💢 پنج نوع مطلوبیت اصلی در بازاریابی مدرن
💢 پنج نوع مطلوبیت اصلی در بازاریابی مدرن
@bazaryabimodern1987
1️⃣ مطلوبیت شکل
🔹 مطلوبیت شکل از مواد خام، بستهبندی، فرایند تولید، فرایند ارائه خدمت و مواردی از این دست ناشی میشود
🔹 برای مثال، پیتزافروشی زنجیرهای پاپا جان، شعار تبلیغاتیاش با عنوان «ترکیبات بهتر، پیتزای بهتر» را از مطلوبیت شکل پیتزاهایش استخراج کرده است
2️⃣ مطلوبیت زمان
🔹 مطلوبیت زمان بر این اساس بنا شده است که محصول یا خدمت، هر وقت که مشتری بخواهد، به سرعت در دسترس او قرار میگیرد
🔹 برای مثال، شرکت پست فِدِکس، اساس مزیت رقابتیاش را بر تحویل 24 ساعته محمولههای پستی در هر جای دنیا قرار داده است
3️⃣ مطلوبیت مکان
🔹 مطلوبیت مکان بر این اساس بنا شده است که محصول یا خدمت، در هر مکانی که مشتری بخواهد، در دسترس او قرار میگیرد
🔹 برای مثال، خدماتی مانند تحویل بنزین، تعویض روغن موتور یا کارواش خودرو در هر محلی که مشتری بخواهد، بر اساس مطلوبیت مکان طراحی شدهاند
4️⃣ مطلوبیت تملک
🔹 مطلوبیت تملک به این معناست که شرکت، شرایط سادهتری را برای فروش محصول در نظر میگیرد
🔹 برای مثال، تسهیل شرایط خرید اقساطی محصول، مانند «هر چقدر که میتوانید پیش قسط بدهید» یا «شروع اقساط از سال آینده»، بر اساس مطلوبیت تملک طراحی شدهاند
5️⃣ مطلوبیت روانشناختی
🔹 در این نوع مطلوبیت، شرکت سعی میکند تجربیات مثبت و خوشایندی را برای مشتریانش خلق کند
🔹 برای مثال، هواپیمایی ترکیش ایرویز، خدماتی مثل «تحویل سریعتر بار»، «اولویت خروج از هواپیما» و «اینترنت وای فای با ظرفیت 1 گیگا بایت» را برای مسافران کلاس تجاری خود در نظر گرفته تا تجربه مطلوبتری را برای آنها خلق کند
👈 نکته مهم در مدیریت مطلوبیت محصولات و خدمات این که هر چه از مطلوبیتهای بیشتری استفاده کنیم، ارزش محصولمان از نظر مشتریان هدف، بیشتر میشود و در نتیجه، میتوانیم محصولمان را گرانتر قیمتگذاری کنیم
@bazaryabimodern1987