💢چرا به مشتریانمان گوش نمیدهیم؟
@bazaryabimodern1987
👈گوش دادن و شنیدن دو عمل کاملاً متفاوتاند. شنیدن یک عمل فیزیکی و ناخودآگاه است، اما گوش دادن یک عمل ذهنی و خودآگاه است
👈هنگام شنیدن، گوشهای ما امواج صوتی محیطی که در آن قرار داریم را به صورت خودکار جذب میکنند و به مغزمان میفرستند ولی در اکثر مواقع مغزمان هیچ واکنشی به امواج دریافتی نشان نمیدهد
👈پس نمیتوانیم بگوییم چون گوش و مغزمان توانایی شنیدن دارند، در حال گوش دادن هستیم
👈به همین دلیل است که یکی از شکایتهای رایج بین مشتریان این است که فروشندگان اصلاً به حرفشان گوش نمیدهند و فقط حرفشان را میشنوند
👈اما چرا فروشندگان به حرفهای مشتریان گوش نمیدهند و فقط آن را میشنوند؟ در پاسخ میتوانیم بگوییم:
1️⃣فروشنده هیچ اهمیتی به مشتری نمیدهد و در نتیجه حرفهای او را بیارزش میشمارد
2️⃣فروشنده یک فرد خودخواه است و فقط به نظرات و ایدههای خودش اهمیت میدهد
3️⃣گوش دادن مستلزم تمرکز ذهنی است که متاسفانه اکثر فروشندگان فاقد چنین تمرکزی هستند در نتیجه فقط ادای گوش دادن را در میآورند
4️⃣فروشنده نمیداند که چگونه باید به حرفهای مشتری گوش بدهد
5️⃣فروشنده به دلیل شخصیت سلطهجویی که دارد، فقط میخواهد خودش حرف بزند، نه دیگران
6️⃣فروشنده صرفاً به جملاتی که مشتری میگوید، گوش میدهد و به زبان بدن مشتری اهمیتی نمیدهد
7️⃣فروشنده تصور میکند اطلاعات و دانش بیشتری دربارۀ موضوع مورد بحث دارد و در نتیجه حرفهای مشتری را خستهکننده میداند
8️⃣فروشنده تصور میکند حرفهای این مشتری هم شبیه حرفهای بقیه مشتریان است و در نتیجه همۀ حرفهای مشتری را از قبل میداند
9️⃣فروشنده به جای آن که به حرفهای مشتری گوش کند، در حال آماده کردن پاسخ به او است
👈برای همین، اگر میخواهیم به یک فروشندۀ موفق تبدیل شویم، باید این قبیل رفتارها را کنار بگذاریم و به جای آن بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، سطح تحصیلات، تجربه و سایر ویژگیهای مشتری، با اعماق وجودمان به حرفهای زبان و بدن مشتری گوش بدهیم
@bazaryabimodern1987