این رفتارها را با امید کسب امتیاز بیشتر از ما انجام می‌دهد
👈بسیاری از رفتارهای تحریک‌آمیز، واقعی و ناشی از عصبانیت طرف مقابل نیستند، بلکه نمایش‌هایی از پیش تعیین شده هستند که به صورتی بسیار دقیق تنظیم و اجرا می‌شوند تا ما را به پاسخی مشخص ترغیب کنند
👈بنابراین، رفتارهای تحریک‌کننده، بیشتر از آن که در احساسات درونی شخص ریشه داشته باشند، رفتاری استراتژیک محسوب می‌شوند
👈برای ارزیابی اثربخشی استفاده از رفتارهای تحریک‌کننده، در یک شبیه‌سازی آزمایشگاهی، گزینه‌ای غیر از مذاکره نیز در اختیار یکی از طرفین قرار داده می‌شد. مثلا اگر مذاکره بین یک مدیر و کارمند بود، مدیر این اختیار را داشت تا کارمند را اخراج کند
👈مذاکره‌کننده طرف مقابل که جزء تیم تحقیق بود، آموزش دیده بود که به سه شیوه مختلف رفتار کند: یک مذاکره‌کننده خیلی خوب و مهربان؛ یک مذاکره‌کننده عصبانی که از رفتارهای تحریک‌آمیز استفاده می‌کند؛ و یک مذاکره‌کننده معمولی
👈مثلا اگر مدیر تصمیم می‌گرفت کارمند را اخراج کند، کارمند که جزء تیم تحقیق بود، یک بار با مهربانی از او می‌خواست از تصمیمش صرفنظر کند، در آزمایشی دیگر، فرد مقابل را تهدید می‌کرد که اگر اخراج شود، از او شکایت می‌کند و در آزمایشی دیگر، حرف طرف مقابل را گوش می‌کرد و می‌رفت
👈نتایج این مطالعه نشان داد از نظر نتیجه‌بخش بودن، استفاده از رفتارهای تحریک‌آمیز، ضعیف‌ترین گزینه محسوب می‌شود چون انسان‌ها کمتر تمایل دارند با چنین اشخاصی وارد مذاکره شوند
👈این تحقیق که روی بیش از 1200 نفر انجام شد، به ما گوشزد می‌کند که در مذاکرات حرفه‌ای نباید از رفتارهای تحریک‌آمیز استفاده کنیم و اگر طرف مقابل از این رفتارها استفاده کرد، نباید تهدیدهای او را جدی بگیریم
👈تحقیق دیگری نشان می‌دهد، مذاکره‌کننده‌ای که رفتار تحریک‌آمیزش را در قالب یک شوخی یا لطیفه نشان می‌دهد، اثرگذارتر از مذاکره‌کننده‌ای است که رفتار تحریک‌آمیزش را به صورت آشکار بروز می‌دهد

@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۹:۰۸
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️بارها و بارها شنیده ایم که فروشندگی یک مهارت اکتسابی است.
@bazaryabimodern1987
⭕️ ولی اینکه چه اندازه  مهارت دارید و حرفه ای هستید ، بستگی به این دارد که چقدر بارها و بارها فروشندگی را تمرین کرده باشید .
⬅️اغلب فروشنده ها وقتی با جمله لطفا تخفیف بدهید مشتری مواجه می شوند معمولا  می گویند که قیمتمون مقطوعه ، یا میگن بخدا نمیصرفه ، یا میگن باشه و از سودشون کم میکنند یا قیمت رو میبرن بالا و بعد کمی تخفیف می دهند !
❌این روش ها کاملا منسوخ شده و سنتی هستند که یا باعث می‌شود مشتری ناراضی شود، یا اینکه از سودتون کم خواهد شد، بنابراین فلسفه تخفیف دادن حرفه ای این هست که روی چیزهای جانبی تخفیف بدهید نه روی خود محصول ( مثلا اگه موبایل میفروشید قاب موبایل رو با تخفیف بدهید ) و حتما باید اگر یک امتیاز به مشتری می دهید یک امتیاز هم از او بگیرید .
✅در کار فروش قرار نیست که کسی ضرر بکند یا برنده باشد . بلکه هدف از فروش خدمت کردن به مشتریان است و در این بین بابت خدمت خوب و ارزشی که ارائه می کنیم از مشتری خودمان پول خواهیم گرفت .
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۹:۰۶
دکتر حسن سبک روح