MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۲۹ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

🔺با این ۱۰ عادت خداحافظی کنید!
@bazaryabimodern1987
۱) از مقایسه خود با دیگران دست بردارید
۲) اجازه دهید ترس بر تصمیمات شما تاثیر بگذارد
۳) نگه داشتن اشتباهات گذشته
۴) بی‌توجهی به مراقبت از خود
۵) انتظار برای لحظه عالی
۶) باور داشته باشید که به اندازه کافی خوب نیستید
۷) عدم تعیین حد و مرزهای شخصی
۸) انتقاد بیش از حد از خود
۹) عدم اعتقاد به امکان تغییر
۱۰) اجتناب از چالش‌ها و ماندن در منطقه آسایش
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۰۲ ، ۰۸:۰۲
دکتر حسن سبک روح

⭕️مشتری به عنوان بهترین دوست
@bazaryabimodern1987
🔸هر از گاهی گروهی از مشتریان قدیمی و گروهی از مشتریان جدید را به یک جلسه دعوت کنید و نظرات آنها را بپرسید، از مشتریان قدیمی در مورد تغییرات محصول و خدمت و عامل وفاداری آنها بپرسید، از مشتریان جدید بپرسید چه چیزی باعث جذب آنها شده است.
🔸از این جلسه خود عکس بگیرید و منتشر کنید، با این کار بقیه مشتریان می بینند که شما به آنها اهمیت می دهید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۰۲ ، ۰۷:۴۷
دکتر حسن سبک روح

✴️یازده مرحله اساسی در برند سازی:
@bazaryabimodern1987
➖تعیین مخاطبان اصلی برند
➖تعریف بیانیه ماموریت برند
➖تحقیق در مورد برندهای موجود در صنعت
➖طرح ریزی منافع و کیفیت پیشنهادی برند
➖ساخت لوگو و شعار با شکوه جهت برند
➖شکل دهی صدای کسب و کار برند
➖ساخت یک پیام پرتاب گر برند
➖ایجاد شخصیت برای برند
➖یکپارچه سازی برند در جنبه های مختلف کسب وکار خود
➖برخورد صادقانه با برند خود
➖بزرگترین وکیل مدافع برند خود بودن
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۰۲ ، ۰۷:۴۶
دکتر حسن سبک روح

⭕️۱۰ نکته‌ی مفید برای بالا بردن مهارت‌های ارتباطی :
@bazaryabimodern1987
🔸 یک شنونده‌ی واقعی باشید!
🔸 حس همدردی خود را تقویت کنید
🔸مختصر و مفید صحبت کنید
🔸 شنونده خود را بشناسید
🔸حواس‌پرتی را کنار بگذارید
🔸 سوال مطرح کنید
🔸 داستان تعریف کنید
🔸 داشتن آمادگی ذهنی برای شروع و مدیریت گفتگوی کوتاه
🔸پرهیز از بیان کلمات غیرضروری در مکالمات
🔸 به زبان بدن دقت کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۲ ، ۰۷:۰۳
دکتر حسن سبک روح

✅ منظم ترین بازاریاب جهان " گربه "است
@bazaryabimodern1987
تنها دلیل بقا و افزایش جمعیت گربه ها
بازاریابی است.
فرض کنید در محله شما دویست خانه وجود دارد ، و محله شما قلمرو زندگی پنج گربه است.
فرض کنید که شما یک جوجه کوچولو برای فرزندتان خریده اید و آن جوجه را در حیاط رها می کنید.
برای چند دقیقه وارد ساختمان می شوید و چشم از جوجه بر میدارید!
احتمالا هنگام بازگشت به حیاط اثری از جوجه نخواهید یافت و جوجه بیچاره توسط یکی از گربه های محل ربوده شده و نوش جان خواهد شد.
جالب اینجاست که اگر در هریک از خانه های محل هم در نگهبانی از جوجه ها کوتاهی شود ، ظرف چند دقیقه سرنوشت جوجه همان است که بود!
در حقیقت و به عبارت ساده تر گربه های محل، همواره تمامی قلمرو خود را بصورت تمام وقت رصد می کنند و هیچ تغییر مرتبط با حوزه فعالیت آنها از چشمان تیزبین گربه ها مخفی نخواهد ماند.
یعنی گربه ها طی یک برنامه منظم و مدون همواره ما را زیر نظر دارند و خیلی اوقات که ما تصورش را هم نمی کنیم ساکت و آرام از لای شاخ و برگ گیاهان یا روی دیوار نظاره گر ما هستند.
استراتژی گربه ها ، حضور دائم است و شاید این استراتژی یکی از دلایل بقای این پلنگ های خانگی است.
بی تردید الگوی استراتژی گربه می
تواند در مارکتینگ هم مورد توجه قرار گیرد.
گربه ها به دلیل اینکه در یک خانه هیچ وقت جوجه ای را ندیده اند ، آن خانه را از لیست بازبینی خود حذف نمی کنند ، برای آنها هر خانه در هر زمان یک شکارگاه بالقوه است و در روز چندین و چند بار به آنجا سر می زنند .
ترجمه این عمل گربه ها در زبان بازاریابی یعنی :
هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند همواره برای شما امکان ایجاد یک بازار جدید را فراهم کند.
پس به دلیل اینکه مدتی است از شما خرید نکرده است او را از لیست مشتریان خود حذف نکنید و ارتباط خود را با او حفظ کنید.
از این پس وقتی چشمتان به چشمان گربه محله افتاد ، به چشمان او خیره شوید ، حتما متوجه برق شیطنتی که در چشمان اوست خواهید شد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۰۲ ، ۱۱:۱۰
دکتر حسن سبک روح

✅ قوانین ۱۵ دقیقه‌ای
@bazaryabimodern1987
- اگر روزی ۱۵ دقیقه را صرف خودسازی کنید، در پایان یک سال، تغییر ایجاد شده در خویش را به خوبی احساس خواهید کرد.
- اگر روزی ۱۵ دقیقه از کارهای بی اهمیت خویش بکاهید، ظرف چند سال موفقیت نصیب تان خواهد شد.
- اگر روزی ۱۵ دقیقه را به فراگیری زبان اختصاص دهید، از هفته ای یک بار کلاس زبان رفتن بهتر است.
- اگر روزی ۱۵ دقیقه را به پیاده روی سریع اختصاص دهید، از هفته ای چند بار باشگاه ورزشی رفتن، نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.
- اگر روزی ۱۵ دقیقه مطالعه و سلول های خاکستری خویش را درگیر کنید، به پیشرفت های عظیم یادگیری دست خواهید یافت.
⚠️ زیبایی روش یا قانون ۱۵ دقیقه در این است که آنقدر کوتاهست که هیچ وقت به بهانه‌ی این که وقت ندارید آن را به تاخیر نمی‌اندازید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۰۲ ، ۱۵:۴۷
دکتر حسن سبک روح

⁣ الگوی رفتار سازمانی با کارکنان
@bazaryabimodern1987
هر مدیری اغلب در سازمان یا محل کار خود خواسته یا ناخواسته الگوی دیگران بوده و بنابراین بایستی از نکات رفتاری یک مدیر آگاهی کامل داشته باشد تا با ترویج فرهنگ و ادبیات فاخر و همچنین رفتار و کردار شایسته ، باعث ارتقاء کارکنان و در نهایت سازمانش گردد.
در این مطلب به چند توصیه رفتاری مناسب برای مدیران تازه کار می پردازیم:
۱ـ با برخورد منصفانه و قدردانی به موقع از کارکنانتان ، انرژی کاری آنان را افزایش دهید و قدرت خلاقیت را در آنان تقویت کنید.
۲ـ هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود، دیگران را با وعده های بی اساس فریب ندهید و از کارکنان خود نیز انتظارات اصولی و منطقی داشته باشید.
۳ـ موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه کنید و همیشه متبسم باشید.
۴ـ همواره به خاطر داشته باشید به کار بردن الفاظ مؤدبانه به اقتدار و شخصیت شما می افزاید.
۵ـ اشتباهات کارکنان خود را بیش از حد لازم به آنها گوشزد نکنید.
۶ـ در کنار روابط مدیر و کارمندی ، تا حدی ارتباط عاطفی نیز با کارکنان برقرار کرده و امین و رازدار و تکیه گاه آنها باشید.
۷ـ روی اشتباهات خود پافشاری نکنید و بی تعصب خطاهای خود را بپذیرید.
۸ـ با عبارات کنایه آمیز و نیش دار، دیگران را سرزنش نکنید. انتقاد خود را بطور خصوصی و مودبانه ابراز نمائید.
۹ـ با آرامش، خونسردی، علاقه و اشتیاق به حرف های دیگران گوش کنید و برای صرفه جویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نکنید.
۱۰ـ تا صحت و سقم خطای از کارکنان روشن نشده، آنها را متهم و یا مؤاخذه نکنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۰۲ ، ۱۵:۴۳
دکتر حسن سبک روح

💢2 تکنیک اصلی گوش دادن فعال
@bazaryabimodern1987
👈یکی از بهترین راه‌های اثرگذاری روی طرف مقابل و متقاعد کردن او، گوش دادن فعال به صحبت‌های او است زیرا با این کار، می‌توانیم به ایجاد تفاهم و اشتراک نظر با طرف مقابل دست پیدا کنیم. برای این منظور می‌توانیم از این دو روش کمک بگیریم:

1️⃣تکنیک تکرار آزاد
👈در این تکنیک، آن چه که طرف مقابل گفته را با ادبیات و بیان خودمان تکرار می‌کنیم. به این ترتیب به او نشان می‌دهیم به حرف‌هایش به دقت گوش می‌کنیم و اهمیت می‌دهیم. برای این منظور می‌توانیم از عباراتی مثل این استفاده کنیم: پس اگر درست فهمیده باشم، منظور شما این است که ....
👈برای مثال، طرف مقابل در مورد نیازهای اصلی شرکت‌شان توضیح می‌دهد و ما می‌گوییم: پس اگر درست فهمیده باشم، مهم‌ترین نیاز شما این است که قطعات یدکی این خط تولید ظرف نهایت 48 ساعت در اختیارتان قرار بگیرد
2️⃣تکنیک طوطی‌وار
👈در این تکنیک، آن چه که فرد مقابل گفته است را کلمه به کلمه برای او تکرار می‌کنیم. فقط باید دقت کنیم بهتر است این تکنیک را برای عبارات و جملات کوتاه طرف مقابل استفاده کنیم و از تکرار طوطی‌وار عبارات طولانی او پرهیز نماییم
👈برای مثال، طرف مقابل به ما می‌گوید: مطمئن نیستم این محصول به دردمان می‌خورد. در این حالت می‌توانیم به او بگوییم: مطمئن نیستید این محصول به دردتان می‌خورد؟
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۰۲ ، ۰۷:۱۴
دکتر حسن سبک روح

💢تقلید نکنید
@bazaryabimodern1987
👈الگوبرداری یکی از روش‌های مشهور و سادۀ موفقیت است. در این روش، معیارهای محبوبیت رقبایتان نزد مشتریان را شناسایی و سعی می‌کنید با بهبود عملکرد خود در آن معیارها، از رقبا پیشی بگیرید
👈به همین دلیل، می‌توان این تکنیک را نوعی «بهبود تقلیدی» نامگذاری کرد زیرا شما تقریباً شبیه رقیب‌تان و فقط کمی بهتر از آن هستید
👈اتخاذ چنین استراتژی به ندرت باعث خلق یک برند قدرتمند می‌شود زیرا نقاط تمایز شما از رقبایتان به قدر کافی قدرتمند و کافی نیست
👈برای مثال، مزیت برند «پپسی وان» بر اساس مفهوم «نوشابه‌ای تنها با یک کالری انرژی» طراحی شده بود و پپسی سعی می‌کرد این نوشابه را در مقابل برند «کوکاکولا زیرو» قرار دهد که نوشابه‌ای کاملاً بدون کالری و انرژی است
👈هر چند در نگاه اول، مفهوم «یک کالری» تفاوت اساسی با مفهوم «بدون کالری» دارد، اما، دلیل عدم موفقیت پپسی وان ریشه در یک خطای استراتژیک بازاریابی دارد: تقلید از رقیب نه تمایز از آن
👈پس یادمان باشد، شرکت‌های مقلد معمولاً شکست می‌خورند زیرا نمی‌توانند کل عوامل موفقیت برند مرجع و موردنظرشان را به صورت کامل کپی‌برداری کنند
👈یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت شرکت‌های مقلد این است که آن‌ها مزیت «اولین بودن در بازار» را از دست می‌دهند. برندهای جدید و خلاق که محصول یا خدمتی را برای اولین بار به یک بازار معرفی می‌کنند، از نظر مشتریان به عنوان رهبر و متخصص بازار شناخته می‌شوند. هجوم به چنین برندهایی مستلزم داشتن نقاط تمایز اساسی از آن‌ها است
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۲ ، ۰۵:۱۷
دکتر حسن سبک روح

💢10 کلید دوست‌داشتنی بودن
@bazaryabimodern1987
1️⃣لبخند
یک لبخند گرم و خالصانه، بهترین راه برای ایجاد اولین تاثیر بزرگ است چون انسان‌ها به صورت طبیعی جذب افرادی می‌شوند که لبخند می‌زنند
2️⃣تن صدا
تن صدای مناسب، دوستانه و شادمان می‌تواند مکمل لبخند زدن باشد و علاقه مشتری به ما را افزایش بدهد
3️⃣مودب بودن
بدون شک افراد بی‌ادب، گستاخ و بی‌نزاکت اصلا دوست‌داشتنی نیستند ولی در مقابل افراد با ادب، متواضع و با نزاکت، بسیار دوست‌داشتنی‌اند
4️⃣لباس
برخلاف این نصیحت که می‌گوید «کتاب را بر اساس جلدش قضاوت نکنید»، مشتریان ما را بر مبنای آن چه می‌پوشیم، قضاوت می‌کنند
5️⃣آراستگی
برای این که دوست داشته شویم باید بهترین ظاهر را داشته باشیم، بوی خوبی بدهیم و موی سر و صورت و ناخن‌هایمان تمیز، کوتاه و مرتب باشد. اگر تاتو داریم، باید آن را بپوشانیم با این که امروزه تاتو نسبت به قبل بیشتر مورد قبول است
6️⃣کانون توجه
در هنگام گفتگو با مشتری فقط و فقط باید به او توجه کنیم نه محیط اطراف
7️⃣سبک رفتاری
انسان‌ها به صورت ذاتی جذب افرادی می‌شوند که شبیه خودشان هستند. بنابراین، وقتی سبک رفتاری‌مان را با سبک رفتاری مشتری تطبیق می‌دهیم، میزان علاقه مشتری به ما افزایش می‌یابد
8️⃣زبان
زبان مهم‌ترین بخش از سبک رفتاری است و به همین دلیل باید از کلمات، اصطلاحات و ادبیاتی استفاده کنیم که مشتری از آن استفاده می‌کند
9️⃣اشتیاق
وقتی مشتری متوجه می‌شود که علاقه و اشتیاق زیادی به شرکت و محصول‌مان داریم، او هم ناخودآگاه به شرکت و محصول‌مان علاقه‌مند می‌شود
🔟اطمینان
بهترین راه برای افزایش علاقه در طول زمان، جلب اعتماد او از طریق عمل کردن به تمام وعده‌هایی است که به مشتری داده‌ایم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۲ ، ۰۶:۱۳
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ هرگز با مشتری بحث نکنید "
@bazaryabimodern1987
🔰 یک فروشنده حرفه ای اگر حق با او هم باشد  هرگزحق ندارد با مشتری بحث کند.زیرا شاید به ظاهر فروشنده پیروز شود ولی در کل باخته است. مشتری ای که در بحث باخته دیگر برای خرید نمی آید و فروشنده فرصت فروش برای مشتری در ماه و سال  را ازدست می دهد.
♦️به طور مثال:
🔴مشتری می گوید آقا این محصول شما خیابان پایینی نصف قیمت می دهد قیمت شما گران هست.
🔵فروشنده در جواب با وجود اینکه می داند مشتری دروغ می گوید و قیمت این کالا بالاتر هست به جای اینکه عصبی شود و با مشتری بحث کند و بگوید نه شما ده تا بیارید من همین الان از شما می خرم . باید خونسردی خود را حفظ کند و بگوید همین طوره ولی شما تا حالا چند بار جنس ارزون با کیفیت خریدید؟ این کالا اگر یک مقداری گران تر از اون کالا هست ولی با کیفیت تر و مثلا دوسال برای شما عمر می کند و.....
👈 اینجوری مشتری را تخریب نکردید ، با او بحث نکردید و به او فروختید و باز هم بر می گردد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۰۲ ، ۰۸:۰۰
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ چک لیست برنامه ریزی برای مذاکره
@bazaryabimodern1987
  🔸مذاکره خوب است با چه نتیجه ای به پایان برسد؟
  🔸چه خط قرمزهایی در این مذاکره دارم که نباید از آنها عبور کنم؟
  🔸تقاضا و خواسته های من در هر یک از موضوعات مذاکره چیست؟ چگونه آنها را بسته بندی کنم؟
  🔸چگونه فضای حسن نیت را در ابتدای مذاکره ایجاد کنم؟
  🔸 برای ایجاد یک جو متعادل و حس خوب در جلسه، چه ابزارهایی در اختیار دارم؟
  🔸آیا مناسب است که در این مذاکره از واسطه استفاده کنم؟
  🔸بهتر است مذاکره گروهی انجام دهم یا مذاکره فردی؟ مذاکره را در خلوت انجام دهم یا در حضور دیگران؟
  🔸اگر ترجیح می‌دهم مذاکره گروهی داشته باشیم، نقش هر فرد در مذاکره چه خواهد بود؟
  🔸 گفتگوی پایانی مناسب برای این مذاکره چیست؟
  🔸 آیا لازم است امتیازی برای نشان دادن حسن نیت در نظر بگیرم؟
  🔸چه امتیازهای مشروطی در این مذاکره وجود دارد که حاضر به معامله آنها هستم؟
  🔸 آیا لازم است برای پایان این مذاکره، امتیاز پایانی در نظر گرفته شود؟
👈  بعد از مرور همه‌ی گام‌های برنامه ریزی در مذاکره آیا هنوز مناسب می‌دانم که مذاکره کنم؟ شاید بهتر باشد مذاکره نکنم.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۰۲ ، ۰۷:۰۲
دکتر حسن سبک روح

💢کنترل را دست مشتری ندهید
@bazaryabimodern1987
1️⃣قبل از آن که مشتری نیازش را توضیح بدهد، نیاز او را پیش‌بینی می‌کنیم و در نتیجه، اگر پیش‌بینی‌مان اشتباه باشد، اعتماد مشتری را از دست می‌دهیم
2️⃣سعی می‌کنیم زمان‌بندی خرید مشتری را به جلو بیاندازیم و در نتیجه مجبور می‌شویم به او امتیازات و مشوق‌های گوناگونی بدهیم
3️⃣زمانی با مشتری ملاقات می‌کنیم که آمادۀ خرید محصول‌مان نیست. مثلاً به تازگی خرید کرده یا هنوز با رقیب‌مان قرارداد دارد. در نتیجه فرصت‌های آینده برای ملاقات با مشتری را از دست می‌دهیم
4️⃣سعی می‌کنیم مشتری را برای تصمیم‌گیری سریع‌تر تحت تاثیر قرار بدهیم و با این کارمان، او را به خطا می‌اندازیم و او محصول نامناسبی را انتخاب می‌کند و در نتیجه هم اعتماد او را از دست می‌دهیم و هم خودمان را گرفتار شکایت‌های مشتری در مرحلۀ پس از فروش می‌کنیم
5️⃣قبل از آن که مشتری درخواست قیمت کند، قیمت‌مان را به او پیشنهاد می‌کنیم. در نتیجه، ناخودآگاه مشتری را به سمت چانه‌زنی زودهنگام هدایت می‌کنیم
6️⃣برای آن که با مشتری خودمانی شویم، بیش از اندازه با او درباره سرگرمی‌ها و موضوعات مورد علاقه‌اش گفتگو می‌کنیم و مذاکرۀ فروش را به یک گپ دوستانه تبدیل می‌کنیم
7️⃣به جای آن که پاسخ اعتراض مشتری را در کمال آرامش و ادب بدهیم، با او بگو مگو می‌کنیم و احترام بین‌مان را از بین می‌بریم
8️⃣به جای آن که با مشتری ناراضی ابتدا ابراز هم‌درد کنیم، مانند یک روبات، شکایت او را ثبت و پیگیری می‌کنیم
9️⃣به جای آن که روی فروش محصولات جدید و گران‌تر به مشتری تمرکز کنیم، فقط روی تکرار فروش محصولاتی که مشتری در حالت عادی از ما می‌خرد، تمرکز می‌کنیم
🔟مخالفت مشتری با محصول‌مان را خیلی جدی می‌گیریم و تلاش نمی‌کنیم تا با روش‌های دیگری مخالفت او را از بین ببریم
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۰۲ ، ۰۷:۱۵
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️ تکنیک های مذاکره
@bazaryabimodern1987
1️⃣هیچگاه اولین پیشنهاد را شما ندهید
2️⃣همیشه دو خریدار را در کنار هم قرار دهید
3️⃣همیشه قیمت بالاتری بدهید
4️⃣هیچگاه خود را مشتاق نشان ندهید
5️⃣ همیشه برای ترک مذاکره آماده باشید
6️⃣ فکر کنید که طرف معامله به شما نیاز دارد
7️⃣ یاد بگیرید که ساکت بمانید
8️⃣ در مورد همه چیز تحقیق کنید
9️⃣ هیچگاه در وسط کار مذاکره را بر هم نزنید
🔟 همیشه مودب باشید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۰۲ ، ۰۷:۱۴
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️4 تاکتیک‌ هوشمندانه در برابر رقبا
@bazaryabimodern1987
🚩 رقبا را وسوسه نکنید: رقبا به بازارهایی وارد می‌شوند که گمان می‌کنند سودی بالاتر از حد متوسط دارد. هر اقدامی برای منحرف کردن حواس آن‌ها از سود احتمالی یا واقعی‌‌تان، حضور شما در بازار را طولانی‌تر و قوی‌تر می‌کند.
🚩 جلب‌ توجه نکنید: نخستین استراتژی هنگام ورود به یک بازار سودآور این است که جلب‌توجه نکنید. خیلی کوچک و بی‌سروصدا وارد شوید و نشان دهید که سراغ بخش بسیار کوچکی از بازار رفته‌اید.
🚩 برنامه‌هایتان را مخفی نگه‌ دارید: رازدار باشید،‌ به خصوص هنگام ارائه محصولات جدید یا وقتی فرصت‌‌های فوق‌العاده‌ای در بازار پیدا می‌کنید. تا وقتی که برای عرضه محصول کاملا آماده نیستید تا حد ممکن پنهان‌کاری کنید.
🚩 توجه‌شان را منحرف کنید: به دنبال راه‌‌هایی برای منحرف کردن توجه رقبا از محصولات،‌ خدمات و بازارهای اصلی‌تان باشید. اگر یک محصول پرسود و چند محصول کم‌سود دارید، وقتی رقبا می‌پرسند کسب‌وکارتان چگونه پیش می‌رود، توجه‌شان را به محصولات پر تعداد کم‌سود جلب کنید تا فکر کنند بازار آنجا است و باید انرژی خود را آنجا صرف کنند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۰۲ ، ۰۷:۱۷
دکتر حسن سبک روح

🔸بهبود مهارت فن بیان و سخنرانی:
@bazaryabimodern1987
۱. شمرده صحبت کنید
۲. با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید
۳. به چیزی که می‌گویید اعتقاد داشته باشید
۴. خودپرستی را کنار بگذارید
۵. با صدای تان با ملایمت رفتار کنید
۶. حواس‌تان به وضع نشستن یا ایستادن تان باشد
۷. مراقب زیر و بَم صدای‌تان باشید
۸. خودتان را آماده کنید
۹. «بدون آمادگی خواندن» را شروع کنید
۱۰. تمرین کنید
۱۱. آرام باشید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۰۲ ، ۰۷:۰۹
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️حداقل ده فرایند وجود دارند که اگر همگی آنها به دنبال یکدیگر انجام شوند، می توان گفت که بازاریابی انجام شده است:
@bazaryabimodern1987
1- شناخت یک نیاز در جامعه
2- پیدا کردن محصول یا خدمتی که نیاز را برطرف کند
3- قیمت گذاری صحیح
4- مطالعات بازار
5- تشکیل بانکهای اطلاعاتی
6- تبلیغات (محصول و برند)
7- مدیریت ارتباط با مشتریان و تامین کنندگان (SRM و CRM)
8- خدمات پس از فروش
9- روابط عمومی و نظرسنجی
10- بازنگری، توسعه و ارتقاء (مداوم) محصول یا خدمت
 ❌مشکل 99% افراد و کسب و کارها در این است که فقط فرایند 6 (تبلیغات) را انجام می دهند و نام آن را بازاریابی می گذارند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۰۲ ، ۰۷:۰۷
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️روش برخورد درست با افراد بدقلق؛ناراضی یا دشوار
@bazaryabimodern1987
⭕️چندی پیش که به مطب یک دکتر مراجعه کردم روش درست برخورد با افراد ناراضی را به طور عملی دیدم. حدودا یک ساعتی بود که به همراه چند نفر دیگر در اتاق انتظار نشسته بودیم و خبری از دکتر نبود.
⬅️یکی از افراد در را باز کرده و گفت: “بله آقا؟ می توانم کمکی کنم؟” مرد با تحکم گفت: “این چه وضعش است؟ من ساعت سه وقت داشتم. الآن ساعت چهار است و هنوز دکتر را ندیده ام!” متصدی به جای هر گونه توضیحی گفت:
1️⃣ (موافقت): حق با شماست آقا. شما ساعت سه وقت دکتر داشتید…
2️⃣ (عذر خواهی): متاسفم که این قدر معطل شدید…
3️⃣ (بیان دلیل): دکتر درگیر عمل جراحی شده…
4️⃣ (اقدام): اجازه دهید به بیمارستان تلفن کنم و بپرسم چقدر طول می کشد کارشان تمام شود…
5️⃣ (قدر دانی): متشکرم که موقعیت را درک می کنید و ممنونم که این قدر صبور هستید.” خشم آن مرد بعد از دیدن رفتار متصدی و شنیدن این جملات، فروکش کرد.
✅بنابراین در برخورد با افراد ناراضی به جای تلف کردن وقتمان با توضیح و توجیه، تنها کاری که لازم است انجام دهیم روبه راه کردن اوضاع با بیان جملاتی درست و به موقع است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۰۲ ، ۰۷:۰۸
دکتر حسن سبک روح

🔹 پنج عادت تضمینی که شکست در زندگیتان را حتمی می کند:
@bazaryabimodern1987
🔘۱- عدم برنامه ریزی
در دنیای واقعی به جای کمال گرا ها، از کسانی قدردانی می شود که کاری انجام می دهند.
🔘۲- ترس از امتحان کردن
«شما صد درصدِ فرصت هایی که با بی تفاوتی از کنارشان عبور می کنید را از دست می دهید».
🔘۳- نا امیدی زودهنگام
تا وقتی بعد از هر شکست بتوان کنشگرانه به تلاش ادامه داد نمی توان نام اتفاقی که افتاده را شکست گذاشت.
🔘۴- باور نداشتن
اگر به کاری که انجام می دهید باور نداشته باشید، بالاخره در برهه ای آن را رها خواهید کرد.
🔘۵- بهانه تراشی
معنای این بهانه تراشی ها این است که کنترل اوضاع در دست شما نیست. اما در واقع تنها کسی در جهان که کنترل کامل اقدامات و تصمیم های شما را در اختیار دارد، خود شما هستید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۰۲ ، ۰۷:۱۳
دکتر حسن سبک روح

چند مورد از فرق های رابطه موفق و غیر موفق:
@bazaryabimodern1987
۱. کسایی که رابطه موفق دارن، وقتی یک اتفاقی میوفته درموردش باهمدیگه صحبت میکنن نه با بقیه
۲. کسایی که رابطه موفق دارن تمرکزشون روی چیزای مثبت شریک عاطفیشون هست نه فقط چیزای منفیش و به جای این که دائما نقص های شریک عاطفیشون رو به روش بیارن کمک میکنن خود ارزشمندیش تقویت بشه
۳. کسایی که رابطه موفق دارن، برای کاری که برای هم‌ دیگه انجام میدن تشکر‌ میکنن‌ و همیشه قدردان هم هستن  و از کلماتی مثل "وظیفته"، "میخواستی ازدواج نکنی"، "مگه من ازت خواستم" استفاده نمیکنن
۴. کسایی که رابطه موفق دارن، قبل از این که قضاوت اشتباه بکنن از طرف طرف مقابل سوال میپرسن و خودشون قضاوت نمیکنن
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۰۲ ، ۰۷:۲۸
دکتر حسن سبک روح

سیزده مشخصه افرادی که از نظر روانی قوی هستند:
@bazaryabimodern1987
1.معمولا وقتشان را با ابراز تاسف به حال خود تلف نمی‌کنند.
2.اختیار قدرت خود را از کف نمی‌دهند.
3.از انعطاف پذیر بودن خجالت نمی‌کشند.
4.انرژی خود را روی مسائلی که خارج از کنترلشان باشد هدر نمی‌دهند.
5.نیازی نمی‌بینند که همیشه موافق دیگران باشند.
6.از خطرات پیش‌بینی شده نمی‌ترسند.
7.به گذشته نمی‌چسبند.
8.معمولا یک اشتباه را بارها و بارها تکرار نمی‌کنند.
9.از موفقیت دیگران بیزار نیستند.
10.با دیدن اولین شکست دست از تلاش نمی‌کشند.
11.از تنها بودن نمی‌ترسند.
12.حس نمی‌کنند که دنیا به آن‌ها بدهکار است.
13.به دنبال نتیجه‌گیری فوری نیستند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۰۲ ، ۰۷:۲۶
دکتر حسن سبک روح

🔴▪  تزیین کیک یادتان نرود:
@bazaryabimodern1987
⭕  اگر بدنه‌ی سخنرانی شما کیک خوشمزه‌ای باشد که پخته‌اید، نتیجه‌گیری حکم تزیین روی کیک را دارد. نتیجه‌گیری‌تان در پایان سخنرانی ارائه می‌شود و آنچه اغلب افراد بلافاصله پس از سخنرانی‌تان به یاد می‌آورند، این است که سخنرانی خود را چطور تمام کرده‌اید. به همان اندازه که مقدمه‌ برای جلب توجه مخاطب مهم است، نتیجه‌گیری هم از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چون اثری ماندگار بر مخاطب دارد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۰۲ ، ۰۷:۲۷
دکتر حسن سبک روح

معیار انتخاب کفش رسمی:
@bazaryabimodern1987
بجز کفشهای ورزشی و راحتی کفش بدون بند نیز به عنوان کفش رسمی محسوب نمی شود
کفش رسمی دارای بند است و از جنس چرم و یا مشابه آن
کفش رسمی معمولا 8 قطعه چرم و یا شش قطعه چرم درست شده
رنگ کفش می بایست با رنگ بند ساعت،کیف دستی،کیف عینک،جعبه نگه داری کارت ویزیت و کمر بند تناسب داشته باشد.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۰۲ ، ۱۷:۵۳
دکتر حسن سبک روح

پلاک سینه در مذاکره تجاری
@bazaryabimodern1987
بج سینه که به آن نشان سینه,گل سینه,پلاک سینه,بج کت و … نیز گفته میشود,از نوع اقلام تشریفاتی و تبلیغاتی بوده که معرف سازمان,ارگان و یا گروه وابسته به شخص است.افراد و مدیران مجموعه در جلسات رسمی,محیط کاری و اداری,سخنرانی ها,همایشها از آن جهت معرفی مجموعه و یا سازمانی که به آن وابستگی دارند,استفاده می کنند.عموما بج سینه نمادی است متشکل از لوگو و یا آرم مجموعه و یا نشان و شعار مشخصی از یک همایش,اجتماع و یا مشابه به آن.شکیل بودن در عین ظرافت و ایجاد حس شخصیت و اعتبار و رسمیت از ویژگی های آن می باشد.
یکی از موارد مهم در ایجاد هویت بصری (تصویری که مخاطب از المان ها و نماد های مجموعه نسبت به هویت برند در ذهن ایجاد می کند) استفاده از شی و قلمی به عنوان نماینده شرکت,سازمان و یا گروه می باشد.بج سینه علاوه بر ایجاد حس تشخص و وفاداری در افراد مجموعه,می تواند نمایش با معنی ای از هویت در قالب لوگو که نخستین رکن ایجاد یک هویت بصری است شود.
نکته مهم ما امروزه به بعضی از کسب و کار ها توصیه می کنیم بج سینه را بر روی کروات استفاده کنند.
@bazaryabimodern1987

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۰۲ ، ۰۷:۳۵
دکتر حسن سبک روح

نکاتی راجع به پیراهن در مذاکره
@bazaryabimodern1987
پیراهن رسمی معمولا دارای 7 دکمه است
پیراهن رسمی فقط یک جیب دارد
آستین پیراهن می بایست 1 تا 1/5 سانتی متر از آستین کت بیرون باشد
رنگ کت و شلوار با رنگ پیراهن می بایست متناسب باشد
رنگهای پیشنهادی پیراهن
کت شلوار سورمه ای »»> سفید و یا سفید مایل به آبی
کت و شلوار قهوه ای »»>قهوه یی و یا کرم
کت و شلوار خاکستری »»خاکستری ، و یا طوسی
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۰۲ ، ۰۷:۳۴
دکتر حسن سبک روح

نکاتی راجع به کت و شلوار
@bazaryabimodern1987
برچسب روی آستین کت می بایست حتما قبل از استفاده جدا شود .
چاک پشت کت قبل از استفاده باز شود .
جیب کت را هرگز باز نکنید زیرا باعث از فرم خارج شدن کت می گردد .
جیب کت مخصوص حمل تجهیزات و موبایل و یا یادداشت نیست .
کت و شلوار مشکی و پیراهن سفید مخصوص مراسم رسمی در شب است .
نحوه بستن دکمه های کت هنگام نشستن و ایستادن ?
در صورتی که تمایل به استفاده از کت و شلوار طرح‌دار دارید، خط‌های آن باید بسیار نازک باشد و خیلی جلب توجه نکند.
کت شلوار مشکی یا سرمه ای با خط درشت سفید یا چهارخانه یک فاجعه محسوب می‌شود.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۰۲ ، ۰۷:۳۳
دکتر حسن سبک روح

✔️ ۵ راه برای اینکه در صحبت کردن تاثیرگذارتر باشیم:
@bazaryabimodern1987
طرز صحبت کردن کارآفرینان موفق با آدم‌های معمولی فرق دارد. آنها خوب می‌دانند چطور مُخ دیگران را بزنند و از چه جملاتی استفاده کنند که بیشترین تأثیر را روی مخاطب‌شان بگذارند. در واقع، رمز موفقیت این افراد در هنر  دانستن فن بیان مناسب و متقاعد کردن دیگران است که از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی به‌شمار می‌رود. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا فقط با ۵ راه ساده به راز و رمز این هنر مسلط شوید و بتوانید در صحبت‌کردن تاثیرگذارتر باشید.
1️⃣ از موضع دانش و قدرت حرف بزنید
چنانچه با سؤالی مواجه شدید که جوابش را نمی‌دانید، به‌جای اینکه فقط اظهار بی‌اطلاعی کنید، چیزی بگویید که در عوض، کاربلد بودن‌تان به چشم بیاید. مثلا بگویید: «این موضوع، راسته کاره علی آقاست، پس بذارید ببینیم نظر علی در مورد این سؤال چیه.» این طرز جواب دادن موجب افزایش اعتبار حرفه‌ایِ شما نزد دیگران می‌شود، چون با این کار نشان می‌دهید که واقعا سعی دارید به سؤال طرف مقابل‌تان جواب دهید و اینکه خوب می‌دانید چطوری از تخصص همکاران‌تان برای رسیدن به‌ جواب کمک بگیرید.
2️⃣ همکاران‌تان را به شرکت در بحث تشویق کنید
هر وقت به بُن‌بَست رسیدید، از دیگر اعضای تیم‌ بپرسید: «دیگه چی کار می‌تونیم بکنیم تا یه قدم بیشتر به راه‌حل نزدیک شیم؟» به عبارت دیگر، از هم‌تیمی‌های خود نظرخواهی کنید و حتی اگر نظرات‌شان بیراه یا نشدنی بود، باز هم در تبادل‌نظر با آنها کوتاهی نکنید. به این ترتیب، دیگران را تشویق کرده‌اید که در بحث شرکت کنند و هر چه را در ذهن‌شان می‌گذرد با شما در میان بگذارند. شاید دانش و استعداد منحصربه‌فرد یکی از اعضای تیم‌ که می‌تواند چالش‌ها را از دریچه یا زاویه‌ی جدیدی ببیند، کمک کند که موانع را کنار بزنید.
3️⃣ از ابراز همدردی با دیگران غافل نشوید
به همکاران‌تان نشان دهید که تلاش‌شان را می‌بینید و قدر زحمات‌شان را می‌دانید تا ترغیب‌شان کنید به قابلیت‌های‌تان ارزش بگذارند و برای‌تان احترام قائل شوند. به مشکلات همکاران‌‌تان گوش دهید و برای اینکه بفهمند درک‌شان می‌کنید، خط فکری خودشان را در صحبت‌های‌تان بازتاب دهید. همچنین از زبان بدن کمک بگیرید تا در طول مکالمه به طرف مقابل نشان دهید به آنچه می‌گوید توجه دارید. مثلا کمی به جلو خم شوید و ارتباط چشمیِ مستقیم برقرار کنید تا همدلی کردن‌تان بیشتر حس شود. دیگر اینکه حرفی بزنید که به تقویت رابطه‌ی‌تان کمک کند، مثلا بگویید: «آره، خیلی چالشی به نظر می‌یاد» یا «می‌فهمم چی داری می‌گی.»
😀 اعتمادبه‌نفس داشته باشید و به دیگران هم اعتمادبه‌نفس دهید
هر وقت کسی به شما انتقاد کرد، نظراتش را در کمال آرامش بشنوید و حتی اگر نظراتش را قبول ندارید، خیلی مؤدبانه از اینکه دیدگاهش را صادقانه با شما در میان گذاشته تشکر کنید. این واکنش نشان می‌دهد به خودتان مسلط هستید و از هر بازخوردی که شاید به بهبود عملکردتان بینجامد، استقبال خواهید کرد. به‌علاوه، این طرز برخورد نشان می‌دهد به اندازه‌ی کافی، عاقل هستید که بازخوردهای کاربردی را به مرحله‌ی اجرا درآورید.
همچنین یادتان باشد دیگران را به دلیل نقاط ضعف‌شان به باد انتقاد نگیرید. در عوض، با تعریف و تمجیدهای سازنده بکوشید تا روحیه‌ی همکاران‌تان را تقویت کنید. مثلا بگویید: «خیلی داری کارت رو خوب انجام می‌دی.» یا مثلا «می‌دونم که می‌تونی انجامش بدی.» دیگران با شنیدن این قبیل تأکیدات مثبت ترغیب خواهند شد که نهایت تلاش‌شان را به کار ببندند.
😀 از دستاوردهای همکاران‌تان قدردانی کنید
به دستاوردهای سایر همکاران‌تان اذعان داشته باشید و نشان دهید که برای خدمات همگی آنها ارزش قائل هستید و می‌خواهید از زحمات‌شان قدردانی کنید. مثلا در پایان پروژه بگویید: «این یه تلاش تیمی فوق‌العاده بود. مطمئنا بدون شما نمی‌تونستم از پَسِش بربیام.» همین دو جمله‌ی ساده نشانه‌ی فروتنی، سخاوت، خوش‌قلبی و سایر خصلت‌های مثبتی است که دیگران را ترغیب می‌کند دوباره با شما همکاری کنند.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۰۲ ، ۰۷:۳۲
دکتر حسن سبک روح

🔴 ۱۲ روش برای متقاعدکردن اشخاص
@bazaryabimodern1987
1⃣ آدم‌ها تمایل دارند با کسانی کار کنند که دوست‌شان دارند. پس جوری رفتار کنید که دوست‌تان داشته باشند. مودب و صبور باشید. از زمختی، بی‌ادبی، ترش‌رویی و عجله‌کردن دوری کنید.
2⃣ مردم، جذب آدم‌هایی می‌شوند که سر حرف‌شان می‌ایستند. یعنی اگر قولی می‌دهید، دقیقا چیزی را که گفته‌اید، انجام دهید. آن را در همان زمان که گفته‌اید یا حتی زودتر انجام دهید.
3⃣ مردم به آدم‌های خوش‌قلب اعتماد می‌کنند. وقتی به آن‌‌ها توصیه‌ای می‌کنید که به آن‌ها بیش‌تر از خودتان سود می‌رسانید، به خوش‌قلبی‌تان ایمان می‌آورند.
4⃣ مردم تمایل دارند با آدم‌هایی کار کنند که در کارشان متخصص باشند. پس اول از همه احتیاج دارید تا در زمینه‌ی فعالیت‌تان از طریق تمرین، تحقیق، تعلیم، آموزش و مطالعه تخصص پیدا کنید. بعد، کاری می‌خواهید (مثل نوشتن مقاله، کتاب یا سخنرانی) که مهارت‌های‌تان را به مشتریان و شرکای تجاری بالقوه‌تان نشان دهد.
5⃣ مردم دوست دارند که سرمایه‌شان را در اختیار آدم‌های صادق، بااخلاق و درست قرار دهند. پس در مطالب بازاریابی‌تان (و هیچ‌جای دیگر) ‌دروغ نگویید. راستگویی موثرتر است.
6⃣ مردم به اشخاصی گرایش دارند که از نظر ظاهری، گیرا باشند، یا حداقل زننده نباشند. بنابراین تغذیه‌ی سالم داشته باشید. ورزش کنید. وزن‌تان را کنترل کنید. مرتب باشید. لباس مناسب بپوشید و به بهداشت فردی‌تان اهمیت دهید.
7⃣ مردم با آن‌هایی که واقعی به نظر بیایند، راحت‌ترند. بهترین راه برای نشان دادن این‌که آدم عادی هستید، این است که صمیمی و دوستانه رفتار کنید و به بقیه علاقه‌مند باشید. عوض صحبت کردن از خودتان، درباره‌ی آن‌ها سوال کنید. از آن‌ها درباره‌ی سازمان، حرفه، صنعت و حتی خانواده و سرگرمی‌های‌شان ‌بپرسید.
8⃣ مردم به افرادی که به آن‌‌ها گوش می‌دهند و توجه می‌کنند، جواب می‌دهند. این کلیشه‌ی قدیمی یادتان باشد: شما دو گوش دارید و یک دهان؛ پس باید دوبرابر چیزی که می‌گویید، گوش دهید.
9⃣ مردم کنار کسانی که مثل خودشان هستند، احساس راحتی می‌کنند. رمز کار این است که یک مورد مشترک بین خودتان پیدا کنید. بعد، از همان برای برقراری رابطه استفاده کنید.
0⃣1⃣ مردم جذب افراد فروتن می‌شوند. پس خودستایی نکنید و هیچ‌وقت از میزان درآمدتان حرف نزنید.
1⃣1⃣ مردم تحت تاثیر اشخاصی قرار می‌گیرند که پرمشغله به نظر می‌رسند. به این خاطر نباید هیچ وقت به یک مشتری تاثیرگذار بگویید اوضاع کساد است و شما به او احتیاج دارید. به پزشکان فکر کنید. چه حسی به شما دست می‌دهد اگر به مطب یک پزشک بروید و تنها بیمار باشید. به توانایی‌اش شک نخواهید کرد؟‌ با این که از انتظار متنفر هستید، آیا احساس اطمینان بیش‌تری نمی‌کنید اگر اتاق انتظار را پر ببینید؟
2⃣1⃣ مردم تمایل دارند افراد مفید، دور و برشان باشند. افرادی که با آن‌ها زندگی‌شان راحت‌تر می‌شود و در وقت‌شان صرفه جویی می‌کنند. در ضمن ترجیح می‌دهند با آدم‌های منعطف و انطباق‌پذیر سروکار داشته باشند؛ نه آدم‌های خشک.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۰۲ ، ۰۷:۳۱
دکتر حسن سبک روح

💢سه اتفاق ساده اما مهم برای ایجاد انگیزش در کارکنان
@bazaryabimodern1987
برای آنکه علاقه و شیفتگی را که کارکنان در ابتدای شروع کار خود دارند حفظ کنیم، مدیریت باید سه هدفی را که عده زیادی از کارکنان در کار خود در پی آن هستند، بفهمد و سپس آنها را برآورده کند. این اهداف عبارتند از:
📌برابری : در مسائلی مثل دستمزد، مزایا و امنیت شغلی با پرسنل به طور عادلانه و برابر رفتار شود.
📌موفقیت : احساس افتخار کردن از شغل و از کارفرما.
📌 همراهی و رفاقت : داشتن روابط خوب و پربار با همکاران.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۰۲ ، ۰۷:۳۱
دکتر حسن سبک روح