💢 سه روش اصلی در تحقیقات بازاریابی
💢 سه روش اصلی در تحقیقات بازاریابی
@bazaryabimodern1987
1️⃣ روش مشاهده
🔹 تحقیقات مشاهدهای عبارت است از جمعآوری دادههای اولیه از طریق مشاهده مشتریان، فعالیتها و موقعیتهای مرتبط با موضوع تحقیق
🔹 به عنوان مثال، ژیلت با کمک دوربینهای کوچک خاصی، نحوه اصلاح مردان را به دقت زیر نظر میگیرد و تیغها و لوازم اصلاح جدید و بهتری را بر اساس مشاهدهات خود، طراحی و عرضه میکند
🔹 این روش تحقیق برای تحقیقات اکتشافی است که در آن به دنبال کشف واقعیتهایی هستیم که مشتریان به هر دلیلی قادر به بازگویی آنها نیستند و در نتیجه بهتر است واقعیتها را از نزدیک مشاهده کنیم
2️⃣ روش پیمایش
🔹 تحقیقات پیمایشی، که متداولترین روش جمعآوری دادههای اولیه محسوب میشود که در آن، موضوع مورد نظر را به صورت مستقیم از مشتریان میپرسیم
🔹 این روش تحقیق برای تحقیقات توصیفی مناسب است که در آن به دنبال توصیف شرایط، مثل میزان رضایت مشتریان از محصول یا خدمتمان هستیم
3️⃣ روش آزمایش
🔹 یک تحقیق آزمایشی مستلزم انتخاب گروههای مناسب آزمایشی، برخورد و رفتار متفاوت با هر گروه، کنترل عوامل ناخواسته و مزاحم و در نهایت، تحلیل پاسخهای هر گروه میباشد. بنابراین، تحقیقات آزمایشی سعی میکنند که ارتباطات علّی-و-معلولی را تحلیل کنند
🔹 به عنوان مثال، مکدونالد ممکن است بخواهد قبل از افزودن ساندویچ جدیدی به فهرست غذای رستورانهایش و برای تحلیل اثرات دو قیمت متفاوت برای این ساندویچ جدید بر میزان فروش آن، از تحقیقات آزمایشی استفاده کند
🔹 برای این کار، مکدونالد میتواند ساندویچ جدیدش را در یک شهر با یک قیمت و در شهر دیگری با قیمت دیگری معرفی کند. اگر این دو شهر از نظر شرایط مختلف، یکسان باشند و اگر تمامی عوامل دیگر بازاریابی نیز در این دو شهر کاملاً مشابه باشند، پس میتوان نتیجه گرفت که تفاوت احتمالی در میزان فروش این ساندویچ جدید به دلیل تفاوت قیمت آن در این دو شهر میباشد
@bazaryabimodern1987