MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۳۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

🔆 پنج ویژگی بازاریابی بد
@bazaryabimodern1987
1️⃣بخش‌بندی نادرست بازار
🔸 بازاریاب‌ها بر خلاف توصیه‌های مختلف، بازار را بر اساس متغیرهایی مثل ویژگی‌ها یا قیمت محصول، ویژگی‌های مشتری و غیره بخش‌بندی می‌کنند
2️⃣عرضه محصول غیرجذاب
🔸 بازاریاب‌ها محصولات جدید را نه بر اساس آرزوها و اهداف مشتریان، بلکه بر اساس سلیقه و برداشت‌های شخصی خودشان طراحی می‌کنند
3️⃣خلق برند ضعیف
🔸 بازاریاب‌ها یک «برند عمومی» خلق می‌کنند در نتیجه، مشتری هیچ وقت موقع خرید یاد آن برند نمی‌افتد. در حالی که وظیفه بازاریاب‌ها خلق یک «برند مقصود» است
4️⃣گسترش نادرست برند
🔸 بازاریاب‌ها برند جا افتاده‌شان را برای عرضه محصولات بی‌ربط به وعده اصلی برند، توسعه می‌دهند
5️⃣طراحی تبلیغات غیرجذاب
🔸 بازاریاب‌ها در تبلیغات، به جای صحبت درباره مشکلات، اهداف و آرزوهای مشتریان، درباره محصول حرف می‌زنند
 @bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۱۳
دکتر حسن سبک روح

💢 تکنیک EMBRACE در خدمت به مشتریان
@bazaryabimodern1987

1️⃣ آسان‌گیر بودن (Easy-going)
مشتریان از فروشنده‌ای خوش‌شان می‌آید که مشکلات‌شان را بدون کلنجار و معطلی حل می‌کند
2️⃣ بیش از انتظار (More than expected)
فروشندگان حرفه‌ای همیشه سعی می‌کنند یا کمتر از توان‌شان به مشتری وعده بدهند ولی بیشتر از وعده‌شان به مشتری خدمت کنند یا تمام توان‌شان را بکار می‌گیرند تا به وعده‌شان در تمام شرایط عمل کنند
3️⃣ دوست شدن (Becoming friends)
همه ما دوست داریم از کسی خرید کنیم که با او احساس راحتی می‌کنیم. پس فروشنده حرفه‌ای تمام تلاشش را می‌کند که با مشتری دوست بشود و خودش را از جایگاه فروشنده به جایگاه دوست تغییر بدهد
4️⃣ احترام (Respect)
احترام به مشتری دو بُعد مهم دارد: اول، احترام به نظرات، نیازها و خواسته‌های مشتری و دوم، احترام به وقت مشتری
5️⃣ مسئولیت‌پذیری (Accountability)
مسئولیت‌پذیری در قبال مشتری سه بُعد مهم دارد: اول، قبول اشتباهات شرکت در قبال مشتری؛ دوم، ارائه گزینه‌های مختلف به مشتری برای حل مشکل به وجود آمده و سوم، تلاش برای جبران خسارت مشتری
6️⃣ بهبود مستمر (Continuous improvement)
فروشنده حرفه‌ای همواره از خودش و همکارانش این سوال را می‌پرسد: «چگونه می‌توانیم به مشتری بهتر خدمت کنیم؟»
7️⃣ اشتیاق (Enthusiasm)
فروشنده حرفه‌ای همیشه کمک به مشتریان و ارائه خدمت به آنها را بر هر هدف و انگیزه دیگری مقدم می‌داند و با شور و اشتیاق درونی به مشتریان کمک می‌کند نه با تظاهر و دو رویی
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۳
دکتر حسن سبک روح

💢 10 ویژگی فروشندگان موفق
@bazaryabimodern1987
1️⃣ استقامت و میل به بُرد
2️⃣ تعیین اهداف شخصی بر اساس اهداف شرکت
3️⃣ هماهنگی با استراتژی‌های بازاریابی و فروش شرکت
4️⃣ داشتن انگیزه درونی و تقویت مستمر آن
5️⃣ مدیریت خود و زمان
6️⃣ ارتباط‌گیری آسان و سریع با دیگران و قدرت بیان مناسب
7️⃣ داشتن ایده‌های جدید به خصوص در حوزه‌هایی مانند شناسایی مشتریان بالقوه، معرفی محصول به آنها، ارائه خدمات بهتر به آنها و وفادارسازی ایشان
8️⃣ برخورداری از قدرت تحلیلی، به خصوص تحلیل وضعیت رقبا و نیازها و خواسته‌های مشتریان
9️⃣ داشتن روحیه یاری‌رسانی و کمک به دیگران
🔟 آشنایی کامل با بخش‌های مختلف بازار و توانایی تطبیق پیشنهادات خود با شرایط بازار
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۲
دکتر حسن سبک روح

🔴هفت اصل ضروری مهارت برقراری ارتباط
@bazaryabimodern1987
✅گوش کردن

✅ارتباط غیر کلامی

✅بیان شفاف و مشخص

✅مختصر و مفید

✅مصمم و مطمئن

✅جذابیت شخصیت  و ظاهر

✅صبوری
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۰۲ ، ۰۷:۰۹
دکتر حسن سبک روح

💢 نظم دادن به جلسه معرفی محصول
@bazaryabimodern1987
👈 یکی از هنرهای فروشندگان حرفه‌ای این است که جلسه معرفی محصول را به گونه‌ای برگزار می‌کنند که مشتری هدف، از ابتدا تا انتهای جلسه را با دقت گوش می‌کند
👈 سوساک برای برگزاری یک جلسه خوب معرفی محصول، پیشنهاد می‌کند چنین جلساتی را بر اساس این الگوی پنج مرحله‌ای تنظیم کنیم:
1️⃣ جلسه را با نکته‌ای جالب مثل یک نقل قول، حکایت یا مثال واقعی آغاز کنیم. فقط هیچ وقت جلسه معرفی محصول را با عذرخواهی از مشتری بابت گرفتن وقت او شروع نکنید. خود شما به حرف کسی که مزاحم‌تان شده است، گوش می‌کنید؟
2️⃣ قبل از ورود به بحث تفصیلی، ابتدا نکات و سرفصل‌های اصلی را به صورت تیترهای خلاصه بیان کنید تا مشتری متوجه شود که قرار است راجع به چه موضوعاتی صحبت شود
3️⃣ برای متصل کردن یک بخش به بخش بعدی، از عبارات انتقالی خوبی استفاده کنیم تا مشتری متوجه بشود که یک موضوع تمام شد و وارد موضوعی جدید شدیم
4️⃣ بخش اصلی ارائه‌تان را به ارتباط بین محصول‌تان و حل مشکل مشتری اختصاص بدهید و بیشتر از آن که بر ویژگی‌های فنی محصول‌تان تمرکز کنید، روی توانایی آن برای حل مشکل مشتری مانور بدهید
5️⃣ در پایان بحث، ضمن جمع‌بندی مطالب ارائه شده، به مشتری این دو نکته را یادآوری کنید: اول، چقدر کسب و کار یا زندگی‌اش با محصول‌تان راحت‌تر، ایمن‌تر، سریع‌تر، به‌صرفه‌تر، پیشرفته‌تر و غیره خواهد شد. دوم، برای داشتن چنین محصولی چه اقداماتی را باید انجام بدهد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۰۲ ، ۰۷:۰۸
دکتر حسن سبک روح

💢 مدیر منطقه چه وظایفی دارد؟
@bazaryabimodern1987
👈 مدیر منطقه (Area manager)، مدیر بازاریابی و فروش شرکت در یک محدوده جغرافیایی مشخص است
👈 مهم‌ترین وظایف مدیر منطقه عبارتند از:
1️⃣ فروشندگان و شبکه‌های بازاریابی و فروش جدیدی را در منطقه تحت نظرش به کار بگیرد و آموزش بدهد
2️⃣ به شرکت درباره چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه تحت نظرش و چگونگی موفقیت بیشتر در آن مشاوره بدهد
3️⃣ دانش و اطلاعات فروشندگان و شبکه‌های فروش حاضر در منطقه تحت نظرش را به صورت مرتب ارتقاء بدهد
4️⃣ میزان فروش در منطقه تحت نظرش و فاصله آن با اهداف تعیین شده توسط شرکت را به صورت مستمر رصد کند و برنامه‌ها و کمپین‌هایی را برای افزایش فروش پیشنهاد کند
5️⃣ میزان موجودی انبار در منطقه تحت نظرش را به صورت مستمر رصد کند تا فرصت‌های فروش به دلیل ناکافی بودن موجودی انبار از دست نروند
6️⃣ میزان رضایت مشتریان حاضر در منطقه تحت نظرش را به صورت مستمر بسنجد و راهکارهایی را برای رفع دلایل نارضایتی به شرکت پیشنهاد کند
7️⃣ به صورت مستمر از شبکه‌های فروش و توزیع حاضر در منطقه تحت نظرش بازدید و نحوه عملکرد آنها مطابق با دستورالعمل‌های شرکت را ارزیابی کند
8️⃣ استراتژی‌هایی مثل اصلاح محصول، معرفی محصول جدید و غیره را برای توسعه کسب و کار شرکت در منطقه تحت نظرش پیشنهاد کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۲ ، ۱۰:۰۳
دکتر حسن سبک روح

💢  هشت ویژگی‌ فروشنده همدل
@bazaryabimodern1987
1️⃣ تمام تلاشش را می‌کند تا نیازها و خواسته‌های واقعی مشتری را بشناسد
2️⃣ بدون در نظر گرفتن منافع شخصی‌اش، محصول و راه‌حلی را به مشتری پیشنهاد می‌کند که به نفع او است
3️⃣ به اشکالات، ابهام‌ها و سوالات مشتری، به دقت گوش می‌کند و نظراتش را صادقانه بیان می‌کند
4️⃣ به نظرات، عقاید و مخالفت‌های مشتری احترام می‌گذارد، حتی اگر معتقد باشد مشتری کاملا اشتباه می‌کند، ولی اشتباه مشتری را به رخش نمی‌کشد
5️⃣ در مواجهه با مشتری ناراضی، به خوبی می‌داند که فقط مشتری است که حق دارد عصبانی شود
6️⃣ در جلسات فروش و معرفی محصول، ابتدا سعی می‌کند زبان مشتری را درک کند و سپس بر اساس زبان او صحبت و بیشتر از واژه‌هایی استفاده می‌کند که مشتری از آنها بهره می‌برد
7️⃣ درخواست‌های مشتری را تا رسیدن به نتیجه پیگیری و از پاس کاری مشتری از این واحد به آن واحد خودداری می‌کند
8️⃣ از روی علاقه و باور قلبی به مشتری خدمت می‌کند، نه از روی تظاهر و صرفا برای راضی کردن مشتری به خریدن محصول
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۲ ، ۱۰:۰۲
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️تکنیک LOCATE در کشف نیازهای مشتریان
@bazaryabimodern1987
‏◀ LISTEN
➖به صحبت های مشتری خوب گوش دهید.
‏◀ OBSERVE
➖به مشتری نگاه کنید. مشتری،محیط کار و حتی خانواده او را ازنظر بگذرانید.
‏◀ COMBINE
➖صحبت ها، دیدگاه ها و شنیده ها را با شرایط محیط ترکیب کنید.
‏◀ ASK QUESTION
➖ازسوال کردن خسته نشوید چرا که هر پرسشی میتواند یکی از نیازهای مشتری را برای شما آشکار کند که تا کنون از آن مطلع نبودید
‏◀ TALK TO OTHERS
➖با دیگران راجع به نیاز مشتری خود صحبت کنید.
مثلا برای خرید یک دستگاه آب سرد کن خوب حتی ممکن است آبدارچی یک شرکت بتواند راهنمای خوبی باشد.
‏◀ EMPATHIZE
➖ازچشم مشتری به مسئله نگاه کنید و سعی کنید احساس او را درک کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۳۶
دکتر حسن سبک روح

💢 زرنگیم یا تنبل؟
@bazaryabimodern1987
👈 شرکت‌های تنبل، بازاریابی را در تبلیغات، تخفیف‌های مستمر یا تقلید از محصولات رقبای موفق خلاصه می‌کنند
👈 شرکت‌های زرنگ، شرکت‌هایی هستند که تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا به صورتی «هیجان‌انگیز» و «انقلابی» از رقبای‌شان متمایز شوند
👈 دیب معتقد است شرکت‌های زرنگ برای ایجاد تمایزی «هیجان‌انگیز» و «انقلابی» از رقبا، به این سوالات مهم پاسخ می‌دهند:
1️⃣ ما در حل کدام مشکل مشتری یا کمک به او برای رسیدن به کدام هدف یا آرزویش، واقعا کارآمد هستیم؟
2️⃣ مشتریان هدف‌مان واقعا چه چیزی می‌خرند؟ (برای مثال، مشتریان یک شرکت بیمه، بیمه نمی‌خرند، بلکه آسایش خاطر می‌خرند) و چگونه می‌توانیم به مشتریان هدف‌مان ثابت کنیم می‌توانیم آنها را به هدف اصلی‌شان برسانیم؟
3️⃣ دلیل اصلی خرید مشتریان‌مان را با چه «کلمات» و «واژه‌ها»ی احساسی می‌توانیم توصیف و به محصول‌مان مرتبط کنیم؟
4️⃣ مشتریان هدف‌مان چه نگرانی‌هایی دارند و چگونه می‌توانیم آنها را برطرف کنیم؟
5️⃣ به جز محصول اصلی‌مان، چه خدمات جانبی جذابی را در مراحل قبل از خرید، حین خرید و پس از خرید می‌توانیم به مشتریان‌مان ارائه کنیم؟
6️⃣ چه داستان‌هایی را از رضایت مشتریان کنونی‌مان می‌توانیم تعریف کنیم؟
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۴
دکتر حسن سبک روح

💢 شش روش آموزش فروشندگان
@bazaryabimodern1987
1️⃣ آموزش مشارکتی
🔸 در این شیوه، گروه‌های سه تا پنج نفره‌ای از فروشندگان‌مان تشکیل می‌دهیم و پس از آموزش یک مفهوم فروش به آن گروه، از اعضای گروه می‌خواهیم راجع به مفهوم آموزش داده شده بحث و تبادل تجربه کنند و سپس مفهوم مورد نظر را به بقیه گروه‌ها آموزش دهند
2️⃣ ایفای نقش ساختارمند
🔸 در این شیوه، گروه‌های شش تا هشت نفره‌ای از فروشندگان‌مان تشکیل می‌دهیم و از دو عضو گروه می‌خواهیم خودشان را در شرایط خاصی فرض و طبق آن شرایط برای بقیه اعضای گروه نقش بازی کنند
🔸 مثلا دو عضو گروه را مشخص می‌کنیم و از یکی می‌خواهیم نقش فروشنده و از دیگری می‌خواهیم نقش یک مشتری سخت‌گیر را بازی کنند
🔸 بعد از اتمام نقش بازی، بقیه اعضای گروه باید نظرات‌شان را به دو نفری که نقش بازی کرده‌اند، اعلام کنند
3️⃣ قضایای موردی
🔸 در این شیوه، گروه‌های سه تا پنج نفره‌ای از فروشندگان‌مان تشکیل و به هر گروه یک قضیه موردی (Case Study) متفاوت می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم تا راجع به آن قضیه مورد با یکدیگر گفتگو و نتیجه را به بقیه گروه‌ها اعلام کنند
4️⃣ بازی‌ فروش
🔸 در این شیوه، فروشندگان‌مان را متناسب با نوع بازی مورد نظرمان به دو یا چند گروه تقسیم می‌کنیم و مسابقه‌ای را بین گروه‌ها راه می‌اندازیم
🔸 مثلا فروشندگان‌مان را به دو گروه فروشنده و مشتری تقسیم می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم یک به یک با هم رو در رو شوند و فروشنده سعی کند محصولی را به مشتری بفروشد
🔸 اگر فروشنده موفق شود محصول را بفروشد، یک امتیاز به تیم فروشندگان می‌دهیم ولی اگر نتواند، یک امتیاز به تیم مشتریان می‌دهیم
5️⃣ آزمونچه‌ها
🔸 آزمونچه، آزمون‌های شفاهی کوتاهی هستند که برای سنجش میزان تسلط فروشندگان به مفاهیم فروش بکار برده می‌شوند
🔸 برای این کار می‌توانیم فروشندگان را دور هم جمع کنیم و از هر فروشنده سوالی کوتاه درباره محصولات، رقبا، مشتریان، شرایط بازار و غیره بپرسیم تا هم میزان تسلط او به شغلش را بسنجیم و هم مطالب برای بقیه فروشندگان مرور شود
🔸 برای افزایش اثربخشی آزمونچه‌ها می‌توانیم برای کسی که بیشترین پاسخ‌های درست را می‌دهد، جایزه کوچکی در نظر بگیریم
6️⃣ مناظره
🔸 در این شیوه، فروشندگان‌مان را به دو گروه تقسیم و یک موضوع هم برای مناظره تعیین می‌کنیم. مثلا می‌توانیم از دو گروه بخواهیم راجع به «بهترین روش برای فروش به یک مشتری سخت‌گیر» با هم مناظره کنند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۳
دکتر حسن سبک روح

🔴اصول دوازده‌گانه مهارت مذاکره مفید
@bazaryabimodern1987
🔘مهارت برقراری ارتباط
🔘مهارت حفظ آرامش
🔘مهارت حل مسئله
🔘مهارت تصمیم گیری
🔘مهارت متقاعد سازی
🔘مهارت برنامه ریزی
🔘مهارت رفتار صادقانه
🔘مهارت مدیریت خواسته ها
🔘مهارت صبوری
🔘مهارت سازگاری
🔘مهارت برقراری ارتباط
🔘مهارت شنوندگی به صورت فعال
🔘مهارت استفاده هوش احساسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۳
دکتر حسن سبک روح

💢 مشتری‌تان را سرگرم کنید
@bazaryabimodern1987
👈 سرگرم کردن مشتریان، یکی از بهترین‌ راه‌ها برای این است که راجع به ما با دیگران گفتگو کنند تا به این ترتیب سر زبان‌ها بیافتیم
👈 برخلاف تصور عمومی، سرگرم کردن مشتریان در بازاریابی صنعتی که اصولا خشک و بی‌روح است، بیشتر جواب می‌دهد
👈 برای مثال، بیایید روش سرگرم کردن مشتریان توسط چند شرکت را با هم مرور کنیم:
👈 هتل ریتز کارلتون که مشتریانش عموما مدیران عامل و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ تجاری هستند، برای سرگرم کردن‌شان، داخل وام حمام اردک پلاستیکی سوت دار می‌گذارد و به آنها یادآور می‌شود که می‌توانند اردک را با خودشان ببرند یا از هتل بخواهند که آن را برای فرزندشان، همسرشان، دوست‌شان یا همکارشان بفرستد
👈 مک‌دونالد با قرار دادن اسباب‌بازی کنار غذای مخصوص کودکان، آنها را خوشحال می‌کند
👈 یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا، فضایی را برای دورهمی خانواده‌های ساکن در اطراف شعبه‌هایش اختصاص داده است و خانواده‌ها می‌توانند در آن فضا ساعت‌ها بنشینند و گپ بزنند
👈 یکی از کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای در آمریکا، در تمام شعبه‌هایش فضای بازی کودکان و نگهداری از حیوانات خانگی راه‌اندازی کرده است
👈 یکی از شرکت‌های تولیدکننده قطعات یدکی، همراه سفارش مشتری برای‌شان یک قاشق خیلی لوکس می‌فرستد. به این ترتیب مشتری تشویق می‌شود با تکرار سفارش، قاشق‌های بیشتری دریافت کند تا ست قاشق‌هایش کامل شود
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۱
دکتر حسن سبک روح

🔴ویژگی‌های مدیران موفق در مذاکره:
@bazaryabimodern1987
🔹مدیران موفق تصمیم‌گیرندگانی حرفه‌ای هستند. آن‌ها بسیار ساده و روان صحبت می‌کنند و مکالمات را به نتیجه می‌رسانند.
🔹آن‌ها مدام تصمیماتی می‌گیرند که باعث انجام شدن کارها می‌شود و پیشرفت حاصل می‌شود. آن‌ها استاد خاتمه دادن صحبت‌ها و موارد بی‌ارزش هستند و به سرعت تصمیم می‌گیرند.
🔹به جای اینکه روزها و ماه‌ها برای یافتن بهترین گزینه ممکن فکر کنند با قاطعیت تصمیم می‌گیرند حتی اگر تصمیمشان بهترین گزینه ممکن نباشد.
🔹عدم قطعیت در تصمیم‌گیری یکی از بزرگ‌ترین عوامل شکست کسب‌و‌کارها است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۰۲ ، ۰۹:۰۵
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ چگونه با رقبای ارزان قیمت مبارزه کنیم؟
@bazaryabimodern1987
🔹 بازاریاب‌ها بر این باورند که شرکت‌هایی که هم قیمت پایینی دارند، هم کیفیت قابل قبولی، «قلب و کیف پول» مشتریان را به راحتی به دست می‌آورند. به عنوان مثال، امروزه بیش از 50 درصد مردم آمریکا، از فروشگاه‌های تخفیف‌دار مثل وال مارت و تارگت خرید می‌کنند. این نرخ در اوایل قرن بیست و یکم، فقط 25 درصد بود
🔸 شرکت‌های بزرگ برای مقابله با این رقبای ارزان قیمت، روی دو استراتژی اصلی زیر تمرکز می‌کنند:
1️⃣ تمایز: شرکت‌های بزرگ، صحنه رقابت با رقبای ارزان قیمت را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که از میدان اصلی رقابت با آنها خارج می‌شوند و در میدان‌های دیگری فعالیت خود را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر، زمین رقابت را با ارائه منافع جدید و خلاقانه به مشتریان، عوض می‌کنند
🎯 برای مثال، فروشگاه‌ زنجیره‌ای وال گرینز، به جای جنگ قیمتی با وال مارت، روی منفعت «خرید آسان و راحت» تمرکز کرده است. وال گرینز برای اجرای این استراتژی، تعداد فروشگاه‌هایش را افزایش داده، محله‌های کم‌ ترافیک را برای افتتاح فروشگاه‌های جدیدش انتخاب کرده و فضای پارکینگ رایگان فروشگاه‌هایش را افزایش داده است. با کمک این استراتژی‌ها، فروش شرکت از 15 میلیارد دلار به 59 میلیارد دلار رسیده است، بدون این که وارد جنگ قیمتی و تخفیفی با وال مارت شود
2️⃣ تمرکز: رقابت با شرکت‌های ارزان قیمت، مستلزم افزایش تمرکز شرکت بر بخش‌های اصلی بازار است
🎯 مثلا شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز برای مقابله با رقبای ارزان خود مثل رایان ایر و ایزی جت، تعداد و مقاصد پروازهای داخلی خود را کاهش داده و بیشتر روی پروازهای بین‌المللی و به خصوص مقاصد دور، تمرکز کرده است
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۳۸
دکتر حسن سبک روح

💢 بازاریابی یعنی کنجکاوی
@bazaryabimodern1987
👈 یک بازاریاب حرفه‌ای و خوب، در مورد مشتریان، مشکلات و آرزوهای آنها کنجکاو است، چون می‌داند بهترین راه برای بازاریابی هر محصولی، مرتبط کردن آن با آرزوهای مشتری یا روش حل مشکلات او است
👈 در حقیقت، هیچ کسی عاشق محصول ما نیست، حتی اگر بهترین محصول را هم عرضه کنیم. هر کسی عاشق حل مشکلاتش و رسیدن به آرزوهایش است. پس این هنر ماست که محصول‌مان را به چیزی مرتبط کنیم که مشتری عاشق آن است
👈 پس به جای آن که صرفا روی مزایا و ویژگی‌های محصول‌مان تمرکز و تبلیغ کنیم، باید با برانگیختن حس کنجکاوی‌مان، ابتدا مشکلات و آرزوهای مشتریان را بشناسیم و سپس تلاش کنیم محصول‌مان را به نوعی به آن مشکلات و آرزوها مرتبط کنیم
👈 در این حالت خواهیم دید که مشتریان چگونه خودشان دنبال محصول‌‌مان می‌آیند و آن را با هر قیمتی می‌خرند
👈 یادمان باشد، بهترین بازاریاب، نقش ناجی غریق را دارد که فرد غرق شده هر کاری می‌کند تا او را متوجه خودش کند و برای نجاتش بیاید. پس ما هم باید خودمان را به عنوان ناجی مشتریان معرفی کنیم تا آنها سراغ‌مان بیایند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۰
دکتر حسن سبک روح

🔴 ارزش و رضایت، کلید روابط بلندمدت با مشتریان
@bazaryabimodern1987
👈 مدیریت ارتباط با مشتریان، یکی از مهم‌ترین مفاهیم و استراتژی‌های بازاریابی مدرن است که متاسفانه، برخی از بازاریاب‌ها آن را به صورت محدود، به عنوان «مدیریت داده‌های مربوط به مشتریان با کمک نرم‌افزارهای مختلف» تعریف کرده‌اند
👈 در حالی که تعریف دقیق‌تر و کامل‌تر مدیریت ارتباط با مشتریان، عبارت است از: «برقراری و حفظ رابطه با مشتریان، از طریق ارائه ارزش‌ها و منافع بیشتر و متمایزتر به آنها و تلاش برای جلب رضایت آنها». طبق این تعریف، گزینه 2، گزینه درست می‌باشد
👈 مدیریت روابط بلندمدت با مشتریان، مستلزم سه فعالیت اصلی زیر است:
1️⃣ جذب مشتریان مناسب برای شرکت و نه هر مشتری‌ای
2️⃣ نگهداری مشتریان سودآور و اصلی شرکت
3️⃣ رشد مشتریان سودآور و اصلی شرکت از طریق فروش بیشتر به آنها و یا جذب مشتری جدید از طریق آنها
👈 در تعریف مدرن از مدیریت ارتباط با مشتریان، ارزش و رضایت به معنای زیر می‌باشد:
🔵 ارزش: ارزیابی مشتری از مزایای محصول یا خدمت ما و هزینه‌های آن در مقایسه با محصولات و خدمات رقبا. به این تعریف از ارزش، اصطلاحا ارزش ادراکی نیز می‌گویند. ارزش ادراکی به زبان ساده یعنی حداکثر قیمتی که یک مشتری حاضر است برای خرید یک محصول یا خدمت بپردازد. در بازاریابی مدرن، هرچه ارزش ادراکی یک محصول یا خدمت، بیشتر باشد، سود بیشتری نصیب شرکت  عرضه‌کننده می‌شود
🔵 رضایت: میزان رضایت مشتری از مقایسه عملکرد محصول در مقایسه با انتظارات وی از محصول، تعیین می‌شود. در این مقایسه، سه حالت زیر به وجود می‌آید:
1️⃣ عدم رضایت مشتری: وقتی که عملکرد محصول، پایین‌تر از انتظارات مشتری است
2️⃣ رضایت مشتری: وقتی که عملکرد محصول، برابر با انتظارات مشتری است
3️⃣ خشنودی مشتری: وقتی که عملکرد محصول، بالاتر از انتظارات مشتری است
👈  شرکت‌های هوشمند سعی می‌کنند از طریق قول دادن به آن چه که توان انجام آن را دارند، و سپس، فراتر رفتن از قول‌های داده شده، مشتریان‌شان را خشنود کنند. پس تا می‌توانیم باید وعده‌هایی که به مشتری می‌دهیم، اندکی پایین‌تر از آن چیزی باشد که برای مشتری انجام خواهیم داد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۰۲ ، ۰۷:۳۱
دکتر حسن سبک روح

🔴روی منافع محصول‌تان تمرکز کنید
@bazaryabimodern1987
👈مهم‌ترین قانون در فروش این قانون است که مردم محصول را نمی‌خرند، بلکه منافع حاصل از آن را می‌خرند
👈مثلا مشخصات یک کتری برقی مثل جوشاندن سریع آب، قطع و وصل خودکار و اعلام جوشیدن آب به وسیلۀ سوت کشیدن را در نظر بگیرید. آیا مردم واقعا محصولی مثل کتری برقی را به این دلیل می‌خرند که سوت می‌کشد؟
👈واقعیت آن است که مردم محصولی مثل کتری برقی را نه به خاطر این قبیل ویژگی‌ها بلکه به خاطر منافع آن می‌خرند
👈منافع حاصل از یک محصول دقیقا به ارزش حاصل از ویژگی‌های آن محصول برای مشتری بستگی دارد. به طور مثال، منفعت «جوشاندن سریع آب توسط کتری برقی» این است که فرد می‌تواند بدون نیاز به انتظار طولانی مدت، آب جوش مورد نیازش را تهیه کند
👈یا به عنوان یک مثال دیگر، می‌توانیم ویژگی «روشن و خاموش شدن خودکار» را به این منفعت ترجمه کنیم: نیازی نیست کنار کتری منتظر و معطل بمانید تا بعد از جوش آمدن آب آن را خاموش کنید تا نسوزد
👈پس هنر ما به عنوان فروشنده این است که هر یک از ویژگی‌های فنی محصول‌مان را به یک منفعت ارزشمند برای مشتری تبدیل کنیم و هنگام مذاکره با مشتری روی منفعت محصول‌مان تمرکز کنیم نه ویژگی‌های فنی آن
👈فروشندگان حرفه‌ای به این دلیل روی منافع محصول‌شان تمرکز می‌کنند که خوب می‌دانند بیشتر محصولات از نظر فنی مشابه هم هستند، پس اگر روی ویژگی‌های فنی محصول‌مان تمرکز کنیم، کارمان برای جلب توجه مشتری بسیار سخت می‌شود چون مشتری پیش خودش می‌گوید: «این محصول هم که شبیه به بقیه محصولات است»
👈اما اگر بتوانیم ویژگی‌های فنی محصول را به منافع ارزشمندی ترجمه کنیم که تا کنون هیچ کدام از رقبا روی آن تمرکز نکرده‌اند، مشتری پیش خودش می‌گوید: «این محصول متفاوت از بقیه محصولات مشابه است پس بهتر است این محصول را انتخاب کنم»
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۵۱
دکتر حسن سبک روح

🔴 استراتژی‌های برخورد با مشتریان ناراضی
@bazaryabimodern1987
1️⃣ خونسرد باشید
🔹 وقتی مشتری از شما شکایت می‌کند، به خاطر داشته باشید که مشکل شخصی با شما ندارد بلکه فقط از وضعیت به وجود آمده ناراحت است. پس خونسردی‌تان را حفظ کنید چون اگر شما هم عصبانی بشوید، فقط نارضایتی مشتری را افزایش می‌دهید. ضمن این که داد زدن مشتری به این معنا نیست که انسان بی‌منطقی است
2️⃣ خوب گوش کنید
🔹 اول اجازه بدهید مشتری ناراضی خودش را تخلیه کند و حتی سر شما داد بزند. سعی کنید با کلمات خنثی مثل «بله»، «عجب»، «درسته» و غیره، خوب به حرف‌های مشتری ناراضی گوش کنید و هیچ وقت وسط حرف مشتری ناراضی نپرید. خاطرتان باشد، وقتی به حرف مشتری ناراضی خوب گوش می‌کنید، ذهن او از عصبانیت خالی و آماده شنیدن راهکار شما می‌شود. خوب گوش کنید ولی هیچ وقت با مشتری بحث نکنید
3️⃣ وجود مشکل را تایید کنید
🔹 اگر شرکت‌تان اشتباهی انجام داده، آن را صادقانه بپذیرید و هیچ وقت سعی نکنید اشتباه‌تان را توجیه کنید چون با این کار مشتری را عصبانی‌تر می‌کنید. اگر شرکت‌تان اشتباهی انجام نداده و سوءتفاهمی پیش آمده یا مشتری اشتباه می‌کند، این موضوع را خیلی ساده به مشتری توضیح بدهید. خاطرتان باشد، لازم نیست سوءتفاهم یا اشتباه مشتری را به رخ او بکشید
4️⃣ واقعیت را پیدا کنید
🔹 بعد از آن که با کمک سه استراتژی بالا، مشتری را آرام کردید، حالا وقت آن است که دلیل بروز مشکل را پیدا کنید. برای این کار باید یک سری سوالات حقیقت‌یاب از مشتری بپرسید. برای طرح سوالات درست، از گفته‌های خود مشتری استفاده کنید تا بتوانید به مشکل اصلی و دلیل بروز آن پی ببرید. خاطرتان باشد، سوالات نباید جنبه بازپرسی پیدا کند برای همین سوال حمایتی بپرسید، مثلا آیا مشکل دیگری دارید؟
5️⃣ راه حل ارائه کنید
🔹 پس از آن که اطلاعات‌تان راجع به مشکل را کامل کردید، به مشتری راه‌حل بدهید. فقط به یاد داشته باشید که راه‌حل‌تان باید در چارچوب قوانین داخلی شرکت‌تان باشد. هیچ وقت به مشتری راه‌حلی ندهید که نتوانید انجام بدهید چون نارضایتی او را به شدت افزایش می‌دهید. بخشی از راه‌حل‌تان را به جبران خسارت احتمالی مشتری اختصاص بدهید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۰۲ ، ۱۳:۰۴
دکتر حسن سبک روح

🔴 مثلث قدرت در فروش و خرده فروشی
@bazaryabimodern1987
🔸انتقال حس لذت استفاده از محصول ( ایمان )
🔸کنار گذاشتن روش های قدیمی ( ابتکار )
🔸اطلاعات شیوه مصرف،نوع مصرف؛ قیمت و خصوصیات کالای خود را بدانید ( اطلاعات )
👈 قلب تپنده این مثلث : برنامه ریزی
هر فردی که این قاعده ها را انجام دهد به راحتی می تواند به هر میزان که مدنظر دارد فروش محصول انجام دهد.  
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۰۲ ، ۱۲:۴۳
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ نردبان وفاداری مشتری
@bazaryabimodern1987
✅ یک شرکت باید قادر باشد فروش یک باره را به رابطه‌ای طولانی مدت و مثمرثمر تبدیل کند. هدف بازاریابی رابطه‌ای، حفظ مشتریان موجود است زیرا جذب مشتریان جدید، ۶ برابر بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی هزینه به دنبال دارد.
✅ نردبان وفاداری مشتری دربرگیرنده روابط وفاداری مشتریان به کسب و کار است. ۵ گام در نردبان وفاداری مشتری وجود دارد، که هر گام نشان‌دهنده یک نوع از مشتری بر اساس وفاداری‌اش به کسب و کار می‌باشد.
🔴 اهمیت نردبان وفاداری مشتری
✅ مفهوم نردبان وفاداری مشتری زیرمجموعه بازاریابی رابطه‌ای و مدیریت برند است که با ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان سروکار دارد. گفته می‌شود که هزینه جذب مشتریان جدید ۴-۶ برابر بیشتر از نگهداری مشتریان فعلی می‌باشد؛
✅ از این رو، برای هر سازمانی ارزش دارد که مشتریان فعلی خود را راضی نگه دارد تا کسب و کار سودآورتری داشته باشد. بنابراین، نردبان وفاداری مشتری به سازمان کمک می‌کند تا استراتژی تعامل را هوشمندانه برنامه‌ریزی کند تا مشتریان وسوسه شوند که از نردبان بالا بروند.
🔴 چه کار کنیم تا مشتریان از نردبان وفاداری بالا بروند؟
▪️مشتریان مناسب را هدف قرار دهید. همه مشتریان به مشتریان وفادار تبدیل نمی‌شوند. تلاش خود را روی افراد مناسب متمرکز کنید.
▪️یک رابطه صادقانه با مشتریان خود برقرار کنید. سعی نکنید آن‌ها را فریب دهید. به بهترین شکل ممکن زندگی را برای آن‌ها آسان تر کنید.
▪️تصویری پیرامون برند خود بسازید. برند شما هرگز نباید یک لوگوی ساده باشد. باید پشت آن معنایی جالب ایجاد شود.
▪️از داستان‌سرایی در تبلیغات خود استفاده کنید. این تبلیغات باید تصویر مرتبط با برند شما را تقویت کنند.
▪️به دنبال بینش مشتری باشید. در هنگام انتخاب یک محصول خاص، متوجه شوید که واقعاً چه چیزی مشتریان شما را هدایت می‌کند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۱۱
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️روانشناسی قیمت گذاری؛ اثر طعمه
@bazaryabimodern1987
🔺فرض کنید به تماشای یک فیلم در سینما رفته‌اید و می‌خواهید یک ظرف ذرت بوداده بخرید. ظرف کوچک به قیمت ۴.۵ دلار و ظرف بزرگتر ۷ دلار قیمت دارد. با آنکه از ذرت بوداده بدتان نمی‌آید، ولی نمی‌خواهید زیاد بخورید؛ پس ظرف بزرگتر را بی خیال می‌شوید و یک ظرف کوچک ۴.۵ دلاری می‌خرید.
🔺دفعه بعد که به همان سینما می‌روید، می‌بینید که یک گزینه دیگر هم افزوده شده است و ظرف متوسط هم در منو وجود دارد و قیمت آن ۶.۷۵ دلار است. نظرتان جلب می شود، ولی می‌بینید که فقط با 25 سنت بیشتر می‌شود ظرف بزرگتر را خرید، عجب معامله ای! این بار شما خوشحال و خندان از اینکه پولتان را دور نریخته‌اید، ۷ دلار می‌پردازید و ظرف بزرگ را می‌خرید!
🔺در واقع ظرف متوسط و آن قیمت نوعی طعمه است که برای "نخریدن" در منو قرار داده شده است و کارش تنها این است که نشان دهد گزینه ۷ دلاری چقدر به‌صرفه است.
در ترفندی مشابه و بسیار جالب، در منوی یک رستوران و در ردیف خوراکی‌ها که همگی زیر ۱۰۰ دلار قیمت داشتند، قیمت یک کالای عجیب و بی‌ربط هم آورده شده بود: یک موتورسیکلت! و قیمت آن هم بیش از ۱۰۰۰ دلار بود.
🔺آیا قرار است رستوران به شما موتورسیکلت بفروشد که آن را در منو آورده است؟ به هیچ وجه! این هم یک طعمه است که قیمت خوراکی‌های منو در مقایسه با قیمت موتورسیکلت پایین به نظر برسد و مشتری قیمت‌ها را خیلی فرض نکند. مراقب طعمه ها باشید!
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۵۲
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️لئوناردو داوینچی، مخترع رزومه
@bazaryabimodern1987
🔺رزومه را می توان نخستین ملاقات حرفه ای کارجویان با کارفرما دانست که در آن کارجویان به معرفی سوابق، مهارت‌ها و توانمندی‌های خود می پردازند. اما جالب است بدانید نخستین فردی که اقدام به نوشتن رزومه کرد، لئوناردو داوینچی بود.
🔺بسیاری از افراد داوینچی را با آثار هنری‌اش از جمله تابلوی مونالیزا می‌شناسند؛ اما او بیش از هر چیز دیگری عاشق اسلحه‌سازی و ساخت بمب بود!
او قبل از شهرت‌اش با نقاشی مونالیزا، در سال ۱۴۸۲ میلادی و در ۳۰ سالگی، زمانی که فهمید دوک میلان به دنبال استخدام مهندسان نظامی است، نامه‌ای به او نوشت و در آن توانمندی‌های خود در صنعت نظامی و ساخت سلاح را شرح داد. در تاریخ، از این نامه به عنوان اولین رزومه یاد می‌شود.
🔺این نامه ۱۱ بند دارد و داوینچی در هر بند به معرفی یکی از مهارت‌های خود پرداخته است و برخلاف بسیاری از رزومه‌های امروزی گیرا و جذاب است؛ به گونه‌ای که برخی از مورخان معتقدند داوینچی برای نوشتن این نامه از یک نویسنده حرفه ای کمک گرفته است. جالب است که داوینچی در آخرین بند این نامه به نبوغ هنری خود نیز اشاره کرده است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۰۲ ، ۱۰:۲۵
دکتر حسن سبک روح

💢 تجربه‌آموزی بر اساس مدل یخ
@bazaryabimodern1987
👈 در فرایند کسب مهارت‌های‌ مذاکره، به خصوص مذاکرات بازاریابی و فروش، متوجه خواهید شد که این تجربه است که می‌تواند تاثیر زیادی بر نتیجۀ مذاکرات داشته باشد، نه ژن افرادی که با هم مذاکره می‌کنند
👈 برای این که بتوانیم از تجربه به عنوان ابزاری مهم برای تقویت مهارت‌های مذاکره‌ای‌مان استفاده کنیم، باید مدل یخ (ICE) را که شامل این سه اصل است، به خاطر بسپاریم:
1️⃣ اصل فوریت (Immediate)
تجربه‌مان در هر مذاکره را باید بی‌درنگ و نهایتاً ظرف مدت یک ساعت بعد از وقوع آن تجربه، ثبت و بررسی کنیم
2️⃣ اصل شفافیت (Clear)
تجربه جدیدمان از انجام مذاکره را باید به روشنی تشریح و در مورد آن بحث کنیم تا در مورد آن برداشت اشتباهی صورت نگیرد
3️⃣ اصل تاثیر (Effective)
باید از تجربیات قبلی‌مان برای افزایش اثربخشی مذاکرات آینده‌مان استفاده کنیم، نه این که صرفا تجربیات‌مان را ثبت و تحلیل کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۰۲ ، ۰۵:۵۷
دکتر حسن سبک روح

💢 اثربخش‌ترین روش بازاریابی تلفنی
@bazaryabimodern1987
1️⃣ قبل از تماس گرفتن، نام فردی که می‌خواهید با او تلفنی صحبت کنید را پیدا کنید تا بتوانید او را با نام خودش خطاب کنید

2️⃣ در ابتدای مکالمه تلفنی، خودتان را با صدایی گرم، مطمئن و آرام معرفی کنید. در ابتدای مکالمه هیچ وقت از این جمله کلیشه‌ای استفاده نکنید «ببخشید مزاحم‌تان شدم، می‌خواستم ...». آیا خودتان حاضرید با کسی که مزاحم‌تان شده صحبت کنید؟

3️⃣ دلیل تماس‌تان را بیان کنید. برای این منظور بهتر است جوری وانمود کنید که انگار به کمک آن فرد نیاز دارید. مثلا بگویید «می‌خواستم بدانم آیا شما می‌توانید به من کمک کنید تا ...». افراد معمولا در مقابل درخواست کمک، جواب مساعد می‌دهند و این موضوع، مسیر ارتباط را باز می‌کند

4️⃣ با ارائه اطلاعات و دانش ارزشمند به مخاطب‌تان به او ثابت کنید که قصد ندارید وقتش را تلف کنید و از آن فروشندگان سمجی که می‌خواهند کالاهای بنجل بفروشند نیستید. برای همین، اطلاعات جالبی راجع به بازار، محصول و غیره بدهید

5️⃣ سعی کنید تماس تلفنی را به یک ملاقات حضوری مرتبط کنید. برای این منظور، بخشی از اطلاعات مدنظرتان را تلفنی به مخاطب‌تان بگویید و سپس از او بخواهید تا برای ارائه اطلاعات کامل‌تر، قرار ملاقاتی با هم بگذارید. برای مثال، فروشندگان یک بنگاه کاریابی وقتی با مدیران عامل و مدیران منابع انسانی شرکت‌ها تماس تلفنی می‌گیرند، در تماس‌شان آمارهایی از بازار کار ارائه می‌کنند و سپس از فرد مورد نظر می‌خواهند تا برای ارائه آمارهای بیشتر، وقتی را برای ملاقات حضوری تعیین کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۰۲ ، ۰۷:۴۴
دکتر حسن سبک روح

💢سوالات استراتژیک در برنامه‌ریزی بازاریابی
@bazaryabimodern1987
👈شرکت‌ها معمولا زمان، انرژی و بودجه فراوانی را صرف نوشتن برنامه‌های بازاریابی می‌کنند. با این که داشتن برنامه بازاریابی خوب است، اما قبل از نوشتن یک برنامه بازاریابی باید به این چهار سوال استراتژیک پاسخ بدهیم:
1️⃣آیا شرکت توانایی رسیدن به اهداف و آرزوهایش در بازار را دارد؟
معمولا شرکت‌ها اهدافی را در برنامه‌های بازاریابی‌شان درج می‌کنند که اصولا توانایی و منابع لازم برای رسیدن به آن را ندارند
2️⃣آیا بازه زمانی مدنظرمان در برنامه بازاریابی‌ با سرعت تغییرات بازار همخوانی دارد؟
بسیاری از شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن تغییرات سریع بازار، استراتژی‌هایی را طراحی می‌کنند که عمرشان چند ماه بیشتر نیست
3️⃣آیا محدودیت‌های بازاری، دولتی و غیره را مدنظر قرار داده‌ایم؟
برخی شرکت‌ها برنامه‌های بازاریابی‌شان را بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های محیطی طراحی می‌کنند
4️⃣آیا حمایت‌های مورد انتظار از سایر واحدهای شرکت را مد نظر قرار داده‌ایم؟
برنامه‌ای کامل است که نه تنها استراتژی‌ها و وظایف واحد بازاریابی، بلکه حمایت‌هایی که سایر واحدهای شرکت از برنامه بازاریابی باید انجام بدهند را هم به صورت شفاف مشخص کند

@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۲ ، ۱۴:۳۰
دکتر حسن سبک روح

💢ارزش‌آفرینی برای مشتری
@bazaryabimodern1987
👈در بازارهای به شدت رقابتی امروزی، شرکتی موفق است که بتواند ارزش‌های بیشتری را با کمک این روش‌ها برای مشتریانش خلق کند:
1️⃣محصولی را به مشتریان پیشنهاد کنید که بتواند مشکلات او را به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن حل کند و تا جای ممکن او را درگیر نکند. برای این منظور، روی ساده‌سازی و خودکارسازی محصول‌تان تمرکز کنید
2️⃣در هر شرایطی به وعده‌هایتان عمل کنید، حتی اگر در کوتاه‌مدت سودتان کاهش پیدا می‌کند. پایبندی به وعده‌هایی که به مشتری داده‌ایم، ارزشمندترین رفتاری است که مشتری انتظار دارد از ما ببیند
3️⃣از قیمت‌گذاری غیرواقعی بپرهیزید. یادتان باشد، محصول‌تان زمانی ارزشمند است که نسبت منافع محصول با قیمت آن، از نظر مشتری ارزشمند باشد. پس نباید انتظار داشته باشیم فقط بسته‌بندی محصول‌مان را تغییر بدهیم و مشتری حاضر باشد محصول‌مان را 50 درصد گران‌تر بخرد
4️⃣با مشتریان رو راست باشید و هیچ وقت برای منافع کوتاه‌مدت‌تان، محصولی که به دردشان نمی‌خورد را به آنها پیشنهاد ندهید. این کار نشان می‌دهد شما ارزشی برای رابطه‌تان با مشتری قائل نیستید
5️⃣واقعیت‌های محصول‌تان را بدون کم و کاست به مشتری بگویید. مشتریان به خوبی می‌دانند که هیچ محصولی بدون عیب و نقص نیست. مهم این است که مزایای محصول‌مان بیشتر از معایب آن باشد و به مشتری نشان بدهیم راهکارهایی برای کاهش معایب محصول‌مان داریم
6️⃣روحیه خدمت‌رسانی از اعماق وجود به مشتریان را در بین تمام کارمندان شرکت‌تان ترویج کنید. مهم نیست کارمندتان با مشتری سروکار دارد یا نه، مهم این است که کار او قطعا روی رضایت مشتری و ارزشی که برای او خلق می‌کنیم، اثر می‌گذارد
7️⃣برای نظرات و ایده‌های مشتریان‌تان ارزش قائل شوید و از آنها بخواهید نظرات‌شان برای بهبود محصول فعلی، طراحی محصول جدید، طراحی کمپین تبلیغاتی جدید و غیره را با شما در میان بگذارند
8️⃣سعی کنید با کمک شبکه‌های اجتماعی با مشتریان‌تان روابطی دو طرفه برقرار کنید. دوران روابط یک طرفه از تلویزیون یا بیلیبورد به سر آمده و باید به دنبال راه‌های بیشتری برای گفتگو با مشتریانی باشیم که در دنیای شلوغ امروزی بیش از هر چیزی دنبال یک گوش شنوا هستند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۲ ، ۱۴:۳۰
دکتر حسن سبک روح

💢10 واقعیت ناگوار
@bazaryabimodern1987
1️⃣واحد بازاریابی، دانش و شناخت کافی از مشتریان هدف شرکت ندارد
2️⃣واحد بازاریابی نتوانسته بازار شرکت را به درستی بخش‌بندی کند
3️⃣واحد بازاریابی فرایند مشخصی برای برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی‌های بازاریابی و بازنگری در برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی شرکت ندارد
4️⃣واحد بازاریابی به جای تمرکز بر افزایش سود شرکت، روی افزایش فروش آن تمرکز کرده است
5️⃣واحد بازاریابی فرایندهای مشخصی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف محصولات، شبکه‌های توزیع، خدمات و غیره شرکت در مقایسه با رقبا ندارد
6️⃣واحد بازاریابی درک درستی از توانایی‌های شرکت ندارد و نمی‌تواند نقاط قوت شرکت را به مزیت رقابتی تبدیل کند
7️⃣واحد بازاریابی نگرش کوتاه‌مدت به بازار دارد و بیشتر از ابزارهای کوتاه‌مدتی مثل تخفیف، قرعه‌کشی و غیره استفاده می‌کند
8️⃣واحد بازاریابی معتقد است بازاریابی یعنی تبلیغات و ترویج فروش و هیچ ایده جدیدی برای بکارگیری ابزارهای نوین بازاریابی مثل بازاریابی محتوایی و غیره ندارد
9️⃣ساختار واحد بازاریابی بسیار ناقص است و بسیاری از وظایف اصلی بازاریابی در آن دیده نشده است
🔟واحد بازاریابی پیشنهاد خاصی برای سرمایه‌گذاری‌های آتی شرکت به خصوص برای توسعه محصولات جدید ندارد
👈ویلسون بعد از بیان این 10 واقعیت تلخ می‌نویسد: اگر می‌خواهید به یک شرکت موفق در بازاریابی تبدیل شوید، از مدیر بازاریابی‌تان بخواهید راهکارهایی برای دوری از این 10 واقعیت تلخ به شما ارائه کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۲ ، ۱۴:۲۵
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️زبان مدیران موفق چگونه است؟
@bazaryabimodern1987
🔸️از مهمترین وظایف یک مدیر ایجاد فضایی امن و راحت است تا فرد بتواند پیشرفت کند و نتایج موفقیت‌آمیزی برای کسب‌و‌کار و خود رقم بزند. نحوه تعامل و زبان مدیر یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است.
🔸تجربه شما از کار کردن با چنین مدیرانی چیست و این نوع رفتار را چقدر موثر می‌دانید؟
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۲ ، ۱۴:۲۵
دکتر حسن سبک روح

🔅در نخستین لحظات یک دیدار یا یک جلسه مذاکره چه باید کرد؟
@bazaryabimodern1987
این سوال پاسخ‌های فراوانی دارد؛ اما یکی از مهمترین ابزارهای تاثیرگذاری اولیه، لبخند است.
🔸تحقیقات نشان می‌دهد لبخند انسان از جمله اولین و ماندگارترین سیگنال‌های رد و بدل شده در یک ارتباط است. وقتی شما به انسان مقابل خود لبخند می‌زنید(که البته نباید همیشگی باشد)، ناخودآگاه سه پیام کلیدی را به ذهن او منتقل می‌کنید:
1⃣ اعتمادبه‌نفس: آدم‌ها تحت تاثیر کسانی قرار می‌گیرند که اعتماد‌به نفس دارند. یعنی به این طریق احتمال نفوذ شما افزایش پیدا می‌کند.
2⃣خشنودی: انسان اگر مشاهده کند که کسی در حضور او خوشحال است، به او علاقمند می‌شود و آسانتر تحت تاثیر وی قرار می‌گیرد.
3⃣امنیت: زمانی که شما لبخند می‌زنید، اتمسفر ارتباط را برای طرف مقابلتان امن می‌سازید. مطالعات علمی ثابت‌ کرده‌اند که انسان‌ها به کسانی که لبخند می‌زنند، بیشتر و راحتتر اطلاعات می‌دهند. بدیهی است وقتی کسی خود را برای شما افشا کند، مسیر متقاعد ساختن او هموارتر می‌گردد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۲ ، ۱۴:۲۴
دکتر حسن سبک روح

💢ساخته، فروخته و بازاریابی شده توسط چین
@bazaryabimodern1987
👈موسسه مارکت پِلِیس پالس (Marketplace Pulse) در جدیدترین مطلب خود درباره بازاریابی بین‌المللی می‌نویسد:
👈ساخت چین یا تولید در چین (Made in China) یکی از موضوعات مهمی بود که روی بازاریابی بین‌المللی تاثیر گذاشت و شرکت‌ها را تشویق کرد تا کارخانه‌های تولیدی‌شان را به چین منتقل کنند یا تولیدشان را به شرکت‌های چینی بسپارند
👈بعد از رواج ساخت چین، مفهوم فروش توسط چین (Sold by China) به یک استراتژی فراگیر بین شرکت‌های بین‌المللی تبدیل شد. در این استراتژی، شرکت‌های بین‌المللی تلاش کردند با عقد قرارداد با شرکت‌های چینی، فروش محصولات‌شان در چین را به شرکت‌های چینی بسپارند
👈استراتژی جدیدتری که در بازاریابی بین‌المللی رایج شده است، استراتژی بازاریابی توسط چین (Marketed by China) است. در این استراتژی، شرکت‌های چینی به عنوان عامل بازاریابی و توزیع شرکت‌های کشورهای دیگر عمل می‌کنند و محصولات آنها را به بازارهای مختلف عرضه می‌کنند
👈برای درک بهتر این سه استراتژی مختلف بیایید نگاهی به عملکرد شرکت گپ، یکی از برندهای معروف در زمینه پوشاک بیاندازیم
👈گپ برای اجرای استراتژی ساخت چین، ابتدا بسیاری از کارخانه‌های تولیدی خود را به چین منتقل کرد تا بتواند هزینه‌های تولیدی خود را کاهش بدهد. طبق اعلام شرکت، هزینه تولید یک لباس که در آمریکا 20 دلار بود، در چین تنها 4 دلار است
👈گپ بعد از اجرای استراتژی ساخت چین، سراغ استراتژی فروش توسط چین رفت و با عقد قرارداد با فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های چینی، محصولاتش را در چین توسط آنها به فروش رساند
👈بعد از اجرای استراتژی فروش توسط چین، گپ سراغ استراتژی بازاریابی توسط چین رفت و با عقد قرارداد با علی بابا، بازاریابی و فروش محصولات خود در سراسر جهان را به این وب‌سایت چینی واگذار کرد
👈فرایند «تولید، فروش و بازاریابی توسط چین» به مهم‌ترین فرایند در بازاریابی بین‌المللی تبدیل شده و هر شرکتی که می‌خواهد در بازارهای بین‌المللی موفق شود باید این فرایند را به خوبی اجرا کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۲ ، ۱۴:۲۴
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️۶ باید برای حفظ تمرکز❗️
@bazaryabimodern1987
♦️گوشیت رو خاموش کن
♦️غذای سالم بخور
♦️اهدافت رو شفاف کن
♦️توی بازه های ۹۰-۶۰ دقیقه کار کن
♦️استراحت کن
♦️از حواسپرتی ها دوری کن
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۲ ، ۱۴:۲۳
دکتر حسن سبک روح