💢بازاریابی واقعاً چیست؟
@bazaryabimodern1987
👈خیلیها فکر میکنند بازاریابی یعنی تبلیغات، برندینگ، پروموشن و یا سایر مفاهیم گُنگ دیگری از این دست. در حالی که بازاریابی را خیلی ساده میتوانیم این گونه تعریف کنیم:
👈بازاریابی، مجموعهای از روشهایی است که با کمک آنها، کاری میکنیم که مشتری بالقوه ما را بشناسد، به ما علاقهمند بشود و به حدی به ما اطمینان پیدا کند که تصمیم بگیرد از ما خرید کند
👈با توجه به این تعریف، برای نگارش یک برنامۀ بازاریابی موثر باید این دو نکتۀ مهم را در نظر بگیریم:
1️⃣مفهوم بازاریابی تغییر نکرده، ولی ابزارهای آن تغییر کردهاند. برای مثال، فرض کنید 30 سال پیش وقتی میخواستیم اطلاعات تماس یک مشتری بالقوه را پیدا کنیم، یا باید به مرکز راهنمای تلفن زنگ میزدیم یا نام مشتری را در کتابچه راهنما جستجو میکردیم. ولی امروزه، با جستجوی نام مشتری در گوگل، علاوه بر یافتن اطلاعات تماس مشتری، اطلاعات متعدد دیگری را هم پیدا میکنیم. این مثال نشان میدهد که هدف ما همان هدف 30 سال پیش است، ولی ابزارهای ما متفاوت شدهاند
2️⃣یک برنامۀ بازاریابی شامل یک یا تعداد محدودی استراتژی بازاریابی و تعداد زیادی تاکتیک بازاریابی است. برای همین باید فرق بین استراتژی و تاکتیک را خوب متوجه بشویم. استراتژی، تصویری بزرگ از کاری است که میخواهیم انجام بدهیم. در مقابل، تاکتیک، روش عملیاتی کردن آن تصویر بزرگی است که در ذهن داریم. برای مثال، فرض کنید تصمیم گرفتهایم به دلیل قدیمی شدن محصولمان، آن را بهروز کنیم. این تصویر بزرگ، استراتژی بازاریابی ما را تشکیل میدهد. حال این که کدام ویژگیهای محصول را تغییر بدهیم، کدامها را حذف کنیم و چه ویژگیهای جدیدی به محصول اضافه کنیم، تاکتیک ما را تشکیل میدهند. برای نوشتن یک برنامۀ بازاریابی موثر، هم باید استراتژی مناسبی داشته باشیم و هم این که آن استراتژی را به تاکتیکهای اجرایی مناسبی تبدیل کنیم
@bazaryabimodern1987