MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۳۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۳ ثبت شده است

📌 ۳ مسیر منتهی به موفقیت جمعی کدامند؟
@bazaryabimodern1987
🔸تبدیل شدن به یک مدیر عالی فقط به معنای کمک به افراد برای دستیابی به پتانسیل کامل آنها نیست، بلکه به معنای رهبری تیم به عنوان یک واحد هم هست. نشریه هاروارد بیزنس ریویو (HBR) سه رویکرد مربیگری (کوچینگ) را معرفی کرده است که می‌تواند به تیم شما کمک کند تا با هم پیشرفت کنند و به اهداف جمعی دست یابند:
1⃣ مربیگریِ مبتنی بر مشکل
با مشکلات و چالش‌ها به عنوان فرصت‌هایی برای توسعه تیم برخورد کنید. به جای اینکه در هنگام بروز مشکل وارد عمل شوید و مسئولیت را بر عهده بگیرید، تیم خود را تشویق کنید تا با در دسترس بودنتان و حمایت شما، برای حل آن با یکدیگر همکاری کنند. این رویکرد منجر به یادگیری سریع، افزایش اعتماد به نفس و سرمایه‌گذاری جمعی در کار خواهد شد.
2⃣ مربیگریِ مبتنی بر بحث
رویکرد سقراطی را برای بحث‌های تیمی در نظر بگیرید، پرسش‌های عالی بپرسید و به تیم خود فضایی بدهید تا به روش خود آنها را حل کنند و با هم هم‌فکری کنند. با این رویکرد، بینشی در مورد اینکه اعضای تیم چقدر کار را خوب می‌فهمند و کجا ممکن است به پشتیبانی اضافی نیاز باشد، به دست خواهید آورد.
3⃣ مربیگریِ بدون سرزنش
مواجهه با هر دو مفهوم موفقیت و شکست به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری، به تیم شما این امکان را می‌دهد که تمایل بیشتری برای به چالش کشیدن مفروضات، اعتراف کردن زمانی که چیزی درست کار نمی‌کند و دور شدن از اشتباهات داشته باشد – که به نوبه خود باعث شکست زودگذرتر و ارزان‌تر و پیشرفت‌های بزرگ‌تر خواهد شد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۰۹
دکتر حسن سبک روح

۵ نکته برای جلب رضایت مشتریان
@bazaryabimodern1987
👌مشتریان سازمان ما دقیقاً مثل اعضای خانواده‌ی ما هستند.
1️⃣ حفظ ارتباط با مشتریان
2️⃣ ایجاد احساس برتری در مشتری
3️⃣ حل مسائل مشتریان
4️⃣ ایجاد حس مهم بودن در مشتری
5️⃣ در دسترس مشتری بودن
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۴۵
دکتر حسن سبک روح

💢خودتان را نیازمند نشان ندهید
@bazaryabimodern1987
👈فروشندگان مبتدی معمولاً به گونه‌ای رفتار می‌کنند که مشتری احساس می‌کند شرکتی که فروشنده برای آن کار می‌کند در وضعیت بدی قرار گرفته و به فروش محصول نیاز شدیدی دارد
👈اکثر فروشندگان مبتدی به این دلیل خود را نیازمند نشان می‌دهند که به اشتباه تصور می‌کنند می‌توانند احساسات مشتری را جریح‌دار کنند و او را برای خرید محصول تحت فشار روانی قرار بدهند
👈پس اگر نمی‌خواهیم مرتکب این خطای مرگبار شویم، نباید این قبیل جملات را به مشتری‌مان بگوییم:
1️⃣هر وقت که شما آزاد هستید، بگویید تا قرار ملاقات بگذاریم
2️⃣من وقتم آزاد است. شما روز و ساعت ملاقات را تعیین کنید
3️⃣خواهش می‌کنم سریع‌تر تصمیم بگیرید و به من اطلاع بدهید
4️⃣ما بهترین محصول را عرضه می‌کنیم، پس در خرید آن تردید نکنید
5️⃣چند روز دیگر با شما تماس می‌گیرم و امیدوارم که این بار من را ناامید نکنید
6️⃣این خواسته شما مخالف سیاست‌های شرکت‌مان است، ولی چون می‌خواهم این معامله جوش بخورد، آن را قبول می‌کنم
7️⃣نمی‌دانید با قبول پیشنهاد من و خریدن این محصول، چه لطف بزرگی در حق من می‌کنید
8️⃣شما فقط یک بار این محصول را بخرید، مطمئن باشید پشیمان نمی‌شوید
9️⃣شما قول بدهید این محصول را بخرید، من با مدیرم چانه می‌زنم که تخفیف خوبی به شما بدهد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۰۱
دکتر حسن سبک روح

💢تکنیک نهایی کردن جایگزین
@bazaryabimodern1987
👈تکنیک نهایی کردن جایگزین (Alternative close)، یکی از پرکاربردترین تکنیک‌های هدایت مشتری به سمت تصمیم‌گیری نهایی و خرید محصول به حساب می‌آید
👈در این تکنیک، فروشنده برای تصمیمات مهمی که مشتری باید بگیرد، سه تا چهار گزینه را به او پیشنهاد می‌کند تا مشتری احساس کند تحت فشار قرار ندارد. از سوی دیگر، فروشنده هم با کمک این گزینه‌ها، مشتری را اندک اندک به سمت خرید سوق می‌دهد
👈برای مثال، فرض کنید دو موضوع «قرارداد» و «میزان پیش‌پرداخت»، دو موضوعی هستند که در صورت توافق روی آنها، مشتری حاضر به خرید از ما می‌شود. طبق تکنیک نهایی کردن جایگزین، فروشنده ما باید برای هر کدام از این دو موضوع، سه تا چهار سناریوی مختلف را به مشتری پیشنهاد کند
👈مثلا فروشنده می‌تواند به مشتری پیشنهاد کند که: برای نهایی کردن متن قرارداد می‌توانید یکی از این سه کار را انجام بدهیم. اول، جلسه جداگانه‌ای برای نهایی کردن متن داشته باشیم. دوم، من متن پیشنهادی را برای شما بفرستم و شما آن را اصلاح کنید. سوم، وکلای‌مان روی متن نهایی گفتگو کنند
👈یادمان باشد، تعداد گزینه‌های پیشنهادی به مشتری نباید از سه مورد کمتر و از چهار مورد بیشتر باشد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۰۰
دکتر حسن سبک روح

💢چه زمانی از عملکرد برندمان راضی باشیم؟
@bazaryabimodern1987
👈برندی که در یک ویژگی، برجسته‌تر و تخصصی‌تر از رقبایش باشد، برند بسیار ارزشمندی است. نمونه‌های زیادی از این برندها وجود دارد: ولوو که در ویژگی «امنیت» برجسته است؛ اَپل که در ویژگی «طراحی خلاقانه محصولات الکترونیکی مصرفی» برجسته است؛ و بروکس برادرز که در «طراحی لباس‌های مردانۀ مُد روز» برجسته است
👈برای این که یک برند به «بهترین برند در یک ویژگی یا زمینۀ مشخص» تبدیل شود، باید سختی‌های فراوانی را متحمل شود
👈در حقیقت، واحد تحقیق و توسعه باید «بهترین محصول» را توسعه دهد و واحد بازاریابی باید «مزایا و منافع محصول» را به بهترین نحو ممکن برای مخاطبان هدف بازگو کند. تنها در این صورت است که فروش به صورت مستمر افزایش یافته و برند به «رهبر بازار در آن ویژگی مشخص» تبدیل می‌شود
👈ضمن آن که مهم‌ترین عامل در تبدیل شدن یک برند به «بهترین» در یک زمینۀ مشخص، تداوم در طول زمان است
👈هیچ برندی نمی‌تواند یک شبه به بهترین برند در یک ویژگی خاص تبدیل شود. بنابراین، تمام این پیش‌زمینه‌ها، از تحقیق و توسعه و تولید گرفته تا بازاریابی و فروش، باید سالیان سال تداوم و فعالیت داشته باشند تا برند بتواند در یکی از ویژگی‌های مهم از نظر مشتریان، به بهترین تبدیل شود
👈اما به راستی چرا وقتی یک برند به «بهترین برند در یک ویژگی خاص» تبدیل می‌شود، مدیران ارشد سریع و خیلی راحت تمرکز آن را به هم می‌زنند؟
👈دلیل آن این است که در تجارت، «بهترین بودن» هیچ وقت راضی‌کننده نیست و «بهترین شرکت‌ها» همیشه از آینده می‌ترسند: نکند سال آینده شرکتی در این زمینه، از ما بهتر شود؟
👈به دلیل همین ترس از آینده بسیاری از مدیران ارشد تصمیم می‌گیرند «قوی‌ترین برندشان» را خیلی سریع گسترش بدهند و وارد بازارهای جدیدی کنند
👈با این حال، این باورها با اصول برندینگ در تضاد است. برندهایی که در «یک زمینه یا ویژگی مشخص» بهترین هستند، باید به شدت تلاش کنند تا تمرکزشان به هم نخورده و اجازه ندهند که به بهانۀ رشد بیشتر، ارزش‌ها و جوهرۀ اصلی برند کمرنگ شوند
👈برای مثال، اَپل خیلی سعی کرد تا «طراحی‌های خلاقانه‌اش» را به حوزۀ مشتریان سازمانی (کامپیوترهای سرور و غیره) نیز گسترش دهد ولی اصلاً موفق نشد. بروکس برادرز هم سعی کرد «لباس‌های زنانۀ مُد روز» را به سبد خود اضافه کند، اما، موفق نشد. یا ولوو با تاکید بر پیام‌هایی مثل «طراحی زیبا»، تمرکز پیام اصلی برند خود را به هم زده است
👈این تجربیات ناموفق به ما گوشزد می‌کنند منابع محدود سازمان‌مان را در بهبود آن قسمتی که در آن بهترین هستیم به کار بگیریم. مثلا ولوو باید ماشین‌هایش را امن‌تر کند، اپل باید گوشی‌ها و کامپیوترهایش را خلاقانه‌تر و جذاب‌تر کند، و بروکس برادرز هم باید لباس‌های مردانه جذاب‌تر و زیباتری را طراحی کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۱۶
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️برای فروش بیشتر از مشتری بپرسید.
@bazaryabimodern1987
🔸به دیدن نحوه استفاده از محصول خود بروید.
🔸پرسش هایی درباره معایب و مزایای آن بپرسید.
🔸بپرسید چه چیزی را بیشتر دوست دارند.
🔸بپرسید چه چیزی را کمتر دوست دارند.
🔸بپرسید چه چیز را باید تغییر دهند و چگونه باید تغییر دهند.
🔸درباره خدمات پس از فروشی که دریافت کرده اید، بپرسید.
🔸اقدامات انجام شده به وسیله هر فرد مرتبط را مشاهده کنید.   
🔸بپرسید که آیا دوباره همان را می خرند؟
🔸بپرسید که آیا آن را به واحد تجرای دیگری پیشنهاد میدهند؟
🔸تمام چیزهایی را که می گویند ثبت و ضبط کنید.
🔸دیدن محصول در عمل و پرسش درباره ان دیدگاه جدیدی از نحوه فروش آن ارائه می دهد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۱۵
دکتر حسن سبک روح

🔴اهمیت تاثیر اولیه در متقاعدسازی
@bazaryabimodern1987
👈به طور کلی، در برقراری ارتباط با دیگران، اولین ثانیه‌های برخورد بسیار مهم است و به خصوص در تاثیرگذاری و متقاعد کردن مخاطب، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد
👈برداشت اولیه طرف مقابل از ما در زمان کوتاهی در حدود 12 ثانیه شکل می‌گیرد و حتی برخی از محققان آن را به کوتاهی 3 ثانیه نیز دانسته‌اند
👈برداشت اولیه طرف مقابل از ما به صورت ناخودآگاه روی موضع‌گیری‌ها، رفتار و گفتار طرف مقابل تاثیر گذاشته و به سختی می‌توان آن را تغییر داد
👈برای همین، اگر می‌خواهید تاثیر اولیه خوبی روی طرف مقابل‌تان بگذارید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:
1️⃣لبخند را فراموش نکنید
لبخند و روی گشاده نیرومندترین ابزار برای ایجاد برداشت اولیه خوب و مثبت است. وقتی دیگران لبخند و روی باز شما را می‌بینند، احساس می‌کنند با فردی دوست‌داشتنی و قابل اعتماد مواجه‌ شده‌اند
2️⃣رفتار خود را کنترل کنید
باید تمام جزئیات رفتار شما در لحظه ورود به اتاق یا صحنه سخنرانی یا آغاز یک گفتگو، کاملاً حساب شده، جذاب، دوستانه و احترام‌آمیز باشد
3️⃣محکم و استوار دست بدهید
دست دادن یکی از سریع‌ترین و موثرترین راه‌های برقراری ارتباط است. دست دادن محکم، شما را مطمئن و مورد اعتماد نشان می‌دهد
4️⃣ارتباط چشمی برقرار کنید
در هنگام مکالمه، نگاه کردن به چشم طرف مقابل در ایجاد ارتباط و جلب اعتماد او بسیار موثر است
5️⃣نشان دهید که شنونده خوبی هستید
به طرف مقابل‌تان نشان بدهید که می‌خواهید حرف‌ها، نظرات و خواسته‌های او را به طور دقیق و کامل بشنوید. وقتی خودتان را مشتاق شنیدن نشان می‌دهید، گام موثری در ایجاد برداشت اولیه مطلوب برمی‌دارید
6️⃣هرگز تأخیر نکنید
به هیج وجه دیر سر قرار حاضر نشوید چون تاخیر باعث می‌شود قبل از این که ارتباط شروع شود، به بی‌ملاحظه بودن، بی‌توجهی، بی‌نظمی و بی‌دقتی متهم شوید
7️⃣تمرکز کنید
به هیچ وجه نگذارید مسائل حاشیه‌ای و افکار نامربوط، فرصت حیاتی تاثیرگذاری اولیه را از شما بگیرند. قبل از شروع ملاقات، نفسی عمیق بکشید و تمام توجه و تمرکز خود را صرف نحوه برقراری ارتباط با طرف مقابل بکنید
8️⃣در مراسم معرفی عجله نکنید
هنگام معرفی، با دقت به اسامی و عنوان‌های طرف مقابل‌تان توجه کنید و آنها را خوب به خاطر بسپارید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۱۴
دکتر حسن سبک روح

💢از تبلیغات متمایز استفاده کنید
@bazaryabimodern1987
👈گاهی اوقات، مزیت رقابتی و پیشنهاد فروش منحصر به فرد محصول، بسیار ساده و مشابه رقبای دیگر است. به بیان دیگر، محصول در واقع فاقد مزیت رقابتی هیجان‌انگیزی است که توجه مشتریان را جلب و آنها را به خرید محصول تشویق کند
👈در چنین حالتی، می‌توان با تزریق کمی خلاقیت و هیجان به پیام تبلیغاتی، محصول را از وضعیت بدون مزیت رقابتی خارج کرد
👈برای مثال، گُرولچ، یک شرکت آلمانی تولیدکنندۀ نوشیدنی‌ است که مردان جوانی که طرفدار نوشیدنی‌های باکیفیت هستند را هدف گرفته است
👈مزۀ نوشیدنی‌های شرکت مثل مزۀ نوشیدنی‌های سایر شرکت‌های بزرگ آلمانی بود و در نتیجه، گُرولچ نمی‌توانست روی مزه به عنوان مزیت رقابتی خود حساب کند
👈به همین دلیل، شرکت به تدریج بازارش را به شرکت‌های بزرگ‌تر آلمانی واگذار کرد. در نتیجه، شرکت به آژانس تبلیغاتی خود مأموریت داد تا برند شرکت را باز موضع‌یابی کند، به گونه‌ای که فروش شرکت دو برابر شود و شرکت به جایگاه دوم بازار برسد
👈یکی از ویژگی‌های گُرولچ این بود که فرایند تولید نوشیدنی در آن، آهسته‌تر از سایر رقباست، در نتیجه، نوشیدنی‌های آن، طعم اصیل‌تری دارند
👈در نتیجه، آژانس تبلیغاتی مربوطه تصمیم گرفت همین ویژگی را به مزیت رقابتی گُرولچ تبدیل کند
👈بر همین اساس، گُرولچ کمپین تبلیغاتی جدیدی را شروع کرد که در آن روی این موضوع تمرکز شده بود که «وقتی نوشیدنی‌ها با سرعت کمتری تولید می‌شوند، مزۀ بهتر و اصیل‌تری دارند»

@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۱۳
دکتر حسن سبک روح

💢از دست دادن کنترل فروش
@bazaryabimodern1987
1️⃣قبل از آن که محصول را به درستی معرفی و مزایای رقابتی و منافع آن را توضیح داده باشند، قیمت محصول را اعلام می‌کنند. در نتیجه، مشتری چون شناخت درستی از محصول ندارد و ارزش آن را نمی‌داند، با قیمت اعلامی فروشنده مخالفت می‌کند
2️⃣بدون این که سوالات درستی از مشتری بپرسند تا نیازهایش را شناسایی کنند، بر اساس قضاوت شخصی‌شان پیش‌بینی می‌کنند که نیاز مشتری چیست و معمولاً هم در تشخیص نیازهای مشتری اشتباه می‌کنند. در نتیجه، روی منافعی از محصول تمرکز می‌کنند که برای مشتری جذاب نیست
3️⃣بدون بررسی دقیق و کسب شناخت اولیه از مشتری بالقوه، با او قرار ملاقات می‌گذارند و تازه در جلسۀ مذاکره می‌خواهند مشتری را بشناسند و در نتیجه، بیشتر وقت‌شان را از دست می‌دهند و نمی‌توانند مشتری را به درستی به سمت خرید محصول هدایت کنند
4️⃣خجالت می‌کشند یا نمی‌توانند مشتری را به سمت پرداخت پول سفارشش هدایت کنند. در نتیجه، مطالبات معوق زیادی به بار می‌آورند و مجبور می‌شوند وقت و انرژی‌شان را صرف جمع‌آوری مطالبات‌شان کنند نه صرف مشتری‌یابی و افزایش فروش
5️⃣مواردی که در جلسات قبلی مطرح شده‌اند را از مشتری پیگیری نمی‌کنند و به اشتباه تصور می‌کنند خود مشتری یادش می‌ماند و کارهایی که باید انجام می‌داده را انجام می‌دهد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۱۳
دکتر حسن سبک روح

💢تاثیر آموزش بر روحیه کارمندان
@bazaryabimodern1987
1️⃣آموزش میزان رضایت کارمندان از شرکت را افزایش می‌دهد
عدم رضایت از شرکت یکی از مهم‌ترین دلایل استعفاء و ترک شغل به حساب می‌آید. آموزش چون باعث افزایش رضایت کارمندان از شرکت و ایجاد حس ارزشمندی در آنها می‌شود، به صورت مستقیم روی کاهش استعفاء و ترک شغل اثر می‌گذارد
2️⃣آموزش میزان بهره‌وری کارمندان را افزایش می‌دهد
آموزش چون مهارت‌های شغلی کارمندان، میزان خوشحالی آنها از شرکت و درک آنها از نقش‌شان در موفقیت شرکت را افزایش می‌دهد، باعث افزایش بهره‌وری‌شان می‌شود
3️⃣آموزش نگرش حرفه‌ای کارمندان را به صورت مستمر ارتقاء می‌دهد
آموزش با به چالش کشیدن نگرش و مهارت کارمندان، آنها را تشویق می‌کند دانش، نگرش و مهارت‌های حرفه‌ای‌شان را به صورت مستمر ارتقاء بدهند
4️⃣آموزش کیفیت کار شرکت را افزایش می‌دهد
آموزش به صورت مستقیم باعث افزایش کیفیت کار کارمندان و در نهایت، ارتقاء کیفیت خروجی‌های شرکت مثل محصولات و خدمات آن می‌شود
5️⃣آموزش مهارت‌ کارگروهی و ارتباطات فردی کارمندان را تقویت می‌کند
آموزش به خصوص آموزش‌های گروهی، روابط بین کارمندان را تقویت می‌کند و از طریق افزایش علاقه کارمندان به یکدیگر، باعث گسترش فرهنگ کارگروهی در شرکت می‌شود
6️⃣آموزش انگیزه کارمندان را دو چندان می‌کند
وقتی شرکت برای آموزش کارمندانش هزینه می‌کند، به صورت مستقیم به آنها نشان می‌دهد که برای شرکت ارزشمندند. این احساس ارزشمندی در نهایت باعث افزایش انگیزه کاری کارمندان می‌شود
7️⃣آموزش فرهنگ شرکت را تقویت می‌کند
آموزش، به خصوص آموزش ارزش‌ها و اصول کاری شرکت به کارمندان، فرهنگ کارمندان را تقویت و ارزش‌ها و اصول شرکت را در آنها نهادینه می‌کند
8️⃣آموزش هزینه‌های عملیاتی شرکت را کاهش می‌دهد
کارمندان آموزش دیده خطاهای کمتری مرتکب می‌شوند و در نتیجه به شرکت کمک می‌کنند تا هزینه‌هایش را کاهش بدهد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۰۴
دکتر حسن سبک روح

💢اصل هارمونی در متقاعدسازی
@bazaryabimodern1987
1️⃣خودمان را شبیه به طرف مقابل نشان بدهیم
2️⃣به طرف مقابل و نظراتش احترام بگذاریم
3️⃣احساسات طرف مقابل را درک و تایید کنیم
4️⃣با طرف مقابل با احترام و مهربانی رفتار کنیم
5️⃣به جای بحث با طرف مقابل، نقاط مشترکی بین خودمان پیدا و روی آنها تمرکز کنیم
6️⃣در مواردی که اختلاف‌مان با طرف مقابل خیلی جدی نیست، نظرات او را قبول کنیم
7️⃣به جای استدلال آوردن و جدل کردن با طرف مقابل، صادقانه از او بخواهیم با ما همراه شود
8️⃣هرگز به صورت مستقیم، نظر مخالف‌مان را بیان نکنیم بلکه قبل از اعلام نظر مخالف، اول همراهی و هم‌فکری خودمان را با طرف مقابل اعلام و بعد به آرامی نظر مخالف‌مان را بیان کنیم
9️⃣تا جایی که ممکن است، در ابتدای جملات‌مان، به خصوص اگر می‌خواهیم با طرف مقابل مخالفت کنیم، از جملاتی شبیه به این استفاده کنیم: حق با شماست ...
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۰۱
دکتر حسن سبک روح

💢تبلیغات در طولانی مدت اثرگذار است
@bazaryabimodern1987
👈کمپین تبلیغاتی‌ای که برای مدت طولانی ادامه می‌یابد، می‌تواند ارتباط بین برند با مجموعه‌ای از مزایا یا ویژگی‌های مدنظرمان را تقویت می‌کند
👈برای مثال، استفادۀ مکرر و طولانی مدت میشلن از یک کودک در تبلیغات خود، مفهوم «امنیت تایرهای میشلن» را تقویت کرده است. یا حضور تبلیغاتی در ورزش‌های بسیار هیجانی، وجهۀ «جوان‌پسند» و «پرانرژی» نوشیدنی‌ انرژی‌زای ردبول را تقویت کرده است
👈در حقیقت، استفاده از تبلیغات برای افزایش ارزش برند در بلندمدت، یک مسابقۀ دویِ سرعت نیست، بلکه یک مسابقۀ دویِ ماراتن است. به همین دلیل، نیازمند صبر و بردباری، تمرکز و همچنین تعهد است
👈به همین دلیل است که برنده شدن در تبلیغات، مثل برنده شدن در دویِ ماراتن، نیازمند «پاهای قدرتمند» است. این کار، مستلزم داشتن «ایده‌ای خلاق» است که از تمرکز چندین و چند ساله بر یک پیام خاص نشأت می‌گیرد
👈برای مثال، تبلیغات مجلۀ اکونومیست، که مطالب آن دربارۀ اوضاع اقتصادی و سیاسی جهان است، همیشه به صورت چاپی و بسیار ساده است. در تبلیغات این مجله، فقط نام مجله به همراه یک نوشتۀ ساده مثل  «آمادگی برای هر جلسۀ غیرمنتظره‌ای» یا «دادن پاسخ‌های تماماً منطقی» به چشم می‌خورد
👈این تبلیغات، یک پیام محکم و منطقی را به مخاطبان مجله منتقل می‌کنند: اکونومیست تحلیل‌هایی عمیق از مسائل مهم روز را در اختیار شما قرار می‌دهد
👈به بیان دیگر، از آنجایی که اساس برند اکونومیست بر پایه ایدۀ «تحلیل‌های عمیق» شکل گرفته است، تمام تبلیغات این برند هم فقط همین پیام را به مخاطبان منتقل می‌کنند
👈نکته مهم دیگر در خصوص رابطه تبلیغات و برندینگ این است که «جالب یا خنده‌دار یا جذاب بودن تبلیغ» وقتی مفید است که بتواند پیام اصلی تبلیغ را تقویت کند
👈برای مثال، برای مثال، تبلیغات پیتزا لیتِل سزار نمونۀ خوبی از وجود این رابطه است. در یکی از این تبلیغ‌ها، سرآشپزی نشان داده می‌شود که به پیتزای پپرونی خیلی خوشمزه‌ای که درست کرده، افتخار می‌کند ودلش نمی‌آید آن را برای مشتری بفرستد
👈این تبلیغ از آن جهت به برند لیتِل سزار کمک می‌کند که به مشتری می‌گوید لیتِل سزار، خوشمزه‌ترین پیتزاها را دارد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۰۸
دکتر حسن سبک روح

💢پیگیری نادرست از مشتری
@bazaryabimodern1987
👈اکثر مشتریان‌مان، به خصوص اگر در مشاغل حساس مدیریتی حضور داشته باشند، وقت‌شان بسیار محدود است و باید زمان و انرژی‌شان را برای مدیریت مسائل مختلفی اختصاص بدهند
👈بنابراین، نباید تصور کنیم که اگر محصول‌مان عالی است و آن را خوب به مشتری‌مان معرفی کرده‌ایم، کافی است منتظر بمانیم تا مشتری با ما تماس بگیرد و آن را بخرد
👈به همین دلیل، فروشندگان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که پیگیری درست از مشتریان، یکی از مهم‌ترین وظایف یک فروشنده است چون اگر فرایند فروش را به درستی پیگیری نکنیم و مشتری را به سمت خرید محصول‌مان هدایت نکنیم، انگار هیچ کاری انجام نداده‌ایم
از سوی دیگر، فروشندگان مبتدی اگر بخواهند از مشتری پیگیری کنند، سوالات اشتباهی را برای این هدف مطرح می‌کنند. مثلاً از مشتری می‌پرسند: آیا کاتالوگی که برای‌تان فرستاده بودم را مطالعه کردید؟ پاسخ اکثر مشتریان به چنین سوالی این است که «نه هنوز وقت نکردم»
پس اگر می‌خواهیم فروش‌مان را به درستی پیگیری کنیم، باید این کارها را به دقت انجام بدهیم:
1️⃣هنگام پیگیری از مشتری، هیچ وقت از سوالات بسته مثل «آیا نمونۀ محصول را بررسی کردید؟» استفاده نکنید، بلکه از سوالاتِ بازی مثل «نظرتان دربارۀ نمونه‌ای که فرستادم چیست؟» استفاده کنید
2️⃣اگر به نهایی کردن فروش نزدیک هستید، خیلی شفاف از مشتری بپرسید که تصمیمش را گرفته است یا نه. مثلاً از او بپرسید: «تصمیم نهایی‌تان چیست؟ فرم قرارداد را برای‌تان بفرستم؟»
3️⃣برای انجام مراحل مختلف فروش، مشتری را در کار انجام شده قرار بدهید. مثلاً به او بگویید: «برای امضای قرارداد، روز دوشنبه قرار بگذاریم یا روز چهارشنبه؟»
4️⃣به جای آن که از مشتری بپرسید «آیا برای نهایی کردن فروش، سوال یا مشکلی دارید؟»، از او بپرسید: «آیا در پیشنهادمان، نکته‌ای هست که بخواهید بیشتر راجع به آن توضیح بدهم یا این که همه چیز شفاف است و می‌توانیم قراردادمان را امضاء کنیم؟»
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۳ ، ۰۹:۴۷
دکتر حسن سبک روح

💢از بسته‌بندی به درستی استفاده کنید
@bazaryabimodern1987
👈در پایه‌ترین سطح، بسته‌بندی برای محافظت از محتوای داخلش از محیط پیرامونی و بالعکس، محافظت از محیط پیرامون از محتوای داخل به‌کار برده می‌شود
👈با این حال، بسته‌بندی می‌تواند کارهای بیشتری برای ما انجام بدهد. برای مثال، بسته‌بندی می‌تواند: مشتری را از وجود محصول‌مان مطلع کند؛ توصیه‌هایی برای روش‌های مختلف استفاده از محصول به مشتری ارائه کند؛ برندهای دیگر شرکت را تبلیغ کند؛ و کارهای دیگری از این دست
👈اکثر مدیران برند با این قبیل کارکردهای بسته‌بندی آشنا هستند، چون این کارکردها، جزء کارکردهای استاندارد بسته‌بندی به حساب می‌آیند
👈اما برخی شرکت‌ها پا را از این فراتر گذاشته و با کمک بسته‌بندی، مشتری را سرگرم یا به او کمک می‌کنند بسته‌بندی را برای مقاصد دیگری به کار ببرد
👈برای مثال، در فرانسه، سس خردل در بطری‌های شیشه‌ای خیلی زیبا عرضه می‌شود تا مشتری بتواند پس از تمام شدن سس، از بسته‌بندی آن برای کارهای دیگری استفاده کند
👈یا به عنوان مثالی دیگر، شرکت فرانسونی اِویَن، تولیدکنندۀ آب‌معدنی، دنبال این بود تا از بطری‌هایی استفاده کند که به راحتی بازیافت می‌شوند
👈اکثر بطری‌های پلاستیکی، با این که خالی هستند، ولی جای زیادی را در سطل زباله اشغال می‌کنند. برای همین، اِویَن بطری‌هایی را طراحی کرد که به سادگی جمع می‌شوند تا جای زیادی را نگیرند
👈اما هدف اصلی شرکت از طراحی چنین بطری‌هایی، چیز دیگری بود. اِویَن به خوبی متوجه شده بود که فشردن و کوچک کردن یک بطری پلاستیکی، نوعی تفریح جذاب برای مشتریانش است
👈این کار آن قدر جذاب است که خیلی از مشتریان، آب داخل بطری را زودتر می‌نوشند تا بتوانند بطری‌ آن را فشار بدهند و کوچک کنند
👈برای همین، بطری خاص اِویَن به نقطۀ تمایز آن در بازار بسیار رقابتی آب معدنی در سراسر دنیا تبدیل شد. در حقیقت، اِویَن به خوبی می‌دانست که به جز خلاقیت در بسته‌بندی، راه دیگری برای متمایز کردن آب معدنی ندارد، چون آب، آب است
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۳ ، ۰۹:۴۶
دکتر حسن سبک روح

💢چهار ویژگی یک هدف کلان
@bazaryabimodern1987
👈تعیین اهداف کلان، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران ارشد است. هدف کلان، مقاصدی عینی و ملموس هستند که از نظر مقدار مورد نظر و زمان دستیابی، کاملا مشخص و معلوم‌اند
👈اغلب شرکت‌ها دنبال اهداف کلان مختلفی مثل افزایش سودآوری، افزایش فروش، افزایش سهم بازار، ارائه محصولات و خدمات نوآورانه، افزایش شهرت و محبوبیت برندشان و غیره هستند
👈مدیران ارشد بعد از تعیین اهداف کلان مدنظرشان، شرکت خود را بر اساس روش مدیریت بر مبنای هدف یا اصطلاحا MBO هدایت می‌کنند
👈طبق اصول MBO (Management By Objectives) یک هدف کلان باید این چهار ویژگی را داشته باشد تا بتواند مبنای مدیریت یک شرکت قرار گیرد:
1️⃣اهداف کلان‌مان باید از نظر میزان اهمیت به ترتیب از مهم‌ترین تا کم اهمیت‌ترین اولویت‌بندی شوند
2️⃣هدف کلان باید تا حد ممکن کمّی و شامل عدد و رقم باشد. مثلا افزایش میزان سهم بازار، یک هدف کلان نیست چون کمّی نیست. ولی این هدف، یک هدف کلان است: افزایش 15 درصدی میزان سهم بازار
3️⃣اهداف کلان باید نسبت به شرایط بازار و توانمندی‌ها و ضعف‌های شرکت‌مان، واقع‌بینانه تعیین شده باشند. در حقیقت، تعیین اهداف کلان با آرزونویسی فرق دارد
4️⃣اهداف کلان مختلف باید با یکدیگر سازگاری و هماهنگی داشته باشند. برای مثال، افزایش هم‌زمان فروش شرکت و کاهش هزینه‌های تبلیغاتی شرکت، دو هدف کلان ناسازگار هستند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۱۲
دکتر حسن سبک روح

قابل توجه صاحبان کسب و کار و دانشجویان و آموزشگاه داران
دوره تدریس
دروس حسابداری ، مدیریت مالی ، مبانی و رفتار سازمانی، بازاریابی، کسب و کار، فنون مذاکره، دوره منشی گری ، دیجیتال مارکتینگ ، منابع انسانی  بصورت خصوصی و گروهی
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید
۰۹۲۱۳۱۶۳۷۴۹
www.Instagram.com/Bazaryabimodern1987

www.hassansabokroh.blogfa.com

Email:mmodernmarket1987@gmail.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۰۳ ، ۰۸:۳۷
دکتر حسن سبک روح

💢چرا بازاریابی مهم است؟
@bazaryabimodern1987
👈بسیاری از مدیران ارشد هنوز به اشتباه تصور می‌کنند فعالیت‌هایی مثل تولید، مالی، تامین سرمایه و غیره، مهم‌ترین فعالیت‌های یک کسب و کار هستند به همین دلیل وقت و انرژی کافی برای بازاریابی نمی‌گذارند

👈اما تحقیقات مختلف از جمله تحقیقاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، به ما نشان می‌دهد که بازاریابی مهم‌ترین وظیفه هر شرکتی است:

👈هولِی و لینچ در تحقیق خود از 1504 شرکت انگلستانی متوجه شدند از این تعداد شرکت، آنهایی که عملکرد مالی بهتری دارند، مدیران‌شان بیشتر وقت‌شان را صرف بازاریابی می‌کنند؛ توجه بیشتری به بازار و نیازهای مشتریان دارند؛ و نگرانی اصلی مدیران، حفظ و ارتقاء کیفیت محصولات شرکت در طول زمان است

👈ناروِر و اِسلِیتِر در تحقیقی از مدیران عامل 140 شرکت چند میلیارد دلاری متوجه شدند این مدیران برای افزایش سودآوری شرکت‌شان، بیشترین زمان را برای بازاریابی کنار می‌گذارند. این دو محقق متوجه شدند هر چقدر زمانی که مدیران عامل برای بازاریابی صرف می‌کنند، بیشتر باشد، میزان سودآوری شرکت نیز بیشتر است

👈کوهلی و جاوُرسکی در تحقیقی از 1900 مدیر ارشد شرکت‌های چند میلیارد دلاری آمریکایی متوجه شدند این مدیران دلیل موفقیت شرکت‌شان را توجه ویژه به بازاریابی به خصوص این سه جنبه می‌دانند: مشتری‌مداری، هماهنگی بین بقیه واحدهای شرکت با واحد بازاریابی و طراحی و اجرای کمپین‌های خلاقانه توسط واحد بازاریابی

👈وانگ و ساندرز در تحقیقی از 1993 شرکت آمریکایی، انگلستانی و ژاپنی که طی 10 سال گذشته توانسته‌اند فروش‌شان را به صورت مستمر افزایش بدهند، متوجه شدند مردم این سه کشور، این شرکت‌ها را به یکی از این سه خصلت می‌شناسند: شرکتی خلاق؛ شرکتی باکیفیت؛ یا شرکتی با کمپین‌ها و ایده‌های بازاریابی خلاقانه
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۱۹
دکتر حسن سبک روح

💢جایگاه‌یابی برند واقعا چیست؟
@bazaryabimodern1987
👈مدیران برند موظفند پیام و جوهرۀ برند را در ذهن مشتریان هدف آن جا بیاندازد. ما به این کار اصطلاحاً جایگاه‌یابی برند می‌گوییم
👈برای جایگاه‌یابی بسیار بسیار مهم است که مدیر برند تمامی تجربیات مرتبط با برند را به گونه‌ای طراحی و خلق کند که همواره با پیام و جوهرۀ برند هم‌خوانی داشته باشد
👈برای جایگاه‌یابی درست یک برند، باید جایگاه برند را به صورت مستمر و یکسان تکرار کنیم به این معنا که تمام فعالیت‌های برندینگ ما باید همواره با پیام و جوهرۀ اصلی آن برند سازگاری داشته باشد
👈به بیان دیگر، هر برندی سعی می‌کند جای ثابتی را برای خود در ذهن مشتریان هدفش دست و پا کند. از این‌رو، پیدا کردن جای ثابت در ذهن مشتریان هدف، گام اول در جایگاه‌یابی است
👈دومین گام در جایگاه‌یابی، خلق مفاهیم مرتبط با برند است. خلق مفاهیم اثرگذار پیرامون یک برند مستلزم داشتن برنامه‌هایی بر اساس این دو اصل روانشناسی است:
1️⃣پیام برند باید تا حد امکان ساده باشد زیرا ذهن‌های درگیر و پر از مشغلۀ مشتریان، اطلاعات ساده را بهتر تحلیل می‌کند
2️⃣برند باید در طول زمان ثابت قدم باشد زیرا ثبات، ارتباط بین برند و مفاهیمی را که می‌خواهید پیرامون آن بسازید، تقویت می‌کند
👈برای مثال، موضع‌ شامپوی هِد اَند شولدِرز روی مفهوم ساده‌ای بنا شده است: شامپوی هِد اَند شولدِرز به درمان شورۀ سر کمک می‌کند. از آنجایی که این برند در طول سال‌های فعالیت خود روی همین مفهوم ساده پافشاری کرده و ثبات داشته است، بنابراین در ذهن مشتریان، هِد اَند شولدِرز مساوی است با رفع شورۀ سر
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۰۳ ، ۰۷:۰۴
دکتر حسن سبک روح

💢اصول تبادل امتیاز در مذاکره
@bazaryabimodern1987
👈تبادل امتیاز، یکی از مراحل مهم در فرایند مذاکره است که در آن طرفین مذاکره تلاش می‌کنند با دادن و گرفتن امتیاز، به نتیجه‌ای دست یابند که تا حد امکان، خواسته‌ها و منافع دو طرف را تأمین می‌کند
👈برای موفقیت در تبادل امتیاز باید به این چهار اصل دقت کنیم:
1️⃣اصل کیک متغیر
مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای قبل از شروع فرایند تبادل امتیاز، به این موضوع فکر می‌کنند که آیا می‌توانند منافع موجود در مذاکره یا اصطلاحا کیک مذاکره را بزرگ‌تر کنند تا خود به خود سهم هر یک از طرفین از مذاکره افزایش یابد؟
2️⃣اصل انعطاف‌پذیری
در تبادل امتیاز، هنری لازم است که می‌توان آن را انعطاف‌پذیری در عین محکم بودن نامید. به این معنا که مذاکره‌کننده باید در مورد موضوعاتی که برایش مهم است، محکم باشد، اما در عین حال، در برابر موضوعاتی که برای وی از اهمیت کمتری برخوردار است، از خود انعطاف‌پذیری نشان بدهد
3️⃣اصل مذاکره هم‌زمان روی تمام موضوعات
تبادل امتیاز زمانی معنا دارد که روی بیش از یک موضوع مذاکره کنیم چون وقتی تنها یک موضوع مطرح است، مثلا قیمت، بده-بستان معنی پیدا نمی‌کند. به همین دلیل، باید موضوع اصلی مذاکره را از جنبه‌های گوناگون بررسی و درباره آنها به صورت هم‌زمان مذاکره کنیم
4️⃣اصل بده-بستان
اصولا تبادل امتیاز بر اساس مفهوم بده-بستان شکل گرفته است به این معنا که باید امتیازی به طرف مقابل بدهیم و در مقابل، امتیازی از او بگیریم. نکته مهم این که باید حواس‌مان را جمع کنیم امتیازی که به طرف مقابل می‌دهیم، هم‌تراز امتیازی باشد که از او می‌گیریم. به بیان دیگر، نباید امتیاز مهمی به طرف مقابل بدهیم، ولی در مقابل، امتیاز کم‌ارزشی از او بگیریم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۰۳ ، ۱۸:۳۷
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️چطور سؤال‌های بهتری بپرسیم؟
@bazaryabimodern1987
⭕️ با طرح سؤال درست در موقعیت مناسب می‌توانید مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید.
✳️سؤالات بسته و باز: سؤال بسته معمولا با جواب کوتاه و یا تک‌ کلمه‌ای پاسخ داده می‌شوند و سؤالات باز که معمولا با چه، چرا و چگونه آغاز می‌شوند، جواب‌های طولانی‌تری دارند.
✳️سؤالات مخروطی: این تکنیک با سؤالات کلی شروع شده و به سمت مشخصی هدایت می‌شود و در هر مرحله جزئیات بیشتر و بیشتری پرسیده می‌شود.
✳️سؤالات کاوشی: روشی دیگر برای رسیدن به جزئیات بیشتر استفاده از سؤالات کاوشی است. گاهی‌ اوقات این کار به سادگیِ درخواست یک مثال برای شفاف‌سازی مطلبی است که برای‌تان تعریف کرده‌اند.
✳️سؤالات هدایت‌کننده: سؤالات هدایت‌کننده سعی دارند تا پاسخ‌دهنده را به سمت چیزی که در ذهن شما می‌گذرد هدایت کنند.
✳️سؤالات بدیهی: سؤالات بدیهی در حقیقت اصلا سؤال به حساب نمی‌آیند، زیرا نیاز به پاسخ ندارند. آنها جملات تأییدی هستند که با آهنگ پرسشی ادا می‌شوند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۰۳ ، ۲۰:۵۸
دکتر حسن سبک روح

💢هشت کار مهم برای توسعه برند کارفرمایی
@bazaryabimodern1987
🔴در قلب مفهوم بازاریابی داخلی این نکته وجود دارد که کارکنان، بازار داخلی سازمان را شکل می‌دهند؛ یعنی سازمان یک بازار داخلی با مشتریان و عرضه‌کنندگان درونی است و تأمین نیازهای این مشتریان درونی برای موفقیت شرکت لازم و ضروری است. شاید بتوان گفت که نقش‌آفرینی مؤثر یک سازمان در امر بازاریابی داخلی به توسعه شهرت برند کارفرمایی آن سازمان ختم می‌شود.
🟢ایده مبنایی بازاریابی داخلی آن است که با ایجاد ارتباط عاطفی قوی با برند، شور و شوق کارکنان را به دست آوریم. بازاریابی داخلی دربرگیرنده استفاده از فنون بازاریابی برای جلب اشتیاق کارکنان به برند است.
🔵برای آن که در بازایابی داخلی موفق شویم و به دنبال آن بتوانیم برند کارفرمایی خود را تقویت کنیم لازم است هشت کار مهم زیر را انجام دهیم:
🟤یک استراتژی روشن با اهداف مشخص برای سازمان ایجاد کنید و به صورت شفاف آن را به کارکنان خود ابلاغ و در آن‌ها نهادینه کنید.
🟡از ارتباط داخلی موثر غافل نشوید. کیفیت ارتباطات بین کارکنان و ارتباطات کارکنان با مدیران و بالعکس، در تقویت تجربه کارکنان از محیط کار بسیار حائز اهمیت است.
⚫️به جامعه‌پذیری و آشناسازی کارکنان، به خصوص کارکنانی که تازه به استخدام سازمان در آمده‌اند توجه ویژه داشته باشید. مطالعات مختلف حاکی از آن است که یکی از دلایل اصلی ترک خدمت کارکنان، بی‌توجهی سازمان‌ها به این مرحله در استخدام است.
⚪️آموزش در مورد محصولات و خدمات شرکت، کارکنان را نسبت به شناخت کسب و کار حساس کرده و به هویت‌یابی آن‌ها با سازمان و برندی که نماینده محصولات و خدمات تولیدی آن‌هاست، کمک می‌کند.
🟠اعتماد ایجاد کنید. با برقراری ارتباط شفاف، نسبت به توسعه اعتماد به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع ناملموس در سازمان و تقویت‌کننده سرمایه اجتماعی بها دهید.
🟣تجربه کارکنان از محیط کار شاید جوهره بازاریابی داخلی باشد. تمام کنش‌های کارکنان با سازمان در تجربه ایشان خلاصه می‌شود. هرچه این تجربه خوب و به سوی عالی باشد، در بازاریابی داخلی موفق‌تر خواهید بود.
🔵تلاش کنید فرهنگ محیط کار را مثبت کنید. ارزش‌ها و هنجارهای سازمانی مثبت که فرهنگ سازمانی را تقویت کند، حس خوبی در کارکنان به کار کردن برای یک برند ایجاد می‌کند.
🟢تا فرصت‌های توسعه حرفه‌ای برای بالندگی مستمر کارکنان خود ایجاد نکنید، در کارکنان افتخار به برند کارفرمایی شکل نمی‌گیرد.
⚪️کارکنان، مشتریان سازمان هستند و محصولی که به آن‌ها فروخته می‌شود، شغل آن‌ها و تجربه ایشان از محیط کاری‌شان است. هرچه در این فروش موفق باشید و رضایت کارکنان را برآورده کنید، برند کارفرمایی قدرتمند و مشهوری خواهید داشت.
@bazaryabimodern1987

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۰۳ ، ۲۰:۵۷
دکتر حسن سبک روح

💢تاثیر آموزش بر روحیه کارمندان
@bazaryabimodern1987
👈آموزش یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت در هر کسب و کاری است، چون:
1️⃣آموزش میزان رضایت کارمندان از شرکت را افزایش می‌دهد
عدم رضایت از شرکت یکی از مهم‌ترین دلایل استعفاء و ترک شغل به حساب می‌آید. آموزش چون باعث افزایش رضایت کارمندان از شرکت و ایجاد حس ارزشمندی در آنها می‌شود، به صورت مستقیم روی کاهش استعفاء و ترک شغل اثر می‌گذارد
2️⃣آموزش میزان بهره‌وری کارمندان را افزایش می‌دهد
آموزش چون مهارت‌های شغلی کارمندان، میزان خوشحالی آنها از شرکت و درک آنها از نقش‌شان در موفقیت شرکت را افزایش می‌دهد، باعث افزایش بهره‌وری‌شان می‌شود
3️⃣آموزش نگرش حرفه‌ای کارمندان را به صورت مستمر ارتقاء می‌دهد
آموزش با به چالش کشیدن نگرش و مهارت کارمندان، آنها را تشویق می‌کند دانش، نگرش و مهارت‌های حرفه‌ای‌شان را به صورت مستمر ارتقاء بدهند
4️⃣آموزش کیفیت کار شرکت را افزایش می‌دهد
آموزش به صورت مستقیم باعث افزایش کیفیت کار کارمندان و در نهایت، ارتقاء کیفیت خروجی‌های شرکت مثل محصولات و خدمات آن می‌شود
5️⃣آموزش مهارت‌ کارگروهی و ارتباطات فردی کارمندان را تقویت می‌کند
آموزش به خصوص آموزش‌های گروهی، روابط بین کارمندان را تقویت می‌کند و از طریق افزایش علاقه کارمندان به یکدیگر، باعث گسترش فرهنگ کارگروهی در شرکت می‌شود
6️⃣آموزش انگیزه کارمندان را دو چندان می‌کند
وقتی شرکت برای آموزش کارمندانش هزینه می‌کند، به صورت مستقیم به آنها نشان می‌دهد که برای شرکت ارزشمندند. این احساس ارزشمندی در نهایت باعث افزایش انگیزه کاری کارمندان می‌شود
7️⃣آموزش فرهنگ شرکت را تقویت می‌کند
آموزش، به خصوص آموزش ارزش‌ها و اصول کاری شرکت به کارمندان، فرهنگ کارمندان را تقویت و ارزش‌ها و اصول شرکت را در آنها نهادینه می‌کند
8️⃣آموزش هزینه‌های عملیاتی شرکت را کاهش می‌دهد
کارمندان آموزش دیده خطاهای کمتری مرتکب می‌شوند و در نتیجه به شرکت کمک می‌کنند تا هزینه‌هایش را کاهش بدهد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۰۳ ، ۱۴:۵۹
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺧﺮﯾﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ:
@bazaryabimodern1987
1️⃣ﺧﺮﯾﺪﻫﺎی ﺁﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺼﻤﯿﻢ‌ﮔﯿﺮی ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﺩﻟﯿﻞ ﺧﺎﺻﯽ ﺧﺮﯾﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻧ‌ﻬﺎ ﺧﺮﯾﺪﻫﺎی ﺑﭽﻪﮔﺎﻧﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
2️⃣ﺧﺮﯾﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﻨﻄﻖ.
3️⃣ﺧﺮﯾﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭼﻪ ﮐﺎﺭی ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﭼﻪ ﮐﺎﺭی ﻏﻠﻂ ﺍﺳﺖ.
🔅ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﯿﻦ ﺳﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎﻻ ﺩﺭ ﻧﻮﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﮐﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﺮﯾﺪﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﻪ ﻓﺮﺩ ﯾﮏ ﻣﺤﺮک ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺭﺍ ﻣﯽﺑﯿﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻧﯽ ﺧﺮﯾﺪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﻨﻄﻖ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻻﻟﯽ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺩﻫﻨﺪ.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۰۳ ، ۱۶:۴۲
دکتر حسن سبک روح

📌 چهار فرد تاثیرگذار در تیم
@bazaryabimodern1987
ساختن یک کسب‌وکار ساده نیست. مدیریت و سازماندهی یک استارتاپ شامل جزئیات زیادی می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین مسائل، انتخاب اعضای مناسب برای تیم است، چراکه آگاهی و اجرای این جزئیات به افراد مناسب نیاز دارد که بتوانند با جهت‌دهی و انرژی‌بخشی، عامل حرکت و جنبش و پیوستگی شوند.برای موفقیت این ۴ نفر را حتما در تیم خود داشته باشید!
 رهبر
▪️ اموری که کارفرما باید واسپاری کند یا انجام دهد را مدیریت می‌کند.
▪️دید مناسبی نسبت به پروژه دارد.
▪️مسئولیت ها را به افراد تفویض می‌کند.
▪️بیشتر از هر کسی وظیفه‌ی جهت‌بخشی را در کار ایفا می‌کند.
▪️بدون او، مسیر حرکت مشخص نیست و هیچ کار مشخص و هدفمندی انجام نمی شود.
 مدیر اجرایی
▪️وظیفه‌ی او پشتیبانی رهبر گروه در تقسیم وظایف در جهت اتمام امور و ساخت و ساز بخش‌های مختلف است.
▪️نسبت به انجام امور دید خوبی دارد.
▪️عامل اتفاق افتادن امور در جهت مثبت می‌شود.
▪️بهترین رهبرها هم بدون یک مدیر اجرایی خوب در کنار خود، نمی‌توانند کاری را به انجام رسانند.
 وکیل مدافع شیطان
▪️شما را به چالش می‌کشد و بدین ترتیب به سمت مسیر صحیح هل‌تان می‌دهد.
▪️می‌تواند با بیان مباحث، تحریک مناظره‌ها و یا آزمایش توان در مباحثات وارد شود.
▪️وجود اینچنین فردی برای هر پروژه‌ای ضروری است.
 ناظر
▪️وظیفه‌ی یک ناظر، ایجاد دید و چشم‌اندازی مناسب است.
▪️او حامی، مشاور و نگهبان شماست که ایده ها و استدلال های مفید را به سوی شما انعکاس می دهد.
▪️نقش ناظر پر کردن جایگاه مربی یا کسی است که با عقل و درایت و تجربه توان کمک به شما در تصمیم‌گیری‌های سخت را داشته باشد.
این چهار نفر عامل بهبود روند پیشرفت، جهت‌گیری صحیح و استفاده‌ی مناسب از انرژی در کسب‌وکار شما می‌شوند که مجموعه‌ی آن‌ها نهایتا به موفقیت خواهد انجامید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۰۳ ، ۱۶:۳۶
دکتر حسن سبک روح

🔳⭕️  این 10 نقل قول پیتر دراکر ممکن است دنیای تجارت شما را تغییر دهد:
@bazaryabimodern1987
1. " کاری صحیح را انجام دادن مهم تر از درست انجام دادن کاری است."
2. "اگر به دنبال چیزی جدید هستید، مجبورید کار های قبلی را تکرار نکنید."
3. "هیچ کاری کاملا بی فایده نیست اگر با کارآمدی زیادی صورت گیرد، حتی کاری که  اصلا نباید انجام شود.
4. " هر چیزی که اندازه‌گیری شود، بهبود می یابد."
5. "نتایج خوب از طریق بهره برداری از فرصت ها و نه حل مشکلات حاصل می شوند".
6. "خیلی از کارهایی که ما مدیریت می نامیم،  برای کار کردن افراد زیردست مشکل ساز می شوند."
7. "افرادی که ریسک می کنند یا نمی کنند ، هردو عموما دو اشتباه بزرگ درسال انجام می‌دهند.  
8. "جلسات برای رفع کسری سازمان است. کسی در سازمان همزمان نمی تواند کار و جلسه را هدایت  کند."
9. "برنامه‌ریزی طولانی مدت با تصمیمات آینده حل نخواهد شد، بلکه  آینده با تصمیمات  امروز ساخته می شود".
10. "مدیریت درست کار می کند. رهبری کارهای درست را انجام می دهد"
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۰۳ ، ۱۶:۳۵
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️«قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه می‌آورد»
@bazaryabimodern1987
🔅این جمله حقیقت دارد. اما نسخه بهتری از آن وجود دارد؛ نسخه‌ای که حقیقتا عمیق است و تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که اسم‌ها را جا‌به‌جا کنید:
«مسئولیت زیاد قدرت زیاد به همراه می‌آورد.»
🔺هرچه بیشتر تصمیم بگیریم که در زندگی‌مان مسئولیت‌پذیرتر باشیم، تسلطمان بر زندگی بیشتر می‌شود. پس پذیرش مسئولیت اولین قدم برای حل مشکلاتمان است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ فروردين ۰۳ ، ۱۷:۴۲
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ترفندهاى جذب مشترى
@bazaryabimodern1987
1⃣برای جذب مشتری جدید هیچ گاه از مشتری قدیمی غافل نشوید. اگر چه جذب مشتری جدید کاری جذاب است ولی اگر مشتری قدیمی چنین بپندارد که اهمیت خود را از دست داده است از شما دور خواهد شد.
2⃣پس از بروز مساله (از نظر ارتباط با مشتری) هر چه سریع تر آن را حل کنید.
3⃣همیشه حالت برد برد را با مشتری به وجود بیاورید.
4⃣همیشه حق با مشتری نیست ولی مساله مهم تفهیم این موضوع به مشتری است.
5⃣مشتری خواستار لذت است نه تامین رضایت.
6⃣فراموش نکنیدکه مشتری حق انتخاب دارد.
7⃣برای پی بردن به خواست مشتری به حرف‌های او گوش فرا دهید.
8⃣درباره خدمات دیدگاه مثبت داشته باشید.
9⃣خود را به جای مشتری بگذارید تا احساسات او را درک کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ فروردين ۰۳ ، ۱۷:۴۱
دکتر حسن سبک روح

✴️7 نکته طلایی در برابر مشتری که باید به خاطر بسپارید :
@bazaryabimodern1987
➖  به اندازه مورد نیاز مشتری اطلاعات را بیان کنید.
➖روی مشکلات مشتری تمرکز کنید.
➖اجازه دهید مشتری سوالات خود را بیان کند.
➖  سوال سازی کنید.
➖  شما نیز سوالات درستی بپرسید.
➖مختصر و مفید حرف بزنید.
➖  در تمام مسیر ارائه به نتیجه فکر کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۰۳ ، ۱۸:۱۷
دکتر حسن سبک روح

‍ ✴️ مراحل تدوین استراتژی برند
@bazaryabimodern1987
🔺برای تدوین موفق استراتژی برند مراحل ده گانه‌ای وجو دارد. این مراحل مرحله به مرحله طی شده ولی فرایند آن مستمر است و ممکن است تا رسیدن به یک برنامه استراتژیک برند، بعضی از آن‌ها تکرار و بازبینی شود :
➖ استراتژی کلی شرکت خود را مدنظر داشته باشید.
➖ مشتریان هدف خود را مشخص کنید.
➖ در مورد مشتریان هدف خود تحقیق کنید.
➖ برندتان را جایگاه‌سازی کنید.
➖ استراتژی پیامی برندتان را تدوین کنید.
➖نام، لوگو و شعار برندتان را بسازید.
➖استراتژی بازاریابی محتوای خود را تدوین کنید.
➖ وب‌سایتتان را توسعه دهید.
➖ ابزارهای بازاریابی خودتان را ایجاد کنید.
➖استراتژی برندتان را اجرایی کرده و بازخورد آن را رصد کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۰۳ ، ۱۸:۱۶
دکتر حسن سبک روح

⭕️ از کجا بفهمیم مدیرعامل از کار ما راضی است؟
@bazaryabimodern1987
👈 با توجه به اینکه شما در شغل جدیدتان به یک نیاز فوری سازمان پاسخ می دهید مورد توجه مدیران قرار می گیرید. مدیری که تا دیروز منتظر بوده کسی کارهای مربوط به شما را برایش انجام دهد و مجبور بوده خودش آنها را دنبال کند، امروز می بیند که شما همه آن کارها را برایش انجام داده اید. به همین جهت است که در این روزها شما خیلی بیشتر از معمول مورد توجه او قرار می گیرید و او مرتبا از شما تعریف می کند.
✅نشانه های رضایت :
➖بیش از قبل به شما اشکالات کارتان را یادآور می شوند
➖ همکارانتان سوالاتشان را ترجیحا از شما می پرسند
➖نظر شما را می پرسد
➖ رییس تان روی شما حساب می کند
➖ کسی روی شما نظارت نمیکند
➖ شما را به عنوان نماینده شرکت معرفی می کنند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۰۳ ، ۱۸:۱۶
دکتر حسن سبک روح

🔴این چهار خدمت را برای مشتری جدی بگیریم.
@bazaryabimodern1987
۱ - خدمات قبل از فروش:
خدماتی هستند که به مشتریان می‌دهیم تا با محصول ما آشنا شوند.
▫️مثلا اگر فروشنده گوشی موبایل هستیم، به مشتریان اجازه می‌دهیم با گوشی مربوطه در فضایی که آماده کرده ایم کار کنند و اگر پذیرفتند، یک نمونه آکبند از آن را خریداری کنند.
۲ - خدمات حین فروش:
مواردی همچون پذیرایی از مشتری و فراهم سازی امکانات رفاهی برای وی، باید در این نوع خدمت مورد توجه قرار گیرد.
۳ - خدمات پس از فروش:
به تعهدات و گارانتی پس از فروش محصول مربوط می‌شود یا همان ضمانتی که در قبال خرید محصول به مشتری داده‌ایم.
۴ - خدمات بدون فروش:
خدماتی است که به مشتریان بالقوه می‌دهیم تا در آینده مشتری ما بشوند.
▫️این موضوع هم نوعی سرمایه گذاری و بذرپاشی برای جذب مشتری است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۰۳ ، ۱۷:۳۸
دکتر حسن سبک روح

⭕️ فرایند سه مرحله ‌ای فروش
@bazaryabimodern1987
🔸 فروش مبتنی بر رابطه
ابتدا با مشتری دوست شوید و سپس بفروشید.
🔸 فروش مبتنی بر مشاوره
خود را در موقعیت یک حل کننده مساله و یک مشاور قرار دهید.
🔸 فروش مبتنی بر آموزش
خود را در موقعیت یک آموزگار و مدرس با اطلاعات بالا نشان دهید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۰۳ ، ۱۷:۳۷
دکتر حسن سبک روح