💢قول مشتری، قول نیست
💢قول مشتری، قول نیست
@bazaryabimodern1987
👈ضربالمثلی در فروش وجود دارد که میگوید: قول مشتری، قول نیست. مفهوم این ضربالمثل این است که فروشندۀ حرفهای هیچ وقت دلش را به قولهای مشتری خوش نمیکند
👈شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مذاکره با یک مشتری را ماهها پیگیری کردهاید و حتی او قول داده که صد در صد از شما میخرد، اما در نهایت این اتفاق نیافتاده و مشتری به قولش عمل نکرده است
👈این واقعیت بدین معنا نیست که باید خوشبینی را با بدبینی جایگزین کنیم، بلکه به این معناست که نباید بر اساس قولهای مشتری رویابافی کنیم
👈وقتی بر اساس قولهای یک مشتری رویابافی میکنیم، ناخودآگاه بیشترین زمان و منابعمان را به آن مشتری اختصاص میدهیم و در نتیجه از بقیۀ مشتریانمان غافل میشویم
👈در نتیجه، دل خوش کردن به قول یک مشتری ما را فریب میدهد، باعث اتلاف منابعمان میشود، بقیۀ مشتریانمان را از ما دور میکند و در نهایت، باعث ناامیدی شدید ما میشود
👈برای همین است که میخواهم شما را با یک ضربالمثل دیگر در فروش آشنا کنم که شاید کمی عجیب به نظر برسد: شما زمانی میفروشید که مشتری میگوید «نه»
👈طبق این ضربالمثل، وقتی از مشتری «نه» میشنویم، نه تنها رویابافی نمیکنیم، بلکه تلاشمان برای فروختن به مشتری را افزایش میدهیم
👈در نتیجه، انگیزهمان برای فروش افزایش مییابد و بر همین اساس، شانس موفقیتمان در فروش هم بیشتر میشود
@bazaryabimodern1987