MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۲۶ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

🔴▪️چهار خدمتی که باید برای مشتری جدی بگیریم :
@bazaryabimodern1987
⭕️خدمات قبل از فروش
⭕️خدمات حین  فروش
⭕️خدمات پس از فروش
⭕️والبته خدمات بدون فروش
✔️خدمات قبل از فروش : ‎ خدماتی هستند که به مشتریان می دهیم تا با محصول ما آشنا شوند مثلا اگر عرضه کننده ابزار برقی هستیم اجازه می دهیم با ابزار مربوطه در فضایی که آماده کرده ایم کار کنند و اگر پذیرفتند یک نمونه نو میخرند .
✔️خدمات حین فروش : ‎به پذیرایی از مشتری،فراهم سازی امکان رفاه بیشتر و.. مجموعه فعالیت های اتفاق افتاده در محل عرضه و فروش کالامربوط میشود.
✔️خدمات پس از فروش : ‎به تعهدات و گارانتی مربوط میشود.ضمانتی که به مشتری سپرده آیم. ‎

✔️خدمات بدون فروش: خدماتی است که به مشتریان بالقوه می دهیم تا در آینده مشتری ما بشوند این موضوع هم نوعی سرمایه گذاری مهم است.
#خدمات_مشتری
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۰۱ ، ۰۶:۴۴
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ “فروشنده حرفه ای”
@bazaryabimodern1987
 کسی ست که فروش را در کوتاهترین و به ساده ترین روش انجام میدهد.
⭕️به همین جهت فروشنده خوب، فروشنده ای نیست که لزوما فروش بالا داشته باشد!
✔️ممکن است یک فروشنده، تخفیف زیاد بدهد و فروشش را بالا ببرد؛ ولی شرکت سودی نکند! حتی ممکن است فروشنده ای مشتری را فریب دهد!!! مجبورش کند به خریدِ چیزی که به آن نیاز ندارد!!! فروشنده حرفه ای، کسی است که در پایانِ فروش اش، هم خود و هم خریدار خوشحال باشند.
✅به همین جهت نشانه فروشنده حرفه‌ای مجموعه‌ای از این موارد است:
1️⃣فروش بالا
2️⃣ فروش مجدد
3️⃣ فروش به معرفها (یعنی خریدار، مشتری بیاورد)
✳️فروشنده، مشاورِ خریدار است. خریدار موقع خرید، ترجیح می‌دهد از فروشنده خرید کند چون خریدکردن از او، موجب آرامش وی می‌شود. هر چند به قیمتی اندکی بالاتر هم از او بخرد؛ به همین جهت در خرید و فروش، قیمت یک فاکتور است اما اولین و مهم‌ترین نیست.
#فروشنده_حرفه_ای
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۱۹
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ 20 عادت فروش که باید حذفشان کرد:
@Bazaryabimodern1987
🔹فقدان یا عدم توجه به اعتبار سنجی
🔹به تاًخیر انداختن مشتری یابی
🔹عجله کردن در مرحله معرفی
🔹استفاده از موضوعات بی ربط در گفت و گو با مشتری
🔹عدم به روز رسانی مهارت های فروش
🔹وابستگی به یک مشتری بزرگ
🔹عدم محصول شناسی
🔹بیشتر از گوش کردن، حرف زدن
🔹نگاه صرفا کمی به فروش
🔹 عدم تبدیل ویژگی ها به منافع
🔹 ترس داشتن از قیمت
🔹 عدم پیگیری کردن
🔹 عدم شناخت مشتری
🔹 عدم شخصی سازی پیام
🔹 اشتباه در گفتن یا نوشتن اسم مشتری
🔹استفاده از واژه های ناآشنا برای مشتری
🔹 حدس زدن درباره خواسته مشتری
🔹 زیادی به بروشورهای فروش متکی بودن
🔹نامنظم بودن
🔹 همیشه عذرخواهی کردن یا هیچ وقت عذرخواهی نکردن.
#عادات_بد_فروش
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۱۳
دکتر حسن سبک روح

💢شناسایی نیازهای برآورده نشده
@bazaryabimodern1987
👈لوئیس باسوکس، مایکل وِید و سیریل بوکوئن در مقاله خود با عنوان «شناسایی نیازهای برآورده نشده» که در مجله کسب و کار دانشگاه هاروارد چاپ شده، می‌نویسد:
👈موفقیت در بازارهای رقابتی به طور مستقیم به میزان نوآوری ما بستگی دارد. اما نکته‌ای که خیلی از ما از آن غافلیم این است که تصور می‌کنیم مشتریان از هر نوع نوآوری استقبال می‌کنند
👈 واقعیت این است که مشتریان از نوآوری‌هایی استقبال می‌کنند که با نیازهای برآورده نشده‌شان مرتبط است. اما بیشتر نوآوری‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند، یا مربوط به نیازهای بی‌اهمیت مشتریان یا مربوط به نیازهایی هستند که در حال حاضر مشتری آنها را با محصولات خلاقانه موجود در بازار برآورده می‌کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۱۸
دکتر حسن سبک روح

⭕️▪️پیامک تبلیغاتی چیست و پیامک تبلیغاتی تأثیرگذار چه ویژگی‌هایی دارد؟
@bazaryabimodern1987
پیامک تبلیغاتی تقریباً از زمانی که تلفن همراه بوده، وجود داشته است. اما در سال‌های اخیر تغییرات بسیاری در سلیقه و ترجیح‌های مشتریان ایجاد شده است. تا جایی که بسیاری از روش‌های قدیمی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی نه تنها اثربخشی خود را از دست داده‌اند، بلکه در مواردی نیز نتیجه عکس داشته‌اند. در نحوه ترجیح مصرف کنندگان برای تعامل با برندها ایجاد کرده است. اما پیامک‌های تبلیغاتی همچنان یکی از روش‌های تأثیرگذار در دنیای تبلیغات هستند.
به همین دلیل این را به بررسی پیامک تبلیغاتی و عواملی که باعث موفقیت آن می‌شوند، تخصیص داده‌ایم.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۰۶
دکتر حسن سبک روح

💢فروشنده بی‌شخصیت
@bazaryabimodern1987
👈بسیاری از فروشندگان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که جایگاه‌شان به عنوان یک فروشنده حرفه‌ای خدشه‌دار می‌شود و به مرور به یک فروشنده بی‌شخصیت تبدیل می‌شوند. مهم‌ترین خطاهایی که شخصیت فروشندگان را زیر سوال می‌برند عبارتند از:
1️⃣در زمان بروز مشکل، بهانه می‌آورند، دیگران و شرایط را مقصر می‌دانند و هیچ مسئولیتی را در قبال مشکل به وجود آمده نمی‌پذیرند
2️⃣به محض بروز مشکل، دست از تلاش برمی‌دارند و یا رابطه‌شان را با مشتری‌ای که با او به مشکل خورده‌اند، قطع می‌کنند
3️⃣خیلی کم برای حفظ مشتریان ناراضی یا شروع مجدد رابطه با آنها تلاش می‌کنند
4️⃣هنگام طرح استراتژی‌ها و کمپین‌های جدید، بدون هیچ دلیل منطقی‌ای، استراتژی یا کمپین جدید را از پیش شکست‌خورده معرفی می‌کنند
5️⃣خیلی سخت خودشان را با تغییراتی که شرکت در استراتژی‌ها و کمپین‌های فروش ایجاد می‌کند، تطبیق می‌دهند و آن تغییرات را می‌پذیرند
6️⃣مرتب توانایی‌شان برای انجام وظایف فروشندگی را زیر سوال می‌برند و خودشان را دست کم می‌گیرند
7️⃣در زمان بروز مشکل، خیلی سریع کنترل احساسات‌شان را از دست می‌دهند و عصبانی می‌شوند
8️⃣انتقادات و پیشنهادات مدیر فروش و سایر فروشندگان را به سختی می‌پذیرند و همواره در مقابل انتقادات درست اطرافیان‌شان موضع می‌گیرند
9️⃣به ندرت بابت لطف و کمک دیگران از آنها تشکر می‌کنند و آن لطف و کمک را وظیفۀ آنها می‌دانند
🔟موفقیت‌های شرکت و سایر فروشندگان را کوچک جلوه می‌دهند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۰۵
دکتر حسن سبک روح

⭕️▪️پیوت (Pivot) در مدل کسب‌وکار چیست و چه انواعی دارد؟
@bazaryabimodern1987
اغلب مردم تصور می‌کنند که یک کارآفرین واقعی، شخصی با اراده و سرسخت است که به هر ترتیبی تمام موانع موجود در مسیر تحقق ایده‌های خود را از میان برمی‌دارد و از مسیر اولی که انتخاب کرده کوتاه نمی‌آید. قسمتی از این دیدگاه خوب و صحیح است؛ اما کارآفرینان موفق به این نتیجه رسیده‌اند که گاهی اوقات وقتی یک محصول یا خدمت مورد استقبال قرار نمی‌گیرد یا اصطلاحا مدل کسب‌وکار در بازار جواب نمی‌دهد، بهتر است دست به تغییر در کسب‌وکار و یا به اصطلاح پیوت (Pivot) بزنند. این مساله باعث خواهد شد تا یک رویکرد جدید برای کسب‌وکار و یا استارت‌آپ شما ایجاد شده و مسیری جدید پیش پای تحقق رویای شما قرار گیرد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۰۵
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️برای مذاکره با افراد سرسخت و قلدر چه کنیم؟
@bazaryabimodern1987
4️⃣گوش دادن به حرف آدم زورگو به تمرینات سخت نیاز دارد.اول این که آن ها پیامشان را در لفاف خوش زرق و برق لغات پنهان می کنند. دوم این که حرف هایشان احساس خصومت را در شما به وجود می آورد و این احساس عملا همدلی را غیرممکن خواهد نمود.
5️⃣به وضوح صحبت کردن بسیار بسیار مهم است.
اما زیاد حرف نزنید وقتی صحبت کنید که لازم است و حرف هایتان کاملا حساب شده باشد. با استفاده از حداقل احساسات اجازه بدهید آن شخص و حاضران در اتاق دقیقا بدانند دنبال چه چیزی هستید. این مهم ترین کاری است که باید انجام بدهید…
6️⃣کار را تمام کنید و از هر فرصتی برای اتمام  عاقلانه مذاکره استفاده کنید. هر چه باشد اگر مذاکره خوشایندی نیست دلیلی هم وجود ندارد بیشتر از حدی که لازم است ادامه پیدا کند. کار شما وقتی تمام می شود که مذاکره به اخر رسیده باشد. باوسوسه نابودکننده لاف زدن و تحقیر کردن قلدرخان به شدت مبارزه کنید. یادتان باشد هر چه سروصدا یا به اصطلاح هارت و پورت بیشتری شنیدید یعنی طرف مقابل بیشتر ترسیده است؛
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۲۰
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️پیشنهاد اول را در مذاکره چه کسی و چطور باید بدهد؟ این تکنیک را باید یادبگیرید
@bazaryabimodern1987
⭕️اصل مرجع به زبان ساده میگوید : مردم به شدت به اطلاعات اولیه که به آنها داده شده تکیه میکنند و به سختی اطلاعات جدیدی را میتوانند جایگزین کنند.
🔶اگر به حوزه مذاکره علاقه مند باشید و یا برای پیشبرد کارتان به آن احتیاج داشتید، احتمالا از تکنیک معروف بازاری که میگه «اجازه بده اول طرف مقابل قیمت بده …» آشنا هستید.
🔶در این تکنیک شما هنگامی که وارد مذاکره میشوید، سعی میکنید از دادن قیمت طفره بروید تا زمانی که طرف مقابل طاقتش به سر برسد و بخواهد جدی وارد مذاکره شود و قیمتی پیشنهاد دهد که مذاکره انجام شود؛ این تکنیک به شما میگوید اگر از آن استفاده کنید طرف مقابل احساس میکند شما تمایلی به ادامه مذاکره ندارید بنابرین کف قیمت را به شما پیشنهاد میدهد و شما بدون کمترین مصرف انرژی بر سر مذاکره کمترین قیمت را از آن خود میکنید… اما اشتباه است !
 @bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۱۹
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️برای مذاکره با افراد سرسخت و قلدر چه کنیم؟
@bazaryabimodern1987
1️⃣حتما قبل از شروع مذاکره هر اطلاعاتی را که لازم است در مورد طرف مقابلتان بدانید به دست بیاورید.از پیش دانستن مثل مسلح شدن است با پوشیدن زره مناسب درد رفتار آزاردهنده او را کم وکمتر کنید. تا جایی که میتوانید درباره او، شرایط فعلی اش، و حتی گاهی لازم است از گذشته فرد هم اطلاعاتی بدست آورید.
2️⃣حتما محدوده تان را قبل از مذاکره مشخص کنید. این کار مستلزم این است که دقیقا بدانید چه میخواهید ودقیقا آن را طلب کنید. هنر قلدر ها در تحمیل خواسته هایشان به شماست.پس، از ندانستن شفاف خواسته ها و حد و مرزشان بسیار ضربه خواهید خورد.
3️⃣ یک دکمه مکث ذهنی برای خودتان طراحی کنید که به کمک ان بتوانید فاصله احساسی تان را با قلدر ان طرف میز مذاکره حفظ کنید. سخت به این دکمه مکث احساسی بچسبید. وقتی فاصله احساسی را حفظ کردید خواهید دید که مقابله با کسی که ازارتان می دهد چقدر اسان است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۳۵
دکتر حسن سبک روح

🌹نحوه ی ارتباط خود با کارمندان را مدیریت کنید
@bazaryabimodern1987
نحوه ی ارتباط شما با دیگران می تواند بازتابی از سبک کلی ارتباط در شرکت باشد یا نشان دهد شما شخصا به عنوان مدیر ترجیح میدهید با کارمندان ارتباط برقرار کنید.
بعضی مدیران ترجیح میدهند از طریق ایمیل یا نامه نگاری های اداری با کارکنان ارتباط داشته باشند، در حالی که بعضی دوست دارند رو در رو با آنها صحبت کنند. اما واقعیت این است که ارتباط چیزی فراتر از ابزار انتخابی شماست. ارتباط مستقیم و رو در رو یکی از موثرترین اشکال ارتباط است. این نوع ارتباط را در اولویت قرار دهید.
کارکنان را در این ارتباطات تشویق کنید که با شما و یا در جلسه های گروهی، آزادانه گفتگو کنند. کاری نکنید که آنها ساکت و ارام باشند که حس برتری شما ارضا شود. وگرنه موفقیت های زیادی را از دست می دهید.
به یاد داشته باشید کارکنان ساکت، نمی توانند در ارائه ی ایده های پیشرو، به عملکرد شرکت کمک کنند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۰۶
دکتر حسن سبک روح

هرگز برای فرار از بیکاری، شغل فروشندگی را انتخاب نکنید❗️

فروشندگی نیازمند مهارتهای اساسی زیر است:
@bazaryabimodern1987
مهارت فروش اول⬅️ علاقه به ماهیت فروش
مهارت فروش دوم ⬅️شخصیت برونگرا و اجتماعی
مهارت فروش سوم ⬅️اعتماد به نفس در سخنوری
مهارت فروش چهارم ⬅️قدرت ارائه قوی
مهارت فروش پنجم ⬅️درجه ای بالا از خود انگیختگی
مهارت فروش ششم ⬅️جاه طلبی
مهارت فروش هفتم ⬅️انعطاف پذیری بالا
مهارت فروش هشتم ⬅️روابط عمومی در حد عالی
مهارت فروش نهم ⬅️ قابلیت شنود دقیق
مهارت فروش دهم ⬅️شخصیت فردی و گروهی
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۲۹
دکتر حسن سبک روح

💢ظرفیت جذب
@bazaryabimodern1987
👈ظرفیت جذب یا Absorptive Capacity به معنای «توانایی یک شرکت در جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند از مشتریان، رقبا و وضعیت بازار، تفسیر آن اطلاعات و تصمیم‌گیری بر اساس آن اطلاعات» اشاره دارد
👈کوهِن و همکارانش که این واژه را ابداع کرده‌اند، معتقدند برای افزایش ظرفیت جذب، می‌توانیم از این تاکتیک‌ها کمک بگیریم:
1️⃣ تشویق بازاریاب‌ها و فروشندگان به جمع‌آوری مستمر اطلاعات از بازار، به خصوص اطلاعات مشتریان و رقبا
2️⃣ تعیین یک تیم مشخص از کارمندان شرکت برای جمع‌آوری مستمر اطلاعات از مشتریا ن و رقبا در سطح فضای مجازی
3️⃣ ایجاد ارتباط بین پایگاه داده واحدهای بازاریابی و فروش و تشویق این دو واحد به تبادل اطلاعات با یکدیگر
4️⃣ تعیین یک تیم مشخص از کارمندان شرکت برای جمع‌آوری مستمر اطلاعات از رقبای خارجی، به خصوص اطلاعات مربوط به محصولات، خدمات و کمپین‌های بازاریابی خلاقانه آنها

@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۲۸
دکتر حسن سبک روح

سیستم اطلاعات بازاریابی چیست؟ چه وظایفی دارد؟ و چگونه تغذیه می شود؟
@bazaryabimodern1987
یک سیستم اطلاعات بازاریابی از افراد و فرایندهایی برای انجام وظایف زیر تشکیل شده است:
1-  ارزیابی نیازهای اطلاعاتی مدیران بازاریابی شرکت
2-  جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از محیط بازاریابی پیرامونی شرکت با کمک ابزارهای سه گانۀ پایگاه های داده، تحقیقات بازاریابی و هوشمندی بازاریابی
3-  کمک به مدیران برای استفاده بهتر از اطلاعات جمع‌آوری‌شده
سیستم اطلاعات بازاریابی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز بر 3 پایه زیر متکی است:
1-  داده‌های داخلی شرکت
2-  فعالیت‌های کسب هوشمندی بازاریابی (marketing intelligence)
3-  تحقیقات بازاریابی
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۴۴
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️زبان بدن دروغگو :
۲۵ نشانه که یک نفر به شما دروغ می‌گوید
@bazaryabimodern1987
۱. بیش از حد صورت خود را لمس می کند
۲. یک لبخند مصنوعی و الکی به لب دارند
۳. با بی تفاوتی شانه بالا می‌اندازند
۴. پاهای بی قراری دارند و مدام به زمین یا میز ضربه می‌زنند
۶. ارتباط چشمی زیادی برقرار نمی‌کنند
۷. بیش از حد از انگشت اشاره‌شان استفاده می‌کنند
۸. به شدت عرق می‌کنند
۹. به طور تصادفی دستهایشان را به اطراف بدن حرکت می‌دهند
۱۰. لبهای خود را غنچه می‌کنند!
۱۱. حالت تدافعی دارند
۱۲. مدام پشت گردن یا کنار گوش‌شان را می‌خارانند
۱۳. یک چیزی برای محافظت از خودشان دم دستشان است
۱۴.  معمولا زیاد سرفه می‌کنند
۱۵.بیش از حد پلک می‌زنند
۱۶. نفس‌شان تغییر می‌کند
۱۷. گونه هایشان خیلی سرخ است
۱۸.لبهایش را به طور غیر ارادی گاز می گیرد
۱۹. در ارتعاش صدایشان تغییرات ایجاد می‌شود
۲۰. قهقهه های طولانی و خنده‌های بی دلیل دارند
۲۱: کف دست‌شان را پنهان می‌کنند
۲۲. حالت چهره‌شان تغییر می‌کند
۲۳: از برخی اصطلاحات خاص استفاده می‌کنند
۲۴. از برخی آواها یا کلمه‌ها استفاده می‌کند
۲۵. آدم دروغگو معمولا تپق می‌زند
#زبان_بدن_دروغگو
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۵۲
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️سعی کنید بفهمید چرا بعضی از مشتری‌ها شرکت شما را رها می‌کنند
@bazaryabimodern1987
⭕️مشتری‌ها بدون دلیل نمی‌روند، پس به دنبال یافتنِ دلیل اصلی این مسئله باشید که چرا مشتری خاصی شرکت شما را رها کرده است. با خودتان صادق باشید. تحلیل قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها (SWOT) را انجام بدهید و بررسی کنید:
🌀چرا محصول یا خدمات شما دیگر برای آن مشتری، بالاترین ارزش را ندارد؟
🌀ضعف‌های شرکت، به‌ویژه با توجه به تغییرات بالقوه‌ی ایجاد شده در بازار، چیست؟
🌀آیا شما در قیمت‌گذاری و سطح خدمات، به‌روز مانده‌اید؟
🌀آیا بازار فراتر از ظرفیت شما برای رقابتی ماندن، حرکت کرده است؟
🌀رابطه‌ی شما با مشتری چگونه بوده است؟
🔰برای یافتن پاسخ‌های اساسی، به دقت وضعیت شرکت خود را بررسی کنید. اگر نمی‌توانید بی‌طرفانه پاسخ بدهید، از کسی بپرسید که در تیم کاری مربوط به آن نبوده است. این کار نه تنها نخستین گامِ مهم، برای بازگرداندن مشتری‌هایتان است، بلکه برای اطمینان یافتن از اینکه مشتریان بیشتری شرکت شما را رها نخواهند کرد نیز بسیار مهم است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ اسفند ۰۱ ، ۰۸:۲۷
دکتر حسن سبک روح

💢 شش دلیل اصلی شکست برنامه‌های جلب وفاداری و باشگاه مشتریان
@bazaryabimodern1987
👈 طبق آمارهای بین‌المللی:
1️⃣ بیش از 50 درصد از مشتریان وفادار حاضرند 20 تا 25 درصد قیمت بیشتری بپردازند تا محصول یا خدمت مورد علاقه‌شان را بخرند
2️⃣ در اکثر صنایع، افزایش تعداد مشتریان وفادار به میزان 5 درصد، تا 95 درصد سود شرکت را افزایش می‌دهد
3️⃣ در محصولات و خدمات لوکس، 10 درصد مشتریان وفادار شرکت، بیش از 50 درصد درآمد فروش شرکت را ایجاد می‌کنند
👈 بسیاری از شرکت‌ها با آگاهی از این آمارهای مهم، برنامه‌های مختلفی مثل باشگاه مشتریان را برای جلب وفاداری مشتریان‌شان اجرا می‌کنند، اما اکثر این برنامه‌ها به شش دلیل زیر شکست می‌خورند:
1️⃣ برنامه‌های جلب وفاداری، معمولا بر مبنای تخفیف طراحی می‌شوند. این موضوع، به صورت ناخودآگاه به مشتریان یاد می‌دهد که همیشه دنبال قیمت پایین‌تر باشند
2️⃣ وقتی اصلی‌ترین مشوق ما برای وفادارسازی، قیمت پایین‌تر است، مشتریان وفادارمان که حاضر به پرداخت قیمت بالاتر بودند را هم به سمت قیمت‌های پایین‌تر سوق می‌دهیم. با توجه به این مورد و مورد 1، باید علاوه بر تخفیف، مشوق‌های دیگری مثل خدمات بیشتر، هدایای غیر نقدی و غیره را هم در برنامه‌های وفادارسازی مشتریان‌مان بگنجانیم
3️⃣  در اکثر برنامه‌های جلب وفاداری، به مشتریان فعلی تخفیف داده می‌شود. در این حالت، مشتریان جدید نا امید می‌شوند زیرا احساس می‌کنند که تنبیه شده‌اند چون تخفیفی به آنها تعلق نمی‌گیرد. پس باید مشوقی برای مشتریان جدیدمان هم در نظر بگیریم
4️⃣ وقتی برنامه‌ وفادارسازی‌‌مان را صرفا بر اساس تخفیف طراحی می‌کنیم، رقبا هم به سادگی از آن تقلید می‌کنند. در نتیجه، هم اثربخشی برنامه وفادارسازی‌مان کاهش می‌یابد و هم مجبور می‌شویم برای مقابله با رقبا، میزان تخفیف‌مان را بیشتر کنیم. این موضوع، ممکن است در نهایت به جنگ قیمتی بین ما و رقبا تبدیل شود. به همین دلیل، باید خدمات خاص و منحصر به فردی را به اعضای باشگاه مشتریان‌مان ارائه کنیم تا رقبا نتوانند از آن خدمت به این راحتی تقلید کنند
5️⃣ وقتی ما و رقبای‌مان برای جلب وفاداری مشتریان‌مان از تخفیف استفاده می‌کنیم، زمینه را برای کاهش سودمان ایجاد می‌کنیم و در نتیجه، توان‌مان برای ارائه محصولات و خدمات باکیفیت، که اساس وفاداری مشتریان است، کاهش می‌یابد. پس هیچ وقت نباید به بهانه ارائه تخفیف برای حفظ مشتریان، کیفیت محصول یا خدمت‌مان را کاهش بدهیم
6️⃣ با تمرکز بیش از اندازه بر تخفیف‌ها به عنوان عامل اصلی در وفادارسازی، بیشتر مشتریانی را جذب می‌کنیم که به قیمت حساس هستند و اگر روزی به هر دلیلی نخواهیم یا نتوانیم به اعضای باشگاه مشتریان‌مان تخفیف بدهیم، بخش عمده‌ای از مشتریان‌مان را از دست می‌دهیم. پس باید خاطرمان باشد، هدف برنامه‌های وفادارسازی، حفظ مشتریانی است که محصول یا خدمت‌مان را واقعا دوست دارند و حاضرند برای خرید آن، قیمت بالاتری هم بپردازند، نه حفظ مشتریانی که عاشق تخفیف هستند، نه محصول و خدمت‌مان
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۴۵
دکتر حسن سبک روح

💢 ابزارهای اصلی بازاریابی و تبلیغات دهان به دهان
@bazaryabimodern1987
👈 بازاریابی و تبلیغات دهان به دهان، عبارت است از اجرای کمپین‌های جذابی که مشتریان را ترغیب می‌کند راجع به آن با دیگران صحبت کنند و همچنین، تشویق و درخواست از مشتریان برای معرفی و توصیه شرکت به دیگران و معرفی مشتری جدید به شرکت
👈 بازاریابی و تبلیغات دهان به دهان از این نظر مهم است که طبق تحقیقات موسسه نیلسِن آمریکا:
🔵 92 درصد افراد به توصیه‌ها و پیشنهادهای دوستان، اقوام و نزدیکان‌شان برای خرید یک محصول یا خدمت، اعتماد می‌کنند
🔵 88 درصد افراد، قبل از خرید یک محصول یا خدمت، نظرات سایرین درباره آن را در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند
🔵 74 درصد افراد، برخی از تصمیمات خریدشان را بر اساس نظرات و پیشنهادات دوستان، اقوام و نزدیکان‌شان، تغییر می‌دهند
🔵 علی‌رغم اهمیت این روش‌ بازاریابی، 33 درصد از بودجه شرکت‌ها، به این روش‌ اختصاص می‌یابد که نشان می‌دهد شرکت‌ها هنوز اهمیت این روش را به خوبی درک نکرده‌اند
👈 مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی دهان به دهان عبارتند از:
✅ عرضه محصول قلاب (محصول بسیار خاص)
✅ شگفت زده کردن مشتریان (با روش‌هایی مثل هدیه، نمونه یا خدمات رایگان جذاب)
✅ ارائه خدمات عالی به مشتریان
✅ استفاده از فرایندهای جالب در ارائه و تحویل محصول یا خدمت
✅ اجرای برنامه «دوستان‌تان را به ما معرفی کنید»
✅ اجرای برنامه «ما را به دوستان‌تان معرفی کنید»
✅ اجرای کمپین‌های همهمه‌ای (کمپین‌های تبلیغاتی عجیب مثل رونمایی از بزرگ‌ترین بستنی دنیا)
✅ اجرای کمپین‌های خیابانی (مثل توزیع هدایای تبلیغاتی در یک پارک)
✅ تشویق مشتریان به نظردهی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی
✅ حمایت از برنامه‌ها و کمپین‌های خیرخواهانه خاص و منحصر به فرد (مثل حمایت از آهو ایرانی)
✅ انتشار محتوای جذاب به همراه محصول یا خدمت (مثل قرار دادن یک کارت حاوی محتوای جالب در داخل بسته‌بندی محصول)
✅ استفاده از بسته‌بندی کاملا جدید و متمایز از تمام رقبا
✅ تشویق مشتریان به خلق و انتشار محتوای تبلیغاتی درباره محصولات و خدمات شرکت
✅ انتشار خلاقانه تجارب مشتریان فعلی شرکت
✅ پخش کوپن تخفیف و مشوق‌های دیگر توسط مشتریان فعلی، بین مشتریان بالقوه
 @bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۴۴
دکتر حسن سبک روح

💢 ابزارهای اصلی بازاریابی موبایلی
@bazaryabimodern1987
👈 بازاریابی موبایلی عبارت است از استفاده از موبایل و اپلیکیشن‌های موبایلی برای تبلیغات و برقراری ارتباط با مشتریان بالفعل و بالقوه شرکت
👈 مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی موبایلی عبارتند از:
✅ بازاریابی پیامکی
✅ اپلیکیشن‌های اختصاصی شرکت، برند و محصول
✅ بازی‌های موبایلی اختصاصی شرکت، برند و محصول
✅ بازاریابی بلوتوثی (ارسال پیام‌های تبلیغاتی و پروموشن‌ها به موبایل مشتریان از طریق بلوتوث‌های فروشگاهی)
✅ بازاریابی وای فای (فراهم کردن وای فای رایگان برای مشتریان و به ازای آن، جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و ارسال تبلیغ برای آنها در صفحه ورود به شبکه وای فای)
✅ بازاریابی مبتنی بر موقعیت (ارسال پیامک‌ها و پیام‌های تبلیغاتی به موبایل‌هایی که در یک محدوده جغرافیایی خاص، مثلا نزدیک فروشگاه یا نمایشگاه شرکت، حضور دارند)
✅ راه‌اندازی وب‌سایت‌های متناسب با موبایل
✅ تولید و انتشار محتواهای متناسب با موبایل (عمدتا در قالب گیف، ویدیو کلیپ‌های کوتاه و پادکست)
✅ بازاریابی کیو آر کُد (انتشار محتواهای مختلف مانند کاتالوگ شرکت در قالب کیو آر کُد)
✅ بازاریابی واقعیت افزوده (انتشار محتواهای مختلف معرفی محصول با کمک فناوری‌های سسه بُعدی)
✅ تبلیغ در اپلیکیشن‌های موبایلی
✅ تبلیغ در بازی‌های موبایلی
 @bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۴۳
دکتر حسن سبک روح

💢 5 وظیفه اصلی یک مدیر فروش حرفه‌ای
@bazaryabimodern1987
🔹 مدیر فروش، یکی از سخت‌ترین و در عین حال، جذاب‌ترین پست‌های مدیریتی یک شرکت است، زیرا، تمام درآمد و آینده شرکت به موفقیت یا شکست مدیر فروش بستگی دارد
🔸 به همین دلیل، شناخت دقیق وظایف اصلی یک مدیر فروش، به او کمک می‌کند تا این وظایف را بهتر انجام بدهد و به شرکتی که در آن کار می‌کند، کمک کند تا در بازار موفق شود
🔹 اصلی‌ترین وظایف یک مدیر فروش حرفه‌ای عبارتند از:
1️⃣ انتخاب و استخدام فروشندگان مناسب و حرفه‌ای
✅ فروش، یک فرایند کاملا انسان‌محور است و فروشنده حرفه‌ای، نقشی مهم در موفقیت شرکت دارد. با این حال، خیلی از شرکت‌ها آن قدر که باید، به فکر استخدام فروشنده حرفه‌ای و مناسب نیستند.
✅ نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد معمولا 27 درصد فروشندگان یک شرکت، 52 درصد درآمد آن شرکت را خلق می‌کنند. این حرف به این معناست که حدودا یک سوم از فروشندگان شرکت‌ها، فروشندگان حرفه‌ای و مناسبی هستند و بقیه آنها، بودن یا نبودن‌شان تفاوت چندانی برای شرکت‌ها ندارد
✅ به همین دلیل، استخدام فروشندگان حرفه‌ای، یکی از وظایف اصلی یک مدیر فروش حرفه‌ای است
2️⃣ آموزش فروشندگان
✅ مشتریان امروزی، توقع دارند فروشندگان یک شرکت: محصولی که می‌فروشند را خوب بشناسند، روش مذاکره با مشتری را بلد باشند، روش جلب اعتماد و رضایت مشتری را بدانند، روش برخورد با مشتری ناراضی را بلد باشند و بدانند که چگونه باید نیازهای مشتریان را تشخیص بدهند
✅ با این حال، حتی حرفه‌ای‌ترین فروشندگان هم، به تمام این امور مسلط نیستند
✅ از این رو، آموزش این موارد و سایر موارد لازم، جزء وظایف مدیر فروش است
✅ فقط خاطرتان باشد، فرایند آموزش، یک فرایند همیشگی و طولانی است و یک مدیر فروش حرفه‌ای نباید توقع داشته باشد که با چند بار صحبت و آموزش فروشندگان، آنها به یک سری فروشنده حرفه‌ای تبدیل شوند
✅ طبق یک تحقیق بین‌المللی، 27 درصد فروشندگان جدید، طی 3 تا 6 ماه، 38 درصد آنها طی 6 تا 12 ماه و 28 درصد آنها پس از 12 ماه آموزش و تجربه‌، به یک فروشنده حرفه‌ای و خوب تبدیل می‌شوند
3️⃣ سرپرستی فروشندگان
✅ منظور از سرپرستی فروشندگان، ارائه برنامه و اهداف فروش به آنها؛ نظارت بر عملکرد فروشندگان و میزان دستیابی آنها به اهداف فروش و دلایل عدم رسیدن به اهداف فروش؛ کمک به فروشندگان برای حل مشکلات‌شان با شرکت، سایر فروشندگان و حتی با مشتریان؛ و تعیین حقوق و پورسانت مناسب برای فروشندگان می‌باشد
4️⃣ ایجاد انگیزه در فروشندگان
✅ فروشنده حرفه‌ای بدون انگیزه، هیچ تفاوتی با یک فروشنده مبتدی ندارد
✅ به همین دلیل، مدیر فروش باید بتواند با استفاده از تکنیک‌های انگیزشی و برقراری روابط دوستانه و نزدیک با فروشندگانش، انگیزه آنها را افزایش دهد
5️⃣ ارزیابی فروشندگان
✅ ارزیابی درست و ارائه بازخورد مناسب، همراه با راهنمایی‌های حرفه‌ای به فروشندگان برای اصلاح رفتارها و روش‌های فروش‌شان، یکی از روش‌های ایجاد انگیزه در فروشندگان است
✅ به همین دلیل، ارزیابی و ارائه بازخورد به فروشندگان، یکی از وظایف اصلی یک مدیر فروش حرفه‌ای است
✅ فقط خاطرتان باشد، در کنار بازخورد، باید فروشندگان را به سمت اصلاح رفتارها و روش‌های کاری‌شان هم هدایت کنید. در غیر این صورت، ارزیابی، اثر چندانی روی عملکرد فروشنده ندارد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۲۱
دکتر حسن سبک روح

💢 ابزارهای اصلی تبلیغات
  @bazaryabimodern1987
👈 تبلیغات عبارت است از معرفی یک محصول به صورت غیرشخصی و غیرحضوری در رسانه‌ها و ابزارهای مختلف
👈 مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی عبارتند از:
✅ تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
✅ تبلیغات چاپی مثل کاتالوگ و بروشور
✅ تبلیغات محیطی مثل بیلبوردها و تبلیغات دور زمین‌های ورزشی
✅ تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات
✅ تبلیغات در سینماها
✅ تبلیغات در داخل و روی بسته‌بندی محصولات خود شرکت و محصولات سایر شرکت‌ها
✅ تبلیغات در کتاب‌های راهنما مثل دفترچه‌های راهنمای صنایع و دفترچه‌های نمایشگاه‌های تجاری
✅ تبلیغات داخل فروشگاهی مثل سردر فروشگاه‌ها، آویزهای سقفی و برچسب‌های شیشه‌ای
✅ تبلیغات سیار مثل تبلیغ روی اتوبوس، مترو و تاکسی
✅ تبلیغات نمایشی مثل قرار دادن و نمایش محصول در مراکز خرید و فرودگاه‌ها
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۱۹
دکتر حسن سبک روح

💢 برندینگ به سبک سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای استرابز
@bazaryabimodern1987
👌 بازار خرده‌فروشی و سوپرمارکت، یک بازار بسیار رقابتی است که فروشگاه‌های بزرگی در آن حضور دارند
👌 با این حال، سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای استرابز، که فقط چهار فروشگاه دارد و فقط در شهر سنت لوئیس فعالیت می‌کند، توانسته با بکارگیری اصول برندینگ، به موفقیت برسد
👌 این شرکت، برندینگ خود را با شناسایی و تحلیل دقیق مشتریانی که می‌خواست به آنها خدمت کند، آغاز کرد. ویژگی‌های اصلی این مشتریان عبارت بود از: درآمدهای بالا، شاغل در مشاغل حرفه‌ای، با تحصیلات عالی و بسیار فهمیده و باهوش؛ برای همین، استرابز محل فروشگاه‌های خود را دقیقاً متناسب با مشتریان هدف خود انتخاب می‌کند: محلات ثروتمندنشین شهر
👌 از آنجایی که متمایز کردن از طریق کالاهای اساسی بسیار سخت است (شما سس گوجه‌فرنگی یا دستمال کاغذی را از هر فروشگاهی بخرید، تفاوتی با هم ندارند)، بنابراین، استرابز خود را از طریق عرضه میوه و سبزیجات تازه و بسیار باکیفیت متمایز می‌کند
👌 در کنار میوه و سبزیجات تازه، قصاب‌های حرفه‌ای استرابز، هر نوع گوشت تازه‌ای که مشتری بخواهد را در سریع‌ترین زمان برای او آماده می‌‌کنند یا به مشتریان نحوه پخت یک استیک خوشمزه را توضیح می‌دهند
👌 بخش غذاهای آماده استرابز هم غذاهای کاملا آماده یا نیمه آماده بسیار باکیفیتی را در اختیار مشتریان، به خصوص مشتریانی که مشغله کاری زیادی دارند، قرار می‌دهد
👌 با این که فروشگاه‌های استرابز معمولا  شلوغ هستند، اما، فعالیت صندوق‌های این فروشگاه اعجاب‌آور است و مشتریان خریدهای خود را خیلی سریع و راحت حساب و پولش را پرداخت می‌کنند
👌 با اجرای این استراتژی‌ها، استرابز توانسته با متمایز و جذاب کردن خود برای مشتریان ثروتمند و سخت‌پسند، انعطاف‌پذیری خود در قیمت‌گذاری را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد و در بازاری به شدت رقابتی که سود اکثر شرکت‌ها کاهش یافته، به سود مناسبی دست پیدا کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۱۸
دکتر حسن سبک روح

💢انواع نیاز مشتری دربازاریابی مدرن
@bazaryabimodern1987
1️⃣ نیاز بیان شده: نیازی است که مشتری در صحبت‌های اولیه‌اش اعلام می‌کند
2️⃣ نیاز واقعی: بیانگر منظور واقعی مشتری از نیاز بیان شده است
3️⃣ نیاز بیان نشده: نیازی است که مشتری به هر دلیلی آن را فراموش کرده است
4️⃣ نیاز دلشادکننده: نیازی است که فراتر از نیاز واقعی و بیان نشده مشتری است و اگر آن را ارضا کنید، باعث خشنودی مشتری می شوید
5️⃣ نیاز پنهان: نیازی است که مشتری اصلا متوجه آن نیست و از وجود چنین نیازی بی خبر است
🔸ارضای نیاز بیان شده مشتری معمولا دلیل اصلی نارضایتی او است، پس صرفا به آن چه که مشتری می گوید اکتفا نکنید چون حتی مشتریان حرفه ای هم دقیقا نمی دانند که نیازشان چیست
🔹خود را مشاور مشتری فرض و سعی کنید با پرسیدن سوالاتی از او سایر انواع نیازهایش را شناسایی کنید؛ این موضوع به خصوص در فروش محصولات و خدمات تخصصی اهمیت بیشتری دارد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۰۶
دکتر حسن سبک روح

مراحل فرایند بازاریابی مدرن
@bazaryabimodern1987
1- تحقیقات بازار (MR: Market Research) هر برنامه و تصمیمی در بازاریابی مدرن ریشه در تحقیقات بازار دارد. هیچ مدیر حرفه ای بدون تحقیقات بازار مناسب و دقیق تصمیم گیری نمی کند. در آینده درباره روش های انجام تحقیقات بازار دقیق گفتگو خواهیم کرد.
2- بخش بندی (S:Segmentation)، انتخاب بازار هدف (T:Targeting) و موضع یابی در بازار هدف (P:Positioning): در مرحله دوم از فرایند بازاریابی مدرن باید بازار هدف تان را از بین بخش های مختلف بازار انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که هیچ شرکتی نمی تواند در تمام بازارها موفق شود پس انتخاب بازارهای هدف مناسب را می توان سنگ بنای موفقیت در بازاریابی مدرن دانست. پس از انتخاب بازارهای هدف باید موضع تان را مشخص کنید. موضع یابی به طور ساده پاسخ به این سوال است که چرا مشتری به جای رقبا باید از ما بخرد؟ اگر پاسخ های قانع کننده ای به این سوال به ظاهر ساده ندارید، دیر یا زود در بازار به مشکل می خورید.
3- آمیخته بازاریابی (MM: Marketing Mix): آمیختۀ بازاریابی ابزارهایی مثل طراحی محصول جدید، برندینگ، تبلیغات، تخفیفات و غیره است که شرکت از آنها برای رسیدن به موضعی که در بازار هدف انتخاب کرده کمک می گیرد.
4- بازاریابی اجرایی (I: Implementation): بعد از طراحی آمیخته بازاریابی، باید آن را با کمک تیم فروش، توزیع، شرکای بازاریابی و غیره تان اجرایی کنید.
5- حسابرسی/کنترل بازاریابی (C: Control): در این مرحله باید میزان دستیابی به اهداف بازاریابی تان و نحوه اجرای برنامه ها و آمیخته بازاریابی تان را کنترل و هر گونه خطا یا عقب ماندگی را اصلاح کنید.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۰:۱۷
دکتر حسن سبک روح

وظایف اصلی یک بازاریاب حرفه ای:
@bazaryabimodern1987
1- جذب مشتری جدید: این وظیفه معروف ترین و متداول ترین وظیفۀ یک بازاریاب حرفه ای است. در هنگام جذب مشتری جدید باید به این نکته توجه کنید که آیا مشتری جدید جزء مشتریان هدف شرکت هست یا خیر؟ به خاطر داشته باشید، این وظیفه در زمان رونق و رشد بازار اهمیت بیشتری دارد.
2- حفظ مشتری کنونی: این وظیفه به وسیله حفظ ارتباط با مشتری و جلب رضایت او اجرا می شود. حفظ مشتری کنونی زمان و هزینه کمتری نسبت به جذب مشتری جدید دارد به همین دلیل وظیفه مهم تری نسبت به جذب مشتری جدید است. این وظیفه در زمان رکود بازار و شرایط دشوار اقتصادی اهمیت بیشتری دارد (در آینده درباره استراتژی های وفادارسازی مشتریان بیشتر توضیح می دهیم)
3- ارتقاء مشتری کنونی: این وظیفه به معنای افزایش فروش به مشتری کنونی است. بازاریاب حرفه ای همواره باید به این 3 سوال مهم پاسخ دهد که: «چگونه می توانم محصولی که مشتری قبلا خریده است را بیشتر به او بفروشم؟»، «چگونه می توانم محصولی که مشتری تاکنون نخریده است را به او بفروشم؟» و «مشتری چه محصولات دیگری مشابه محصولات شرکت ما می خرد که ما تولید نمی فروشیم؟ آیا می توانیم این محصولات را هم تولید و عرضه کنیم؟» این وظیفه در زمان رونق و رشد بازار اهمیت بیشتری دارد.
4- بازگرداندن مشتری از دست رفته: منظور از مشتری از دست رفته، مشتری است که به هر دلیلی دیگر از شرکت خرید نمی کند. یکی از وظایف مهم بازاریاب حرفه ای، به خصوص در شرایط رکود بازار، پاسخ به این 3 سوال مهم است: «کدام مشتریان دیگر از ما خرید نمی کنند و چرا؟»، «آیا بین این مشتریان، مشتری خوبی هم وجود دارد؟ اگر وجود دارد، چگونه می توانیم او را به خرید مجدد از شرکت ترغیب کنیم؟» و «چه اشتباهاتی باعث از دست دادن مشتریان می شود؟ چگونه می توانیم این اشتباهات را کاهش دهیم؟»

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۰:۱۵
دکتر حسن سبک روح

ابعاد مارکتینگ:
@bazaryabimodern1987
1- بازارگرایی: تمام واحدهای یک شرکت باید براساس اصول «رضایت مشتری» و «خلق مزیت رقابتی برای شرکت» عمل کنند و هر برنامه ای باید از این 2 منظر ارزیابی شود که آیا باعث افزایش رضایت مشتری می شود یا خیر؟ و آیا باعث افزایش تمایز شرکت از رقبایش می شود یا خیر؟
2- بازارشناسی: پیروی از اصل بازارگرایی مستلزم شناخت دقیق بازار و رصد تغییرات آن به صورت مستمر است. در مارکتینگ شرکتی موفق تر است که بتواند مشتریان و نیازهای آنان را بهتر از رقبا بشناسد و ارضاء کند. ضرب المثلی در مارکتینگ می گوید: «مارکتینگ بدون داشتن اطلاعات، مثل رانندگی با چشمان بسته است»!
3- بازاریابی: پس از شناخت دقیق بازار، شرکت باید تصمیم بگیرد که در کدام بازار می تواند بهتر رقابت کند. انتخاب بازار هدف مناسب یکی از اصول مهم در مارکتینگ است
4- بازارسازی: پس از انتخاب بازار هدف مناسب، باید برنامه هایی برای نفوذ در آن طراحی و اجرا کرد و با معرفی درست محصول و مزایا و منافع آن، قیمت گذاری درست و توزیع هدفمند، بازار را برای پذیرش محصول آماده کرد.
5- بازارگردی: حضور مستمر و مستقیم در بازار در زمان اجرای برنامه های مارکتینگ و سنجش بازخوردهای اجزای مختلف بازار مانند مشتریان، رقبا، شبکه های واسطه ای و غیره لازمه اجرای موفق و اصلاح به موقع برنامه های مارکتینگ است.
6- بازارسنجی: سنجش میزان موفقیت یک برنامه بازاریابی از حیث دستیابی به اهداف تعیین شده و هزینه مصرف شده و نیز سنجش مستمر موقعیت شرکت در بازار و به ویژه در مقایسه با رقبا یکی از وظایف مهم هر مدیر مارکتینگ است.
7- بازارداری: مشتریان، شبکه های توزیع و شرکای بازاریابی وفادار یکی از مهم ترین دارایی های هر شرکتی است. این هدف به وسیلۀ حفظ و گسترش روابط با آنها به دست می آید.
8- بازارگرمی: مارکتینگ را به جریان آب تشبیه می کنند که نباید راکد بماند زیرا عدم اجرای مستمر برنامه های مارکتینگ باعث تنزل جایگاه شرکت در بازار می شود. طراحی و اجرای برنامه های مختلف تبلیغاتی و پروموشن باعث گرم ماندن بازار شرکت می شود.
9- بازارگردانی: انجام 8 وظیفه بالا نیازمند برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اصلاح مستمر استراتژی ها و برنامه های مختلف برای شرکت است که اصطلاحا به آن بازارگردانی یا مدیریت مارکتینگ می گویند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۰۱ ، ۱۰:۱۵
دکتر حسن سبک روح