💢سوالات استراتژیک در برنامهریزی بازاریابی
💢سوالات استراتژیک در برنامهریزی بازاریابی
@bazaryabimodern1987
👈شرکتها معمولا زمان، انرژی و بودجه فراوانی را صرف نوشتن برنامههای بازاریابی میکنند. با این که داشتن برنامه بازاریابی خوب است، اما قبل از نوشتن یک برنامه بازاریابی باید به این چهار سوال استراتژیک پاسخ بدهیم:
1️⃣آیا شرکت توانایی رسیدن به اهداف و آرزوهایش در بازار را دارد؟
معمولا شرکتها اهدافی را در برنامههای بازاریابیشان درج میکنند که اصولا توانایی و منابع لازم برای رسیدن به آن را ندارند
2️⃣آیا بازه زمانی مدنظرمان در برنامه بازاریابی با سرعت تغییرات بازار همخوانی دارد؟
بسیاری از شرکتها بدون در نظر گرفتن تغییرات سریع بازار، استراتژیهایی را طراحی میکنند که عمرشان چند ماه بیشتر نیست
3️⃣آیا محدودیتهای بازاری، دولتی و غیره را مدنظر قرار دادهایم؟
برخی شرکتها برنامههای بازاریابیشان را بدون در نظر گرفتن محدودیتهای محیطی طراحی میکنند
4️⃣آیا حمایتهای مورد انتظار از سایر واحدهای شرکت را مد نظر قرار دادهایم؟
برنامهای کامل است که نه تنها استراتژیها و وظایف واحد بازاریابی، بلکه حمایتهایی که سایر واحدهای شرکت از برنامه بازاریابی باید انجام بدهند را هم به صورت شفاف مشخص کند
@bazaryabimodern1987