💢 8 کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی
💢 8 کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی
@bazaryabimodern1987
👈 هوش مصنوعی عبارت است از «یک سیستم کامپیوتری شبیه هوش انسان که در یک ماشین، مثل یک ربات، قرار داده میشود و به آن ماشین اجازه میدهد تا مثل انسان فکر کند و وظایف محوله را کاملا هوشمندانه انجام بدهد»
👈 هوش مصنوعی را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
1️⃣ هوش مصنوعی کاربردی
🔸 سیستمی که برای یک منظور مشخص مثل «کنترل انبار» یا «آمادهسازی سفارشات مشتریان» طراحی شده است و وظیفه محوله را مثل یک انسان بسیار باهوش، انجام میدهد
2️⃣ هوش مصنوعی عمومی
🔸 سیستمی که برای منظور مشخصی طراحی نشده و هر وظیفهای را که به آن محول کنند، انجام میدهد
👈 امروزه، بیشتر هوشهای مصنوعی که در کسب و کار و بازاریابی به کار برده میشوند، از نوع هوش مصنوعی کاربردی هستند و وظایف مشخصی را انجام میدهند که اصلیترین آنها عبارتند از:
1️⃣ تحلیل اطلاعات مشتریان و پیشبینی رفتار آینده آنها
🔸 هوش مصنوعی حجم انبوهی از دادههای مشتریان مثل سفارشات قبلی، جستجوهای اینترنتی، لایکها و کامنتها در شبکههای اجتماعی و غیره را جمعآوری و تجزیه و تحلیل میکند و سپس بر اساس آن، رفتار بعدی مشتری را پیشبینی میکند و مثلا میگوید مشتری مورد نظر چه محصولی را در چه زمانی میخرد
2️⃣ تعامل خودکار با مشتریان
🔸 هوش مصنوعی برای تعامل خودکار با مشتریان مثل گرفتن سفارشات، شکایات، نظرات و غیره به کار برده میشود. در سالهای آینده، رباتهایی که نقش ویزتور و فروشنده را بازی میکنند، به شدت افزایش مییابد
3️⃣ توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی
🔸 بسیاری از شرکتها برای ارتقاء عملکرد و کیفیت محصولات و خدماتشان از هوش مصنوعی کمک میگیرند. برای مثال، شرکت کولیبری، مسواکهای برقی دارای هوش مصنوعی تولید کرده است. این مسواکی هوشمند، نحوه و دفعات مسواک زدن فرد را تجزیه و تحلیل و به او پیشنهاداتی برای بهتر مسواک زدن ارائه میکند
4️⃣ مدیریت رابطه بین واحدهای فروش و تولید با کمک هوش مصنوعی
🔸 بسیاری از شرکتها با کمک هوش مصنوعی، میزان دقیق تقاضای محصولات مختلفشان را پیشبینی و بر اساس آن، تامین مواد اولیه و تولیدشان را برنامهریزی میکنند. برای مثال، امروزه بسیاری از شرکتهای مُد با کمک دادههایی که از فروشگاههایشان در سراسر جهان جمعآوری و با کمک هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل میکنند، میزان استقبال از مُدهای جدید را ارزیابی و میزان تقاضا برای آنها را پیشبینی میکنند
5️⃣ کمک به مشتریان برای استفاده بهتر از محصولات و خدمات با کمک هوش مصنوعی
🔸 کار با برخی محصولات و خدمات، پیچیدگیهای خاصی دارد. در نتیجه، شرکتهای تولیدکننده محصولات و خدمات پیچیدهای مثل هواپیما، از هوش مصنوعی برای کمک به مشتریانشان جهت استفاده بهتر و راحتتر از محصول یا خدمت مورد نظر استفاده میکنند. برای مثال، شرکت جنرال الکتریک، هوش مصنوعی به نام واتسون دارد که همراه با تجهیزات پزشکی شرکت به بیمارستانها ارائه میشود. وظیفه واتسون این است که به پزشکان و کادر درمانی کمک میکند تا از تجهیزات شرکت بهتر و راحتتر استفاده کنند
6️⃣ ارائه محتواهای مرتبط به مشتریان با کمک هوش مصنوعی
🔸 ارائه محتواهایی که مورد نظر یا پسند مشتریان نیست، نوعی مزاحمت به حساب میآید. برای همین، شرکتها سعی میکنند با کمک هوش مصنوعی و با تجزیه و تحلیل سلایق مشتریان، محتواهایی را به آنها ارائه کنند که به احتمال زیاد میپسندند یا به دردشان میخورد. برای مثال، دو نفر وارد یک وبسایت میشوند، ولی هوش مصنوعی که وبسایت را اداره میکند، محتواهای متفاوتی را به آنها نشان میدهد
7️⃣ پیشنهاد بهترین محصول و خدمت به مشتریان
🔸 پیشنهاد محصول بر اساس نیازها و شرایط خاص مشتریان، یکی از دغدغههای همیشگی شرکتهاست. امروزه، شرکتها این دغدغه را با کمک هوش مصنوعی حل کردهاند. برای مثال، شرکت لورآل، با کمک هوش مصنوعی خود و خدمات فیسبوک، با تحلیل دادههای شخصی و عکس مشتریانش، بهترین محصولات آرایشی و مراقبت از پوست را به هر فرد پیشنهاد میکند
8️⃣ ارائه مشاوره به تیمهای فروش و بازاریابی
🔸 تصمیمگیری برای نحوه مذاکره و تعامل با مشتریان و پیشنهاد بهترین محصول با مناسبترین قیمت، اصلیترین وظیفه یک فروشنده و بازاریاب است. امروزه، شرکتها با استفاده از هوش مصنوعی به فروشندگان و بازاریابهایشان کمک میکنند تا در تعامل با مشتریان، بهترین تصمیمها را بگیرند و مثلا با ارزیابی خریدهای قبلی مشتری، بهترین پیشنهاد خرید را به او ارائه کنند
@bazaryabimodern1987