💢 پدیده اَش چیست؟
💢 پدیده اَش چیست؟
@bazaryabimodern1987
👈پدیده اَش (Asch phenomenon) که توسط سالمون اَش مطرح شده، بر این نکته تاکید دارد که بسیاری از تصمیمات افراد تحت تاثیر فشارهای اجتماعی و به خصوص تحت تاثیر فشارهای گروههای مرجع برای یکی شدن فرد با آنها قرار دارد
👈اش در تحقیقاتش متوجه شد که تاثیر اجتماع و به ویژه فعالیتها، عقاید و هنجارهای گروههای مرجع بر تصمیمات فرد، بسیار بیشتر از آن چیزی است که خود فرد از آن اطلاع دارد
👈اش برای توصیف پدیده مدنظرش، این آزمایش را روی هزاران نفر انجام داد: فرد آزمایش شونده وارد اتاقی میشود که هفت فرد غریبه هم در آن حضور داشتند، ولی در حقیقت، آن هفت نفر جزئی از تیم تحقیق بودند. جلوی فرد تازه وارد، دو کارت گذاشته میشد که روی کارت سمت چپ، یک خط عمودی و روی کارت سمت راست سه خط عمودی با طولهای مختلف کشیده شده بود
👈آزمایشگر از تمام هشت فرد حاضر در اتاق میخواست بگویند که کدام یک از سه خط عمودی کارت سمت راست از نظر طول مساوی خط عمودی کارت سمت چپ است
👈در این آزمایش، هر هفت نفر خط اشتباهی را انتخاب میکردند و جالب اینجاست که بسیاری از افرادی که جزء تیم تحقیق نبودند هم برای همرنگ شدن با جماعت، همان خط اشتباه را انتخاب میکردند
👈پدیده اَش به بازاریابها توصیه میکند برای تاثیرگذاری بر رفتارها و تصمیمهای خرید مشتریان، کافی است آنها را در فضایی قرار دهید که ناخودآگاه مجبور شوند طبق خواسته جمع عمل کنند
👈پدیده اَش مبنای بسیاری از استراتژیهای بازاریابی مدرن است. برای مثال، وقتی داریم از یک فروشگاه اینترنتی خرید میکنیم، به ما اعلام میکند که «کسانی که این محصول را خریدهاند، این محصولات را هم بررسی کردهاند». طبق پدیده اَش، این پیام روی ناخودآگاه ما اثر میگذارد و در بیشتر موارد ما را تشویق میکند نگاهی هم به آن محصولات بیاندازیم
@bazaryabimodern1987