💢 انواع اصلی تضادها در شبکههای توزیع
💢 انواع اصلی تضادها در شبکههای توزیع
@bazaryabimodern1987
👈 یکی از مهمترین وظایف هر مدیر بازاریابی، مدیریت شبکههای توزیع شرکت است. شبکههای توزیع، در حقیقت، شرکتهای پخش، عمدهفروشیها و خردهفروشیهایی هستند که محصول یا خدمت شرکت را در بازارهای مختلف توزیع میکنند
👈 یکی از موارد رایج در مدیریت شبکههای توزیع، بروز تضاد و اختلاف بین اعضای شبکه توزیع شرکت است. به همین دلیل، به عنوان یک بازاریاب حرفهای باید روش مدیریت این تضادها را بدانیم
👈 برای مدیریت تضادها در شبکههای توزیع، ابتدا باید انواع سه گانه آن را بشناسیم، که عبارتند از:
1️⃣ تضادهای عمودی:
🔴 اختلافی است که بین سطوح مختلف یک شبکه توزیع به وجود میآید. شبکههای توزیع معمولا به صورت چهار سطحی کار میکنند: شرکت تولیدکننده در سطح اول، نمایندگان تولیدکننده و شرکتهای پخش در سطح دوم، عمدهفروشیها در سطح سوم و خردهفروشیها در سطح چهارم
🔴 برای مثال، ممکن است شما با شرکت پخشتان در یک استان بر سر افزایش حجم تبلیغات در آن استان، به اختلاف بخورید. این اختلاف، از نوع تضادهای عمودی است
2️⃣ تضادهای افقی:
🔴 اختلافی است که بین اعضای هم سطح یک شبکه توزیع به وجود میآید.
🔴 برای مثال، ممکن است یک شعبه یک رستوران زنجیرهای در یک شهر، به شعبه دیگر همان رستوران در آن شهر اعتراض کند که چرا از مواد اولیه نامرغوب استفاده میکند یا چرا در تحویل سفارشها تاخیر دارد. این اختلاف، از نوع تضادهای افقی است
3️⃣ تضادهای چندشبکهای:
🔴 زمانی رخ میدهد که یک شرکت به صورت همزمان در یک بازار، از دو یا چند شبکه مختلف استفاده میکند، و بین این شبکهها، اختلاف میافتد
🔴 برای مثال، فرض کنید محصولتان را علاوه بر فروشگاههای فیزیکی و سنتی، در فروشگاههای اینترنتی و شبکههای اجتماعی هم میفروشید. اگر فروشگاههای فیزیکی نسبت به ارائه تخفیفهای خارج از لیست قیمت توسط فروشگاههای اینترنتی، به شما شکایت کنند، این اختلاف از نوع تضادهای چندشبکهای است
@bazaryabimodern1987