💢شایستگی کلیدیتان چیست؟
💢شایستگی کلیدیتان چیست؟
👈یک شایستگی کلیدی این سه ویژگی را دارد:
1️⃣شایستگی کلیدی با چشمانداز و ماموریت اصلی شرکت هماهنگ است بر این اساس، مثلا دسترسی اپل به کارخانههای ارزان در چین برای تولید موبایل، یک شایستگی کلیدی به حساب نمیآید، چون اصولا چشمانداز اپل، تولید گوشی ارزان نیست. اما در مقابل، توانایی اپل برای افزایش امنیت گوشیهایش، یک شایستگی کلیدی است، چون تولید یک گوشی هک نشدنی، یکی از ماموریتهای اپل است
2️⃣شایستگی کلیدی از سالها تجربه اندوخته شده در شرکت به دست میآید و خریدنی نیست نکته کلیدی یک شایستگی کلیدی این است که رقبا به سختی میتوانند از آن تقلید کنند. بر همین اساس، شایستگی کلیدی باید از داخل شرکت بجوشد نه این که شرکت دنبال خریدن آن از بیرون باشد. به همین دلیل است که مثلا گوگل مهندسانش را مجبور میکند در طول روز، ساعات مشخصی را روی پروژههای شخصیشان صرف کنند تا از این طریق یادگیری و تجربهشان در طراحی نرمافزار افزایش یابد و به مرور زمان به شایستگی کلیدی شرکت تبدیل شود
3️⃣شایستگی کلیدی قابل تسرّی به کل شرکت است یک شایستگی کلیدی واقعی قابل استفاده در تمامی محصولات و خدمات شرکت است و به یک برند یا محصول شرکت محدود نیست. برای مثال، توانایی ارائه پیشنهادات شخصی شده به مشتریان بر اساس خریدهای قبلیشان، یکی از شایستگیهای کلیدی آمازون است. آمازون از این شایستگی کلیدی هم در فروشگاه اینترنتی و هم در فروشگاههای فیزیکیاش استفاده میکند