MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۳۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

🔴▪️زبان بدن برای موفقیت در مصاحبه یا ملاقات کاری:
@bazaryabimodern1987
🔹دست خود را صاف گرفته و محکم دست بدهید.
🔹صاف بایستید و دستها را در راستای پاها قرار دهید یا بنشینید و دستها را روی زانو قرار دهید.
🔹با طرف مقابل تماس چشمی مداوم و ملایم برقرار کنید ولی هرگز خیره نشوید.
🔹چشمانتان به اطراف نچرخد و حواستان پرت نباشد.
🔹سعی کنید هنگام استفاده از حرکات دست، بیشتر کف دستتان دیده شود.
🔹دستتان را به هیچ وجه به سمت صورت، دهان، موها، چانه و ... نبرید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۸
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️۱۰ جمله‌ای که نباید موقع فروش از اون استفاده کنید:
@bazaryabimodern1987
1️⃣بذار راستشو بگم
2️⃣حقیقتا…
3️⃣بهم اعتماد کن
4️⃣ببخشید مزاحمتون شدم
5️⃣دارم پیگیری میکنم
6️⃣بخر
7️⃣قرارداد
8️⃣خبری ازتون نشد
9️⃣شخص
🔟ما بهتریم از…
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۸
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ پنج نوع مشتریان ناراضی
@bazaryabimodern1987
🔸 شناخت مشتریان ناراضی و برخورد مناسب با آنها، یکی از وظایف اصلی هر مدیر و کارشناس بازاریابی است.
🔸 برای مدیریت بهتر مشتریان ناراضی، باید انواع این قبیل مشتریان را بشناسید تا بتوانید رفتارتان را مطابق با شخصیت آنها، تنظیم کنید:
1️⃣ مشتری ناراضی صبور:
معمولا از صحبت کردن با شرکت درباره نارضایتی و دلایل آن خودداری می‌کند، چون فکر می‌کند این کار فایده‌ای ندارد. وظیفه شما در قبال این دسته از مشتریان ناراضی، پرسیدن سوالات جزئی برای رسیدن به دلیل اصلی نارضایتی‌شان است.
2️⃣ مشتری ناراضی تهاجمی:
نارضایتی و شکایتش را بدون هیچ تعارفی و معمولا با عصبانیت زیاد به شما اعلام می‌کند. در برخورد با این دسته از مشتریان، باید صبور باشید و از برخورد تهاجمی با آنها خودداری کنید. اجازه بدهید اول با داد زدن یا روش‌های دیگر، عصبانیت‌شان را خالی کنند. سپس با ادب و احترام ولی خیلی محکم دلایل نارضایتی‌شان را بپرسید
3️⃣ مشتری ناراضی سطح بالا:
مشتری اصلی شرکت است که به هر دلیلی از عملکرد شرکت ناراضی‌ است. از دست دادن این دسته از مشتریان ناراضی، ضربه سنگینی به شرکت می‌زند. بهتر است برای مدیریت نارضایتی این دسته از مشتریان، افراد یا واحد مخصوصی را در نظر بگیرید و نارضایتی آنها را خیلی سریع برطرف و جبران کنید
4️⃣ مشتری همیشه ناراضی:
مشتری است که همواره در حال شکایت از شرکت است و مرتب با شما تماس می‌گیرد تا شکایتش را مطرح کند. در برخورد با این دسته از مشتریان ناراضی هم باید صبور باشید، ولی اگر تاثیر چندانی روی فروش‌تان ندارند، از آنها خیلی محترمانه بخواهید که از رقبای‌تان خرید کنند
5️⃣ مشتری ناراضی انتحاری:
مشتری است که بدون داشتن دلیلی مشخص، از شما ناراضی است. در حقیقت می‌خواهد با شکایت بی‌دلیل، از شما اخاذی کند. این دسته از مشتریان ناراضی در حقیقت دنبال پاسخ قانع‌کننده از طرف شما نیستند و فقط می‌خواهند با گرفتن چیزی از شما، سراغ یک شرکت دیگر بروند. در برخورد با این نوع از مشتریان ناراضی، به هیچ وجه باج ندهید و با ارائه پاسخ‌های مستدل، درخواست او را قاطعانه ولی محترمانه رد کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۱۱
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ انواع اصلی مشتریان
@bazaryabimodern1987
1️⃣ مشتریان وفادار: مشتریانی هستند که همیشه از شما می‌خرند و محصول یا خدمت‌تان را به بقیه هم پیشنهاد می‌کنند. پس برای جلب رضایت آنها باید هر کاری از دست‌تان برمی‌آید، انجام بدهید. رابطه‌تان با این مشتریان را حفظ و به بهانه‌های مختلف با آنها ارتباط برقرار کنید. فقط به خاطر داشته باشید که تماس‌های شما با مشتریان وفادار نباید فقط برای فروش بیشتر باشد، گاهی اوقات فقط به عنوان یک دوست با آنها تماس بگیرید
2️⃣ مشتریان جدید: مشتریانی هستند که برای بار اول است که از شما می‌خرند. پس باید منافع محصول‌تان را کامل برای آنها توضیح بدهید. فقط یادتان باشد، جذب مشتریان جدید نباید شما را از حفظ مشتریان وفادارتان غافل کند، چون از یک سو، هزینه جذب مشتری جدید، هفت برابر هزینه حفظ مشتری وفادار است، و از طرف دیگر، شانس شما برای فروش به مشتری وفادار، 60 تا 70 درصد ولی برای فروش به یک مشتری جدید، 5 تا 20 درصد است
3️⃣ مشتریان عاشق تخفیف: این مشتریان بیشتر از هر چیزی از تخفیف خوش‌شان می‌آید، ولی شما نباید در دام تخفیف بیشتر و بیشتر به آنها گرفتار شوید، چون در این صورت، سودتان را از دست می‌دهید. به جای تخفیف بیشتر، دلیل گران بودن محصول یا خدمت‌تان به نسبت رقبا را برای آنها توضیح بدهید و سعی کنید با ارائه خدماتی که سایر رقبا ندارند، این دسته از مشتریان را جذب کنید. خاطرتان باشد، اگر هم می‌خواهید به این مشتریان تخفیف بدهید، تخفیف را به ازای خرید بیشتر، خرید نقدی یا خرید سبدی از محصولات یا خدمات‌تان بدهید
4️⃣ مشتریان هیجانی: مشتریانی هستند که عاشق احترام دیدن از طرف فروشنده هستند. پس تا می‌توانید به آنها احترام بگذارید و راحتی و آسایش بیشتری را برای‌شان فراهم کنید. برای جذب بهتر این مشتریان، ببینید چه مشکلاتی با رقبای‌تان داشته یا دارند، و سعی کنید آن مشکلات را حل کنید تا جذب شما شوند
5️⃣ مشتریان نیاز محور: مشتریان حرفه‌ای هستند که بر اساس نیاز واقعی‌شان تصمیم می‌گیرند که چه محصول یا خدمتی را بخرند. پس باید نیاز واقعی‌شان را با پرسیدن سوالات حرفه‌ای و جزئی، بشناسید و بهترین محصول یا خدمت را به آنها پیشنهاد کنید. فقط یادتان باشد، اگر در تشخیص درست نیازهای این دسته از مشتریان، اشتباه کنید، امکان فروش مجدد به آنها را تقریبا برای همیشه از دست می‌دهید
6️⃣ مشتریان سیار: مشتریانی هستند که به هیچ رقیبی وفادار نیستند و هر بار از یک رقیب می‌خرند، بدون این که دلیل قانع‌کننده‌ای برای نخریدن از شما داشته باشند. پس لازم نیست وقت و انرژی‌تان را برای جذب و حفظ این دسته از مشتریان هدر بدهید. فقط هر زمان به شما مراجعه کردند، محصول‌تان را بدون هیچ گونه تخفیف یا خدمت اضافه‌ای به آنها بفروشید
7️⃣ مشتریان بالقوه: مشتریانی هستند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند از چه کسی بخرند. در حقیقت، این مشتریان نمی‌دانند که محصول چه کسی بهتر است. پس باید مزایای محصول‌تان نسبت به بقیه رقبا را به طور کامل برای آنها توضیح بدهید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۱۰
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ آیا تشخیص انگیزه های درونی افراد در مذاکرات کار ساده ای است؟
@bazaryabimodern1987
💢 شاید در نگاه اول این چنین باشد و بگویید افراد به دلیل منافع مالی و اقتصادی شان مذاکره می کنند در حالی که انگیزه واقعی انسان ها به مراتب پیچیده تر از احساس و منطق یا غریزه آن هاست!
📌 انسان های گاهی از سر غرور یا قدرت طلبی یا قلمرو خواهی یا رابطه عاطفی با شخصی یا حتی خستگی و فرسودگی یا غمگینی یا حتی گرسنگی انگیزه هایشان را تغییر می دهند.
👈 انگیزه شناسی یکی از مهارت های مهم یک فرد در طول جریان مذاکره است که توانمندی در آن به مدیریت مذاکره کمک می کند.
#فنون_مذاکره
#انگیزه_شناسی_در_مذاکره
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۰۷
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ ۱۰ تکنیک برای بهتر مذاکره کردن
@bazaryabimodern1987
۱- آماده‌سازی، آماده‌سازی، آماده‌سازی
ورود به مذاکره، بدون آماده‌ سازی، جز به شکست نمی‌انجامد. اول از خودتان شروع نمایید. از چیزی که می‌خواهید مطمئن شوید. در خصوص فرد یا سازمان مقابل تحقیق نمایید، نیازهایش را بشناسید، نقاط قوت و ضعف آن را درک نمایید. شاید نیاز باشد از یک مشاوره مدیریت، مشاوره مالی یا یک وکیل نیز کمک فکری دریافت نمایید.
۲-  به زمان‌بندی توجه نمایید
زمان‌بندی در مذاکره بسیار حائز اهمیت است. سوال پرسیدن بسیار مهم است، اما اینکه چه زمانی بپرسید، مهمتر است. زمان هجوم و زمان انتظار را باید در نظر داشت. دقت نمایید که اگر زمان فشار در طرف مقابل زیاد باشد حتما موجب تخریب رابطه در بلندمدت خواهد شد.
۳-  تمایلات شخص را کنار بگذارید
یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای به اینکه چه کسی از نتایج یک مذاکره موفق سود واقعی را می‌برد، فکر نمی‌کند و تنها به موفق بودن در مذاکره می‌اندیشد. وظیفه یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای این است که این حس را در طرف مقابل ایجاد نماید که توافق نهایی، نتیجه ایده و تمایل اوست.
۴-  تقویت مهارت شنیداری
یک مذاکره ‌کننده حرفه‌ای، شنونده صبوری است. سخن دیگران را قطع نمی‌کند. دیگران را تشویق می‌کند که اول صحبت نمایند. زیرا امکان فکر کردن را به شما می‌دهد.
۵- سوال پرسیدن بسیار مهم است
با سوال پرسیدن تقاضا و اولویت‌های طرف مذاکره مشخص می‌گردد. اگر ندانیم چه تشریح نماییم
سوال، تکنیک هک نمودن مغز طرف مقابل است و پاسخ مناسب به آن سوالات، کرک مورد نیاز دستیابی به موفقیت است.
۶-  پیش‌بینی انتظارات
باید برای انتظارات خویش و تمام احتمالات ممکن برنامه داشته باشید. حتما طرف مقابل نیز به همین موارد فکر می‌کند، پس هرگز پیشنهاد اول را قبول ننمایید. حتی اگر بهتر از آن چیزی باشد که انتظارش را داشته‌اید. بهتر است در اولین گام، پیشنهاد را مؤدبانه رد نمایید. زیرا که معلوم نیست که چه امتیازات دیگری می‌توانید به دست آورید.
۷- ارائه نظر و انتظار عکس‌العمل
حتما وارد مذاکره‌ای شوید که طرف مقابل به نتایج حاصل از قرارداد، حتما متعهد باشد. مذاکره و بعد قراردادی که بین دو طرف چسبی به نام تعهد کتبی وجود نداشته باشد، هر لحظه در خطر است.
۸- هرگز وارد مشکلات دیگران نشو
معمولا طرف مقابل شما، برای آنکه آنچه شما می‌خواهید به شما ندهد، مشکلات خود را بر سر میز مذاکره می آورد تا مشکلات خود را به مشکلات شما تبدیل نماید. هرگز اجازه این کار را به وی ندهید.شاید برای مشکلاتش راهکاری بیابید تا این مشکلات بر معامله شما اثر منفی نگذارد و شما را به عقب‌نشینی وادار ننماید. مثلا اگر در خصوص بودجه خود گلایه نمود وی را به راهکارهای تامین مالی سوق دهید.
۹- بر اصول خود پایبند بمانید
به عنوان یک شخص حقیقی و یا مالک یک کسب‌ و کار، حتما دارای یک سری اصول و قواعد برای خودتان هستید که حاضر به زیر پا گذاشتن آن نیستید. این قواعد خط قرمز شماست، اگر طرف مقابل از آن خطوط قرمز عبور کرد، باید به ترک مذاکره بیاندیشید.
۱۰-  مذاکره را با تائید پایانی ببندید
اگر جلسه مذاکره به پایان خود نزدیک می‌شود، حتما تمام مطالب را یک‌ بار جمع‌بندی نمایید. پس از مذاکره، از طریق نامه یا ایمیل، نتایج مذاکره را پیگیری نمایید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۰۶
دکتر حسن سبک روح

بخش بندی بازار چیست؛ آشنایی با ۴ نوع اصلی تقسیم بندی بازار
@bazaryabimodern1987
بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای بازاریابی بیان شده در کتب و متون است. با گسترده‌تر شدنِ جمعیت و ترجیح مشتریان و دسترسی بیشتر به گزینه‌های رقابتی، بخش بندی بازار در هر کسب‌و‌کار یا طرح بازاریابی اهمیت زیادی یافته است. در واقع، صاحبان کسب‌و‌کارها با در نظر گرفتنِ بخش بندی بازار، اقدام به تولید و عرضه‌ی محصولات خود می‌کنند. به منظورِ دسته‌بندیِ آنچه مشتری می‌خواهد، ۳ روش وجود دارد که با عنوان نیازها، خواسته‌ها و تقاضاها شناخته می‌شود، ولی برای تصمیم‌گیری در مورد نیازها، خواسته‌ها و تقاضاها ابتدا باید بخش بندی بازار را انجام دهید.
بخش بندی بازار بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی
بخش بندی جمعیت‌شناختی، یکی از ساده‌ترین و گسترده‌ترین انواع بخش بندی بازارِ استفاده شده است. بیشتر شرکت‌ها برای دستیابی به جمعیت مناسب برای استفاده از محصولات خود، از این بخش بندی استفاده می‌کنند. به‌طورکلی در بخش بندی بازار، جمعیت بر اساس متغیرهایی تقسیم‌بندی می‌شود؛ بنابراین بخش بندی جمعیت‌شناختی نیز متغیرهای خاص خود را دارد، مانند سن، جنسیت، اندازه‌ی خانواده، درآمد، شغل، مذهب، نژاد و ملیت.بخش بندی بازار بر اساسِ ویژگی‌های جمعیت‌شناختی را می‌توان در بازار خودرو مشاهده کرد.
بخش بندی بازار بر اساس ویژگی‌های رفتاری
در این نوع بخش بندی، جمعیت بر اساس رفتار، نحوه‌ی استفاده و الگوی تصمیم‌گیری تقسیم‌بندی می‌شوند. برای نمونه، افراد جوان‌تر صابون Dove را ترجیح می‌دهند، در حالی که علاقه‌مندان به ورزش، از صابون Lifebuoy استفاده می‌کنند؛ این مثال، بخش بندی بازار بر اساس رفتار را نشان می‌دهد. در این نوع بخش بندی، محصول بر اساس رفتار افراد به بازار عرضه می‌شود. این نوعِ بخش بندی بازار، به‌ویژه در بازار گوشی‌های هوشمند رونق زیادی دارد. برای نمونه، بلک‌بری به تولید تلفن همراه برای کاربران فعال در حوزه‌ی تجارت و کسب‌و‌کار می‌پردازد.
بخش بندی بازار بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی
بخش بندی روان‌شناختی نوعی بخش بندی است که در آن شیوه‌ی زندگی مردم، فعالیت‌های آنها، علایق و همچنین عقاید آنها برای تعریف بخشی از بازار در نظر گرفته می‌شود. بخش بندی روان‌شناختی، کاملا مشابه بخش بندی رفتاری است، ولی در بخش بندی روان‌شناختی به جنبه‌های روانیِ رفتار خرید مصرف‌کننده نیز توجه می‌شود. این جنبه‌های روانی می‌تواند شامل شیوه‌ی زندگی مصرف‌کننده، موقعیت اجتماعی او و همچنین فعالیت‌ها، علایق و عقایدِ (AIO) او باشد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۰۶
دکتر حسن سبک روح

🔴سه دقیقه طلایی در فروش :
@bazaryabimodern1987
🎾دقیقه اول :
وقتی مشتری به دفتر یا فروشگاه ما میاد یا ما به نزد ایشان میریم ،اگه ظاهر و برخورمون مناسب و خوشامدگویی و کلاممون گرم و دوستانه باشه و بی معطلی بهش ثابت کنیم که هدفمون کمک بهشه تاثیر رفتار خوبمونو پیشاپیش در او به جا گذاشته ایم
🎾دقیقه دوم :
اون شروع می کنه به نظاره کردن ما یا محل کارمون،اگه همه چیز از نظرش مرتب و تمیز بود و سرجاش قرار داشت ،کار تمومه، اطمینان داشته باش که ما و محل کارمون و مجموعه را پذیرفته
🎾دقیقه سوم :
مشتری پیام هایی به مغزش ارسال میکنه مبنی بر اینکه فرد خوبی رو یافته، او درک خواهد کرد که با فرد حرفه ای روبروست و بدنبال نقاط مثبت و عکس العمل های آتی ماست
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۰۵
دکتر حسن سبک روح

قانون *5 ت* برگرفته از کتاب "داستان یک بازاریاب
@bazaryabimodern1987
1- تفکیک ذهنی 70%
آماده کردن ذهن طرف مقابل با سوالات و یا چالش ها
2- تصویر سازی 10%
ایجاد یک تصویر ذهنی از محصول تا مخاطب بتواند آن را تجسم کند
3- توضیح جنس 3%
دادن اطلاعات مربوط به کالا به مشتری
4- تشویق به خرید 10%
ایجاد هیجان در مشتری و توضیحات اضافی برای تشویق او به خرید
5- تثبیت فروش 7%
نهایی کردند معامله با تاکتیک های خاص ، سوالی نپرسید که جوابش بله خیر باشد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۰۵
دکتر حسن سبک روح

9 کاری که شما مدیران انجام می‌دهید و باعث بی‌انگیزگی در کارمندان خود می‌شوید.
@bazaryabimodern1987
۱.  شما خیلی ریزبین هستید.
۲.  روی اشتباهات آن‌ها تمرکز می‌کنید.
۳.  ایده‌های آن‌ها را نادیده می‌گیرید.
۴.  جلسه‌های بی‌هدف تشکیل می‌دهید.
۵.  قول‌های توخالی می‌دهید.
۶.  روی حرفتان نمی‌ایستید.
۷.  موفقیت‌های آن‌ها را نادیده می‌گیرید.
۸.  کاری که برای آن‌ها تعیین می‌کنید خیلی بیشتر از توان یک نیروی کاری است و از آن‌ها توقع زیادی دارید.
۹.  به برخی نیروهای خود بیش‌ازحد بها می‌دهید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۰۴
دکتر حسن سبک روح

💢اهمیت گزینه جایگزین در مذاکره
@bazaryabimodern1987
👈مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که کلید قدرت در مذاکره، توانایی ترک میز مذاکره است و این امر فقط با داشتن گزینه مناسب دیگر امکان‌پذیر خواهد بود.
👈بر همین اساس، باید همیشه قبل از حضور در مذاکره، «بهترین گزینه قابل جایگزینی با مذاکره فعلی» را مشخص کنیم. این گزینه، گزینه‌ای است که به ما اجازه می‌دهد اگر در مذاکره فعلی‌مان به هر دلیلی شکست بخوریم، با خیال راحت، میز مذاکره را با قدرت ترک کنیم و به سمت گزینه بعدی‌مان برویم
👈برای طراحی و استفاده درست از گزینه جایگزین باید این سه نکته مهم را به خاطر بسپاریم:
1️⃣گزینه جایگزین، یک گزینه احتمالی است و در مرحله مذاکره با گزینه اول‌مان لزومی ندارد با آن گزینه هم مذاکره کنیم
2️⃣در بسیاری از شرایط، گزینه دوم ممکن است به اندازۀ گزینه اول مطلوب نباشد، ولی نباید به این دلیل، قدرت آن را دست کم بگیریم. در حقیقت، باید یادمان باشد، گزینه دوم، قرار است اعتماد به نفس‌مان در مذاکره اول را افزایش دهد
3️⃣خیلی از مذاکره‌کنندگان قبل از آن که تکلیف مذاکره به طور قطعی مشخص شود، گزینه‌های مناسب دیگرشان را رها می‌کنند. مثل مدیر کارگزینی شرکت که وقتی اولین مصاحبه شونده واجد شرایط را پیدا می‌کند، افراد دیگری که در صف مصاحبه نشسته‌اند را به خانه می‌فرستد. پس یادمان باشد تا زمان قطعی نشدن مذاکره فعلی‌مان نباید گزینه‌های جایگزین‌مان را رها کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۲۹
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️  استفاده از گزارها در صحبت کردن: گذار انتقالی
@bazaryabimodern1987
⭕️  واژه یا عبارتی است که نشان می‌دهد سخنران، شرح ایده‌ای را تمام کرده و به‌سوی ایده‌ی دیگری می‌رود.
گزینه‌ها: هرچند؛ اما؛ با این حال؛ از سوی دیگر؛ زیرا؛ و؛ در نهایت
نمونه:
مجموعه‌ی تلویزیونی «دورهمی» علاوه بر اینکه خنده‌دار است، ماهیتی سرگرم‌کننده نیز دارد؛ در نتیجه، افراد بسیاری تلاش کرده‌اند تا از شخصیت مدیری تقلید کنند؛ اما اصلا موفق نبودند.
سخنران در اینجا با بیان یک نتیجه‌گیری و به‌کارگیری واژگان و عبارات انتقالی، می‌کوشد جریان انتقال را به ایده یا موضوع بعدی به نرمی فراهم کند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۲۷
دکتر حسن سبک روح

💢مدل 7OS در رفتارشناسی مشتری
@bazaryabimodern1987
1️⃣مشتریان اصلی (Occupants)
مشتریان اصلی بازاری که در هستیم، چه کسانی هستند؟ به عبارت دیگر، کدام مشتریان بیشتر از بقیه خرید می‌کنند؟
2️⃣خریدهای مشتریان (Objects)
مشتریان اصلی بازار بیشتر از چه محصولاتی خوش‌شان می‌آید؟ به بیان دیگر، مشتریان اصلی بیشتر کدام محصولات موجود در بازار را می‌خرند؟
3️⃣موقعیت‌های خرید (Occasions)
مشتریان اصلی بازار بیشتر در چه زمان‌ها و شرایطی محصول مدنظرشان را می‌خرند؟
4️⃣سازمان مشتری (Organization)
مشتریان اصلی برای تصمیم‌گیری خرید با چه کسانی مشورت می‌کنند؟ به عبارت دیگر، چه افرادی روی تصمیم‌گیری مشتریان اصلی تاثیر می‌گذارند؟
5️⃣اهداف مشتری (Objectives)
مشتریان اصلی به چه دلیلی خرید می‌کنند؟ به بیان دیگر، چه عواملی باعث می‌شود مشتریان اصلی از بعضی از محصولات خوش‌شان بیاید و آنها را بخرند ولی سراغ محصولات دیگر نروند؟
6️⃣عملیات مشتری (Operations)
مشتریان اصلی محصول مدنظرشان را چگونه می‌خرند؟ برای مثال، به صورت اینترنتی می‌خرند یا حضوری؟ نقدی می‌خرند یا اقساطی؟
7️⃣محل خرید مشتری (outlets)
مشتریان اصلی محصول مورد نظرشان را از چه کانال‌هایی می‌خرند؟ مثلا بیشتر از نمایندگی‌های شرکت می‌خرند یا از فروشگاه‌های متفرقه؟
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۲۶
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️چگونه یک تاثیر اولیه خوب ایجاد کنیم
@bazaryabimodern1987
🔸باز و مطمئن باشید
🔸لبخند برنده بر لب داشته باشید
🔸کوتاه صحبت کنید
🔸توجه کنید
🔸مثبت باشید
🔸سروقت باشید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۲۴
دکتر حسن سبک روح

💢مدل TRUST در برندینگ
@bazaryabimodern1987
👈همه مدیران برند دوست دارند اعتماد و وفاداری مشتریان‌شان را جلب کنند. برای همین، همیشه این سوال را می‌پرسند که چگونه می‌توانیم کاری کنیم تا مشتریان برندمان را دوست داشته باشند، به آن اعتماد کنند و به آن وفادار باشند؟
👈روهیت بارگاوا پس از طرح این پرسش می‌نویسد: برای این منظور می‌توانیم از مدل TRUST کمک بگیریم که اجزای آن عبارتند از:
1️⃣اعتماد (Trust)
👈نخستین گام برای تبدیل شدن به یک برند دوست‌داشتنی این است که اعتماد مشتریان‌مان را به دست بیاوریم. برای این منظور باید به وعده‌های برندمان در هر شرایطی پایبند باشیم و به مشتری نشان بدهیم تلاش می‌کنیم روز به روز بهتر شویم
2️⃣مرتبط بودن (Relevance)
👈در دومین گام برای تبدیل شدن به یک برند دوست‌داشتنی، باید به مشتریان‌مان ثابت کنیم که نیازها و خواسته‌های آنها را خوب می‌شناسیم و برندمان توانایی برآورده کردن آن نیازها و خواسته‌ها را دارد. برای این منظور، باید به حرف‌ها، نظرات و انتقادات مشتریان‌مان به خوبی گوش کنیم و آنها درباره نظرات‌شان گفتگو کنیم
3️⃣عدم خودخواهی (Unselfishness)
👈در سومین گام برای تبدیل شدن به یک برند دوست‌داشتنی، باید به مشتریان‌مان نشان بدهیم که یک برند بخشنده هستیم که فقط به فکر فروختن و کسب درآمد نیستیم. بهترین راه برای این منظور آن است که محتواهای جذاب، کاربردی و مفیدی را به صورت مستمر تولید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم
4️⃣سادگی (Simplicity)
👈در چهارمین گام برای تبدیل شدن به یک برند دوست‌داشتنی، باید به مشتریان‌مان ثابت کنیم که یک برند ساده و خودمانی هستیم. برای همین، باید ویژگی‌ها، منافع، مزایا و سایر موضوعات مرتبط با برندمان را با زبانی ساده و قابل فهم برای مشتریان توضیح بدهیم. همچنین باید فرایندها و روش‌های ارتباط مشتریان با برندمان را تا جای ممکن ساده طراحی کنیم
5️⃣زمان‌سنجی (Timing)
👈در پنجمین و آخرین گام برای تبدیل شدن به یک برند دوست‌داشتنی، باید پیام‌ها و پیشنهادات‌مان به مشتریان را در بهترین زمان به آنها ارائه بدهیم. برای مثال، وقتی تولد مشتری است، در همان روز برای او یک پیام تبریک بفرستیم. یا وقتی زمان تعویض کالای قبلی مشتری رسیده است، به او یک پیشنهاد جذاب برای پس دادن کالای قبلی و خریدن یک کالای جدید بدهیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۹
دکتر حسن سبک روح

💢فروشنده بی‌شخصیت
@bazaryabimodern1987
👈بسیاری از فروشندگان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که جایگاه‌شان به عنوان یک فروشنده حرفه‌ای خدشه‌دار می‌شود و به مرور به یک فروشنده بی‌شخصیت تبدیل می‌شوند. مهم‌ترین خطاهایی که شخصیت فروشندگان را زیر سوال می‌برند عبارتند از:
1️⃣در زمان بروز مشکل، بهانه می‌آورند، دیگران و شرایط را مقصر می‌دانند و هیچ مسئولیتی را در قبال مشکل به وجود آمده نمی‌پذیرند
2️⃣به محض بروز مشکل، دست از تلاش برمی‌دارند و یا رابطه‌شان را با مشتری‌ای که با او به مشکل خورده‌اند، قطع می‌کنند
3️⃣خیلی کم برای حفظ مشتریان ناراضی یا شروع مجدد رابطه با آنها تلاش می‌کنند
4️⃣هنگام طرح استراتژی‌ها و کمپین‌های جدید، بدون هیچ دلیل منطقی‌ای، استراتژی یا کمپین جدید را از پیش شکست‌خورده معرفی می‌کنند
5️⃣خیلی سخت خودشان را با تغییراتی که شرکت در استراتژی‌ها و کمپین‌های فروش ایجاد می‌کند، تطبیق می‌دهند و آن تغییرات را می‌پذیرند
6️⃣مرتب توانایی‌شان برای انجام وظایف فروشندگی را زیر سوال می‌برند و خودشان را دست کم می‌گیرند
7️⃣در زمان بروز مشکل، خیلی سریع کنترل احساسات‌شان را از دست می‌دهند و عصبانی می‌شوند
8️⃣انتقادات و پیشنهادات مدیر فروش و سایر فروشندگان را به سختی می‌پذیرند و همواره در مقابل انتقادات درست اطرافیان‌شان موضع می‌گیرند
9️⃣به ندرت بابت لطف و کمک دیگران از آنها تشکر می‌کنند و آن لطف و کمک را وظیفۀ آنها می‌دانند
🔟موفقیت‌های شرکت و سایر فروشندگان را کوچک جلوه می‌دهند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۶
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️  اهداف متفاوت در سخنرانی:
@bazaryabimodern1987
⭕️ اگر هدف سخنرانی‌تان اطلاع‌رسانی است، تکیه‌ی شما باید بیشتر بر داده‌ها، آمارها و پژوهش‌ها باشد تا بتوانید نکات خود را به‌شکلی مستدل تشریح کنید. حتی شاید همراه سخنرانی‌تان از ارائه‌ای با ویدئو، نمودار یا حتی تصویر بهره بگیرید تا بهتر به هدف‌تان برسید.
⭕️  اگر هدف سخنرانی‌تان بحث‌کردن است، احتمالا از ترکیبی از پژوهش و حکایات بهره می‌گیرید. همچنین شاید در کنارش از رسانه‌ای برای توضیح نکات بهره ببرید. با این حال، داده‌های خود را باید به‌نحوی شکل دهید و مرتب کنید تا بهترین تأثیر ممکن را برای پیشبرد بحث داشته باشند. البته نباید داده‌ها را دستکاری کنید؛ بلکه تنها اطلاعاتی را ارائه دهید که مخاطب‌تان باید ببیند و بشنود تا بتوانید از هر بحثی که می‌خواهید پیش ببرید، پشتیبانی کنید.

⭕️ اگر هدف سخنرانی‌تان سرگرمی است، بیش از تحقیق به حکایات متکی خواهید بود. طنز و مزاح در این موقعیت مناسب‌تر است؛ اما به‌شکلی متعادل از آن بهره بگیرید: نباید اعتبار خود را پیش مخاطب به‌خطر بیندازید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۴
دکتر حسن سبک روح

💢جلب اعتماد مشتریان با کمک بازاریابی محتوایی
@bazaryabimodern1987
👈یکی از سخت‌ترین چالش‌های هر شرکتی جلب اعتماد مشتریان هدفش است. شرکت‌ها برای این منظور از ابزارهای مختلفی مثل ارائه نمونه رایگان، تست محصول توسط مشتریان، ارائه گواهینامه‌ها و تاییدیه‌های مختلف، ارائه رضایت‌نامه از مشتریان سابق و غیره استفاده می‌کنند
👈اما موثرترین استراتژی برای جلب اعتماد مشتریان، استفاده از بازاریابی محتوایی است چون وقتی شما چیزی را به کسی می‌آموزید، اعتماد او را برای همیشه به دست می‌آورید
👈تحقیقات هم این نکته را تایید می‌کنند. برای مثال، تحقیقات موسسه ما نشان می‌دهد 89 درصد از مشتریان به شرکت‌هایی اعتماد دارند که محتواهای جذاب‌تر، کاربردی‌تر و به‌روزتری را ارائه می‌کنند
👈به همین دلیل، طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی برای شرکت‌مان، یکی از مهم‌ترین وظایف ما به عنوان مدیر و کارشناس بازاریابی است. برای این منظور، باید به این چهار سوال مهم پاسخ بدهیم:
1️⃣مشتریان هدف‌مان برای موفقیت بیشتر در زندگی و کسب و کارشان به چه اطلاعات، دانش و مهارت‌هایی نیاز دارند؟
2️⃣کدام بخش از نیاز اطلاعاتی مشتریان‌مان را می‌توانیم به کسب و کار و برندمان مرتبط کنیم و بر اساس آن محتواهایی جذاب و کاربردی برای مشتریان‌مان طراحی کنیم؟
3️⃣چگونه می‌توانیم این محتواها را به صورت جذاب‌تری به مشتریان‌مان ارائه کنیم به گونه‌ای که بتوانند از این محتواها بهتر و بیشتر استفاده کنند؟ برای مثال، بهتر است محتوای تولیدی‌مان را به صورت پادکست منتشر کنیم یا به صورت متن یا به صورت اینفوگرافیک؟
4️⃣چگونه می‌توانیم کیفیت محتواهای تولیدی‌مان را به صورت مستمر بهبود بدهیم و از این نظر همیشه جلوتر از رقبایمان باشیم؟
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۳
دکتر حسن سبک روح

💢شش قابلیت کلیدی در بازاریابی مدرن
@bazaryabimodern1987
1️⃣مشتری‌محوری (Customer centricity)
👈بازاریابی مدرن به ما کمک می‌کند با کمک داده‌ها و اطلاعاتی که از مشتریان‌ در پایگاه‌های داده خود جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنیم، نیازها، خواسته‌ها و رفتارهای مشتریان‌مان را به خوبی بشناسیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم که هر مشتری را چگونه جذب و حفظ کنیم
2️⃣بازاریابی قیفی (Funnel marketing)
👈بازاریابی مدرن به ما کمک می‌کند با در نظر گرفتن آمادگی مشتریان شامل سه مرحله اصلی آشنایی با برند، علاقه‌مندی به برند و آمادگی برای خرید برند، کمپین‌های متفاوتی را برای هر مشتری در هر مرحله طراحی و اجرا کنیم و به این ترتیب اثربخشی بودجه‌های تبلیغاتی‌مان را افزایش بدهیم
3️⃣بازاریابی چابک (Agile marketing)
👈بازاریابی مدرن بر اساس این اصل بنیادین شکل گرفته است که شرکت‌ها باید فاصله بین طراحی یک استراتژی، برنامه و کمپین بازاریابی تا اجرای آن را به شدت کاهش بدهند تا بتوانند سریع‌تر از رقبا به تغییرات بازار واکنش نشان بدهند و از فرصت‌های بازار استفاده کنند. برای رسیدن به این هدف، واحد بازاریابی باید تعاملات گسترده و قوی‌ای با سایر واحدهای شرکت داشته باشد
4️⃣بازاریابی چندشبکه‌ای (Multichannel marketing)
👈در بازاریابی مدرن از تمام کانال‌های ممکن برای عرضه محصولات و خدمات‌مان به مشتریان استفاده می‌کنیم. مثلا کوکاکولا علاوه بر فروش محصولاتش در سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، آنها را در دستگاه‌های فروش خودکار، فروشگاه‌های اینترنتی و حتی به صورت مستقیم هم به فروش می‌رساند. این وضعیت به بحث خدمات‌رسانی به مشتریان هم کشیده شده است و مثلا شرکت‌ها علاوه بر تلفن شکایات مشتریان، از وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌شان هم برای دریافت شکایات مشتریان استفاده می‌کنند
5️⃣سنجش در لحظه (Realtime measurement)
👈ابزارهای بازاریابی مدرن مثل کنترل لحظه‌ای و آنلاین میزان فروش، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اثربخشی استراتژی‌ها، برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی‌شان را به صورت لحظه‌ای بسنجند و برای اصلاح، تغییر یا توقف آنها تصمیم‌گیری کنند تا منابع‌شان به هدر نرود
6️⃣تکنولوژی بازاریابی (Marketing technology)
👈شرکت‌های که از بازاریابی مدرن استفاده می‌کنند باید توجه ویژه‌ای به تکنولوژی‌های جدید مثل هوش مصنوعی، خودکارسازی فروش، تبلیغات هوشمند و غیره داشته باشند و برای استفاده از این تکنولوژی‌ها پیشقدم باشند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۳
دکتر حسن سبک روح

💢برای خودتان نماد بسازید
@bazaryabimodern1987
👈مهم‌ترین اصل در بازاریابی مدرن این است که «مشتریان با محصولات ارتباط برقرار نمی‌کنند، آنها با برندها رابطه ایجاد می‌کنند»
👈به همین دلیل شرکت‌ها تلاش می‌کنند برندهایی قوی و دوست‌داشتنی بسازند چون رابطه گرم و دوستانه بین مشتریان و برند، روی فروش ما در کوتاه‌مدت و وفاداری مشتریان به برند در بلندمدت، تاثیر مثبتی می‌گذارد
👈خلق یک نماد دوست‌داشتنی و به یاد ماندنی، یکی از راه‌های خلق یک برند دوست‌داشتنی است. برای این کار، باید سمبُل و نمادی از برندمان بسازیم که هم به راحتی در ذهن مشتریان حک شود و هم آنها را سرگرم کند
👈برای مثال، وقتی که باتری‌های آلکالاین وارد بازار شدند، قیمت‌شان بسیار گران‌تر از باتری‌های معمولی بود. بنابراین، دوراسِل، به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان باتری‌های آلکالاین، باید به مشتریانش ثابت می‌کرد که محصولاتش موثرتر و به‌صرفه‌تر از باتری‌های معمولی هستند
👈اولین کمپین تبلیغاتی شرکت، یک سری اسباب‌بازی باتری‌خور را نشان می‌داد که بعد از مدتی کار، به دلیل تمام شدن باتری‌‌شان خاموش می‌شدند، به جز اسباب‌بازی که باتری‌ آن از نوع آلکالاین دوراسِل بود
👈این اسباب‌بازی، یک خرگوش جذاب و دوست‌داشتنی بود که یک طبل صورتی رنگ هم در دستش بود که بعد از مدتی به نماد این برند تبدیل شد
👈مشتریان به این کار، عکس‌العمل مثبت نشان دادند، چون هم خرگوش دوراسل خیلی قشنگ و جذاب طراحی شده بود و هم چون یک اسباب‌بازی بود، جنبه سرگرمی هم داشت
👈حضور خرگوش دوراسل در تبلیغات شرکت هم باعث شد تا در ذهن مشتریان هدف، حک شود و از همه مهم‌تر این که، این خرگوش به شرکت کمک کرد تا مزیت رقابتی‌اش را خیلی ساده و شفاف برای مشتریانش توضیح بدهد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۱۲
دکتر حسن سبک روح

💢8 استراتژی بازاریابی استارت آپ‌ها
@bazaryabimodern1987
1️⃣بازاریابی چریکی
👈بازاریابی چریکی که به آن بازاریابی پارتیزانی هم می‌گویند، یک فعالیت نوآورانه و غیرمتعارف برای تبلیغ برند و محصول‌مان است که به ما این امکان را می‌دهد تا با کنار گذاشتن روش‌های بازاریابی سنتی، تأثیری منحصر به ‌فرد روی مشتریان‌مان به جا بگذاریم
👈این استراتژی اساساً بر تاکتیک‌های کم‌هزینه ولی تأثیرگذار تمرکز دارد و تلاش می‌کند توجه مخاطبان هدف را از طریق سورپرایز کردن آنها جلب ‌کند
👈برای مثال، اپلیکیشن Airbnb به عنوان بزرگ‌ترین اپلیکیشن اجاره اتاق و سوئیت در دنیا، برای تبلیغ خود اتاق خواب‌هایی مثل اتاق خواب چند شخصیت مشهور از قبیل ونسان ون گوگ، نقاش مشهور هلندی را در چند شهر بزرگ ساخت و آن را اجاره داد و از این طریق حسابی سر زبان‌ها افتاد
2️⃣هدایای تبلیغاتی
👈این استراتژی شاید در نگاه اول کمی ساده به نظر برسد ولی اگر بتوانیم از آن به صورت خلاقانه استفاده کنیم، می‌توانیم حسابی سر زبان‌ها بیافتیم
👈برای مثال، یکی از هتل‌های زنجیره‌ای در آمریکا که مشتریان شرکتی را هدف گرفته است، داخل حمام هر اتاق یک اردک عروسکی زرد رنگ قرار می‌دهد و از مسافران هتل می‌خواهد آن را به هر کسی که می‌خواهند هدیه بدهند یا آن را به پذیرش هتل بدهند تا برای هر کسی که مسافر تعیین می‌کند، ارسال شود
3️⃣فهرست راهنمای آنلاین
👈یکی از بهترین استراتژی‌ها برای هر استارت آپی این است که شرکت، برند و محصولاتش را داخل وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مطرح و مرجع به عنوان «تامین‌کننده برتر»، «تامین‌کننده مورد اعتماد» و غیره ثبت کند
👈این استراتژی را می‌توان با کمک بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) نیز اجرا کرد و در طول زمان وب‌سایت شرکت را به صفحه نخست گوگل منتقل کرد
4️⃣پاسخگویی به سوالات
👈امروزه بسترهای اینترنتی مختلفی وجود دارند که افراد می‌توانند در آن سوالات‌شان را مطرح کنند. این بسترها این امکان را به استارت آپ‌ها می‌دهند تا به سوالات مشتریان هدف‌شان پاسخ بدهند و خودشان را به عنوان یک شرکت خبره و حرفه‌ای مطرح کنند
5️⃣برند شخصی بنیانگذاران
👈تحقیقات نشان می‌دهد حدود 40 درصد از مشتریان یک استارت آپ به این دلیل مشتری می‌شوند که بنیانگذاران آن استارت آپ را می‌شناسند و به آنها اعتماد دارند
👈به همین دلیل می‌توانیم با کمک ابزارهایی مثل وبلاگ‌نویسی، سخنرانی در مجامع علمی، مقاله‌نویسی، کتاب‌نویسی، تولید پادکست، ارائه وبینار و غیره بنیانگذاران استارت آپ مدنظرمان را به چهره‌هایی معروف و قابل اعتماد تبدیل کنیم
6️⃣شبکه‌سازی
👈یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای استارت آپ‌ها، حضور در مجامع تجاری، نشست‌های علمی، نمایشگاه‌ها و غیره است تا بتوانند با مشتریان هدف‌شان آشنا شوند و اطلاعات تماس‌شان را در اختیار آنها قرار دهند
👈برخی از استارت آپ‌هایی که توان مالی بیشتری دارند، با برگزاری مهمانی‌های ویژه، خودشان را به مشتریان معرفی می‌کنند
7️⃣بازاریابی خیابانی
👈در این استراتژی تلاش می‌کنیم با ارائه نمونه محصول، برگزاری مسابقه، چالش‌‌ها و ابزارهایی از این دست در محل‌های عمومی مثل مراکز خرید، پارک‌ها، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، فرودگاه‌ها و غیره استارت آپ‌مان را به مشتریان هدف آن معرفی کنیم
8️⃣شریک بازاریابی
👈در این استراتژی تلاش می‌کنیم با شرکت‌های دیگری که مشتریان یکسانی با آنها داریم، برنامه‌های بازاریابی مشترکی را طراحی و اجرا کنیم
👈برای مثال، یک استارت آپ تولیدکننده نرم‌افزارهای رستورانی، محصول خود را با کمک شرکت‌های تولیدکننده سوسیس و کالباس معرفی کرد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۰۲ ، ۱۰:۲۹
دکتر حسن سبک روح

💢شاه‌کلید مدیریت برند
@bazaryabimodern1987
👈مفاهیم مرتبط با برند در طول زمان شکل می‌گیرند و معنای خاصی را به یک برند می‌بخشند. به طور مثال، مفاهیم مرتبط با نایک عبارتند از «ورزشکاران موفق و مشهور»، «عزم و اراده» و «عملکرد عالی»
👈مدیریت کارآمد مفاهیم مرتبط با برند مستلزم شناخت ساختار بنیانی ذهن انسان است زیرا برند در ذهن افراد شکل می‌گیرد و زندگی می‌کند
👈به طور ساده، ساختار ذهن انسان از یک سری «گره» و «شبکه‌هایی که این گره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند» تشکیل شده است
👈به عنوان مثال، گرهی در ذهن که برچسب «شهر نیویورک» روی آن حک شده با گره‌های دیگری که مفاهیمی مانند «خیابان برادوِی»، «گرانی»، «یازدهم سپتامبر» و «شلوغی» در آنها ذخیره شده است، ارتباط دارد
👈برندها هم در حقیقت گرهی هستند که با گره‌های دیگری در ذهن انسان در ارتباطند. به عنوان مثال، برند یو.پی.اِس (شرکت پست آمریکا) با مفاهیمی مانند «تحویل یک روزه بسته‌های پستی»، «مطمئن» و «ماموران مهربان» در ارتباط است
👈از آنجایی که برندها در ذهن ما انسان‌ها زندگی می‌کنند، بنابراین، مفاهیم مرتبط با آنها در ذهن همه انسان‌ها یکسان نیست
👈به همین دلیل، برندهای قدرتمند سعی می‌کنند مجموعه ثابتی از مفاهیم مشخص را در ذهن تمام مشتریان‌شان شکل دهند و مفاهیم مرتبط با برندشان از ذهن یک مشتری به ذهن مشتری دیگر ثابت بماند
👈از سوی دیگر، قدرت رابطه یک مفهوم با یک برند، احتمال به خاطر آوردن آن مفهوم هنگامی که مشتری به برند فکر می‌کند را نشان می‌دهد. بنابراین، برندها سعی می‌کنند رابطه خود با مفاهیم مهم از نظر مشتریان را تقویت کنند
👈به همین علت است که برقراری ارتباط قوی با مفاهیم مهم برای مشتریان و متمایز کردن برند با کمک این مفاهیم، شاه‌کلید مدیریت برند است
👈موفقیت در این کار، اصولی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1️⃣تکرار مفهوم مورد نظر یکی از اصول اساسی توسعه مفاهیم قدرتمند پیرامون یک برند است چون این کار رابطه بین مفهوم و برند را تقویت می‌کند. به طور مثال، جواهری دِبیرز با تکرار چند ساله مفهوم «جواهراتی برای همیشه» رابطه قوی‌ای بین برند خود و مفهوم «یک یادگاری همیشگی» برقرار کرده است
2️⃣برند باید در طول زمان مفاهیم سازگاری را به مشتریان خود منتقل کند. برای مثال، اگر برند یو.پی.اِس که با مفهوم «تحویل یک روزه بسته‌های پستی» مرتبط است، به ناگهان تصمیم بگیرد خدمتی ارزان‌تر به نام «تحویل یک هفته‌ای بسته‌های پستی» را ارائه کند. این کار، ثبات و سازگاری برند را زیر سوال می‌برد و مفاهیم مطلوب مرتبط با آن را تضعیف می‌کند
3️⃣برند باید مفهوم یکسانی را از ابزارهای ارتباطی گوناگون به مشتریانش مخابره کند. به طور مثال، میشلین (تولیدکنندۀ تایر خودرو) از سال ۱۸۹۸ از شخصیت معروف خود به نام «مرد میشلین» که یک شخصیت کارتونی و با اندامی ورزیده است، استفاده می‌کند و این شخصیت جذاب را در تمام تبلیغات، وب‌سایت و فروشگاه‌های اختصاصی خود هم بکار می‌گیرد
4️⃣هر چه مفاهیم مرتبط با یک برند بیشتر باشد، اضافه کردن یک مفهوم جدید به آن برند هم سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل، باید با کمک تحقیقات بازار، سه تا پنج مفهوم مهم و جذاب از نظر مشتریان را شناسایی و آنها را به برندمان مرتبط کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۲ ، ۰۷:۰۴
دکتر حسن سبک روح

💢دو عامل کلیدی موفقیت در مذاکره
@bazaryabimodern1987
👈برای موفقیت در مذاکره و تبدیل کردن مذاکره به یک مذاکره برد برد باید به این دو اصل مهم دقت کنیم:

1️⃣اصل قاطعیت در مذاکره

2️⃣اصل انسان‌محوری در مذاکره
👈قاطعیت یعنی توانایی ما برای اعلام خواسته‌ها و منافع خود به شکلی شفاف و مستقیم به طرف مقابل
👈اصل قاطعیت به ما یادآوری می‌کند باید بدون پایمال کردن منافع طرف مقابل یا بهم زدن رابطه‌مان با او، از حق و منافع خودمان دفاع کنیم؛ در مواقع ضروری به او «نه» بگوییم و احساس‌مان درباره شرایط مذاکره را خیلی راحت به طرف مقابل توضیح بدهیم
👈اصل انسان‌محوری یعنی توانایی ما برای درک نیازها، خواسته‌ها و احساسات طرف مقابل
👈اصل انسان‌محوری به ما تاکید می‌کند اگر می‌خواهیم مذاکره را به یک مذاکره برد برد تبدیل کنیم، باید با استفاده از مهارت‌هایی مثل هوش هیجانی، هم‌دلی با طرف مقابل و ایجاد احساس راحتی در او، به او ثابت کنیم به خواسته‌ها و منافع او اهمیت می‌دهیم
👈گلدویچ معتقد است مذاکره‌کنندگانی که انسان‌محوری بالایی دارند، افرادی اجتماعی، خوش مشرب و دوست‌داشتنی هستند که از بودن کنار دیگران و کمک کردن به آنها لذت می‌برند
👈گلدویچ با در نظر گرفتن دو اصل «قاطعیت» و «انسان‌محوری»، ما را با چهار سبک مذاکراتی آشنا می‌کند:
1️⃣سبک مذاکراتی «اجتناب‌گرایانه»: در این سبک، نه به منافع خودمان اهمیت می‌دهیم و قاطعانه آنها را دنبال می‌کنیم نه به خواسته‌های طرف مقابل. این سبک مذاکراتی بدترین نوع مذاکره است و معمولا باعث نتیجه باخت-باخت در مذاکره می‌شود
2️⃣سبک مذاکراتی «تمکین‌گرایانه»: در این سبک، به شدت به طرف مقابل و خواسته‌ها و منافع او اهمیت می‌دهیم ولی خواسته‌های خودمان را قاطعانه بیان و پیگیری نمی‌کنیم. این سبک مذاکراتی باعث می‌شود طرف مقابل احساس کند به مذاکره با او به شدت نیاز داریم. به همین  دلیل این سبک مذاکره معمولا باعث برد طرف مقابل و باخت ما می‌شود
3️⃣سبک مذاکراتی «رقابت‌گرایانه»: این سبک برعکس سبک «تمکین‌گرایانه» است و در آن فقط به منافع خودمان اهمیت می‌دهیم و هیچ ارزشی برای منافع و خواسته‌های طرف مقابل قائل نیستیم. این سبک مذاکراتی هم باعث برد ما و باخت طرف مقابل می‌شود
4️⃣سبک مذکراتی «مشارکت‌جویانه»: در این سبک هم به منافع خودمان اهمیت می‌دهیم و هم به منافع طرف مقابل و تلاش می‌کنیم با جلب مشارکت او، به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنیم که منافع دو طرف به بهترین حالت ممکن تامین شود. این سبک مذاکراتی باعث نتیجه برد-برد می‌شود
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۰۲ ، ۱۳:۲۱
دکتر حسن سبک روح

💢7 راز موفقیت یک مدیر بازاریابی
@bazaryabimodern1987
👈مدیران بازاریابی، مسئولیت حساس‌ترین واحد هر کسب و کاری را بر عهده دارند چون اگر بازاریابی شکست بخورد و نتواند به میزان کافی برای محصولات شرکت تقاضا ایجاد کند، بقیه واحدها عملا بیکار و بدون فایده می‌شوند
👈به همین دلیل، موفقیت مدیر بازاریابی یک شرکت یعنی موفقیت کل آن شرکت. برای این منظور، مدیران بازاریابی باید به این 7 راز موفقیت توجه کنند:
1️⃣زمان‌تان را خالی کنید
👈مدیران بازاریابی آماتور، مانند بسیاری دیگر از مدیران، تصور می‌کنند هر چقدر سرشان شلوغ باشد، در انجام وظایف‌شان موفق‌ترند. اما مدیران بازاریابی حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که در روز باید 2 تا 3 ساعت از زمان‌شان را خالی کنند تا بتوانند درباره برنامه‌ها، استراتژی‌ها و کمپین‌های خلاقانه‌ فکر کنند
2️⃣هیچ وقت یادگیری را متوقف نکنید
👈مدیران بازاریابی آماتور، مانند خیلی از مدیران دیگر، تصور می‌کنند می‌توانند با «آزمون و خطا» مسیر موفقیت در بازار را پیدا کنند. اما مدیران بازاریابی حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که هزینه «آزمون و خطا» در بازاریابی بسیار سنگین است و حتی به ورشکسته شدن شرکت‌شان منجر می‌شود. برای همین، به جای «آزمون و خطا» همواره در حال یادگیری و مطالعه هستند
3️⃣هدف اصلی کسب و کار‌تان را مشخص کنید
👈مدیران بازاریابی آماتور به شدت دنبال کارهای شعاری در شرکت‌شان هستند و مثلا تصور می‌کنند اگر یک شعار تبلیغاتی خوب طراحی کنند، وظیفه‌شان را به درستی انجام داده‌اند. اما مدیران بازاریابی حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که باید هدف اصلی کسب و کارشان را مشخص کنند و با کمک آن به تمام واحدها و کارمندان شرکت انگیزه بدهند. فقط یادتان باشد، هدف اصلی کسب و کارتان، کسب درآمد نیست چون این عامل بعد از مدتی توانایی خود برای انگیزه‌بخشی به کارمندان شرکت را از دست می‌دهد
4️⃣دنبال توسعه کسب و کارتان باشید
👈مدیران بازاریابی آماتور به اشتباه تصور می‌کنند وظیفه اصلی‌شان افزایش فروش و سهم بازار شرکت است. ولی مدیران بازاریابی حرفه‌ای به درستی می‌دانند که وظیفه اصلی‌شان توسعه کسب و کار شرکت از طریق معرفی محصولات جدید و خلاقانه و ورود به بازارهای جدید است نه صرفا افزایش فروش محصولات کنونی به بازارهای کنونی
5️⃣انگیزه اصلی مشتریان‌تان را پیدا کنید
👈مدیران بازاریابی آماتور برای معرفی و تبلیغ محصولات شرکت‌شان روی ویژگی‌ها و منافع فنی محصول مثل کیفیت آن تمرکز می‌کنند. اما مدیران بازاریابی حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که مشتریان برای خرید هر محصولی، یک سری انگیزه مشخص دارند. پس تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا آن انگیزه را پیدا و به محصولات شرکت متصل کنند
6️⃣هم خوش‌بینی و هم بدبین باشید
👈مدیران بازاریابی آماتور تصور می‌کنند برای موفقیت باید خوش‌بین باشند. اما مدیران بازاریابی حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که برای موفق شدن هم باید خوش‌بین و هم بدبین باشند. این مدیران هنگام طراحی استراتژی‌ها، برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی به شدت بدبین هستند و در نتیجه تلاش می‌کنند بهترین استراتژی‌ها، برنامه‌ها و کمپین‌ها را طراحی کنند. در مقابل، هنگام اجرای استراتژی‌ها، برنامه‌ها و کمپین‌ها به شدت خوش‌بین هستند و مطمئن‌اند که زحمات‌شان به نتیجه می‌رسد و در نتیجه دست از تلاش برنمی‌دارند

7️⃣لازم نیست هر چیزی را بدانید
👈زمانی که خود من موسسه مشاوره‌ خودم را راه‌اندازی کردم، تصور می‌کردم باید بازار و صنعتی که در آن حضور دارم را به طور کامل بشناسم و هیچ اطلاعات و اخباری را از دست ندهم. اما بعد از مدتی متوجه شدم که لازم نیست همه چیز را درباره بازاری که در آن هستم، بدانم و فقط کافی است این سه مورد را به خوبی بشناسم: روندهای بازار در آینده، نیازهای جدید مشتریان و استراتژی‌های جدید و آینده رقبا
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۰۲ ، ۱۳:۲۰
دکتر حسن سبک روح

💢اهمیت بسته‌بندی عالی در برندینگ
@bazaryabimodern1987
👈بسته‌بندی یکی از اصلی‌ترین اجزای بازاریابی یک برند است چون:
1️⃣بسته‌بندی اطلاعات کاربردی زیادی را درباره محصول بیان می‌کند
2️⃣بسته‌بندی ایمنی محصول را تامین می‌کند
3️⃣بسته‌بندی محصول را در برابر محیط پیرامونی محافظت می‌کند
4️⃣بسته‌بندی محصول را به مشتریان بالقوه معرفی می‌کند
5️⃣بسته‌بندی به عنوان ابزار تبلیغات محصول بکار برده می‌شود
👈اما بدانید که هیچ کدام از این موارد، ارزش واقعی بسته‌بندی را نشان نمی‌دهد چون اصلی‌ترین دلیل اهمیت بسته‌بندی این است که بسته‌بندی عالی به موفقیت برند شما کمک می‌کند چون:
1️⃣یک بسته‌بندی عالی در ذهن مشتریان به خوبی حک می‌شود و در نتیجه باعث تقویت برندتان می‌شود. درست مثل بطری و شیشه‌های کوکاکولا که حتی اگر نام کوکاکولا هم روی آنها نباشد، به راحتی تشخیص می‌دهیم که این بسته‌بندی متعلق به کوکاکولا است
2️⃣یک بسته‌بندی عالی باعث تمایز برندتان از رقبا می‌شود. مثل بسته‌بندی چیپس پرینگلِز که برخلاف رقبای خود از مقوا و به صورت استوانه‌ای است و باعث تمایز آن از رقبا شده است
3️⃣باز کردن بسته‌بندی عالی، مثل باز کردن جعبه گوشی اپل، خودش یک تجربه خوشایند است و باعث تقویت جایگاه برندتان در ذهن مشتریان می‌شود
4️⃣یک بسته‌بندی عالی به مشتریان کمک می‌کند تا از محصول‌مان به راحتی استفاده کنند. مثل بسته‌بندی ماءالشعیر گِلَشییِر که که کف شیشه‌های آن یک درب بازکن کوچک تعبیه شده است تا مشتری بتواند به راحتی درب محصول را باز کند
👈پس دفعه بعد که خواستید بسته‌بندی‌تان را طراحی کنید یا تغییر بدهید، یادتان باشد بسته‌بندی باید علاوه بر کارکردهای اصلی‌اش، این چهار ویژگی را هم داشته باشد:
1️⃣آن قدر جذاب باشد که در ذهن مشتریان هدف حک شود
2️⃣متمایز از رقبا و روند حاکم بر بازار باشد
3️⃣باز کردن آن یک تجربه دلنشین باشد
4️⃣باعث راحتی مشتری باشد نه ناراحتی و سختی او
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۰۲ ، ۱۴:۵۳
دکتر حسن سبک روح

📝"The ability of an organization and its managemer to
integrate, build, and reconfigure internal and external
competences to address rapidly changing
environments.

👤David teis
🔴▪️توانایی یک سازمان و مدیریتش برای یکپارپه سازی، ساخت و باز-پیکره بندی شایستگی های درونی و بیرونی برای نشانی دهی تغییرات محیطی.
👤دیوید تیس
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۰۲ ، ۱۴:۵۳
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️پاسخ اعضای تیم پشتیبانی را بررسی کنید
@bazaryabimodern1987
⭕️اگر شرکت بزرگی دارید و در میان مشتری‌ها محبوب هستید، هرگز نباید اعتبار خود را زیر سوال ببرید. افرادی که سابقه‌ی کار در تیم پشتیبانی ندارند و نمی‌دانند که چگونه با مشتری صحبت کنند را به حال خود رها نکنید. سعی کنید ۱ یا تعدادی متخصص را برای نظارت بر کار افراد مبتدی قرار دهید.
🌀از آن‌ها بخواهید که قبل از ارسال پاسخ به مشتری، جواب را به خوبی بررسی کرده و بعد از تأیید برای مشتری ارسال کنند. به خاطر داشته باشید که پشتیبانی از مشتریان کاری تخصصی است و هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید.
#ارتباط_با_مشتری
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۰۲ ، ۱۴:۵۲
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ انواع مذاکره
@bazaryabimodern1987
    🔸 مذاکره های تجاری تک مرحله ای در مقابل مذاکره های تجاری چند مرحله ای
    🔸 مذاکره تجاری با حضور مستقیم افراد ذی نفع در مقابل مذاکره تجاری نمایندگان
    🔸 مذاکره در حضور طرف ثالث یا بدون حضور طرف ثالث
    🔸 مذاکره فردی در مقابل مذاکره گروهی
    🔸 مذاکره پیشگیرانه یا مذاکره پس از وقوع تعارض
#انواع_مذاکره
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۰۲ ، ۱۱:۰۷
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️تفاوت تصدیق با تحسین در گفتار:
@bazaryabimodern1987
👌تصدیق: این نوع از علایم کلامی به شمار می آورد که شامل کلمات و عباراتی هست که دلیل بر تایید یا موافقت با اعمال یا سخن طرف مقابل است .
〰️از تصدیق برای تقویت قسمت های مهم گفتار طرف تعامل و جهت دادن به آن استفاده می نماییم .
نمونه های آن عبارتند از
"بله" ،
"درسته"،
"همینطور است که شما می گویید"
و صدای غیر لغوی مانند "اوهوم".
👏اما تحسین :
تحسین هم مانند تصدیق نوعی تقویت مثبت است اما فراتر از یک تایید ساده یا توافق با گفتار و اعمال طرف مقابل است از انواع تحسین کلامی می توان به عباراتی مانند "آفرین!"،
"چه جالب!"،
"ادامه بده"،
"عالیه" اشاره نمود که متناسب با وضعیت به کار می رود.
#نکات
#تصدیق_تحسین
#فن_بیان
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۰
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️فروش‌تان را با سرعت نور افزایش دهید
@bazaryabimodern1987
🔻 روش‌های قدیمی فروش دیگر کارایی ندارد
🔺 مشتری باید از آنچه درباره‌ی شما روی اینترنت می‌بیند و همچنین خود شما، خوشش بیاید
🔻فقط ایجاد ارتباط مهم نیست، کیفیت مهم‌تر است
🔺 در دنیای امروز خرید و فروش، این که شما چه کسی را می‌شناسید اهمیت ندارد
🔻 وقت برای مشتری طلاست
🔺 خود را با چیزی غیر از قیمت، از رقبایتان متمایز کنید
🔻اگر می‌خواهید واقعا از رقبایتان متمایز باشید
🔺همه را حیرت‌زده کنید
🔻برای اینکه دیگران انگشت حیرت به دهان بگیرند، باید خلاق باشید
🔺ترتیبی بدهید که هر وقت مشتری اراده کند بتواند با شما ارتباط برقرار کند
🔻خیلی از فروشنده‌ها حتی به قیمت آسان‌تر شدن فروش حاضر نیستند که زیر بار کار سخت بروند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۲ ، ۰۷:۱۴
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️در فروش تلفنی  تمام سوالات خود را از قبل مشخص کنید
@bazaryabimodern1987
⭕️اطلاعات بیشتر = فروش بیشتر.
🌀در فروش تلفنی هرچه بیشتر بتوانید از مشتری اطلاعات بگیرید، راحت‌تر خواهید توانست صلاحیت مشتری را بررسی کنید و محصول خود را به فروش برسانید.
⬅️به همین خاطر است که سوال پرسیدن از اهمیت زیادی برخوردار است. سوالات شما باید از قبل با دقت مشخص‌ شده و به ترتیب کلی به جزئی قرارگرفته باشند.
🌀شما باید یاد بگیرید که با وقت گذراندن با مشتری‌های خوبتان محصولتان را نیز به فروش برسانید.
#فروش_تلفنی
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۰۲ ، ۱۴:۴۲
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️در فروش تلفنی از متن‌های از پیش نوشته‌شده به‌ صورت جدی دوری‌ کنید!
@bazaryabimodern1987
⭕️زمانی که پاسخ مثبتی از مشتری در مورد سوالات اولیه خود گرفتید، بهتر است سوالاتی در مورد کسب‌وکار، بازار، بودجه و… از مشتری بپرسید.
✅در بسیاری از مواقع مشتریان به امید گرفتن راه‌حلی مناسب حاضرند این اطلاعات را به شما بدهند. برای اینکه بتوانید از مشتری اطلاعات بگیرید، می‌توانید از یکی از سوالات آغازکننده زیر کمک بگیرید:
🔸اگر می‌توانستید به شکلی جادویی سه تا از مشکلات  کسب‌وکارتان را حل کنید، چه مشکلاتی را انتخاب می‌کردید؟اگر می‌توانستید موقعیتی شگفت‌انگیز برای کسب‌وکارتان فراهم کنید، چه موقعیتی را انتخاب می‌کردید؟ من می‌خواهم یک ملاقات شخصی با شما داشته باشم تا در مورد مشکلات کسب‌وکارتان و کمکی که محصول ما می‌تواند به شما بکند، با شما صحبت کنم. چهارشنبه ساعت دو بعدازظهر چطور است؟
⬅️⬅️شما باید به مشکلات و نیازهای هر مشتری به‌ طور جداگانه و اختصاصی رسیدگی کنید. به این ‌شکل است که خواهید توانست با مشتری ارتباط برقرار کرده و این ارتباط کاری را حفظ کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۰۲ ، ۱۴:۴۱
دکتر حسن سبک روح