قانون کوه یخ
💢قانون کوه یخ
@bazaryabimodern1987
👈پیتر دِراکِر در کتاب ارزشمند خود به نام «نوآوری و کارفرمایی» ما را با هفت منبع عمدۀ نوآوری در تجارت آشنا میکند و توضیح میدهد که از میان این هفت منبع، دو منبع مهمترند: موفقیت غیرمنتظره و شکست غیرمنتظره
👈بر این اساس، دِراکِر که او را پدر علم مدیریت نوین میدانند، به ما توصیه میکند که: هر گاه با موفقیت یا شکست غیرمنتظرهای مواجه شدید، لحظهای متوقف شوید و از خودتان بپرسید: آیا این موفقیت یا شکست، یک حادثۀ واقعاً اتفاقی و غیرمنتظره بود؟ یا یک کوه یخ بود که صرفاً نوک آن را در قالب موفقیت یا شکست دیدیم؟
👈به بیان دیگر، دِراکِر معتقد است: بسیاری از موفقیتها و شکستهای غیرمنتظره شرکتها، نشانۀ یک تحول و جریان جدید در بازار هستند که اگر به آنها دقت کنید، میتوانید نوآوریهای خارقالعادهای را در شرکتتان به وجود آورید
👈برای مثال، زمانی که آیبیاِم تصمیم گرفت تا اولین کامپیوتر شخصی را به بازار عرضه کند، علیرغم پیشبینیهای اولیه شکست خورد و صرفاً حدود 500 دستگاه کامپیوتر شخصی فروخت
👈بعد از این شکست غیرمنتظره، مدیران شرکت به این نتیجه رسیدند که بازار کامپیوترهای شخصی و خانگی، آیندهای ندارد و برای همین صرفاً روی کامپیوترهای شرکتی و سِرورها تمرکز کردند
👈اما شرکتهای دیگری مثل دِل از این شکست غیرمنتظرۀ آیبیاِم درس گرفتند و وارد بازار شدند و به نتایج خیرهکنندهای دست یافتند
@bazaryabimodern1987