MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

MARKETING MODERN

آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز

در این وبلاگ سعی شده تا تمام تجربیات و یافته هایی که در دوران تحصیلی یا کاری داشته ام را در اختیار هموطنان قرار دهم با امید به اینکه شاید مفید واقع گردد و بتواند تاثیری در امر خدمت رسانی به صنعت این مملکت داشته باشد.رسالت اصلی این سایت معرفی و آموزش نحوه ارتباط میان فروشنده با مشتری و چگونه مشتری مداری کنیم تا بیشترین فروش را داشته باشیم همواره پیروز و سلامت باشید

۱۴ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

⭕️▪️۵ ترفند کلیدی برای افزایش نرخ کلیک در تبلیغات کلیکی (PPC)
@bazaryabimodern1987
نرخ کلیک (CTR) یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت تبلیغات کلیکی است. شاخص CTR بیانگر آن است که چند درصد از افرادی که تبلیغ شما را می‌بینند، روی آن کلیک می‌کنند. بنابراین هرچه CTR بالاتر باشد، به معنای آن خواهد بود که تبلیغ شما جذاب‌تر و مرتبط‌تر بوده است.
در اینجا ۵ روش برای افزایش نرخ کلیک در تبلیغات کلیکی آورده شده است:
۱. انتخاب کلمات کلیدی مناسب
کلمات کلیدی مناسب، کلماتی هستند که کاربران هدف شما برای جستجوی محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند. برای اینکار مناسب‌ترین راه این است که خودتان را به جای آن‌ها بگذارید یا از چند نفر از آنها سوال کنید که برای جستجوی خدمات شما چه کلمات کلیدی را ترجیح می‌دهند.
۲. عنوان و توضیحات جذاب
عنوان و توضیحات تبلیغ شما، اولین چیزی است که کاربران می‌بینند و اگر خودمانی بگوییم کار طعمه سر قلاب برای ماهیگیری را دارند. بنابراین، باید جذاب و گیرا باشند تا توجه کاربران را به خود جلب کنند. ضمنا از استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات نیز غافل نشوید.
۳. استفاده از تصاویر و ویدیو
تصاویر و ویدیو می‌توانند به جذاب‌تر شدن تبلیغ شما کمک کنند. بسیاری از شبکه‌های تبلیغات کلیکی حتی آنها که در ایران رایج‌تر هستند (مثل مدیا.اد یا یکتانت)، از گزینه تصویر، انیمیشن یا ویدیو پشتیبانی می‌کنند.
۴. هدف‌گذاری مخاطبان
طبیعی است که از بین تمام گروه‌های مخاطبان، خدمت یا محصول شما برای برخی گرکه‌ها جذاب‌تر و مناسب‌تر باشد. این گروه‌ها با ید مخاطب هدف شما باشند. هدف‌گذاری مخاطبان، به شما کمک می‌کند تا تبلیغ خود را در معرض دید افرادی قرار دهید که به احتمال زیاد به آن علاقه‌مند هستند و از آن خرید می‌کنند. با استفاده از ابزارهای هدف‌گذاری که شبکه‌های انتشار تبلیغات کلیکی فراهم می‌کنند، می‌توانید تبلیغ خود را بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، موقعیت مکانی و علایق کاربران هدف‌گذاری کنید.
۵. تست A/B
تست A/B راهی است برای آن‌که نسخه‌های مختلف تبلیغ خود را آزمایش کنید و ببینید که کدام نسخه عملکرد بهتری دارد. با استفاده از تست A/B، می‌توانید عنوان، توضیحات، تصاویر و سایر عناصر تبلیغ خود را آزمایش کنید. برخی شبکه‌های انتشار تبلیغات کلیکی این امکان را به شما می‌دهند که تست A/B را به صورت اتوماتیک بر روی یک گروه اولیه مخاطبان انجام داده و سپس بهترین گزینه را به سایرین نشان دهید.
گذشته از تمام نکات بالا، ابزارهای ردیابی و تجزیه و تحلیل، به شما کمک می‌کنند تا عملکرد تبلیغات خود را ردیابی کنید. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید ببینید که کدام تبلیغات عملکرد بهتری دارند و در صورت لزوم، تغییراتی در تبلیغات خود ایجاد کنید.
یادتان باشد مهمترین مزیت بازاریابی دیجیتال امکان اندازه‌گیری و بهینه‌سازی مداوم است تا تجربیات شخصی خودتان را بسازید و به نکات عمومی بالا اضافه کنید.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۲ ، ۰۹:۳۱
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️فنون مذاکره و ارتباط با مشتریان
@bazaryabimodern1987
در حال مذاکره و رسیدن به توافق با مشتری هستید و ناگهان مشتری تقاضایی عجیب و بی منطقی اعلام میکند مانند : (ما میخواهیم که از این به بعد با رقیب های ما دیگه کار نکنید… اگر میخواهید معامله انجام بشه.)
❇️یعنی : مشتری میخواهد با اعلام یک تقاضای بی منطق؛ سطح توقع شما را به شدت کاهش دهد تا به دادن امتیازی معقول تر در مذاکره موافقت کنید.
❌واکنش غلط :
طرف مقابل : شما باید برای تمام مدیران بخش این سازمان یک ماشین اختصاصی بگیرید.
شما : چی؟؟؟؟؟ اگر برای همه مدیران بخش یک ماشین اختصاصی بگیریم به 1 سال نخواهد کشید که ورشکست میشیم !!!
طرف مقابل : خب.. اگه واقعا نمیتونید؛ حداقل 20% به حقوق مدیران بخش ها اضافه کنید
شما : این یکی معقول تره ….
✅واکنش صحیح :
طرف مقابل : شما باید برای تمام مدیران بخش این سازمان یک ماشین اختصاصی بگیرید.
شما : با توجه به اینکه تقاضای شما غیرقابل قبول است برای ما، به نظر میرسد شما دیگر مایل به ادامه همکاری و ماندن در این شرکت نیستید، درسته؟
طرف مقابل : خب… نه اینطور نیست. فقط تقاضای ما برای بالا بردن بهره وری شرکت است.
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۰۲ ، ۰۶:۲۹
دکتر حسن سبک روح

💢انواع رقبا در بازاریابی مدرن
@bazaryabimodern1987
1️⃣ رقیب مستقیم نزدیک: محصولی مشابه شما ارائه و در همان بازار شما فعالیت می‌کند؛ مهم‌ترین رقیب در کوتاه‌مدت است؛ راه غلبه بر این رقیب، ارائه محصول متمایز، خدمات جنبی متفاوت، قیمت بهتر، تخفیف‌ها و پروموشن‌های بیشتر، تبلیغات گسترده‌تر یا برند محبوب‌تر است
2️⃣ رقیب مستقیم دور: محصولی مشابه شما ارائه ولی در بازاری دیگر فعالیت می‌کند؛ به طور بالقوه خطرناک است چون می‌تواند با گسترش شبکه توزیعش وارد بازار شما بشود پس پیش‌دستی کنید و زودتر وارد بازار او بشوید
3️⃣ رقیب غیرمستقیم نزدیک: محصولی جایگزین محصول شما ارائه و در همان بازار شما فعالیت می‌کند؛ محصول جایگزین، محصولی است که می‌تواند همان نیاز مشتری را به روش دیگری ارضا کند مثلا خرما جایگزین شکر است؛ مهم‌ترین رقیب در بلندمدت است و برای غلبه بر آن باید محصولی مشابه عرضه کنید
4️⃣رقیب غیرمستقیم دور: محصولی جایگزین محصول شما ارائه ولی در بازاری دیگر فعالیت می‌کند؛ بی‌خطرترین رقیب است و باید آن را از دور زیر نظر داشته باشید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۰۲ ، ۰۶:۲۸
دکتر حسن سبک روح

💢کاربردهای اصلی پرسونای مشتری
@bazaryabimodern1987
1️⃣ تقویت روابط با مشتریان
وقتی سن، جنسیت، تحصیلات و سایر مشخصات اکثر مشتریان‌تان را به طور دقیق بدانید، می‌توانید روابط شخصی خوبی را با آنها برقرار کنید. این روابط می‌تواند به صورت تبریک سالگرد تولد، ارسال مطالب مرتبط با رشته تحصیلی و شغل مشتریان، انجام تبلیغات در محل زندگی و تفریح اکثریت مشتریان و سایر روش‌ها برقرار شود
2️⃣ تبلیغات موثرتر
زمانی که نگرانی‌ها، مشکلات، اهداف و آرزوهای مشتریان‌تان را بهتر بشناسید، می‌توانید پیام‌های تبلیغاتی هدفمندتری را طراحی کنید و حتی در مذاکرات فروش روی ارتباط محصول یا خدمت‌تان با این قبیل اطلاعات مشتری تمرکز کنید
3️⃣ ابزارهای تبلیغاتی هدفمندتر
وقتی که روزنامه‌ها، مجلات، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره مورد علاقه مشتریان‌تان را دقیق می‌دانید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که تبلیغات‌تان را چه زمانی و در چه رسانه‌ای درج کنید
4️⃣ قیمت‌گذاری بهتر
زمانی که شغل، وضعیت خانوادگی و درآمد مشتریان را به خوبی می دانید، می‌توانید قیمت مناسب‌تر و دقیق‌تری را برای محصول‌تان تعیین کنید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۰۲ ، ۰۶:۴۲
دکتر حسن سبک روح

معیارهای برند: بهترین معیار موفقیت یک برند چیست؟
@bazaryabimodern1987
1️⃣ آگاهی از برند (Brand Awareness):
👈این معیار نشان می‌دهد که مشتریان هدف آیا از وجود برند شما در بازار مطلع هستند یا نه؟
👈برای اندازه‌گیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری می‌پرسند: «تمام برندهای عرضه‌کننده محصول ... را نام ببرید». اگر برند شما جزء پاسخ‌های مشتری باشد، آگاهی از برند شما بالا است ولی اگر نباشد یعنی آگاهی از برند شما پایین است و باید تبلیغات‌تان را افزایش دهید.
2️⃣ اولین بودن برند (Brand Top of Mind):
👈 این معیار نشان می‌دهد که برند شما اولین برندی است که مشتری به ذهنش می‌رسد؛ این معیار بیانگر قدرت یک برند است
👈 برای اندازه‌گیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری می‌پرسند: «اولین برند عرضه‌کننده محصول ... که به ذهن‌تان می‌رسد را بگویید»؛ برندی که اکثر مشتریان از آن نام می‌برند را می‌توان قوی‌ترین برند آن صنعت دانست
3️⃣ شناخت برند (Brand Knowledge):
👈 این معیار نشان می‌دهد که مشتری تا چه حد با محصولات و مزایای برند شما آشنا است
👈 برای اندازه‌گیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری می‌پرسند: «برند ... چه محصولاتی دارد؟» و «مهم‌ترین مزیت برند ... چیست؟» هر چقدر پاسخ‌های مشتریان به این دو سوال دقیق‌تر باشد، یعنی برندتان را بهتر می‌شناسد
4️⃣ یادآوری برند (Brand Recall):
👈 این معیار نشان می‌دهد که مشتری هنگام خرید آیا به یاد برند شما می‌افتد یا نه
👈 برای اندازه‌گیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری می‌پرسند: «فرض کنید می‌خواهید محصول ... را بخرید. چه برندهایی را ممکن است انتخاب کنید؟» اگر برند شما در پاسخ‌های مشتریان باشد، یعنی در حال تبدیل شدن به یک برند دوست‌داشتنی هستید
5️⃣ توجه به برند (Brand Consideration):
👈 این معیار نشان می‌دهد که مشتری چقدر احتمال دارد برند شما را بخرد
👈 برای اندازه‌گیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری می‌پرسند: «فرض کنید می‌خواهید محصول ... را بخرید. به احتمال زیاد چه برندی را انتخاب می‌کنید؟» برندی که اکثر مشتریان آن را نام می‌برند، دوست‌داشتنی‌ترین برند آن صنعت است
👈 هنگام سنجش این معیار، معمولا از این سوال تکمیلی هم استفاده می‌کنند: «چرا به احتمال زیاد این برند را می‌خرید؟» پاسخ‌های مشتریان برتری‌ها و مزایای برند را نشان می‌دهد
6️⃣ تصویر برند (Brand Image):
👈 این معیار نشان می‌دهد که مشتری چه تصور و ذهنیتی نسبت به برند شما دارد
👈 برای اندازه‌گیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتریان می‌پرسند: «وقتی برند ... به گوش‌تان می‌خورد، چه تصویری به ذهن‌تان می‌رسد؟» ویژگی‌هایی که مشتری در توصیف شما به کار می‌برد، اگر ویژگی‌های مثبت باشند یعنی برند شما یک برند دوست‌داشتنی است اما اگر منفی باشند یعنی برند شما یک برند معمولی یا حتی منفور است
7️⃣ وفاداری به برند (Brand Loyalty):
👈 این معیار نشان می‌دهد که مشتری چقدر به برند شما وفادار است
👈 برای سنجش این معیار معمولا یک یا هر دو سوال زیر را در تحقیقات بازاریابی از مشتریان می‌پرسند:
🔸 «معمولا کدام برند را همیشه می‌خرید؟» هر چقدر تعداد بیشتری از مشتریان از برند شما نام ببرند، یعنی وفاداری برندتان بالاتر است
🔸 «اگر برند ... را پیدا نکنید، چه کار می‌کنید؟» اگر مشتری پاسخ بدهد برند دیگری را می‌خرم، یعنی وفاداری به برند شما پایین است اما ا گر جواب‌های دیگری بدهد و مثلا بگوید به فروشگاه دیگری می‌روم تا برند ... را پیدا کنم یا خریدم را عقب می‌اندازم تا آن برند را پیدا کنم و غیره، یعنی وفاداری به برند شما بالا است
8️⃣ طرفداری از برند (Brand Advocacy):
👈 این معیار نشان می‌دهد که مشتری چقدر طرفدار برند شما است و آن را به دوستان، اقوام، آشناها، همکاران و غیره خود معرفی و توصیه می‌کند
👈 برای سنجش این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتریان می‌پرسند: «آیا تا به حال برند ... را به کسی پیشنهاد و توصیه کرده‌اید؟» هر چه تعداد مشتریانی که پاسخ مثبت به این سوال می‌دهند بیشتر باشد، یعنی برند شما طرفداران بیشتری دارد
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۰۲ ، ۰۷:۱۵
دکتر حسن سبک روح

🔴▪️چگونه یک تاثیر اولیه خوب ایجاد کنیم
@bazaryabimodern1987
🔸باز و مطمئن باشید
🔸لبخند برنده بر لب داشته باشید
🔸کوتاه صحبت کنید
🔸توجه کنید
🔸مثبت باشید
🔸سروقت باشید
 @bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۰۲ ، ۱۳:۳۲
دکتر حسن سبک روح

👈 وظایف اصلی یک مدیر مارکتینگ:
@bazaryabimodern1987
1️⃣افزایش آگاهی شرکت درباره بازار و اجزای اصلی آن شامل رقبا، مشتریان و عوامل اثرگذار بر بازار مثل روندهای اقتصادی، تجاری، تکنولوژیکی، سیاسی، قانونی، اجتماعی و غیره
2️⃣ طراحی و پیشنهاد استراتژی‌های اصلی شرکت در حوزه‌های بازارهای هدف، نقشه راه توسعه بازارهای هدف، موضع‌یابی شرکت و برندها و محصولات آن در بازارهای هدف، سبد محصولات، قیمت‌گذاری، شبکه‌های توزیع و بازاریابی و پیشبرد فروش
3️⃣ پیشنهاد اصلاح و ارتقاء محصولات، خدمات و تعاملات شرکت با مشتریان با در نظر گرفتن روندهای بازار، نیازها و خواسته‌های مشتریان و محصولات و خدمات رقبا
4️⃣ ارائه ایده‌ برای عرضه محصولات و خدمات جدید، کمپین‌های تبلیغاتی و پروموشن خلاقانه، روش‌های قیمت‌گذاری متمایز و شبکه‌های توزیع مدرن
5️⃣ برقراری و مدیریت ارتباط با مشتریان هدف با تمرکز بر چهار وظیفه جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی، ارتقاء مشتریان فعلی و بازگرداندن مشتریان از دست رفته
6️⃣ خلق و مدیریت برندهای شرکت و تلاش برای تقویت جایگاه آنها در ذهن مشتریان و در مقابل برندهای رقبا از طریق تحکیم مزایای رقابتی و احساسی برندهای شرکت
7️⃣ طراحی و اجرای کمپین‌ها و برنامه‌های مارکتنیگ و برندینگ با تمرکز بر استراتژی‌های اصلی و موضع‌یابی شرکت در بازارهای هدف
8️⃣ کنترل منظم برنامه‌ها و کمپین‌های مارکتینگ و برندینگ شرکت و ارائه پیشنهادات کاربردی برای اصلاح آنها
9️⃣ تشریح نقش واحدهای مختلف در موفقیت شرکت در بازار و تشویق واحدهای گوناگون به پایبندی به اصول و استراتژی‌های مارکتینگ و برندینگ شرکت
🔟 هماهنگی برنامه‌ها و کمپین‌های مارکتینگ و برندینگ شرکت با اهداف و برنامه‌های واحدهای دیگر به خصوص واحد فروش
1️⃣1️⃣ شناخت تکنولوژی‌ها و تاکتیک‌های مدرن و کم هزینه مارکتینگ و برندینگ و بکارگیری آنها با هدف کاهش هزینه‌های مارکتینگ شرکت
2️⃣1️⃣ کنترل نقاط تماس شرکت با مشتریان از قبیل وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها از منظر خلق محتواهای جذاب برای مشتریان هدف و برقراری روابط تعاملی با آنها
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۰۲ ، ۱۳:۳۱
دکتر حسن سبک روح

💢 چرا باید یک برند دوست‌داشتنی و قوی داشته باشیم؟
@bazaryabimodern1987
💯 دلایل اصلی خلق یک برند قوی و دوست‌داشتنی:
🔸 برند دوست‌داشتنی، درک مشتریان از عملکرد و کیفیت محصول و خدمت را ارتقاء می‌دهد
🔸 برند دوست‌داشتنی، وفاداری مشتریان به برند را افزایش می‌دهد
🔸 برند دوست‌داشتنی در مقابل برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی رقبا، آسیب‌پذیری کمتری دارد
🔸 برند دوست‌داشتنی در شرایط بحرانی و رکود اقتصادی، کمتر آسیب می‌بیند
🔸 برند دوست‌داشتنی حاشیه سود بالاتری دارد
🔸 مشتریان حساسیت کمتری به قیمت یک برند دوست‌داشتنی دارند
🔸 برند دوست‌داشتنی توانایی بالاتری برای جذب همکاران تجاری دارد
🔸 تبلیغات یک برند دوست‌داشتنی، اثرگذاری بالاتری دارد
🔸 برند دوست‌داشتنی فرصت‌های بیشتری را برای واگذاری امتیاز جهت تولید برخی محصولات و خدمات توسط سایر شرکت‌ها دارد
🔸 برند دوست‌داشتنی فرصت‌های بیشتری را برای توسعه سبد محصولات خود دارد
🔸 برند دوست‌داشتنی توانایی بیشتری برای جذب و حفظ همکاران حرفه‌ای دارد
🔸 نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در یک برند دوست‌داشتنی بسیار بالاتر از یک برند معمولی است
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۰۲ ، ۰۶:۱۰
دکتر حسن سبک روح

💢 6 معیار اصلی انتخاب اجزای یک برند
@bazaryabimodern1987
1️⃣ قابلیت به خاطر سپردن: اجزای برند باید به آسانی به خاطر سپرده شوند تا مشتری هنگام خرید یا تصمیم‌گیری خرید، راحت آنها را به یاد بیاورد. نام‌های کوتاهی مثل تاید و کرست به دلیل کوتاه و ساده بودن‌شان، به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند
2️⃣ با معنا بودن: اجزای برند تا جای ممکن باید با محصول و ویژگی‌ها و ادعاهای اصلی آن مرتبط باشند. مثلا نام دای هارد (به معنای جان سخت) با ادعای این برند در مورد قوی بودن باتری‌های خودرویی‌اش سازگار است
3️⃣ دوست‌داشتنی بودن: اجزای برند باید از نظر مشتریان هدف، جذاب و دوست داشتنی باشند. برای مثال، برند میلکا، تولیدکننده شکلات، سعی می‌کند با استفاده از نماد خود که یک گاو دوست‌داشتنی است، محبوبیتش را افزایش دهد
4️⃣ انتقال‌پذیر بودن: اجزای برند باید به گونه‌ای انتخاب شوند که اگر شرکت بعدا خواست سبد محصولاتش را توسعه بدهد، این امکان را داشته باشد. مثلا، برند برگر کینگ، با این که بسیار موفق است، اما قابل انتقال به سایر محصولات نیست و این حقیقت، دست شرکت را برای توسعه کسب و کارش بسته است
 5️⃣ انطباق‌پذیر بودن: اجزای برند باید به گونه‌ای انتخاب شوند که شرکت بتواند آنها را در طول زمان و بر اساس تغییر سلیقه مشتریان، تغییر بدهد. بر همین اساس، اجزای برند باید به کمترین جزئیات، طراحی شوند تا دست شرکت برای تغییر آنها در آینده باز باشد. برای مثال، برند بتی کروکر، تولیدکننده انواع پودر کیک، ظاهر برندش را در 80 سالی که از عمرش می‌گذرد، 8 بار تغییر داده است
6️⃣ قابلیت محافظت: اجزای برند باید به گونه‌ای انتخاب شوند که شرکت بتواند آنها را به صورت رسمی ثبت کند. از سوی دیگر، بهتر است اجزای نزدیک به اجزای برندتان، مثل نام‌های مشابه یا نزدیک را هم ثبت کنید تا بتوانید از برندتان در مقابل رقبای کپی‌بردار دفاع کنید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۰۲ ، ۰۶:۰۸
دکتر حسن سبک روح

💢 پنج نوع مشتریان ناراضی
@bazaryabimodern1987
1️⃣ مشتری ناراضی صبور: معمولا از صحبت کردن با شرکت درباره نارضایتی و دلایل آن خودداری می‌کند، چون فکر می‌کند این کار فایده‌ای ندارد. وظیفه شما در قبال این دسته از مشتریان ناراضی، پرسیدن سوالات جزئی برای رسیدن به دلیل اصلی نارضایتی‌شان است.
2️⃣ مشتری ناراضی تهاجمی: نارضایتی و شکایتش را بدون هیچ تعارفی و معمولا با عصبانیت زیاد به شما اعلام می‌کند. در برخورد با این دسته از مشتریان، باید صبور باشید و از برخورد تهاجمی با آنها خودداری کنید. اجازه بدهید اول با داد زدن یا روش‌های دیگر، عصبانیت‌شان را خالی کنند. سپس با ادب و احترام ولی خیلی محکم دلایل نارضایتی‌شان را بپرسید
3️⃣ مشتری ناراضی سطح بالا: مشتری اصلی شرکت است که به هر دلیلی از عملکرد شرکت ناراضی‌ است. از دست دادن این دسته از مشتریان ناراضی، ضربه سنگینی به شرکت می‌زند. بهتر است برای مدیریت نارضایتی این دسته از مشتریان، افراد یا واحد مخصوصی را در نظر بگیرید و نارضایتی آنها را خیلی سریع برطرف و جبران کنید
4️⃣ مشتری همیشه ناراضی: مشتری است که همواره در حال شکایت از شرکت است و مرتب با شما تماس می‌گیرد تا شکایتش را مطرح کند. در برخورد با این دسته از مشتریان ناراضی هم باید صبور باشید، ولی اگر تاثیر چندانی روی فروش‌تان ندارند، از آنها خیلی محترمانه بخواهید که از رقبای‌تان خرید کنند
5️⃣ مشتری ناراضی انتحاری: مشتری است که بدون داشتن دلیلی مشخص، از شما ناراضی است. در حقیقت می‌خواهد با شکایت بی‌دلیل، از شما اخاذی کند. این دسته از مشتریان ناراضی در حقیقت دنبال پاسخ قانع‌کننده از طرف شما نیستند و فقط می‌خواهند با گرفتن چیزی از شما، سراغ یک شرکت دیگر بروند. در برخورد با این نوع از مشتریان ناراضی، به هیچ وجه باج ندهید و با ارائه پاسخ‌های مستدل، درخواست او را قاطعانه ولی محترمانه رد کنید
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۲ ، ۰۷:۱۷
دکتر حسن سبک روح

💢 چرا به یک برند قوی نیاز دارید؟
@bazaryabimodern1987

1️⃣ برند قوی، شما را از رقبا متمایز می‌کند
2️⃣ برند قوی، ارزش محصول یا خدمتی که عرضه می‌کنید را افزایش می‌دهد
3️⃣ برند قوی، ارتباط  شما با مشتریان‌تان را تقویت می‌کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۰۲ ، ۰۶:۴۸
دکتر حسن سبک روح

💢 تقلید از برندهای موفق، عاقبتی جز شکست ندارد
@bazaryabimodern1987
👌 شکی نیست که اَپل آیپاد رهبر بلامنازع بازار دستگاه‌های پخش موسیقی است
👌 زمانی که این محصول به تازگی وارد بازار شد، به لطف طراحی‌ منحصر به فرد، کاربری آسان و هماهنگی کامل با آی‌تیونز، به سرعت به یک محصول پرطرفدار تبدیل شد
👌 بعد از موفقیت آیپاد، شرکت‌های کریتیو و مایکروسافت هم دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی خود را به بازار عرضه کردند
👌 این دو شرکت که به ترتیب با برندهای زِن و زیون وارد بازار شدند، نه توانستند توجه مشتریان را به خود جلب کنند و نه توانستند موفقیتی در بازار به دست آورند
👌 دلیل اصلی این شکست این بود که هیچ نقطه تمایز و برتری نسبت به رقیب خود (آیپاد) نداشتند
👌 با این که هر دویِ این برندها، مشتریان اندکی را جذب کردند و فروش محدودی داشتند، اما، مشتریان هیچ دلیل قانع‌کننده و محکمی برای عدم انتخاب آیپاد و انتخاب یکی از این دو برند نداشتند
👌 به همین دلیل، می‌توان گفت که حتی برندهایی که به شرکت‌های معروفی مثل مایکروسافت هم متصل هستند، نمی‌توانند بدون تمایز از رقبا، موفق شوند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۰۲ ، ۰۶:۴۶
دکتر حسن سبک روح

💢 انواع اصلی تضادها در شبکه‌های توزیع
@bazaryabimodern1987
👈 یکی از مهم‌ترین وظایف هر مدیر بازاریابی، مدیریت شبکه‌های توزیع شرکت است. شبکه‌های توزیع، در حقیقت، شرکت‌های پخش، عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌هایی هستند که محصول یا خدمت شرکت را در بازارهای مختلف توزیع می‌کنند
👈 یکی از موارد رایج در مدیریت شبکه‌های توزیع، بروز تضاد و اختلاف بین اعضای شبکه توزیع شرکت است. به همین دلیل، به عنوان یک بازاریاب حرفه‌ای باید روش مدیریت این تضادها را بدانیم
👈 برای مدیریت تضادها در شبکه‌های توزیع، ابتدا باید انواع سه گانه آن را بشناسیم، که عبارتند از:
1️⃣ تضادهای عمودی:
🔴 اختلافی است که بین سطوح مختلف یک شبکه توزیع به وجود می‌آید. شبکه‌های توزیع معمولا به صورت چهار سطحی کار می‌کنند: شرکت تولیدکننده در سطح اول، نمایندگان تولیدکننده و شرکت‌های پخش‌ در سطح دوم، عمده‌فروشی‌ها در سطح سوم و خرده‌فروشی‌ها در سطح چهارم
🔴 برای مثال، ممکن است شما با شرکت پخش‌تان در یک استان بر سر افزایش حجم تبلیغات در آن استان، به اختلاف بخورید. این اختلاف، از نوع تضادهای عمودی است
2️⃣ تضادهای افقی:
🔴 اختلافی است که بین اعضای هم سطح یک شبکه توزیع به وجود می‌آید.
🔴 برای مثال، ممکن است یک شعبه یک رستوران زنجیره‌ای در یک شهر، به شعبه دیگر همان رستوران در آن شهر اعتراض کند که چرا از مواد اولیه نامرغوب استفاده می‌کند یا چرا در تحویل سفارش‌ها تاخیر دارد. این اختلاف، از نوع تضادهای افقی است
3️⃣ تضادهای چندشبکه‌ای:
🔴 زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت به صورت همزمان در یک بازار، از دو یا چند شبکه مختلف استفاده می‌کند، و بین این شبکه‌ها، اختلاف می‌افتد
🔴 برای مثال، فرض کنید محصول‌تان را علاوه بر فروشگاه‌های فیزیکی و سنتی، در فروشگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی هم می‌فروشید. اگر فروشگاه‌های فیزیکی نسبت به ارائه تخفیف‌های خارج از لیست قیمت توسط فروشگاه‌های اینترنتی، به شما شکایت کنند، این اختلاف از نوع تضادهای چندشبکه‌ای است

@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۰۲ ، ۰۶:۱۵
دکتر حسن سبک روح

💢 بزرگ‌ترین وظیفه ما در برندینگ چیست؟
@bazaryabimodern1987
👈 هلموت پانکه، مدیرعامل سابق خودروسازی بی.ام.دبلیو، می‌گوید: «بزرگ‌ترین وظیفه‌ ما در خلق یک برند قوی و دوست‌داشتنی، این است که بتوانیم بگوییم نه!»
👈 یک مدیرعامل، مدیر بازاریابی یا مدیر برند، چه وقتی باید بگوید نه؟!
👈 یکی از اصول مهم برندینگ، «ثبات و نپریدن از این شاخه به آن شاخه» است. مدیران حرفه‌ای به خوبی می‌دانند لازم است درآمدهای کوتاه‌مدت ناشی از «عرضه محصولات و خدمات متنوع با یک برند معروف و دوست‌داشتنی» را قربانی کنند تا بتوانند محبوبیت و معروفیت برندشان را حفظ کنند
👈 به بیان دیگر، توسعه یک برند و عرضه هر نوع محصول یا خدمتی با آن، باعث گیجی مشتریان هدف آن برند می‌شود. برای همین، مدیران حرفه‌ای باید در برابر وسوسه خطرناک گسترش بیش از اندازه برندشان مقاومت کنند، زیرا می‌دانند این وسوسه، آنها را در دام خطرناک زیر می‌اندازد:
1️⃣ همه شرکت‌ها نیاز دارند که درآمدشان را با عرضه محصولات و خدمات جدید با برندی که ساخته‌اند، افزایش دهند
2️⃣ بنابراین، برندشان را توسعه می‌دهند و محصولات و خدمات جدید و متعددی را با آن به بازار عرضه می‌کنند
3️⃣ این کار، درآمد و سود شرکت در کوتاه‌مدت را افزایش می‌دهد
4️⃣ اما، در بلندمدت، تمرکز برند را از بین می‌برد
5️⃣ بنابراین، در بلندمدت منجر به کاهش درآمد و سود شرکت و تضعیف برند می‌شود
6️⃣ و در نهایت، عمر برند را کوتاه می‌کند
@bazaryabimodern1987

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۰۲ ، ۰۶:۱۴
دکتر حسن سبک روح