💢 13 خطای رایج در شغل فروشندگی
💢 13 خطای رایج در شغل فروشندگی
@bazaryabimodern1987
1️⃣ مشتریان هدفمان را اشتباه انتخاب میکنیم و در نتیجه، وقت و زمانمان را صرف مشتریانی میکنیم که اصولا انگیزه، علاقه، پول و غیره کافی برای خرید محصولمان را ندارند
2️⃣ وقتمان را بیشتر از آن که به مشتریان اصلی و سودآورمان اختصاص بدهیم، یا به کارهای اداری و روزمره اختصاص میدهیم یا به مشتریان فرعی و زیانآورمان
3️⃣ به جای تمرکز بر مشتریان فعلیمان و حفظ آنها و نیز شناسایی مشتریان ناراضی و بازگرداندن آنها، مرتب روی جذب مشتریان جدید تمرکز میکنیم و بعد از فروش به آنها، ایشان را به حال خودشان رها میکنیم
4️⃣ بدون آمادگی و اطلاعات کافی از بازار، رقبا و مشتری، به جلسه فروش میرویم و مذاکره را به صورت فیالبداهه پیش میبریم
5️⃣ در مذاکره فروش، به جای تمرکز بر منافع اصلی محصولمان، یا روی ویژگیهای فنی آن تمرکز میکنیم و باعث سردرگمی مشتری میشویم، یا روی قیمت مانور میدهیم یا پشت سر رقبایمان بدگویی میکنیم
6️⃣ به جای هدایت جریان مذاکره فروش از طریق پرسیدن سوالات مرتبط از مشتری، جریان مذاکره را به حال خودش رها میکنیم یا آن را به دست مشتری میسپاریم
7️⃣ در مذاکره فروش، به جای این که مشتری را تشویق کنیم بیشتر حرف بزند تا با نیازهایش آشنا شویم، یا بیش از حد حرف میزنیم و اطلاعاتمان را به رخ مشتری میکشانیم یا به صحبتهای مشتری به دقت گوش نمیکنیم و به او محصولی را پیشنهاد میکنیم که به دردش نمیخورد
8️⃣ به جای ارائه اطلاعات مرتبط و مناسب به مشتری، با ارائه اطلاعات بیربط و نامناسب، باعث سردرگمی مشتری میشویم
9️⃣ وقتی جواب سوالی را نمیدانیم، به جای این که صادقانه به مشتری بگوییم «پاسخ سوالاتتان را میپرسم و به شما اطلاع میدهم»، او را با ارائه پاسخهای نادرست یا غیردقیق، گمراه میکنیم
🔟 هنگامی که مذاکره فروش به جاهای سخت یا بنبست میرسد، به جای تلاش بیشتر، وعدههای بدون پشتوانهای به مشتری میدهیم که یا در حوزه اختیاراتمان نیست یا اصولا قادر به انجام آن وعدهها نیستیم
1️⃣1️⃣ به جای پذیرش خطاهایمان و پوزش از مشتری و تلاش برای جبران خطایمان، مرتب با مشتری بحث میکنیم
2️⃣1️⃣اهداف، برنامه و تاکتیکهای فروشمان را بدون توجه به استراتژی کلی شرکت، طراحی میکنیم (برای مثال، شرکت خواهان فروش بیشتر محصول 1 است ولی ما بیشتر روی فروش محصول 2 تمرکز میکنیم)
3️⃣1️⃣ برای توسعه تواناییهای شخصیمان در شغل فروشندگی، منتظر اقدامات مدیر یا شرکت میمانیم و روی توسعه شخصیمان سرمایهگذاری نمیکنیم
@bazaryabimodern1987