💢4 روش حل تعارض در مذاکره
💢4 روش حل تعارض در مذاکره
@bazaryabimodern1987
👈بروز تعارض در هر مذاکرهای یک امر کاملا رایج و طبیعی است. به همین دلیل، مذاکرهکنندگان حرفهای مهارت بالایی در این دو مورد دارند:
1️⃣انواع تعارضات را به راحتی میشناسند
2️⃣مهارت کافی برای حل تعارض دارند
👈به طور کلی، ممکن است در یک مذاکره چهار نوع تعارض به وجود آید:
1️⃣تعارض واقعی
زمانی است که بین طرفین مذاکره تعارض وجود دارد و طرفین نیز از وجود آن باخبرند
2️⃣تعارض اشتباه
زمانی است که در واقعیت تضاد منافعی بین طرفین مذاکره وجود ندارد، اما آنها احساس میکنند چنین تضادی وجود دارد
3️⃣تعارض پنهان
زمانی شکل میگیرد که تضادی میان منافع طرفین وجود دارد، اما از وجود چنین تعارضی آگاه نیستند یا آن را دست کم میگیرند
4️⃣تعارض هماهنگی
زمانی است که در حال حاضر تضادی بین منافع طرفین وجود ندارد ولی به مرور زمان و به دلیل کاهش تعامل و هماهنگی بین طرفین، این تضاد به وجود میآید
👈کارول راسبولت (Carol Rusbult) معتقد است برای حل تعارضاتی که در طول مذاکره به وجود میآید، میتوانیم از این چهار رویکرد استفاده کنیم:
1️⃣رویکرد ترک رابطه
در این رویکرد، از رابطهمان با طرف مقابل صرفنظر میکنیم و در پی فرصتهای تازه میرویم یا شیوهای غیر از مذاکره در پیش میگیریم. برای مثال، فرض کنید نمیتوانیم سر زمان تحویل با مشتری به توافق برسیم. در نتیجه، تصمیم میگیریم مذاکره با او را متوقف کنیم و با یک مشتری دیگر مذاکره کنیم یا او را تهدید کنیم اگر با زمان پیشنهادی ما موافقت نکند، تمام تخفیفهایی که به او دادهایم را کنسل میکنیم
2️⃣رویکرد وفاداری
در این رویکرد، تلاش میکنیم رابطهمان با طرف مقابل را حفظ کنیم و در نتیجه، برای حل تعارض به وجود آمده، با تساهل برخورد میکنیم. به عبارت دیگر، خواستههای طرف مقابل را میپذیریم و در مقابل او کوتاه میآییم یا از خواسته خودمان صرفنظر میکنیم. برای مثال، به مشتری فوقالذکر میگوییم اگر با تاریخ پیشنهادی ما موافقت کند، ما هم در تاریخ چکهایی که باید بدهد، کوتاه میآییم
3️⃣رویکرد صرفنظر کردن
در این رویکرد، مذاکره با طرف مقابل را متوقف میکنیم ولی سراغ گزینههای دیگر یا شیوههای تهدیدآمیز نمیرویم. برای مثال، مذاکره با مشتری درباره تاریخ تحویل را متوقف میکنیم ولی سراغ مشتری دیگری نمیرویم و آن مشتری را هم تهدید نمیکنیم. این رویکرد زمانی موثر واقع میشود که تصور کنیم گذشت زمان، روی طرف مقابل فشار میآورد و در نهایت او را مجبور به پذیرش خواستههای ما میکند
4️⃣رویکرد به زبان آوردن
در این رویکرد، تلاش میکنیم با طرف مقابل درباره تعارض به وجود آمده گفتگو و چانهزنی کنیم. در حقیقت، تلاش میکنیم با تشریح وضعیتی که وجود دارد، طرف مقابل را قانع کنیم پیشنهادمان را بپذیرد. برای مثال، شرایط کارخانهمان را برای مشتری توضیح میدهیم و تلاش میکنیم او را متقاعد کنیم نمیتوانیم در تاریخ مدنظرش، سفارش او را تحویل بدهیم چون با این کار، کیفیت محصول کاهش مییابد
@bazaryabimodern1987