💢7 راز موفقیت یک مدیر بازاریابی
@bazaryabimodern1987
👈مدیران بازاریابی، مسئولیت حساسترین واحد هر کسب و کاری را بر عهده دارند چون اگر بازاریابی شکست بخورد و نتواند به میزان کافی برای محصولات شرکت تقاضا ایجاد کند، بقیه واحدها عملا بیکار و بدون فایده میشوند
👈به همین دلیل، موفقیت مدیر بازاریابی یک شرکت یعنی موفقیت کل آن شرکت. برای این منظور، مدیران بازاریابی باید به این 7 راز موفقیت توجه کنند:
1️⃣زمانتان را خالی کنید
👈مدیران بازاریابی آماتور، مانند بسیاری دیگر از مدیران، تصور میکنند هر چقدر سرشان شلوغ باشد، در انجام وظایفشان موفقترند. اما مدیران بازاریابی حرفهای به خوبی میدانند که در روز باید 2 تا 3 ساعت از زمانشان را خالی کنند تا بتوانند درباره برنامهها، استراتژیها و کمپینهای خلاقانه فکر کنند
2️⃣هیچ وقت یادگیری را متوقف نکنید
👈مدیران بازاریابی آماتور، مانند خیلی از مدیران دیگر، تصور میکنند میتوانند با «آزمون و خطا» مسیر موفقیت در بازار را پیدا کنند. اما مدیران بازاریابی حرفهای به خوبی میدانند که هزینه «آزمون و خطا» در بازاریابی بسیار سنگین است و حتی به ورشکسته شدن شرکتشان منجر میشود. برای همین، به جای «آزمون و خطا» همواره در حال یادگیری و مطالعه هستند
3️⃣هدف اصلی کسب و کارتان را مشخص کنید
👈مدیران بازاریابی آماتور به شدت دنبال کارهای شعاری در شرکتشان هستند و مثلا تصور میکنند اگر یک شعار تبلیغاتی خوب طراحی کنند، وظیفهشان را به درستی انجام دادهاند. اما مدیران بازاریابی حرفهای به خوبی میدانند که باید هدف اصلی کسب و کارشان را مشخص کنند و با کمک آن به تمام واحدها و کارمندان شرکت انگیزه بدهند. فقط یادتان باشد، هدف اصلی کسب و کارتان، کسب درآمد نیست چون این عامل بعد از مدتی توانایی خود برای انگیزهبخشی به کارمندان شرکت را از دست میدهد
4️⃣دنبال توسعه کسب و کارتان باشید
👈مدیران بازاریابی آماتور به اشتباه تصور میکنند وظیفه اصلیشان افزایش فروش و سهم بازار شرکت است. ولی مدیران بازاریابی حرفهای به درستی میدانند که وظیفه اصلیشان توسعه کسب و کار شرکت از طریق معرفی محصولات جدید و خلاقانه و ورود به بازارهای جدید است نه صرفا افزایش فروش محصولات کنونی به بازارهای کنونی
5️⃣انگیزه اصلی مشتریانتان را پیدا کنید
👈مدیران بازاریابی آماتور برای معرفی و تبلیغ محصولات شرکتشان روی ویژگیها و منافع فنی محصول مثل کیفیت آن تمرکز میکنند. اما مدیران بازاریابی حرفهای به خوبی میدانند که مشتریان برای خرید هر محصولی، یک سری انگیزه مشخص دارند. پس تمام تلاششان را میکنند تا آن انگیزه را پیدا و به محصولات شرکت متصل کنند
6️⃣هم خوشبینی و هم بدبین باشید
👈مدیران بازاریابی آماتور تصور میکنند برای موفقیت باید خوشبین باشند. اما مدیران بازاریابی حرفهای به خوبی میدانند که برای موفق شدن هم باید خوشبین و هم بدبین باشند. این مدیران هنگام طراحی استراتژیها، برنامهها و کمپینهای بازاریابی به شدت بدبین هستند و در نتیجه تلاش میکنند بهترین استراتژیها، برنامهها و کمپینها را طراحی کنند. در مقابل، هنگام اجرای استراتژیها، برنامهها و کمپینها به شدت خوشبین هستند و مطمئناند که زحماتشان به نتیجه میرسد و در نتیجه دست از تلاش برنمیدارند
7️⃣لازم نیست هر چیزی را بدانید
👈زمانی که خود من موسسه مشاوره خودم را راهاندازی کردم، تصور میکردم باید بازار و صنعتی که در آن حضور دارم را به طور کامل بشناسم و هیچ اطلاعات و اخباری را از دست ندهم. اما بعد از مدتی متوجه شدم که لازم نیست همه چیز را درباره بازاری که در آن هستم، بدانم و فقط کافی است این سه مورد را به خوبی بشناسم: روندهای بازار در آینده، نیازهای جدید مشتریان و استراتژیهای جدید و آینده رقبا
@bazaryabimodern1987