💢سه عصر بازاریابی
@bazaryabimodern1987
👈برای درک بهتر برندینگ، باید نگاهی گذرا به سیر تکاملی بازارها بیاندازیم و با سه عصر مختلف در شکل‌گیری و تکامل بازارها آشنا شویم:
1️⃣عصر کالا
👈این عصر از دهه 1950 میلادی آغاز شد که در آن، تولید کالاهای مختلف به ناگهان افزایش یافت و برندها برای فروش بیشتر مجبور به افزایش حجم تبلیغات‌شان شدند
👈در آن عصر، شرکت‌ها برای موفقیت در بازارشان به دو چیز نیاز داشتند: محصولی که کمی بهتر از محصولات رقبا باشد و تبلیغاتی که جذاب‌تر و گسترده‌تر از رقبا باشد
👈این تلاش برای بهتر بودن و معروف بودن، در نهایت رقابت در تمام بازارها را سخت و سخت‌تر کرد چون هر برندی معتقد بود کیفیت، شهرت و محبوبیت بالاتری دارد
👈در این شرایط، بسیاری از برندها برای اثبات برتری‌شان، حتی سراغ دروغ‌گویی و یا نگفتن تمام حقایق رفتند
2️⃣عصر تصویر
👈بعد از آن که عصر کالا مشکلات زیادی را برای شرکت‌ها به وجود آورد، عصر بعدی یعنی عصر تصویرسازی آغاز شد که در آن، برندها تلاش می‌کردند با ایجاد تصویری مطلوب، رویایی و لوکس از خودشان در ذهن مشتریان، موفقیت‌شان را تضمین کنند
👈معمار عصر تصویرسازی، دیوید آگیلوِی، از مشهورترین افراد صنعت تبلیغات بود. او در مشهورترین سخنرانی‌اش در این باره می‌گوید: تبلیغ باید به گونه‌ای باشد که باعث شکل‌گیری و تقویت تصویری مطلوب از برند در ذهن مشتریان هدف آن بشود
👈آگیلوِی توانست با تصویر‌سازی از برندهایی مثل رولزرویس و زیراکس، کاربرد تبلیغات در ایجاد تصویری مطلوب و لوکس از یک برند در ذهن مشتریان را به همگان ثابت کند
👈اما بسیاری از برندهایی که با کمک تصویرسازی به موقعیت خوبی رسیده بودند، به دلیل اشکالات فنی و کیفیتی‌شان، خیلی زود دچار افول و نابودی شدند
3️⃣عصر جایگاه‌سازی
👈امروزه کاملا آشکار و روشن است که دیگر نمی‌توان با کمک تبلیغ گسترده یک برند یا تصویرسازی مطلوب از آن، نمی‌توان به موفقیت بلندمدت دست یافت
👈برای همین، بسیاری از متخصصان برندینگ معتقدند وارد عصر جدیدی به نام عصر جایگاه‌سازی شده‌ایم که در آن باید جایگاه منحصر به فردی را در ذهن مشتریان‌مان برای برند مدنظرمان ایجاد کنیم
👈برای مثال، با این که آی‌بی‌اِم، کامپیوتر را تجاری‌سازی نکرد و این برند اسپِری رَند بود که این کار بزرگ را انجام داد، اما همه ما تصور می‌کنیم آی‌بی‌اِم اولین عرضه‌کننده کامپیوترهای شخصی و شرکتی در دنیاست
👈مثال آی‌بی‌اِم و بقیه برندهای موفق امروزی، به ما تاکید می‌کند برای موفقیت در بازارهای رقابتی و شلوغ امروزی، باید یک جایگاه خالیِ جذاب را در ذهن مشتریان هدف‌مان پیدا کنیم و برندمان را در آن جایگاه قرار بدهیم
@bazaryabimodern1987