MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۲۹ مطلب در تیر ۱۴۰۴ ثبت شده است

شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۴، ۰۱:۴۵ ب.ظ

آموزش در آستانه خطر

💢آموزش در آستانۀ خطر! 
@bazaryabimodern1987
👈فرض کنید جزء آن دسته از رانندگانی هستید که به علائم راهنمایی و رانندگی توجه نمی‌کنید و ذره‌ای از سرعت‌تان را کاهش نمی‌دهید
👈یک روز مثل همیشه، بی‌توجه به حق تقدم، با سرعت بالا در حال عبور از یک چهارراه هستید که ناگهان با یک کامیون بزرگ روبه‌رو می‌شوید، ولی شانس می‌آورید و با فاصله کمی از جلوی کامیون رد می‌شوید و تصادف نمی‌کنید
👈هنوز مدت کوتاهی نگذشته که با همان روش قبلی رانندگی می‌کنید و باز هم قوانین راهنمایی و رانندگی را به طور کامل فراموش می‌کنید
👈این مثال بیانگر یک بُعد مهم از طبیعت انسان‌هاست: تصمیم‌های انسان تا زمانی که به نتایج فاجعه‌بار منجر نشوند، به سادگی فراموش می‌شوند
👈به همین دلیل است که تنها بعد از فاجعۀ بزرگ هسته‌ای در پنسیلوانیای آمریکا، صنعت انرژی هسته‌ای تصمیم گرفت فرایندهای ایمنی‌اش را بازبینی و اصلاح کند
👈برای همین است که شرکت‌های بزرگ به تدریج آموخته‌اند که باید به تصمیم‌های مهلکی که آنها را تا آستانۀ نابودی می‌برند، بیشتر توجه کنند
👈پس اگر ما هم می‌خواهیم به یک تصمیم‌گیر عالی تبدیل شویم، باید فهرستی از موضوعاتی که تصمیم‌گیری اشتباه در آنها می‌تواند به فاجعه تبدیل شود، تهیه کنیم و تصمیمات‌مان در آن موضوعات را بارها و بارها بازنگری کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۰۴ ، ۱۳:۴۵
دکتر حسن سبک روح
شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۴، ۰۱:۴۴ ب.ظ

👈 استراتژی‌های حفظ مشتری

👈 استراتژی‌های حفظ مشتری
@bazaryabimodern1987
✍ استراتژی حفظ مشتری بهترین استراتژی برای جذب مشتری جدید است. 
بسیاری از صاحبان کسب و کار در قیف فروش روی جذب مشتری تمرکز می‌کنند و به حفظ مشتری توجهی نمی‌کنند. 
🔹 علت‌اش این است که آدم‌ها اغلب بازاریابی را مترادف با جذب مشتری، یعنی به‌دست آوردن مشتری جدید برای کسب و کار، می‌دانند. 
🔹 نگه داشتن مشتری‌ها، یا حفظ، اگر از جذب مهم‌تر نباشد، به همان اندازه مهم است.
🔹 بر اساس گزارش بین‌اند کمپانی (شرکت مشاوره‌ی مدیریتی، م.)، جذب مشتری جدید ۷ برابر بیش‌تر از حفظ مشتری هزینه دارد. 
🔹 به علاوه اگر سالانه فقط ۵ درصد مشتریان خود را حفظ کنید، می‌توانید تا ۱۲۵ درصد سود بیش‌تری به‌دست بیاورید. 
🔹 استراتژی‌های حفظ مشتری در درازمدت جواب می‌دهد و به شما کمک می‌کند به مرور زمان کسب و کاری استوار بسازید.
🔹 هوشمند باشید، برای این‌که مشتری‌های جدیدتان را به مشتریان درازمدت تبدیل کنید استراتژی‌های موفقی برای حفظ مشتری خلق کنید. 
🔹 به احتمال زیاد شما هم بسیار مشتاق هستید کم‌تر خرج کنید و بیش‌تر به‌دست بیاورید، فرمول یک کسب و کار موفق این است.
🔹 برای این‌که یک برنامه‌ی بازاریابی موفق برای حفظ مشتری داشته‌باشید، باید دوباره به این فکر کنید که شرکت‌تان تلاش‌های بازاریابی‌اش را چگونه اولویت‌بندی می‌کند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۰۴ ، ۱۳:۴۴
دکتر حسن سبک روح
شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۴، ۰۱:۴۳ ب.ظ

معایب تبلیغات

👈معایب تبلیغات چیست؟
 @bazaryabimodern1987
🔹 معایب:
▫️تبلیغات به معنای پرداخت مبالغ بالا است.
▫️تبلیغات فرآیند بسیار زمان‌بری است. 
▫️تبلیغات به تنهایی قادر به ساخت کسب و کاری عالی نیست مگر آنکه محصولات، خدمات و خدمت به مشتری خوب ارائه شود؛ تبلیغات می‌تواند موجب جذب مشتریان شود اما سبب نگهداشت آنان نیست.
🔹 کمپین تبلیغاتی
به منظور برقراری ارتباط مستمر با مخاطبین پیام تبلیغاتی باید در قالب تبلیغات سریالی بتواند توجه مخاطب را به خود جلب نماید. 
▫️کمپین‌های تبلیغاتی در سراسر رسانه‌ها باید با تمرکز بر یک قالب معین، منتشر شوند تا پیام برند را با ابزارهای ارتباطی بازاریابی متفاوت، انتقال دهند.
▫️مراحل مدیریت کمپین تبلیغاتی:
➖ تعیین اهداف تبلیغات
➖ تعیین بودجه تبلیغات
➖ انتخاب رسانه تبلیغاتی
➖ خلق پیام تبلیغاتی
➖ تعیین قواعد ارزیابی کمپین
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۰۴ ، ۱۳:۴۳
دکتر حسن سبک روح

⭐️ساختار مدل ارزش‌گذاری برند Interbrand

این مدل بر پایه سه شاخص کلیدی استوار است:

1. ✅ عملکرد مالی برند
 (Financial Performance)
ارزیابی سودآوری برند، نه فقط شرکت.

📌 شاخص‌ها:
• درآمدهای آتی برند (برند محور)
• سود عملیاتی خالص (EBIT)
• نرخ رشد پیش‌بینی‌شده
• بازده سرمایه‌گذاری برند

🔸 هدف: تعیین «سودآوری برند به‌تنهایی»، بدون اثر عوامل غیرمرتبط (مثلاً سود حاصل از تکنولوژی یا املاک)

2. ✅ نقش برند در تصمیم خرید
(Role of Brand)
چند درصد از تصمیم خرید مشتری، مستقیماً به برند مربوط است؟

📌 مثال:
• در بازار نوشابه: نقش برند بسیار بالا (مثلاً ۶۰٪)
• در بازار سیمان یا فولاد: نقش برند پایین‌تر (مثلاً ۱۵٪)

🔸 هدف: جدا کردن تأثیر برند از سایر عوامل در تصمیم‌گیری مشتری

3. ✅ قدرت برند (Brand Strength)
توان برند در ایجاد وفاداری، حفظ مشتریان و تولید درآمد پایدار در آینده.
 Interbrand برای این بخش از ۱۰ شاخص قدرت برند استفاده می‌کند:
شاخص توضیح
1. وضوح (Clarity) آیا برند دارای چشم‌انداز، جایگاه و هویت مشخص است؟
2. تعهد (Commitment) آیا سازمان به برند خود وفادار است؟
3. حفاظت (Protection) برند ثبت شده، دارای حقوق مالکیت معنوی؟
4. پاسخ‌گویی (Responsiveness) برند چقدر به تغییرات بازار و نیاز مشتری پاسخ می‌دهد؟
5. تناسب (Relevance) چقدر برند با نیازهای فعلی مصرف‌کنندگان هماهنگ است؟
6. تمایز (Differentiation) برند چقدر منحصربه‌فرد است؟
7. انسجام (Consistency) آیا پیام برند در کانال‌های مختلف یکپارچه است؟
8. درک (Understanding) آیا مشتری برند را واقعاً درک کرده است؟
9. مشارکت (Engagement) ارتباط عاطفی و تعامل برند با مشتریان
10. اعتبار (Authenticity) برند چقدر واقعی و قابل اعتماد است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۰۴ ، ۱۴:۰۱
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۴، ۰۱:۵۹ ب.ظ

منابع ارزشمند در مذاکره

💢منابع ارزشمند در مذاکره
@bazaryabimodern1987
👈مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که برای موفقیت در مذاکره باید فهرستی از منابعی که در اختیار دارند، ولی طرف مقابل آن منابع را ندارد، تهیه کنند و با استناد به این فهرست، به طرف مقابل فشار بیاورند
👈ما به چنین فهرستی اصطلاحاً «فهرست منابع ارزشمند» می‌گوییم که مبنای موفقیت و برنده شدن در یک مذاکره است
👈هنگام تهیه «فهرست منابع ارزشمند» باید به این موضوع دقت کنیم که چنین فهرستی صرفاً شامل محصولات و خدمات ما نمی‌شود
👈برای همین، باید دیدگاه‌مان را گسترش بدهیم و مواردی مثل این را به فهرست منابع ارزشمندمان اضافه کنیم: روش پرداخت، زمان تحویل، برنامۀ تحویل، شرایط و بندهای قرارداد، ریسک، برند، تعهدات ویژه و غیره
👈پس از تهیۀ فهرست منابع ارزشمند، باید منابع ارزشمند طرف مقابل‌مان را هم شناسایی کنیم و سپس به این سوال پاسخ بدهیم که: در طول مذاکره باید منابع ارزشمند خودمان را با کدام منابع ارزشمند طرف مقابل بده و بستان کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۰۴ ، ۱۳:۵۹
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۴، ۰۱:۵۸ ب.ظ

متقاعد سازی با تکنیک بدنامی

💢متقاعدسازی با تکنیک بدنامی
@bazaryabimodern1987
👈در تکنیک بدنامی، از هر فرصتی برای کوبیدن مخالفان و برملا کردن رفتارهای اشتباه آنها استفاده می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم مخاطبان‌مان را متقاعد کنیم که حرف ما درست است، نه حرف مخالفان‌مان
👈مبنای این تکنیک که بیشتر توسط سیاستمداران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر این اصل پایه‌ریزی شده که: وقتی مردم از گروه‌های مخالف منزجر شوند، دیگر نیازی به بحث و استدلال از طرف ما نیست، چون آنها خود به خود با گروه‌های مخالف ما مبارزه و از آنها دوری می‌کنند
👈برای همین است که سیاستمداران مرتب مخالفان خود را با القابی مثل فاسد، متحجر، دیکتاتور و بی‌لیاقت خطاب می‌کنند
👈هنگام استفاده از تکنیک بدنامی، اگر بتوان مثال‌هایی آورد، اثرگذاری روی مخاطبان به شدت افزایش می‌یابد. برای مثال، به این سخنرانی دقت کنید: «این خارجی‌هایی که به مملکت ما آمده‌اند و تمامی فرصت‌های شغلی را از ما ربوده‌اند و امکانات این مملکت را تا آخرین ذره استفاده کرده‌اند، اینها انگل‌هایی هستند که ما باید آنها را از این جامعه پاک کنیم»
👈تکنیک بدنامی به این دلیل موثر واقع می‌شود که فرد جامعه را به دو گروه بدها و خوب‌ها تقسیم می‌کند و در نتیجه، عموم افراد جامعه تصمیم می‌گیرند جزء گروه خوب‌ها باشند تا گروه بدها
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۰۴ ، ۱۳:۵۸
دکتر حسن سبک روح
يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۴، ۰۴:۱۲ ق.ظ

پایه و اساس رهبری

💢پایه و اساس رهبری چیست؟
@bazaryabimodern1987
👈در حقیقت، کمتر کسی حاضر است از فردی که به نظرش غیرمعتمد و سوءاستفاده‌گر است، پیروی کند. برای همین است که «صداقت» به عنوان «عامل سازندۀ اعتماد»، همیشه در صدر فهرست ویژگی‌های یک رهبر عالی قرار دارد

👈پس اگر می‌خواهیم به یک رهبر عالی و قدرتمند تبدیل شویم، باید این موارد را رعایت کنیم:

1️⃣پنهان‌کاری نکنیم
نداشتن اطلاعات می‌تواند احساس عدم اعتماد را در انسان‌ها ایجاد کند. پس، باید کارمندان‌مان را در امور مختلف آگاه نگه داریم و اجازه دهیم از تصمیم‌های مختلفی که در سازمان‌ گرفته‌ می‌شود، مطلع شوند
2️⃣منصف باشیم
همیشه باید تصمیماتی بی‌طرفانه و عادلانه بگیریم و در مواقعی مانند ارزیابی عملکرد، توزیع پاداش، ارتقا و غیره، همه را به یک چشم نگاه کنیم
3️⃣احساس خود را در میان بگذاریم
رهبرانی که گفتگو با کارمندان‌شان را به مسائل خشک کاری محدود می‌کنند، به عنوان فردی غیرصمیمی و در نتیجه غیرقابل اعتماد شناخته می‌شوند. پس باید احساسات‌مان را با کارمندان‌مان به اشتراک بگذاریم و تا حد لازم با آنها صمیمی شویم
4️⃣صادق باشیم
حقیقیت‌گویی جزء لاینفک درست کار و قابل اعتماد بودن است. یادمان باشد که انسان‌ها وقتی متوجه می‌شوند رهبرشان به هر دلیلی به آنها دروغ گفته، اعتمادشان به او را از دست می‌دهند
5️⃣ثابت قدم باشیم
عدم اعتماد در انسان‌ها بیشتر زمان به‌ وجود می‌آید که با رفتارها و حرف‌هایی غیرمنتظره مواجه می‌شوند. پس باید همیشه به ارزش‌ها و اصول کاری‌مان پایبند باشیم تا کارمندان بتوانند رفتارها و حرف‌هایمان را پیش‌بینی کنند
6️⃣به عهد خود وفا کنیم
برای اعتمادزایی باید دیگران به این نتیجه برسند که انسان قابل اطمینانی هستیم که در هر شرایطی به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم
7️⃣راز نگه دار باشیم
اگر کارمندان‌مان احساس کنند که اسرارشان را برای دیگران بازگو می‌کنیم، هیچ وقت به ما اعتماد نمی‌کنند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۰۴ ، ۰۴:۱۲
دکتر حسن سبک روح
يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۴، ۰۴:۱۰ ق.ظ

همیشه بروز باشید

💢همیشه به‌روز باشیم
@bazaryabimodern1987
👈همه ما قبول داریم که مهم‌ترین قدرت یک فروشنده، اطلاعات و دانش او دربارۀ محصول، مشتری، بازار، رقبا و غیره است
👈اگر مشتری احساس کند که اطلاعات و دانش فروشنده به‌روز نیست، به هیچ وجه به او اعتماد نمی‌کند، حتی اگر آن فروشنده بهترین محصول یا خدمت را عرضه می‌کند
👈برای همین است که فروشندگان حرفه‌ای بخش مهمی از وقت‌شان را صرف به‌روز کردن اطلاعات و دانش‌شان دربارۀ مشتری، رقبا، بازار و غیره می‌کنند
👈این فروشندگان وقتی وارد گفتگو با مشتری می‌شوند، به‌روز بودن‌شان را به رخ می‌کشند تا به او ثابت کنند اطلاعات، دانش و اخباری دارند که او ندارد و در نتیجه، باید به آنها اعتماد کند
👈برای مثال، فروشنده‌ای را می‌شناسم که جابه‌جایی مدیرانی که با آنها کار می‌کند را به دقت زیر نظر می‌گیرد و وقتی مدیری از شرکتی به شرکت دیگری می‌رود، خیلی سریع برای او یک کارت تبریک به همراه یک هدیۀ کوچک می‌فرستد
👈این به‌روز بودن به او کمک کرده تا هم ارتباطاتش را حفظ کند و هم مشتریان همیشه وقتی به خدمات او نیاز دارند، خیلی سریع یاد او بیافتند
👈پس همیشه این قانون را به یاد داشته باشیم: فروشندۀ حرفه‌ای فروشنده‌ای است که اطلاعات و اخبار به‌روزی را دربارۀ مخصوصاً مشتریان و رقبایش دارد و از آن اطلاعات برای اثرگذاری روی مشتریان هدفش استفاده می‌کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۰۴ ، ۰۴:۱۰
دکتر حسن سبک روح
جمعه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴، ۱۰:۴۱ ب.ظ

💢چه زمانی مشتری را رها کنیم؟

💢چه زمانی مشتری را رها کنیم؟
@bazaryabimodern1987
1️⃣دیگر نمی‌توانیم چیزی به مشتری بفروشیم
2️⃣وقت، انرژی و منابعی که برای مشتری خرج می‌کنیم، ارزش سودی که از او به دست می‌آوریم را ندارد
3️⃣کنترل مشتری را از دست داده‌ایم و این مشتری است که مرتب از ما امتیازهای جدیدی مطالبه می‌کند
4️⃣تجربه‌مان به ما می‌گوید مشتری علاقه‌اش به شرکت‌مان و محصولات آن را از دست داده است
5️⃣مشتری فقط و فقط به قیمت اهمیت می‌دهد و کیفیت محصول، خدمات مشتریان و سایر فعالیت‌های شرکت برای او هیچ اهمیتی ندارند
👈فقط یادمان باشد، زمانی تصمیم می‌گیریم مشتری را ترک کنیم که مشتری حداقل سه ویژگی از پنج ویژگی که گفتیم را داشته باشد
👈به بیان دیگر، همان قدر که عدم ترک مشتری خطایی نابخشودنی است، ترک زودهنگام مشتری هم خطای بزرگی است
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۴ ، ۲۲:۴۱
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۶:۵۸ ق.ظ

مزایای تبلیغات

🔹 مزایای تبلیغات
@bazaryabimodern1987
▫️به بازاریابان کمک می‌نماید که به مشتریان مدنظر خویش از طریق افزایش آگاهی از برند، دست یابند.
▫️تبلیغات معرف ارزش و کارکرد برند برای مشتریان است.
▫️تبلیغات خوب، توانایی ساخت یک جامعه مصرف‌کنندگان قوی و ایجاد وفاداری برند است.
▫️شرکت‌هایی که بر تبلیغات متمرکز هستند، به عنوان یک برند بزرگ درک می‌شوند، این عاملی برای ایجاد باوری در مشتریان می‌گردد که محصولات و خدمات آنان بسیار باکیفیت و مناسب است.
▫️تیمهای خلاق شرکتهای تبلیغاتی می‌توانند با ایجاد پیام تبلیغات مناسب، آگهی از برند را افزایش دهند.
▫️به نیروهای فروش، خرده‌فروشان و مغازه‌داران برای ترفیع فروش محصولات و خدمات آنان کمک می‌نماید.
▫️تبلیغات موجب ایجاد اعتماد بین مشتریان، خرده‌فروشان، تامین کنندگان و تولیدکنندگان است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۰۴ ، ۰۶:۵۸
دکتر حسن سبک روح
چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴، ۰۴:۱۸ ق.ظ

بیشترین اشتباهی که باعث می شود فروش از بین برود

💥بیشترین اشتباهی که که باعث می شود فروش از بین برود...چیست؟؟؟💥
@bazaryabimodern1987
 
1️⃣پر حرفی
به هیچ عنوان صحبتهای شما خارج از فروشتان نباشد تنها جایی که می‌توانید صحبتی غیر از فروش داشته باشید، در آغاز مکالمه فروش و برای یخ شکنی است!
2️⃣بحث کردن
با بحث کردن به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید!
✅بحث کرد در نهایت به بازنده شدن شما می‌انجامد!
✅اگر حرفتان راثابت کنید، مشتری حس بدی خواهد داشت و اگر بازنده شوید مشتری  اعتمادش را به شما از دست داده است!
3️⃣بدگویی از رقیبان
دقت کنید با این دیدگاه با مشتری در ارتباط باشید، که او پسر رقیب شماست!
4️⃣فقط از محصول خودتان برای مشتری سخن بگویید!
✅بدگویی از رقیبان هیچ کمکی به فروش شما نمی‌کند اما احترام شما به رقیبتان ممکن است اعتماد مشتری را جلب کند!
✅ما بهترینیم، ما اولینیم، ما باکیفیت ترین... عبارتهای بی هویتی هستند که مشتریان کمترین اهمیتی به آن نمی‌دهند!
✅صحبت‌هایتان پیرامون منافعی باشد که به مشتری می‌رسد نه آنچه شما بوده‌اید و هستید!
5️⃣عصبانی شدن
ممکن است مشتری وقت شما را بیهوده هدر دهد و در نهایت خرید نکند، سعی کنید با خوشی از او جدا شوید!
آخرین مرحله ارتباط شما با مشتری مهمترین قسمت از یک مذاکره تجاری است که در ذهن مشتری باقی خواهد ماند!
✅بنابراین طوری از او جدا شوید که بار دیگر از دیدار با او شرمنده نباشید!
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۰۴ ، ۰۴:۱۸
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۴، ۰۵:۱۲ ق.ظ

از اشتباهاتمان دزس بگیریم

💢از اشتباهات‌مان درس بگیریم
@bazaryabimodern1987
👈شاید این داستان قدیمی را شنیده‌اید که می‌گوید: یک کارآفرین داشت در مقابل گروهی از دانشجویان مدیریت و بازرگانی صحبت می‌کرد
👈دانشجویان پرسیدند: راز کسب این همه ثروت چیست؟ او در پاسخ گفت: تصمیم‌گیری‌های خوب
👈دانشجویان باز برای کسب اطلاعات بیشتر پافشاری کردند و پرسیدند: چگونه آموختید که درست تصمیم بگیرید؟ مرد کارآفرین پاسخ داد: از طریق کسب تجربه
👈یک دانشجو پرسید: تجربه را از کجا به دست آوردید؟ و کارآفرین داستان ما گفت: از تصمیم‌گیری‌های اشتباه
👈مایکل اوسیم هم برای تاکید بر اهمیت «درس گرفتن از تصمیمات اشتباه‌مان در گذشته»، در کتاب خود به نام «نقطۀ شروع» داستان «لیو چوانجی» مدیرعامل شرکت لنوو را تعریف می‌کند
👈چوانجی کسی است که بدون داشتن تحصیلات رسمی در زمینۀ مدیریت و بازرگانی، شرکتی را تاسیس کرد که بعدها عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکنندۀ کامپیوتر در چین را از آن خود کرد
👈وقتی از او راز این موفقیت را پرسیدند، گفت: در پایان هر هفته، من و دستیارانم جلساتی را برگزار می‌کنیم تا تصمیم‌هایی که در هفته گذشته اتخاذ کرده‌ایم را بررسی و از اشتباهات‌مان درس بگیریم. این جلسات، راز موفقیت ما هستند
👈پس ما هم اگر می‌خواهیم به یک تصمیم‌گیر حرفه‌ای تبدیل شویم، باید تصمیمات گذشته‌مان را همیشه مرور کنیم، اشتباهات‌مان را بشناسیم و از آنها درس بگیریم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۰۴ ، ۰۵:۱۲
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۴، ۰۵:۱۱ ق.ظ

اصول یادگیری زبان بدن

🔴▪️اصول یادگیری زبان بدن :
(مرحله اول)
@bazaryabimodern1987
1⃣〰️  با آرامش درتمام مراحل صحبت، حرکات ریز بدن و چهره و چشم طرف مقابل را زیر نظر بگیری
2⃣〰️  هرمانعی که مزاحم حرکت یا فکر آزادانه شماست، برطرف کنید
3⃣〰️  مواظب ۴ دقیقه اول برخورد خود با دیگران باشید. چون ۸۰ درصد از ذهنیت شما را نسبت به افراد تعیین می کند
4⃣〰️  هگام ورود به جلسه/دیدار، لبخند بزنید
5⃣〰️  فاصله مجاز با تمام افراد را همیشه حفظ کنید
6⃣〰️  راحت بنشینید نه در حد کاناپه منزل بلکه در حدی که فکر شما درست کار کند
7⃣〰️  تمام مدت ارتباط چشمی خود را حفظ کنید.زل نزنید/نگاه خود را روی چهره و چشمان طرف مقابل، تقسیم کنید
8⃣〰️  با صورت، دماغ و گوش هایتان بازی نکنید
9⃣〰️  با قدرت، از دستها و چهره تان برای حرف زدن استفاده کنید
🔟〰️ هنگام نوشیدن چای لیوان را جلوی سینه یا دهان خود نگه ندارید/چون نزدیک می شود به حالت تدافعی

(مرحله دوم )

1⃣〰️  حس روحی مثبت داشته باشید
2⃣〰️  لباس زیبا و آراسته مخصوص مذاکره و ملاقات داشته باشید/مودب و موقر دیده می شوید
3⃣〰️  مدل موی متعارف داشته باشید/  با موی تمیز، نکته بین و ظریف دیده می شوید
4⃣〰️  مجموع حرکات طرف مقابل را در نظر بگیرید. یک حرکت را قضاوت نکنید
5⃣〰️  در برخورد با جنس مخالف تمام جهات دینی و شرعی را رعایت کنید
6⃣〰️  دروغ نگویید. واکنش غیر ارادی اندام بدن به دروغگویی، فرد مقابل را متوجه می کند
7⃣〰️  غذای سبک بخورید تا حرکات بدن و چشم تان کند نشود
8⃣〰️  لحن مناسب/ از بلند یا کوتاه کردن لحن صدا برای تاکید یا نفی استفاده کنید
9⃣〰️  برای رصد بهتر حرکات بدن، روبروی مذاکره کننده باشید
🔟〰️  از حرکات بدنش یادداشت برداری کنید تا در فرصت مناسب آنها را مطالعه کنید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۰۴ ، ۰۵:۱۱
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۴، ۰۵:۱۰ ق.ظ

ده جمله به یاد ماندنی

ده جمله به یادماندنی از جیم ران اسطوره رشد شخصی:
@bazaryabimodern1987
1. به جمع‌های ساده نپیوندید، رشد نخواهید کرد، جایی بروید که انتظارات و خواست‌های عملکردی بالا است.
2. چالش رهبری در این است که قوی باشی، اما نه گستاخ، مهربان باشی، اما نه ضعیف، جسور باشی، اما نه موجب آزار دیگران، متفکر باشی، اما نه تنبل، افتاده باشی، اما نه کمرو ،سربلند باشی، اما نه مغرور، شوخ طبع باشی اما نه بدون ملاحظه.
3. بر هر حال باید رنج یکی از این دو را تحمل کنیم: درد منظم بودن یا درد تاسف.
4. روزاها گران قیمت هستند. زمانیکه یک روز را خرج می‌کنید، یک روز کمتر برای خرج کردن دارید. پس مطمئن شوید که روزهایتان را به درستی خرج می‌کنید.
5. انضباط پل بین اهداف و دستاوردها هستند.
6. اگر تمایل به ریسک های غیر متعارف ندارید، مجبور خواهید بود با متعارفها کنار بیاید.
7. انگیزه چیزی است که به شما قدرت شروع را می‌دهد، عادت چیزی است که شما را در راه نگه می‌دارد.
8. موفقیت چیزی جز تمرین روزمره چند نظم ساده نیست.
9. آرزو نکن شرایط ساده تر بود، آرزو کن تو قوی تر بودی. آرزوی مشکلات کمتر نکن، آرزو کن مهارت‌های بیشتری داشتی. آرزوی چالش های کمتر نکن، آرزو کن دانایی بیشتر را.
10. یاد بگیرید با چیزی که دارید خوشحال باشید و همزمان به دنبال تمام چیزهایی که می‌خواهید بروید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۰۴ ، ۰۵:۱۰
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۴، ۰۵:۰۹ ق.ظ

هدف یک کسب و کار چیست

💢هدف یک کسب و کار چیست؟
@bazaryabimodern1987
👈خیلی‌ها تصور می‌کنند که هدف هر کسب و کاری رسیدن به سود است، اما واقعیت این است که عواملی مثل «درآمد» و «سود» صرفاً یک سری معیار و تابلوی راهنما هستند که به ما نشان می‌دهند در مسیر هدف‌ اصلی کسب و کارمان قرار داریم یا نه
👈بر این اساس، هدف اصلی یک کسب و کار چیزی نیست جز: جذب مشتریان جدید بیشتر و بهتر و حفظ آنها در طول زمان
👈وقتی هدف فوق را به عنوان هدف اصلی کسب و کارمان در نظر می‌گیریم، مجبور می‌شویم بیشترین زمان، انرژی و منابع‌مان را به جذب و حفظ مشتریان‌مان اختصاص بدهیم
👈در نتیجه، بعد از مدتی متوجه می‌شویم که عواملی مانند «درآمد» و «سود» خود به خود افزایش می‌یابند، با آن که خیلی با آنها کاری نداشته‌ایم
👈پس اگر می‌خواهیم در کسب و کارمان موفق شویم، باید بدانیم که هیچ هدفی جز «مشتری‌مداری» نداریم، چون اگر این هدف بزرگ را فراموش کنیم، شاید در کوتاه مدت به درآمد و سود خوبی برسیم، اما قطعاً کسب و کارمان در بلندمدت دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود
👈برای همین است که از شما می‌خواهم این قانون مهم را به خاطر بسپارید: چیزی که شرکت‌ها را ورشکسته می‌کند، زیان‌ده بودن آنها نیست، مشتری‌مدار نبودن آنهاست
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۰۴ ، ۰۵:۰۹
دکتر حسن سبک روح
سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۴، ۰۴:۵۳ ق.ظ

درخواست کنید حتی اگر جواب مفی بود

🔴▪️ درخواست کنید حتی اگر جواب منفی بشنوید
@bazaryabimodern1987
⭕️ خجالت را کنار بگذارید. درخواست‌کردن هیچ ایرادی ندارد. «دن نِینان» کمدینی‌ است که در مذاکره‌هایش همه چیز تمام و کمال است، وی می‌گوید: بزرگ‌ترین اشتباه درخواست‌نکردن است. «این کار مثل خواستگاری است؛ ده بار درخواست ازدواج می‌دهید و یک‌بار بله می‌شنوید».
🌀 «واس» می‌نویسد: «مذاکره به معانی تهدید‌کردن یا مغلوب‌کردن کسی نیست، بلکه درواقع مذاکره یعنی شرکت در بازی احساسی‌ای که جامعه‌ی انسانی تدارک دیده است. در چنین جهانی، آنچه را که درخواست می‌کنید، به‌دست ‌می‌آورید. فقط باید درست درخواست کنید».
👈🏻 «ندالی توماس»، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت Chanson Water USA است. او که برای هر چیزی از کت زمستانی تا پلاک‌های ارتودنسی مذاکره کرده است. «توماس» می‌گوید: «نهایت کاری که ممکن است بکنند این است که بگویند خیر. این موضوع را زمانی آموختم که از افراد مشهور می‌خواستم پارچه‌ای را برایم امضا کنند تا بتوانم از امضای آنها لحاف درست کنم. از بسیاری افرادی که جواب مثبت دادند شوکه شدم. این اتفاق باعث شد برای درخواست‌کردن چیزهای دیگر هم مشتاق‌تر شوم».
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۰۴ ، ۰۴:۵۳
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۴، ۱۱:۱۳ ب.ظ

اجزای تبلیغات

🔹 اجزای تعریف تبلیغات
@bazaryabimodern1987
تبلیغات می‌تواند شامل طیف وسیعی از اقدامات و عناصر سازنده باشد که اگر بخواهیم آن را کالبدشکافی نماییم، اجزای تبلیغات به شرح ذیل در دسترس خواهد بود:
▫️تمرکز بر پیام‌ها، بخش‌بندی مشتریان بر اساس بازار هدف، رسانه‌های ارتباط یکپارچه بازاریابی IMC و بودجه تبلیغات
▫️انتخاب بهترین رسانه تبلیغات (کانال تبلیغات)، واسط یا رسانه‌هایی برای گفتگو با مشتریان
▫️ایده تبلیغاتی یک پیام یا تصویر است که می‌تواند مشتری را جذب یا مورد توجه مشتری واقع شود.
▫️مرحله نهایی تبلیغات، اجرایی کردن تبلیغات بر اساس ایده تبلیغاتی است.
🔹 انواع رسانه‌های تبلیغاتی
تبلیغات یک تلاش تجاری بسیار بزرگ برای هر شرکتی است. 
▫️آیا رسانه‌های متعددی برای معرفی محصولات و خدمات خود در اختیار دارید؟ 
▫️معمولا شرکت‌های بسیار بزرگ، از تمام رسانه‌های در دسترس برای برندینگ ۳۶۰ درجه خود استفاده می‌نمایند؟ 
▫️برخی از رسانه‌های تبلیغاتی از بین بسیاری از انواع رسانه تبلیغاتی موجود عبارت‌اند از: 
تلویزیون، رادیو، رسانه‌های چاپی، آنلاین، رسانه‌های محیطی و موبایل.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۰۴ ، ۲۳:۱۳
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۴، ۱۱:۰۷ ب.ظ

💢متقاعدسازی با شعارهای فریبنده

💢متقاعدسازی با شعارهای فریبنده
@bazaryabimodern1987
👈کلماتی که در این تکنیک از آنها استفاده می‌کنیم، تنها باعث افزایش جذابیت سخنان‌مان می‌شوند و هیچ بار معنایی خاصی ندارند، ولی از ارزش‌ها، آرمان‌ها، آرزوها و احساسات انسانی برگرفته شده‌اند
👈برای مثال، فردی را در نظر بگیرید که در ابتدای صحبت‌هایش این جملات را می‌گوید: «قبل از هر چیز باید خوشحالی خودم را ابراز کنم ... همه ما اینجا جمع شده‌ایم تا مشکل بزرگی را به یاری هم حل کنیم ... ما هرگز در مقابل مشکلات ناامید نمی‌شویم ... من به شما بشارت می‌دهم که تحولی جدی در پیش داریم»
👈برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند این قبیل شعارهای جذاب ولی عملاً بی‌معنی، اثری روی مخاطبان ندارد، باید بگویم که این تکنیک به سه دلیل هنوز هم کاربرد دارد:
1️⃣استفاده از این تکنیک باعث تحریک احساسات مخاطبان می‌شود. یادمان باشد، وقتی احساسات مخاطبان‌مان را تحریک می‌کنیم، کمتر به مباحث منطقی توجه می‌کنند
2️⃣استفاده از جملات رویایی و جذاب، مخاطبان را از واقعیت دور می‌کند و در نتیجه آمادۀ پذیرش رویایی می‌شوند که گوینده در نظر دارد آن را به مخاطبانش بفروشد
3️⃣ابهام موجود در کلماتی که می‌گوییم، باعث می‌شود هر کدام از شنوندگان تفسیر مطلوب خودشان را داشته باشند. به این ترتیب، همۀ مخاطبان‌مان علی‌رغم نظرات و تفکرات مختلف‌شان، با ما همراه می‌شوند و نظر و ایده‌مان را می‌پذیرند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۰۴ ، ۲۳:۰۷
دکتر حسن سبک روح
پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۴، ۱۱:۰۷ ب.ظ

💢هوش مشتری را دست‌کم نگیرید

💢هوش مشتری را دست‌کم نگیرید
@bazaryabimodern1987
👈احتمالاً شما هم جملاتی شبیه به این را از فروشندگان شنیده‌اید: «مشتری که امروز باهاش قرار داشتم، هیچ اطلاعاتی راجع به محصول‌مون نداشت و منم کلی سرکارش گذاشتم»
👈این جمله برخلاف تصور بسیاری از فروشندگان، بیانگر یک واقعیت مهم است: «برای موفقیت در فروش باید تصور کنیم که مشتری هیچ چیزی از شرکت و محصول ما نمی‌داند، به جز اسم و شمارۀ تلفن آن را»
👈وقتی این تصور را مبنای کارمان در فروش قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که ما به عنوان فروشنده باید مشتری‌مان را آموزش بدهیم نه این که او را به دلیل نداشتن اطلاعات کافی مسخره کنیم یا دست بیاندازیم
👈از سوی دیگر، هر وقت تصور کردیم با یک مشتری عادی مواجه هستیم که هیچ چیزی نمی‌داند، باید به این موضوع هم فکر کنیم که او از یک موضوع مهم باخبر است: آیا واقعاً به محصول ما نیاز دارد و پول خریدنش را دارد یا نه
👈به همین دلیل است که فروشندگان حرفه‌ای اتفاقا همیشه با این ذهنیت سراغ مشتری می‌روند: این من هستم که هیچ چیزی راجع به مشتری نمی‌دانم، مخصوصاً نمی‌دانم واقعاً می‌خواهد محصول‌مان را بخرد یا نه؟ و آیا پول کافی برای این منظور دارد یا نه؟
👈از سمت دیگر، بسیاری از مشتریان برای آن که میزان صداقت فروشنده و تسلط او به محصول یا خدمتش را ارزیابی کنند، خودشان را به بی‌اطلاعی و گیج بودن می‌زنند
👈پس همیشه این قانون را به یاد داشته باشیم: کاملاً طبیعی است که مشتری هیچ چیزی راجع به محصول ما نداند، این وظیفۀ ماست که اطلاعات و آگاهی او را افزایش بدهیم
@bazaryabimodern1987

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۰۴ ، ۲۳:۰۷
دکتر حسن سبک روح
دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۸:۰۰ ب.ظ

💢تصمیمات اشتباه زیادی بگیرید

💢تصمیمات اشتباه زیادی بگیرید
@bazaryabimodern1987
👈شاید این اصل در نگاه اول زیاد منطقی به نظر نرسد، اما اگر می‌خواهید تصمیم‌گیرندۀ خوبی شوید، باید تصمیم‌های اشتباه زیادی بگیرید
👈برای درک بهتر این اصل، اجازه بدهید یک داستان واقعی را برای‌تان تعریف کنم: در سال 1953، آیندۀ شغلی جِیمز بِرِک در شرکت جانسون اَند جانسون تقریباً قبل از آن که شروع شود، داشت به پایان می‌رسید
👈مدت کوتاهی پس از ورود به شرکت، جِیمز به عنوان مدیر محصول داروهای کودکان انتخاب شد ولی در کمپین‌های افزایش فروش همۀ آن داروها که شرکت روی هر کدام از آن کمپین‌ها بیش از 1 میلیون دلار هزینه کرده بود، شکست‌ها خورد
👈مدیرعامل شرکت او را خواست و در حالی که همه انتظار داشتند او اخراج شود، به او گفت: پایه و اساس موفقیت در هر کسب و کاری، تصمیم‌گیری است و تصمیم‌گیری درست جز با اشتباه کردن امکان‌پذیر نمی‌شود. فقط دقت کنید که یک اشتباه را دو بار انجام ندهید
👈علاوه بر این، واقعیت این بود که شرکت میلیون‌ها دلار برای آموزش جِیمز صرف کرده بود، چرا که هر کدام از آن تصمیم‌های اشتباه، درس بزرگی برای او محسوب می‌شد. پس طبیعی بود که مدیرعامل نمی‌خواست با رفتن او، این هزینه‌ها از بین برود
👈پس یادمان باشد، در دنیای کسب و کار هم، درست مثل کودکی که در دنیای واقعی بارها و بارها زمین می‌خورد ولی باز سر پا می‌شود و تلاش می‌کند راه برود، باید اشتباه کنیم، از اشتباه‌مان درس بگیریم و باز هم تلاش کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۴ ، ۲۰:۰۰
دکتر حسن سبک روح
دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۷:۵۹ ب.ظ

🔹 اهمیت تبلیغات

🔹 اهمیت تبلیغات
@bazaryabimodern1987
تولیدکنندگان محصولات و خدمات، بسیار متعدد هستند، محصولات و خدماتی که برای رفع نیازهای مشتریان نیز بسیار ضروری هستند. 
▫️با توجه به رقابت بسیار زیاد و محدود بودن حوزه توجه مشتری، آگاه شدن مشتری بسیار سخت است. 
▫️تبلیغات نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط با مشتریان برای معرفی ارزش‌های پیشنهادی شرکت دارند. 
▫️تبلیغات به وضوح می‌تواند ابزاری برای برجسته ساختن محصولات و خدمات و همچنین برقراری ارتباط با مشتری باشد. 
▫️تبلیغات و بازاریابی به برند این امکان را می‌دهد که مشتریان را در مورد محصولات آموزش داده و از اینکه مشتری از حضور شرکت آگاه هست، اطمینان حاصل نماید. 
▫️همه این‌ها می‌توانند بر رفتار خرید مشتری اثرگذارند.
▫️امروزه شرکت‌ها تیم‌ها و مدیرانی را برای برنامه‌ریزیاستراتژی تبلیغات خود تخصیص می‌دهند. 
▫️نقش کارکنان در این مسئله در بخش برنامه‌ریزی تبلیغات، تخصیص بودجه تبلیغاتی، اجرای کمپین تبلیغاتی و اطمینان از اینکه، پیام برند به حداکثر مخاطبین برسد. 
▫️علاوه بر معرفی محصولات و خدمات، هر شرکتی سعی دارد که خودش را معرفی و برندینگ شرکتی انجام دهد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۴ ، ۱۹:۵۹
دکتر حسن سبک روح
دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۷:۵۸ ب.ظ

👈 تبلیغات چیست؟

👈 تبلیغات چیست؟
@bazaryabimodern1987
در تعریف تبلیغات چنین بیان می‌کنیم که: تبلیغات به معنای برقراری ارتباط با مشتری برای بیان یک پیام در خصوص خدمات و محصولات را دارد.
🔹 ریشه واژه تبلیغات
واژه تبلیغات Advertising نیز از واژه Ad  به معنای ” رو به کسی/ نسبت به کسی ” است و Vertere که واژه لاتین است نیز به معنای “برگشتن” است. 
🔹 در کل Advertere به معنای به رو به کسی برگشتن ( کسی را مدنظر قرار دادن ) است. 
🔹 تبلیغات برای کسی انجام شود، یعنی پیام خود را به مخاطب هدف برساند نیاز به رسانه تبلیغاتی ATL , BTL , TTL ( کانال رسانه ) دارد. 
▫️انواع رسانه در اختیار افراد و شرکت‌ها وجود دارد. 
▫️رسانه‌هایی مانند تلویزیون، رادیو، کارهای چاپی و رسانه‌های آنلاین.
🔹 کجا تبلیغ کنم که بیشتر دیده شوم؟
شاید این سوالی خیلی‌ها باشد که کجا تبلیغ کنم. 
▫️برای پاسخ باید به چند نکته توجه نمایید:
در تعریف تبلیغات گفته شد که پیام باید به مخاطب برسد. 
▪️پس بر اساس تعریف تبلیغات باید، تبلیغاتی را در رسانه‌ای انجام دهید که فکر می‌کنید، بیشتر مخاطبان شما آنجا هستند.
▪️رسانه می‌تواند به پیام تبلیغات اعتبار بخشید یا اعتبار تبلیغات را بکاهد.
▪️برخی رسانه‌ها دارای عمر مفید هستند.
▪️تبلیغات به عنوان یکی از اجزای بازاریابی تحت عنوان آمیخته بازاریابی Marketing Mix است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۴ ، ۱۹:۵۸
دکتر حسن سبک روح
دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۷:۵۸ ب.ظ

📌بازاریابی؛ علم و هنر دوست داشتن مردم است.

📌بازاریابی؛ علم و هنر دوست داشتن مردم است.
@bazaryabimodern1987
📍 بازاریابان حرفه ای به دنبال شناخت نیاز و خواست مشتریان و تلاش برای پاسخگویی به این نیازها هستند.
📍 بازاریابان حرفه ای هیچ‌گاه بدنبال فروش ماسه به بیابان‌نشین و یخ به اسکیمو نیستند. 
زیرا آن را اخلاقی نمی‌دانند و می‌دانند که سود بلند مدت در اخلاق مدار بودن است.
📍 آنها دنبال فروش تکرار شونده و تبدیل  به سفیر برند هستند و این میسر نمی‌شود مگر با خشنودی مشتریان.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۴ ، ۱۹:۵۸
دکتر حسن سبک روح
دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۷:۵۷ ب.ظ

💢دو روش پرسشگری در مذاکره

💢دو روش پرسشگری در مذاکره
@bazaryabimodern1987
1️⃣پرسش هدایتی 
👈در این نوع پرسش، با پرسیدن یک سوال خاص، طرف مقابل‌مان را به طرف پاسخی هدایت می‌کنیم که مدنظرمان است، بدون آن که به صورت مستقیم به آن پاسخ اشاره‌ای کنیم
👈برای مثال، وقتی می‌خواهیم مشتری‌مان را متقاعد کنیم که زمان تحویل سفارش مهم‌تر از قیمت محصول است، می‌توانیم از این پرسش هدایتی استفاده کنیم: «به نظرتان اگر قیمت بالاتری بپردازید ولی سفارش‌تان سر وقت برسد بهتر است یا قیمت کمتری بپردازید اما سفارش دیر برسد و دیگر به دردتان نخورد؟»
2️⃣پرسش تاییدی
👈در این نوع پرسش، ابتدا موضوع مدنظرمان را مطرح می‌کنیم و سپس با طرح یک پرسش هدفمند، تایید طرف مقابل‌مان را می‌گیریم
👈در مثال بالا می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم: «خیلی وقت‌ها قیمت ارزان‌تر به معنای دیرتر رسیدن سفارش شماست چون شرکت فروشنده سفارش‌تان را با یک پست معمولی ارسال می‌کند. به نظرتان می‌ارزد که به خاطر اختلاف ناچیز قیمت ریسک دیرتر تحویل گرفتن سفارش را متحمل شوید؟»
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۰۴ ، ۱۹:۵۷
دکتر حسن سبک روح
چهارشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۴، ۰۱:۴۹ ب.ظ

💢مدیریت درون‌سو

💢مدیریت درون‌سو
@bazaryabimodern1987
👈یکی از شیوه‌های جالب مدیریت در آمازون، شیوه‌ای است که بزوس به آن «مدیریت درون‌سو» می‌گوید که هدف آن «انسانی‌تر کردن مدیریت در شرکت‌های تجاری است». بزوس برای اجرای این روش مدیریت از سه استراتژی زیر استفاده می‌کند:
1️⃣پیشرفت فردی 
👈آمازون 95 درصد از شهریۀ ادامۀ تحصیل کارمندانش و حضور آنها در دوره‌های آموزشی را پرداخت می‌کند. جالب اینجاست که آمازون به این موضوع کاری ندارد که آیا آن دورۀ آموزشی برای شرکت مفید است یا صرفاً کارمند به آن موضوع علاقه‌ دارد
👈تنها موضوعی که آمازون به آن فکر می‌کند، پیشرفت فردی کارمندانی است که شاید حتی به زودی آمازون را ترک کنند
👈در حقیقت، آمازون به موضوع پیشرفت فردی کارکنانش به دید یک اقدام بشردوستانه نگاه می‌کند، نه یک اقدام تجاری 
2️⃣کناره‌گیری با حقوق
👈آمازون به برخی از کارمندان خود که عملکرد خوبی ندارند یا انگیزه‌شان را از دست داده‌اند، پیشنهاد می‌کند با دریافت حقوق و مزایای باقیمانده از مدت قراردادشان، شرکت را ترک کنند
👈بزوس معتقد است تشویق کارمند نامناسب به ترک شرکت، بدون آن که بخواهیم با اخراج کردن به او فشار بیاوریم، یک روش انسانی در مدیریت است که هم به نفع شرکت و هم به نفع کارمند است
3️⃣مرکز ارتباطات مجازی
👈این مرکز به کارمندان شرکت کمک می‌کند تا بعضی از کارهایشان را از خانه پیگیری کنند. در نتیجه، هر وقت کارمند احساس کرد خسته است یا حوصلۀ ماندن در شرکت را ندارد، می‌تواند به خانه برود و کارش را از طریق مرکز ارتباطات مجازی انجام بدهد
👈بزوس معتقد است این قبیل انعطاف‌پذیری‌هاست که باعث می‌شود کارمندان با جان و دل برای شما کار کنند و به شرکت شما وفادار بمانند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۰۴ ، ۱۳:۴۹
دکتر حسن سبک روح
چهارشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۴، ۰۱:۴۸ ب.ظ

💢چهار قانون انگیزه‌بخشی

💢چهار قانون انگیزه‌بخشی
@bazaryabimodern1987
1️⃣قانون سبک رهبری
رهبران عالی سبک رهبری‌شان را بر اساس شخصیت و سبک کاری زیردستان‌شان تغییر می‌دهند. مثلاً اگر متوجه شوند قرار است رهبری عده‌ای کارمند باهوش و حرفه‌ای را بر عهده بگیرند، از سبک رهبری مشارکتی استفاده می‌کنند ولی اگر قرار است رهبری عده‌ای کارگر ساده را عهده‌دار شوند، سراغ رهبری اقتدارگرا می‌روند
2️⃣قانون پاداش
رهبران عالی به خوبی می‌دانند که پاداش، مهم‌ترین عامل در انگیزه‌بخشی است. برای همین، همیشه به این فکر می‌کنند که باید به چه رفتارهایی پاداش بدهند؟ و رفتارهای زیردستان‌شان را چگونه ارزیابی کنند؟
3️⃣قانون شرایط سازمانی
رهبران عالی به این موضوع ایمان دارند که شرایط و محیط سازمان نقش به‌سزایی روی انگیزۀ افراد دارد. برای همین، همواره تلاش می‌کنند تا محیطی سالم، پرانرژی، شاد و دوستانه را فراهم کنند
4️⃣قانون ساختار کار
رهبران عالی به خوبی می‌دانند خیلی وقت‌ها نوع کاری که به افرادشان واگذار می‌کنند، روی انگیزۀ آنها اثر مستقیم می‌گذارد. برای همین، تلاش می‌کنند تا اهمیت کاری که هر فرد انجام می‌دهد را برای او توضیح بدهند، حتی اگر آن کار یک کار ساده و پیش پا افتاده باشد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۰۴ ، ۱۳:۴۸
دکتر حسن سبک روح

💢برای موفقیت در فروش، محصول‌تان را فراموش کنید
@bazaryabimodern1987
👈خیلی از فروشنده‌ها موفقیت در فروش را معادل موفقیت در متقاعد کردن مشتری می‌دانند. برای همین، وقتی سراغ مشتری می‌روند تلاش می‌کنند با معرفی مزایا و منافع محصول، او را متقاعد کنند آن را بخرد
👈این دسته از فروشندگان با در نظر گرفتن فرضیه فوق، اصولاً روی یک موضوع تمرکز می‌کنند: معرفی هر چه بهتر و جذاب‌تر محصول یا خدمتی که می‌فروشند
👈وقتی در فرایند فروش صرفاً روی متقاعد کردن مشتری برای خوب بودن محصول‌مان تمرکز می‌کنیم، مشتری و نیازها، خواسته‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات او را به طور کامل فراموش می‌کنیم
👈در نتیجه، هر چقدر هم که محصول‌مان را خوب و جذاب معرفی کنیم، باز هم نمی‌توانیم مشتری را متقاعد کنیم آن را بخرد
👈برای همین است که فروشندگان موفق و حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که برای موفقیت در فروش به جای تمرکز روی محصول یا خدمت‌شان باید روی مشتری تمرکز کنند
👈به همین دلیل، وقتی وارد فرایند فروش می‌شوند، به جای معرفی محصولی که می‌فروشند، تلاش می‌کنند بین محصول‌ و نیازهای مشتری رابطه برقرار کنند
👈پس همیشه این قانون را به یاد داشته باشیم: فروش به این معنا نیست که مشتری را با معرفی جذاب ویژگی‌های فنی محصول‌مان متقاعد کنیم، بلکه به این معناست که باید با معرفی محصول به عنوان حلّال مشکلات مشتری و برآورده‌کنندۀ نیازهای او، عاشق محصول‌مان کنیم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۰۴ ، ۱۳:۴۷
دکتر حسن سبک روح
چهارشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۴، ۰۱:۴۶ ب.ظ

⭐️ساختار مدل ارزش‌گذاری برند Interbrand

⭐️ساختار مدل ارزش‌گذاری برند Interbrand
@bazaryabimodern1987
این مدل بر پایه سه شاخص کلیدی استوار است:

1. ✅ عملکرد مالی برند
(Financial Performance)
ارزیابی سودآوری برند، نه فقط شرکت.

📌 شاخص‌ها:
• درآمدهای آتی برند (برند محور)
• سود عملیاتی خالص (EBIT)
• نرخ رشد پیش‌بینی‌شده
• بازده سرمایه‌گذاری برند

🔸 هدف: تعیین «سودآوری برند به‌تنهایی»، بدون اثر عوامل غیرمرتبط (مثلاً سود حاصل از تکنولوژی یا املاک)

2. ✅ نقش برند در تصمیم خرید
(Role of Brand)
چند درصد از تصمیم خرید مشتری، مستقیماً به برند مربوط است؟

📌 مثال:
• در بازار نوشابه: نقش برند بسیار بالا (مثلاً ۶۰٪)
• در بازار سیمان یا فولاد: نقش برند پایین‌تر (مثلاً ۱۵٪)

🔸 هدف: جدا کردن تأثیر برند از سایر عوامل در تصمیم‌گیری مشتری

3. ✅ قدرت برند (Brand Strength)
توان برند در ایجاد وفاداری، حفظ مشتریان و تولید درآمد پایدار در آینده.
Interbrand برای این بخش از ۱۰ شاخص قدرت برند استفاده می‌کند:
شاخص توضیح
1. وضوح (Clarity) آیا برند دارای چشم‌انداز، جایگاه و هویت مشخص است؟
2. تعهد (Commitment) آیا سازمان به برند خود وفادار است؟
3. حفاظت (Protection) برند ثبت شده، دارای حقوق مالکیت معنوی؟
4. پاسخ‌گویی (Responsiveness) برند چقدر به تغییرات بازار و نیاز مشتری پاسخ می‌دهد؟
5. تناسب (Relevance) چقدر برند با نیازهای فعلی مصرف‌کنندگان هماهنگ است؟
6. تمایز (Differentiation) برند چقدر منحصربه‌فرد است؟
7. انسجام (Consistency) آیا پیام برند در کانال‌های مختلف یکپارچه است؟
8. درک (Understanding) آیا مشتری برند را واقعاً درک کرده است؟
9. مشارکت (Engagement) ارتباط عاطفی و تعامل برند با مشتریان
10. اعتبار (Authenticity) برند چقدر واقعی و قابل اعتماد است؟
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۰۴ ، ۱۳:۴۶
دکتر حسن سبک روح
شنبه, ۱ تیر ۱۴۰۴، ۰۴:۱۴ ب.ظ

💢6 استراتژی تغییر نگرش مشتریان

💢6 استراتژی تغییر نگرش مشتریان
@bazaryabimodern1987 
1️⃣استراتژی محرک مطلوب
🔸در این استراتژی، محصول‌مان را با یک «محرک مطلوب» مرتبط می‌کنیم. برای مثال، شرکت اَکس توانسته با مرتبط کردن دئودورانت‌های مردانه‌اش با «جذابیت مردان برای زنان»، احساسات مردان نسبت به محصولش را تغییر بدهد
2️⃣استراتژی شخصیت محبوب
🔸در این استراتژی، محصول‌مان را با یک «شخصیت محبوب» واقعی یا خیالی مرتبط می‌کنیم. برای مثال، دوراسِل محصولش را به یک خرگوش دوست‌داشتنی مرتبط کرده و از این طریق، احساسات مشتریان نسبت به باتری‌هایش را تغییر داده است
3️⃣استراتژی افزایش برخورد
🔸این استراتژی ریشه در این واقعیت دارد که هر چه محصولی بیشتر در دید مشتری باشد، علاقه مشتری به آن بیشتر می‌شود. بر همین اساس، شرکت‌ها سعی می‌کنند با کمک تبلیغات خلاقانه داخل فروشگاهی، میزان در دیدن بودن محصول‌شان را افزایش بدهند و از این طریق، احساسات مشتری نسبت به محصول را تغییر بدهند
4️⃣استراتژی امتحان کن، دوستش خواهی داشت
🔸طبق این استراتژی، وقتی مشتری محصول خوبی را امتحان کند، عاشق آن می‌شود و قطعا آن را یا در همان زمان یا در آینده می‌خرد. برای همین، شرکت‌ها سعی می‌کنند به هر نحوی که شده مشتریان هدف‌شان را راضی کنند تا محصول‌شان را امتحان کنند
5️⃣تغییر عقاید
🔸در این استراتژی، با کمک بازاریابی محتوا، عقاید مشتریان نسبت به محصول را تغییر می‌دهیم. برای مثال، انجمن تولیدکنندگان آب میوه در آمریکا توانسته با کمک بازاریابی محتوا و معرفی مزایای آب میوه‌های مختلف، آب میوه را به یکی از عناصر اصلی سفره مردم این کشور تبدیل کند
6️⃣ایجاد نیازهای شخصی جدید
🔸در این استراتژی، محصول‌مان را به گونه‌ای معرفی می‌کنیم که می‌تواند به جای یک نیاز مشتری، چندین نیاز او را برآورده کند. برای مثال، شرکت کیندِر توانسته با تمرکز بر مرتبط کردن محصول تخم‌مرغ شانسی با سه نیاز «سرگرمی»، «هیجان» و «رفع موقت گشنگی»، نگرش مشتریان نسبت به محصولش را تغییر بدهد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۰۴ ، ۱۶:۱۴
دکتر حسن سبک روح