💢 قدرت شبکه چیست؟
@bazaryabimodern1987
👈 موفقیت یک محصول یا خدمت، به میزان حمایت و همراهی شبکه توزیع با آن محصول یا خدمت بستگی دارد
👈 برای همین، شرکت تولیدکننده محصول یا خدمت باید قدرت کافی برای جلب حمایت شبکه‌های توزیع را داشته باشد. به این قدرت، اصطلاحا قدرت شبکه می‌گویند
👈 شرکت‌ها معمولا از پنج منبع قدرت زیر به عنوان قدرت شبکه استفاده می‌کنند:
1️⃣ قدرت اجبار
🔸 تولیدکننده، توزیع‌کننده را تهدید می‌کند که در صورت عدم همکاری مناسب، همکاری با او را قطع می کند
🔸 استفاده از این قدرت زمانی موثر است که «محصول‌مان خیلی خاص و کمیاب باشد» یا «برند و محصول‌مان خیلی پرطرفدار باشد»
🔸 استفاده بیش از حد از قدرت اجبار، تضادها با اعضای شبکه توزیع را افزایش می‌دهد
2️⃣ قدرت پاداش
🔸 تولیدکننده به توزیع‌کننده قول می‌دهد در صورت همکاری مناسب، پاداش‌هایی را به او اعطا می‌کند
🔸 قدرت پاداش معمولا موثرتر از قدرت اجبار است و روابط تولیدکننده و توزیع‌کننده را تقویت می‌کند
🔸 بدی قدرت پاداش این است که توقع توزیع‌کننده را بالا می‌برد
3️⃣ قدرت قانونی
🔸 تولیدکننده از توزیع‌کننده می‌خواهد تا طبق مفاد قرارداد عمل کند، در غیر این صورت، از او شکایت می‌کند
🔸 این نوع قدرت در صورتی موثر است که قرارداد دقیق و محکمی بین طرفین وجود داشته باشد
🔸 با این حال، درگیر شدن در فرایند شکایت و سیستم قضایی، بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است و می‌تواند به آبروی تولیدکننده هم لطمه بزند
4️⃣ قدرت تخصص
🔸 تولیدکننده از تخصص، تکنولوژی، دانش و مهارت خاصی که دارد و توزیع‌کننده به آن نیاز دارد، برای تشویق او به رفتار مناسب استفاده می‌کند (برای مثال، بسیاری از شبکه‌های خدمات پس از فروش خودروسازی‌ها به تکنولوژی و قطعات یدکی خودروساز وابسته‌اند و مجبورند دستورات او را اجرا کنند)
🔸 این نوع قدرت، موثرترین نوع قدرت است و توزیع‌کننده با جان و دل با تولیدکننده همراهی می‌کند
🔸 برای استفاده از این قدرت، تولیدکننده باید منشأ قدرت تخصص خود را مرتب ارتقاء بدهد و به‌روز کند
5️⃣ قدرت مرجع
🔸 تولیدکننده چنان شهرت و جایگاهی در بازار دارد که هر توزیع‌کننده‌ای آرزو می‌کند با آن کار کند (برای مثال، خیلی از توزیع‌کنندگان گوشی همراه آرزو می‌کنند نماینده رسمی شرکت‌هایی مثل اپل و سامسونگ باشند)
🔸 برای بکارگیری این قدرت، تولیدکننده باید به یکی از سه برند مطرح و رهبر بازار تبدیل شود
🔸 نقطه ضعف این قدرت این است که اشتباهات شبکه توزیع می‌تواند به شهرت تولیدکننده آسیب بزند
@bazaryabimodern1987