معیارهای برند: بهترین معیار موفقیت یک برند چیست؟
معیارهای برند: بهترین معیار موفقیت یک برند چیست؟
@bazaryabimodern1987
1️⃣ آگاهی از برند (Brand Awareness):
👈این معیار نشان میدهد که مشتریان هدف آیا از وجود برند شما در بازار مطلع هستند یا نه؟
👈برای اندازهگیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری میپرسند: «تمام برندهای عرضهکننده محصول ... را نام ببرید». اگر برند شما جزء پاسخهای مشتری باشد، آگاهی از برند شما بالا است ولی اگر نباشد یعنی آگاهی از برند شما پایین است و باید تبلیغاتتان را افزایش دهید.
2️⃣ اولین بودن برند (Brand Top of Mind):
👈 این معیار نشان میدهد که برند شما اولین برندی است که مشتری به ذهنش میرسد؛ این معیار بیانگر قدرت یک برند است
👈 برای اندازهگیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری میپرسند: «اولین برند عرضهکننده محصول ... که به ذهنتان میرسد را بگویید»؛ برندی که اکثر مشتریان از آن نام میبرند را میتوان قویترین برند آن صنعت دانست
3️⃣ شناخت برند (Brand Knowledge):
👈 این معیار نشان میدهد که مشتری تا چه حد با محصولات و مزایای برند شما آشنا است
👈 برای اندازهگیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری میپرسند: «برند ... چه محصولاتی دارد؟» و «مهمترین مزیت برند ... چیست؟» هر چقدر پاسخهای مشتریان به این دو سوال دقیقتر باشد، یعنی برندتان را بهتر میشناسد
4️⃣ یادآوری برند (Brand Recall):
👈 این معیار نشان میدهد که مشتری هنگام خرید آیا به یاد برند شما میافتد یا نه
👈 برای اندازهگیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری میپرسند: «فرض کنید میخواهید محصول ... را بخرید. چه برندهایی را ممکن است انتخاب کنید؟» اگر برند شما در پاسخهای مشتریان باشد، یعنی در حال تبدیل شدن به یک برند دوستداشتنی هستید
5️⃣ توجه به برند (Brand Consideration):
👈 این معیار نشان میدهد که مشتری چقدر احتمال دارد برند شما را بخرد
👈 برای اندازهگیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتری میپرسند: «فرض کنید میخواهید محصول ... را بخرید. به احتمال زیاد چه برندی را انتخاب میکنید؟» برندی که اکثر مشتریان آن را نام میبرند، دوستداشتنیترین برند آن صنعت است
👈 هنگام سنجش این معیار، معمولا از این سوال تکمیلی هم استفاده میکنند: «چرا به احتمال زیاد این برند را میخرید؟» پاسخهای مشتریان برتریها و مزایای برند را نشان میدهد
6️⃣ تصویر برند (Brand Image):
👈 این معیار نشان میدهد که مشتری چه تصور و ذهنیتی نسبت به برند شما دارد
👈 برای اندازهگیری این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتریان میپرسند: «وقتی برند ... به گوشتان میخورد، چه تصویری به ذهنتان میرسد؟» ویژگیهایی که مشتری در توصیف شما به کار میبرد، اگر ویژگیهای مثبت باشند یعنی برند شما یک برند دوستداشتنی است اما اگر منفی باشند یعنی برند شما یک برند معمولی یا حتی منفور است
7️⃣ وفاداری به برند (Brand Loyalty):
👈 این معیار نشان میدهد که مشتری چقدر به برند شما وفادار است
👈 برای سنجش این معیار معمولا یک یا هر دو سوال زیر را در تحقیقات بازاریابی از مشتریان میپرسند:
🔸 «معمولا کدام برند را همیشه میخرید؟» هر چقدر تعداد بیشتری از مشتریان از برند شما نام ببرند، یعنی وفاداری برندتان بالاتر است
🔸 «اگر برند ... را پیدا نکنید، چه کار میکنید؟» اگر مشتری پاسخ بدهد برند دیگری را میخرم، یعنی وفاداری به برند شما پایین است اما ا گر جوابهای دیگری بدهد و مثلا بگوید به فروشگاه دیگری میروم تا برند ... را پیدا کنم یا خریدم را عقب میاندازم تا آن برند را پیدا کنم و غیره، یعنی وفاداری به برند شما بالا است
8️⃣ طرفداری از برند (Brand Advocacy):
👈 این معیار نشان میدهد که مشتری چقدر طرفدار برند شما است و آن را به دوستان، اقوام، آشناها، همکاران و غیره خود معرفی و توصیه میکند
👈 برای سنجش این معیار معمولا این سوال را در تحقیقات بازاریابی از مشتریان میپرسند: «آیا تا به حال برند ... را به کسی پیشنهاد و توصیه کردهاید؟» هر چه تعداد مشتریانی که پاسخ مثبت به این سوال میدهند بیشتر باشد، یعنی برند شما طرفداران بیشتری دارد
@bazaryabimodern1987