💢مشترییابی نادرست
💢مشترییابی نادرست
@bazaryabimodern1987
👈مشترییابی، به معنای تلاش برای یافتن مشتریان جدید، یکی از مهمترین وظایف فروشندگان است، اما اکثر فروشندگان مبتدی به اشتباه تصور میکنند که مشترییابی فقط به معنای «شناسایی و فهرست کردن افراد یا شرکتهایی است که شاید از ما بخرند»
👈در مقابل، فروشندگان حرفهای به خوبی میدانند که مشترییابی دارای دو بُعد مهم است
1️⃣شناسایی مشتریان بالقوهای که به محصولمان نیاز دارند یا شاید با معرفی محصول به آنها، به آن احساس نیاز پیدا کنند
2️⃣جمعآوری اطلاعات مختلف دربارۀ مشتریان بالقوهای که شناسایی کردهایم و پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال دارد از ما بخرند؟». ما به این فرایند اصطلاحاً «سنجش صلاحیت مشتری بالقوه» میگوییم
👈بر این اساس، میتوانیم مشترییابی را این گونه تعریف کنیم: «شناسایی و ارزیابی افراد و شرکتهایی که به محصولمان نیاز دارند و به احتمال زیاد آن را میخرند»
👈یادمان باشد اگر فرایند سنجش صلاحیت مشتری بالقوه را از فرایند مشترییابیمان حذف کنیم، وقت و انرژیمان را برای مشتریان بالقوهای صرف میکنیم که به احتمال زیاد از ما نمیخرند و این موضوع سه آسیب مهم را به دنبال دارد:
1️⃣برای جذب مشتریان بالقوۀ صلاحیتدار وقت و انرژی کافی نمیگذاریم و در نتیجه، آنها را به رقبایمان واگذار میکنیم
2️⃣ چون از مشتریان بالقوۀ غیرصلاحیتدار مرتب «نه» میشنویم، اعتماد به نفسمان، امید و انگیزهمان را از دست میدهیم
3️⃣بر اساس «نه»هایی که از مشتریان بالقوۀ غیرصلاحیتدار میشنویم، احساس میکنیم محصول یا قیمتمان مشکل دارد و باید آنها را اصلاح کنیم و مثلاً شروع به تخفیف دادن میکنیم و در نتیجه، استراتژیهای نادرستی را برای بازاریابی محصولمان انتخاب میکنیم
@bazaryabimodern1987