💢 چهار گام ارتقاء کیفیت
💢 چهار گام ارتقاء کیفیت
@bazaryabimodern1987
👈 بدون شک، «عرضه یک محصول باکیفیت» و «ارتقاء مستمر کیفیت محصولات»، هنوز هم از مهمترین استراتژیهای بازاریابی هستند
👈 برای ارتقاء کیفیت محصولات خود میتوانیم این چهار گام را طی کنیم:
1️⃣انتظارات مشتریانمان را درست درک کنیم
🔹طراحی و عرضه یک محصول باکیفیت، با درک درست انتظارات مشتریان آغاز میشود. برای همین، باید از طریق انجام تحقیقات بازاریابی، نیازها و خواستههای مشتریانمان را بهتر و سریعتر از رقبایمان درک کنیم
🔹یادمان باشد، منظور از تحقیقات بازاریابی صرفا تحقیقات پرهزینه مثل تکمیل پرسشنامه یا برگزاری گروه کانون نیست، بلکه میتوانیم با نظرخواهی ساده از مشتریان بعد از هر بار خرید آنها یا تعامل با مشتریان اصلیمان، نیازها و خواستههای مشتریان را درک کنیم
2️⃣انتظارات مشتریان را به استانداردهای کیفیت ترجمه کنیم
🔹وقتی میتوانیم بگوییم صدای مشتری را شنیدهایم که بتوانیم نیازها و خواستههای او را به استانداردهای کیفیتی و عملکردی تبدیل کنیم. برای مثال، اگر مشتریان خواهان تحویل سریعتر هستند، پس باید استانداردهای تحویلمان را بر اساس سرعت مورد نظر مشتریانمان طراحی کنیم
🔹متاسفانه، اغلب این گونه است که مدیران ارشد بدون در نظر گرفتن نیازها، خواستهها و انتظارات مشتریان، استانداردهای کیفیتی و عملکردی شرکت را بر اساس معیارهایی مثل افزایش کارایی یا کاهش هزینهها طراحی میکنند
3️⃣جانب استانداردهای کیفیت را بگیریم
🔹بهترین استانداردهای کیفیت در صورتی که به دقت و مستمرا رعایت نشوند، بیفایده خواهند بود. به همین دلیل، مدیران ارشد و مدیران اجرایی باید بر رعایت استانداردهای کیفیت نظارت کامل داشته باشند و پاداش کارمندان را به رعایت استانداردهای کیفیت گره بزنند
🔹برای مثال، یکی از استانداردهای کیفیت در فروشگاههای وال مارت، بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای در دنیا، این است که وقتی بیشتر از سه نفر در صف یک صندوق ایستاده باشند، مدیر فروشگاه باید صندوق جدیدی را باز کند. پورسانت مدیر هر فروشگاه به رعایت این قبیل استانداردها گره زده شده است
4️⃣وعدههای بیش از حد به مشتریان ندهیم
🔹نیازی به گفتن نیست که وقتی شرکت در ایفای قولهای خود به مشتریان، کوتاهی میکند، مشتریان قطعا ناراضی میشوند. به همین دلیل، کلید جلب رضایت مشتریان، ایجاد انتظارات واقعبینانه از محصول و کیفیت آن در مشتریان است. برای ایجاد انتظارات واقعبینانه، باید هم آن چیزی که محصول میتواند انجام بدهد و هم نمیتواند انجام بدهد را به صورت شفاف به مشتری اعلام کنیم
🔹یادمان باشد، گمراه سازی عامدانه مشتریان از طریق دادن قولهایی که نمیتوانیم به آنها عمل کنیم، نقطه آغاز افول کیفیت محصول از نظر مشتری است
@bazaryabimodern1987