تقلید نکنید
💢تقلید نکنید
@bazaryabimodern1987
👈الگوبرداری یکی از روشهای مشهور و سادۀ موفقیت است. در این روش، معیارهای محبوبیت رقبایتان نزد مشتریان را شناسایی و سعی میکنید با بهبود عملکرد خود در آن معیارها، از رقبا پیشی بگیرید
👈به همین دلیل، میتوان این تکنیک را نوعی «بهبود تقلیدی» نامگذاری کرد زیرا شما تقریباً شبیه رقیبتان و فقط کمی بهتر از آن هستید
👈اتخاذ چنین استراتژی به ندرت باعث خلق یک برند قدرتمند میشود زیرا نقاط تمایز شما از رقبایتان به قدر کافی قدرتمند و کافی نیست
👈برای مثال، مزیت برند «پپسی وان» بر اساس مفهوم «نوشابهای تنها با یک کالری انرژی» طراحی شده بود و پپسی سعی میکرد این نوشابه را در مقابل برند «کوکاکولا زیرو» قرار دهد که نوشابهای کاملاً بدون کالری و انرژی است
👈هر چند در نگاه اول، مفهوم «یک کالری» تفاوت اساسی با مفهوم «بدون کالری» دارد، اما، دلیل عدم موفقیت پپسی وان ریشه در یک خطای استراتژیک بازاریابی دارد: تقلید از رقیب نه تمایز از آن
👈پس یادمان باشد، شرکتهای مقلد معمولاً شکست میخورند زیرا نمیتوانند کل عوامل موفقیت برند مرجع و موردنظرشان را به صورت کامل کپیبرداری کنند
👈یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت شرکتهای مقلد این است که آنها مزیت «اولین بودن در بازار» را از دست میدهند. برندهای جدید و خلاق که محصول یا خدمتی را برای اولین بار به یک بازار معرفی میکنند، از نظر مشتریان به عنوان رهبر و متخصص بازار شناخته میشوند. هجوم به چنین برندهایی مستلزم داشتن نقاط تمایز اساسی از آنها است
@bazaryabimodern1987